• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Enlundgren

Cartier
Hej på er,

Är ny här på forumet så förhoppningsvis har ni lite överseende med nybörjarfrågorna.

Jag har (som många andra) en dröm om en Rolex kollektion som jag nu vill förverkliga efter att ha landat i många års andra ekonomiska prioriteringar med husbygge, företag etc.

Har haft mejlkontakt med en utav dom stora AD i huvudstaden, samt varit på plats och visat mitt intresse för Rolex klockor och den specifika "instegs" modell jag är intresserad av. Vid träffen på plats (ett bokat möte) fick jag väl ingen superbra feeling och lämnades med ett svar i stil med "kanske 2-3år / kanske aldrig, går inte att säga" men fick upp mitt namn på listan. Värt att tillägga är väl att internationellt sett så läser jag från många håll att denna modell inte bör dröja särskilt mycket längre än 2-4 månader och många får även tag i den direkt på "walk-in".

Så som man är så gick jag såklart och grubblade fram och tillbaka på det här diffusa svaret samt fortsatte läsa massor om "spelen" som AD tenderar att köra med en potentiell kund som dom inte ser något större värde i.

Sträckte på ryggen och ett par månader därpå besökte jag AD nr 2 och visade mitt intresse för varumärket och den "instegs" modell som jag skarpt är intresserad av. Fick en bättre feeling hos denna AD (mer avslappnad känsla) men SA'n kändes väl kanske måttligt intresserad av min livs / karriärshistoria och klockan som jag ville äga som en milstolpe för att prägla min resa.

Väl när det blev dags att föra in mitt namn på listan hos denna AD så visade det sig att dom hade samma system / intresselista som den första AD'n vilket fick mig att känna mig lite befängd när SA'n nämnde att jag redan står på intresselistan för denna modell och tittade på mig lite som "vad gör du här?" men fortsatte sedan trevligt med att säga att jag som sagt står på listan och att vi hoppas på det bästa.

Nu kommer vi till mina funderingar och era tankar, tips och erfarenheter.

A) Försämrade man sina chanser ännu mer nu och blev betraktad som en "oseriös" eller "icke-lojal" potentiell kund i och med att man försökt vänster prassla med systern? Eller ökade man sina chanser och visade dom en större trovärdighet att man verkligen är intresserad av varumärket?

B) Hur går man tillväga härifrån? Fortsätter man besöka och kontakta både AD 1 & 2 och fortsätter visa sitt intresse för varumärket och modellen man är intresserad av? Eller går man all-in och visar sin lojalitet mot enbart en utav dom / den man fått bäst känsla av?

Ni har förhoppningsvis lite överseende med nybörjarfrågeställningarna, men vill bara väl och etablera en god relation med en AD så man med åren kan leva ut en utav drömmarna om en fin klockkollektion. Tacksam för alla svar och erfarenheter som finns där ute bland er :)
Du känner det många andra känner. Tror man att det bara är att gå in och handla så blir man tyvärr besviken. Vilken är "instegs" modellen du hade tänkt dig?
 

mrn132

Breitling
Du känner det många andra känner. Tror man att det bara är att gå in och handla så blir man tyvärr besviken. Vilken är "instegs" modellen du hade tänkt dig?
Är absolut fullt medveten om att det inte bara är att gå in och handla. Så var mest nyfiken på hur ni tycker jag bäst bemöter mina funderingar A) & B).

Det är en DJ41, fluted, jubilee jag drömmer om som en första modell av varumärket.
 

mrn132

Breitling
Du måste ha varit hos Krons och Nymans, de har samma ägare, så det är väl bara att välja den butik du gillar bäst. Annars så finns Rob E också om du vill stå på två listor.
Det tränade ögat vet hur jag fört mig mellan huvudstadens AD's och vilka som äger vad, men tänkte jag skulle hålla det snyggt och förstod att ni skulle förstå hur jag rört mig.

Besvarade inte riktigt mina funderingar, men tack ändå!
 

David71

Rolex
2-Faktor
Det tränade ögat vet hur jag fört mig mellan huvudstadens AD's och vilka som äger vad, men tänkte jag skulle hålla det snyggt och förstod att ni skulle förstå hur jag rört mig.

Besvarade inte riktigt mina funderingar, men tack ändå!
Ok, var osäker på om du kände till ägarstrukturen :) Jag skulle välja en butik och ha kontakt med en säljare.
 

Enlundgren

Cartier
Är absolut fullt medveten om att det inte bara är att gå in och handla. Så var mest nyfiken på hur ni tycker jag bäst bemöter mina funderingar A) & B).

