• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Tapiren

Cartier
Precis den är ju ett klockrent exempel egentligen. 25% tillochmed…Jag har alltid undrat om det finns någon vanlig överenskommelse gällande buckan och ägaren gällande uppdelning av slutpriset. Brukar ägaren av klockan ta klubbat pris och dem provision eller är det alltid en överenskommelse? Har du eller någon annan någon erfarenhet kring det?

Såhär står det på deras hemsida, men det går säkert att förhandla om man säljer många objekt till högre värde eller något alldeles ovanligt värdefullt;

”Säljarprovision
Säljare betalar en försäljningsprovision om 17.5 % inkl moms av klubbat pris.

Köparprovision
Köpare betalar en provision om 25 % inkl moms samt en administrationsavgift om 50 SEK inkl moms (Finland 5 EUR inkl moms).”
 

Lingrush

Cartier
Såhär står det på deras hemsida, men det går säkert att förhandla om man säljer många objekt till högre värde eller något alldeles ovanligt värdefullt;

”Säljarprovision
Säljare betalar en försäljningsprovision om 17.5 % inkl moms av klubbat pris.

Köparprovision
Köpare betalar en provision om 25 % inkl moms samt en administrationsavgift om 50 SEK inkl moms (Finland 5 EUR inkl moms).”

Måste vara förhandlingsbart. Tycker det i princip är ett rån med 17.5% särskilt om det är ett dyrt klubbat objekt. Måste nog gå att förhandla i dem fallen som du nämner
 

Tapiren

Cartier
Måste vara förhandlingsbart. Tycker det i princip är ett rån med 17.5% särskilt om det är ett dyrt klubbat objekt. Måste nog gå att förhandla i dem fallen som du nämner
Ja, jag förstår inte riktigt hur det går till vid försäljningar...

Hur man än vänder och vrider blir det ju mycket pengar till Bukowskis och lite pengar till säljaren. Det gäller säkert andra auktionshus också, men ändå, säg att det säljs en Submariner med ett marknadsvärde på runt 100.000, ska jag som köpare landa däromkring inklusive provision blir det ju en bit under 70´ som hamnar i säljarens plånbok.
 

Lingrush

Cartier
Ja, jag förstår inte riktigt hur det går till vid försäljningar...

Hur man än vänder och vrider blir det ju mycket pengar till Bukowskis och lite pengar till säljaren. Det gäller säkert andra auktionshus också, men ändå, säg att det säljs en Submariner med ett marknadsvärde på runt 100.000, ska jag som köpare landa däromkring inklusive provision blir det ju en bit under 70´ som hamnar i säljarens plånbok.

Precis, tänkte också på det. Jag har alltid undrat om det är okunskap eller om man bara är otroligt lat/tät och inte bryr sig om 30-40k.

Oavsett så tycker jag att det inte borde vara så jobbigt att sälja klockan på annat sätt som också är bekvämt och samtidigt få in mer.
 

Tapiren

Cartier
Precis, tänkte också på det. Jag har alltid undrat om det är okunskap eller om man bara är otroligt lat/tät och inte bryr sig om 30-40k.

Oavsett så tycker jag att det inte borde vara så jobbigt att sälja klockan på annat sätt som också är bekvämt och samtidigt få in mer.
Bra fråga, men spontant gissar jag på okunskap, man har en klocka liggandes och blir glatt överraskad när man inser att den kan säljas på auktion för ett antal tio tusen.

Man tänker inte ens tanken att det finns en hobby och en marknad för dem i övrigt.

Nu spekulerar jag fritt men jag tror att många, både köpare och säljare, tänker bort avgift/provision ”jo men jag fick den billigt, bara 50.000” när de i praktiken betalat över 60’
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Precis, tänkte också på det. Jag har alltid undrat om det är okunskap eller om man bara är otroligt lat/tät och inte bryr sig om 30-40k.

Oavsett så tycker jag att det inte borde vara så jobbigt att sälja klockan på annat sätt som också är bekvämt och samtidigt få in mer.
Svenska kvalitetsauktioner har många utländska köpare och vissa pjäser (läs vintage) finns det en större marknad för utanför Sverige. Vill man inte strula med frakt och försäkring själv så är det bekvämt att sälja genom auktion. Den svaga kronan är också en fördel nu.
 

Lingrush

Cartier
Svenska kvalitetsauktioner har många utländska köpare och vissa pjäser (läs vintage) finns det en större marknad för utanför Sverige. Vill man inte strula med frakt och försäkring själv så är det bekvämt att sälja genom auktion. Den svaga kronan är också en fördel nu.

Ja, man når nog ut till fler och kan sälja objektet för ett högre pris än om man gjorde det själv. Som du nämner får det vara en viss typ av pjäs för att välja den rutten. Som t.ex sub king. Dock förstår jag inte att man väljer den vägen för En TT sub från 2005 som klubbas för 90k exkl säljarprovision. Därav min fundering om varför man väljer att sälja på auktion.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Svenska kvalitetsauktioner har många utländska köpare och vissa pjäser (läs vintage) finns det en större marknad för utanför Sverige. Vill man inte strula med frakt och försäkring själv så är det bekvämt att sälja genom auktion. Den svaga kronan är också en fördel nu.

