• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ROLEX Submariner, tankar

n1tro

Panerai
Vill du ha mitt tips, som kanske ändå varit i samma sits som dig. Jag köpte en del klockor innan, men det känns som att allt alltid startar när man köper sin första Rolex =). Var ngn 2254.50, en tag aquaracer etc.. hur som.

Gällandes Submarinern, så tycker jag personligen, efter att en del vänner började införskaffa 116610 sub-c date, så var man ju ändå rätt "nära" den. Blev en 114060 som jag hade rätt länge, men som helt enkelt kändes för bra, hur sjukt det än låter. Och lite för bulkig. Har hela tiden varit inne på no-date, och fick låna kompisens 16610 en månad. Då var det klart. Blev en 14060M.

MItt tips till dig är, att om du ska ha en Submariner, ta något som ändå är beprövat rätt länge nu. Jag tvekar inte en sekund på att nya keramiska subarna kommer hålla sig minst lika länge, men prova en 16610/14060/M. I värsta fall får du tillbaka pengarna, och du vet om submarinern är något för dig eller inte.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
En stor skillnad är länken, jag är ganska säker på att nodate/14060 inte har SEL oavsett årsmodell. ( solida ändlänkar) Dessa minskar "rasslet" i länken. Jag har provat båda på GMT master och gillar SEL framför de gamla ändlänkarna men detta är en smaksak och det finns de som tycker tvärtom. Gillar du normalt tighta, solida länkar så kommer du vilja ha SEL tror jag.
 

n1tro

Panerai
En stor skillnad är länken, jag är ganska säker på att nodate/14060 inte har SEL oavsett årsmodell. ( solida ändlänkar) Dessa minskar "rasslet" i länken. Jag har provat båda på GMT master och gillar SEL framför de gamla ändlänkarna men detta är en smaksak och det finns de som tycker tvärtom. Gillar du normalt tighta, solida länkar så kommer du vilja ha SEL tror jag.


Det är faktiskt stor skillnad på en 16610 sen modell och en 14060M. Länken rasslar mer på 14060M som du nämner. Blev faktiskt lite småchockad =D
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Länken och låsen har väl aldrig varit Rolex starkaste sida även om jag tycker de gamla nitade oysterlänkarna är jävligt coola. På de nya låsen och länkarna har man dock lyckats riktigt bra och jag skulle inte bli förvånad om det blir en 114060 i framtiden.
 

pian12

Omega
Vad ska man ge för en 16570:a? rolex explorer 2. från 2012. Bra skick, ser bra ut. Inklusivt allting. 30-40k?

Vad får man ge för en GMT inklusive box, osv? I ett bra/helt ok skick.
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Vad ska man ge för en 16570:a? rolex explorer 2. från 2012. Bra skick, ser bra ut. Inklusivt allting. 30-40k?

Vad får man ge för en GMT inklusive box, osv? I ett bra/helt ok skick.


Botanisera lite bland köp&sälj här på forumet så kan du skapa dig en uppfattning om prisnivåer. Chrono24 är också bra.
 

pian12

Omega
Tänkte på en sak, hur står sig rolexesena i värdet? Är dom flesta snarlika eller finns det någon som är bättre i det avseendet , sub står sig väl väldigt bra men tänkte på dom andra. GMT, Rolex perpetual date, Explorer II . Då tänker jag inkl box o bra skick.

Har fastnat nu för en perpetuall date Haha
 

thomastheswede

Audemars
Du är där många av oss varit dvs du vill ha ALLA modeller och har MASSOR av frågor.En hel del hittar du svar på här på forumet om du söker på nyckelord, andra (prisfrågor) hittar du svar på på blocket, chrono24 eller på Sälj här på Klocksnack.

Jag tycker du ska försöka bestämma dig för några grundkriterier så blir det lättare sedan:
-modell?
-vintage eller nyare?
-"naken" eller med cert, box osv

Rolex står sig "bra" i värde jmf med många andra märken, just nu ser man en ganska snabb värdestigning på vintage Rolex generellt.

Lycka till med sökandet, det är ju minst lika kul som att köpa klockan om du frågar mig!
 

pian12

Omega
Du är där många av oss varit dvs du vill ha ALLA modeller och har MASSOR av frågor.En hel del hittar du svar på här på forumet om du söker på nyckelord, andra (prisfrågor) hittar du svar på på blocket, chrono24 eller på Sälj här på Klocksnack.