Det är en DJ41, fluted, jubilee jag drömmer om som en första modell av varumärket.
Det låter ju hoppfullt att du kommit med på en lista, och jag tror du gjort rätt! På både A) och B) tror jag lite tjat är bra så man inte glöms bort helt.
 

mrn132

Breitling
Sidofundering. Har Sverige i allmänhet sämre allokering av klockor än internationellt? Tycker mig läsa väldigt ofta om folk som hämtar ut subs, dj’s, op’s med bara veckors till kanske ett par månaders väntetid utan tidigare köphistorik 🤔🤔
 

BankAnden

Panerai
Hej på er,

Är ny här på forumet så förhoppningsvis har ni lite överseende med nybörjarfrågorna.

Jag har (som många andra) en dröm om en Rolex kollektion som jag nu vill förverkliga efter att ha landat i många års andra ekonomiska prioriteringar med husbygge, företag etc.

Har haft mejlkontakt med en utav dom stora AD i huvudstaden, samt varit på plats och visat mitt intresse för Rolex klockor och den specifika "instegs" modell jag är intresserad av. Vid träffen på plats (ett bokat möte) fick jag väl ingen superbra feeling och lämnades med ett svar i stil med "kanske 2-3år / kanske aldrig, går inte att säga" men fick upp mitt namn på listan. Värt att tillägga är väl att internationellt sett så läser jag från många håll att denna modell inte bör dröja särskilt mycket längre än 2-4 månader och många får även tag i den direkt på "walk-in".

Så som man är så gick jag såklart och grubblade fram och tillbaka på det här diffusa svaret samt fortsatte läsa massor om "spelen" som AD tenderar att köra med en potentiell kund som dom inte ser något större värde i.

Sträckte på ryggen och ett par månader därpå besökte jag AD nr 2 och visade mitt intresse för varumärket och den "instegs" modell som jag skarpt är intresserad av. Fick en bättre feeling hos denna AD (mer avslappnad känsla) men SA'n kändes väl kanske måttligt intresserad av min livs / karriärshistoria och klockan som jag ville äga som en milstolpe för att prägla min resa.

Väl när det blev dags att föra in mitt namn på listan hos denna AD så visade det sig att dom hade samma system / intresselista som den första AD'n vilket fick mig att känna mig lite befängd när SA'n nämnde att jag redan står på intresselistan för denna modell och tittade på mig lite som "vad gör du här?" men fortsatte sedan trevligt med att säga att jag som sagt står på listan och att vi hoppas på det bästa.

Nu kommer vi till mina funderingar och era tankar, tips och erfarenheter.

A) Försämrade man sina chanser ännu mer nu och blev betraktad som en "oseriös" eller "icke-lojal" potentiell kund i och med att man försökt vänster prassla med systern? Eller ökade man sina chanser och visade dom en större trovärdighet att man verkligen är intresserad av varumärket?

B) Hur går man tillväga härifrån? Fortsätter man besöka och kontakta både AD 1 & 2 och fortsätter visa sitt intresse för varumärket och modellen man är intresserad av? Eller går man all-in och visar sin lojalitet mot enbart en utav dom / den man fått bäst känsla av?

Ni har förhoppningsvis lite överseende med nybörjarfrågeställningarna, men vill bara väl och etablera en god relation med en AD så man med åren kan leva ut en utav drömmarna om en fin klockkollektion. Tacksam för alla svar och erfarenheter som finns där ute bland er :)
A) Tror varken du försämrade eller förbättrade dina chanser. Att dom skulle sätta en negativ kommentar på din listplats känns högst osannolikt. Att dom skulle känna ”han är verkligen sugen - nu snabbar vi på” känns också högst osannolikt, då dom nog vet att nya kunder försöker på många ställen.

B) Om du skrivit upp dig på Krons, så kommer samtalet inte komma från Nymans (eller tvärtom). Dom må dela system för kund, men det är inte en coin-flip om vem som hör av sig. Så att lobba på båda är inte lönt.

I övrigt - DJ 41, fluted, jubilee är nog inte att anse som en instegsmodell och med mindre populär tavla kan det nog gå skapligt snabbt, men med ex blå, ta lite tid.

Har förstått det som att Rob E kan ge något form av vagt löfte kring leveranstid, om du lägger handpenning.
 

BankAnden

Panerai
Så Tudor verkar fått den beryktade prishöjningen på flera marknader, Sverige inkluderat.

Rolex verkar höjt i Japan (svag yen), men inte sett något från andra marknader. Som tidigare diskuterats är ju även SEK en skvalpvaluta, men vi kom undan (tillfälligt). Som många sagt, känns som den borde komma och då även före årsskiftet.

@SWC hört ngt om fler marknader än Japan och kan bekräfta Japan?
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Så Tudor verkar fått den beryktade prishöjningen på flera marknader, Sverige inkluderat.