Flera EU kamrater har hittat till tradera. Sålt flera klockor till bla Danmark och Polen (zloty strong!).
 

Spanjoren

Omega
2-Faktor
Jag snackade med några auktionshus när jag skulle sälja min VC, de erbjöd alla att sänka säljarprovisionen från typ 15 till 5 eller liknade. Så för säljaren finns det definitivt utrymme för förhandling, de vill ju ha in klockan och tjänar mer på köparprovisionen - och den är inte förhandlingsbar. Men bra att veta om ni ska sälja framgent!
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Det förstår jag, alla har olika motiv när det gäller detta :) Listpriserna är desamma, så du tjänar bara på nedgång om du ska handla via gråhandeln. Och om/när du säljer (oftast när eller hur? vi brukar tröttna och vilja byta efter en stund på gott och ont ) så förlorar man bara på nedgång.

Stabila priser runt list är bäst enligt mig då kan man alltid vara flexibel om man vill byta upp sig, eller sälja av pga kris eller liknande.

Du kan väl "tjäna" på nedgång också genom att klockan blir mer tillgänglig att köpa från AD om andrahandsvärdet går ned. Ju lägre andrahandsvärde ju lättare blir den generellt sett att få tag i.

Jag tror det viktiga är att man inte ska kunna tjäna för bra på klockorna utan snarare kunna få igen sina pengar. Det tror jag likt dig att intresset/hobbyn mår bäst av. Vi blir av med rena spekulationsköp men man kan fortfarande handla utan att helt ruinera sig ekonomiskt. Jag hade nog testat väldigt många fler modeller från andra roliga märken om jag visste att de i vart fall behöll ca 80% av värdet och inte dök med halva. Vet jag att jag inte kan likvidera tillbaka en del av mina pengar blir köpet självklart svårare och jag känner att jag måste veta att jag vill behålla den. Det mesta från Rolex kan man egentligen spontanköpa och testa för att se om man gillar vilket är bra på ett sätt.
 

Spanjoren

Omega
2-Faktor
Du kan väl "tjäna" på nedgång också genom att klockan blir mer tillgänglig att köpa från AD om andrahandsvärdet går ned. Ju lägre andrahandsvärde ju lättare blir den generellt sett att få tag i.

Jag tror det viktiga är att man inte ska kunna tjäna för bra på klockorna utan snarare kunna få igen sina pengar. Det tror jag likt dig att intresset/hobbyn mår bäst av. Vi blir av med rena spekulationsköp men man kan fortfarande handla utan att helt ruinera sig ekonomiskt. Jag hade nog testat väldigt många fler modeller från andra roliga märken om jag visste att de i vart fall behöll ca 80% av värdet och inte dök med halva. Vet jag att jag inte kan likvidera tillbaka en del av mina pengar blir köpet självklart svårare och jag känner att jag måste veta att jag vill behålla den. Det mesta från Rolex kan man egentligen spontanköpa och testa för att se om man gillar vilket är bra på ett sätt.
Håller helt med!
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Du kan väl "tjäna" på nedgång också genom att klockan blir mer tillgänglig att köpa från AD om andrahandsvärdet går ned. Ju lägre andrahandsvärde ju lättare blir den generellt sett att få tag i.

Jag tror det viktiga är att man inte ska kunna tjäna för bra på klockorna utan snarare kunna få igen sina pengar. Det tror jag likt dig att intresset/hobbyn mår bäst av. Vi blir av med rena spekulationsköp men man kan fortfarande handla utan att helt ruinera sig ekonomiskt. Jag hade nog testat väldigt många fler modeller från andra roliga märken om jag visste att de i vart fall behöll ca 80% av värdet och inte dök med halva. Vet jag att jag inte kan likvidera tillbaka en del av mina pengar blir köpet självklart svårare och jag känner att jag måste veta att jag vill behålla den. Det mesta från Rolex kan man egentligen spontanköpa och testa för att se om man gillar vilket är bra på ett sätt.

Är få produkter du kan köpa nya och få tillbaka 80%, i en normal värld så tappar du 30-50 % så fort du går ut från butiken. Vill man gå +- 0 i längden så är det bäst att köpa begagnat.
 

Lingrush

Cartier
Jag snackade med några auktionshus när jag skulle sälja min VC, de erbjöd alla att sänka säljarprovisionen från typ 15 till 5 eller liknade. Så för säljaren finns det definitivt utrymme för förhandling, de vill ju ha in klockan och tjänar mer på köparprovisionen - och den är inte förhandlingsbar. Men bra att veta om ni ska sälja framgent!

Bra info!!
 

Spanjoren

Omega
2-Faktor
Är få produkter du kan köpa nya och få tillbaka 80%, i en normal värld så tappar du 30-50 % så fort du går ut från butiken. Vill man gå +- 0 i längden så är det bäst att köpa begagnat.
Det är exakt så min filosofi är när det gäller klockor. En Grand Seiko te x köper jag inte ny utan andrahand. Medan en Rolex köper jag inte andra hand utan spelar spelet för att få köpa till listpris. Har väl mer eller mindre gått jämnt ut på det hitintills vilket jag är nöjd med.
 
Topp