Jag tycker du ska försöka bestämma dig för några grundkriterier så blir det lättare sedan:
-modell?
-vintage eller nyare?
-"naken" eller med cert, box osv

Rolex står sig "bra" i värde jmf med många andra märken, just nu ser man en ganska snabb värdestigning på vintage Rolex generellt.

Lycka till med sökandet, det är ju minst lika kul som att köpa klockan om du frågar mig!

Hehe det är ett skönt "problem" man har iaf: ) , jobbigt ändå dock

Vintage blir det, endast råd med det just nu.
Helst inkl allt. Inte ett måste men mkt trevligare så.
Sen modell, Oyster perpeutal date, sub, gmt, dom som ligger närmast just nu.

Jag hittade min "dröm" klocka för ett tag sedan, men jag kan inte hitta tillbaka till den, vet inte vilken sida jag hittade den :/.

Men jag e ledig just nu så jag dammsuger detta forum på allt hehe : ) , väldigt intressant.måste säga det att det är ett väldigt trevligt folk här o pålästa :). Är annars van med flashback, där folket inte är lika trevliga haha.

Jag går oftast i chinos/ jeans, går det med en dressare då? En oyster perputual date. Eller ser det för skumt ut?
 

pian12

Omega
Vintage är dyrt. Dessutom är det en djungel. Du kan köpa tråkiga exemplar som behöver klappas om av urmakare...Men det finns mycket hjälp att få här på forumet. Sätt upp de objekt du är intresserad av för att få åsikter om klockan.



Eller fan nu tänkte jag fel, är ute efter begagnade från 0-10år gamla , eller kanske det betecknas som vintage också?
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Eller fan nu tänkte jag fel, är ute efter begagnade från 0-10år gamla , eller kanske det betecknas som vintage också?


Nä det är inte vintage. Har ingen defintion på vintage men det är äldre klockor typ över 20 år (ta det med en nypa salt jag är allt annat än expert). Kanske finns något om detta i någon tråd här eller vintage-delen.
 

isbjörn

Panerai
Att hitta en beggad icke-vintage som är 6-10 år gammal och just fått sin första service torde nog vara det mest prisvärda sättet att kliva på tåget. Oavsett modell. Om man kan hitta ett sådant ex. En riktig service kostar ju ett antal tusen....
 

thomastheswede

Audemars
Nä det är inte vintage. Har ingen defintion på vintage men det är äldre klockor typ över 20 år (ta det med en nypa salt jag är allt annat än expert). Kanske finns något om detta i någon tråd här eller vintage-delen.

20 år räcker inte...

:)

Skärmavbild 2014-12-29 kl. 20.48.01.png
 

pian12

Omega
Har bestämt mig nu folket! Det blir en Orient Black mako, skiter i suben osv, dom är lite lika varandra suben o orienten., betydligt billigare dock med orienten hehe, cirka 1k för en! , så köper en till morfar också :) blir dock en blue mako för han.
Hört att orienten ska vara mkt klocka för pengarna, så det blir väl främst en bruksklocka,lite slit o släng.
Sedan så blir det en rolex också : ). Lägger upp bilder när den är hemma :) . Så får ni se vad det blev, om ni tyckte jag gjorde rätt hehe ;).

Gott nytt år allihopa! o god fortsättning.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Har bestämt mig nu folket! Det blir en Orient Black mako, skiter i suben osv, dom är lite lika varandra suben o orienten., betydligt billigare dock med orienten hehe, cirka 1k för en! , så köper en till morfar också :) blir dock en blue mako för han.
Hört att orienten ska vara mkt klocka för pengarna, så det blir väl främst en bruksklocka,lite slit o släng.
Sedan så blir det en rolex också : ). Lägger upp bilder när den är hemma :) . Så får ni se vad det blev, om ni tyckte jag gjorde rätt hehe ;).

Gott nytt år allihopa! o god fortsättning.
Ekonomiskt sunt om du klarar dig undan från Rolex
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Kapar denna tråd med en liten fråga...
Varför kostar en ny Hulk ca 20k mer än en vanlig sub? Den är inte i vitguld väl?

Nix, inte vitguld. Skulle gissa på att det möjligen är svårare/dyrare att tillverka den gröna tavlan och det gröna vridringsinlägget. Om så ej är fallet är det nog en ren marknadsföringsgrej. "Vill du ha grönt... Då får du betala!"
 
Topp