Rolex verkar höjt i Japan (svag yen), men inte sett något från andra marknader. Som tidigare diskuterats är ju även SEK en skvalpvaluta, men vi kom undan (tillfälligt). Som många sagt, känns som den borde komma och då även före årsskiftet.

@SWC hört ngt om fler marknader än Japan och kan bekräfta Japan?

Ej hört ännu.
 

mrn132

Breitling
A) Tror varken du försämrade eller förbättrade dina chanser. Att dom skulle sätta en negativ kommentar på din listplats känns högst osannolikt. Att dom skulle känna ”han är verkligen sugen - nu snabbar vi på” känns också högst osannolikt, då dom nog vet att nya kunder försöker på många ställen.

B) Om du skrivit upp dig på Krons, så kommer samtalet inte komma från Nymans (eller tvärtom). Dom må dela system för kund, men det är inte en coin-flip om vem som hör av sig. Så att lobba på båda är inte lönt.

I övrigt - DJ 41, fluted, jubilee är nog inte att anse som en instegsmodell och med mindre populär tavla kan det nog gå skapligt snabbt, men med ex blå, ta lite tid.

Har förstått det som att Rob E kan ge något form av vagt löfte kring leveranstid, om du lägger handpenning.
Tackar för ditt utförliga svar, uppskattas verkligen!

Kanske ska göra ett studiebesök på Rob och känna på pulsen lite. Fick lite sådär känsla när jag mejlade med dom i Mars när jag fick svaret ”vi tar inte emot intresseanmälningar för denna modell nu punkt”. Men fysiskt på plats är det såklart oftast en annan melodi.
 

SMÅSPARAREN

Breitling
Idag kom jag i kontakt med spekulationen om att Celebration dial OP potentiellt skulle kunna ses som ett tecken på att Rolex kommer ta bort de färgglada tavlorna inom snar framtid (nästa år). Någon som hört ngt liknande spekuleras? Nytt för mig iaf
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Idag kom jag i kontakt med spekulationen om att Celebration dial OP potentiellt skulle kunna ses som ett tecken på att Rolex kommer ta bort de färgglada tavlorna inom snar framtid (nästa år). Någon som hört ngt liknande spekuleras? Nytt för mig iaf
Det där är bara något som är sprunget ur en gissning från en pod med Theo & Harris.

Edit: en bra tumregel med Rolex är att de aldrig läcker. Du vet vad som är korrekt när de väljer att berätta det för hela marknaden.
 

SMÅSPARAREN

Breitling
Tack, var bara spekulation och gissning. Hade inte hört det tidigare och kändes spontant som en lite annorlunda teori jag blev lite tagen av. Hoppas inte det blir så, gillar de färglade tavlorna och skulle gärna vilja ha/få möjlighet att skaffa en någon dag
 

FlipSwede

Audemars
Hej på er,

Är ny här på forumet så förhoppningsvis har ni lite överseende med nybörjarfrågorna.

Jag har (som många andra) en dröm om en Rolex kollektion som jag nu vill förverkliga efter att ha landat i många års andra ekonomiska prioriteringar med husbygge, företag etc.

Har haft mejlkontakt med en utav dom stora AD i huvudstaden, samt varit på plats och visat mitt intresse för Rolex klockor och den specifika "instegs" modell jag är intresserad av. Vid träffen på plats (ett bokat möte) fick jag väl ingen superbra feeling och lämnades med ett svar i stil med "kanske 2-3år / kanske aldrig, går inte att säga" men fick upp mitt namn på listan. Värt att tillägga är väl att internationellt sett så läser jag från många håll att denna modell inte bör dröja särskilt mycket längre än 2-4 månader och många får även tag i den direkt på "walk-in".

Så som man är så gick jag såklart och grubblade fram och tillbaka på det här diffusa svaret samt fortsatte läsa massor om "spelen" som AD tenderar att köra med en potentiell kund som dom inte ser något större värde i.

Sträckte på ryggen och ett par månader därpå besökte jag AD nr 2 och visade mitt intresse för varumärket och den "instegs" modell som jag skarpt är intresserad av. Fick en bättre feeling hos denna AD (mer avslappnad känsla) men SA'n kändes väl kanske måttligt intresserad av min livs / karriärshistoria och klockan som jag ville äga som en milstolpe för att prägla min resa.

Väl när det blev dags att föra in mitt namn på listan hos denna AD så visade det sig att dom hade samma system / intresselista som den första AD'n vilket fick mig att känna mig lite befängd när SA'n nämnde att jag redan står på intresselistan för denna modell och tittade på mig lite som "vad gör du här?" men fortsatte sedan trevligt med att säga att jag som sagt står på listan och att vi hoppas på det bästa.

Nu kommer vi till mina funderingar och era tankar, tips och erfarenheter.

A) Försämrade man sina chanser ännu mer nu och blev betraktad som en "oseriös" eller "icke-lojal" potentiell kund i och med att man försökt vänster prassla med systern? Eller ökade man sina chanser och visade dom en större trovärdighet att man verkligen är intresserad av varumärket?

B) Hur går man tillväga härifrån? Fortsätter man besöka och kontakta både AD 1 & 2 och fortsätter visa sitt intresse för varumärket och modellen man är intresserad av? Eller går man all-in och visar sin lojalitet mot enbart en utav dom / den man fått bäst känsla av?

Ni har förhoppningsvis lite överseende med nybörjarfrågeställningarna, men vill bara väl och etablera en god relation med en AD så man med åren kan leva ut en utav drömmarna om en fin klockkollektion. Tacksam för alla svar och erfarenheter som finns där ute bland er :)
Är det en DJ du ska ha och inte den mest eftertraktade tavlan kan du likagärna köpa av seriös Gråis och ha klockan nästa,dag.

Om du får ge en Tia mer idag så hinner väl prisökningarna medan du väntar äta upp merkostnaden.

Tips är att titta in hos RobE.
Iallafall I fjol tog de handpeng på DJ41 och levererade som utlovat 9månader senare.
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Idag kom jag i kontakt med spekulationen om att Celebration dial OP potentiellt skulle kunna ses som ett tecken på att Rolex kommer ta bort de färgglada tavlorna inom snar framtid (nästa år). Någon som hört ngt liknande spekuleras? Nytt för mig iaf
Jag har trott från dag ett att det är så det är. Jag hoppas verkligen att jag har fel, men jag är orolig, och varför måste de döpa den till celebration? Mina nerver klarar inte detta
 

mrn132

Breitling
Är det en DJ du ska ha och inte den mest eftertraktade tavlan kan du likagärna köpa av seriös Gråis och ha klockan nästa,dag.

Om du får ge en Tia mer idag så hinner väl prisökningarna medan du väntar äta upp merkostnaden.

Tips är att titta in hos RobE.
Iallafall I fjol tog de handpeng på DJ41 och levererade som utlovat 9månader senare.
En 10a mer vet jag inte .. Samtliga på Chrono24 ligger runt 160-180k vilket resulterar i 30-50k till för det jag vill ha.

En månad efter köpet ringer väl säkert AD också och jag är inte det minsta intresserad av att flippa, så då väntar jag hellre. Min framtida kollektion vill jag att mina barn tar över sakta men säkert 😊
 

BankAnden

Panerai
Ja i någon mån brukar bli så
@RLH Tror inte det. Går vi tillbaka sent 2019-tidigt 2022, så höjde alltid gråis minst lika mycket. Senaste 12-15 månaderna har det dock inte sett ut så, utan snarare i bästa fall (tillfälligt) minskat takten på prisfallet. Jag tror gråmarknaden är så pass trög att den inte klarar 10% upp om Rolex höjer 10.
 

FlipSwede

Audemars
En 10a mer vet jag inte .. Samtliga på Chrono24 ligger runt 160-180k vilket resulterar i 30-50k till för det jag vill ha.

En månad efter köpet ringer väl säkert AD också och jag är inte det minsta intresserad av att flippa, så då väntar jag hellre. Min framtida kollektion vill jag att mina barn tar över sakta men säkert 😊
Begära kan de väl.
Vad de får är något annat.

Men självklart ska du försöka köpa hos ÅF om du kan först.
 

chtfse

Cartier
Tror vi att det kommer att ske ändringar i GMT-kollektionen till våren?

Idag finns det alla möjliga färgkombinationer dvs svart/blå, svart/grön, svart/grå, svart/brun och blå/röd.

Får mig att tänka lite på hur det var 2018-2019 innan de helsvarta stål, helguld och tvåtons GMT:n försvann.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Tror vi att det kommer att ske ändringar i GMT-kollektionen till våren?

Idag finns det alla möjliga färgkombinationer dvs svart/blå, svart/grön, svart/grå, svart/brun och blå/röd.

Får mig att tänka lite på hur det var 2018-2019 innan de helsvarta stål, helguld och tvåtons GMT:n försvann.
Tror snarare på ytterligare varianter, gulguld kommer även med oyster och everrose med jubilee.
 

Schweizerfrancen är urstark tar man upp i artikeln men jag kan inte läsa artikelns slutsatser där annat än att det ska slå mot lyxklockornas försäljning.
 

BankAnden

Panerai

Schweizerfrancen är urstark tar man upp i artikeln men jag kan inte läsa artikelns slutsatser där annat än att det ska slå mot lyxklockornas försäljning.


Klockan klämtar för schweiziska lyxur. En alldeles för stark inhemsk valuta kombinerat med minskad efterfrågan är sämsta möjliga kombination för klockindustrin. TT-Bloomberg. Publicerad 09:16

Starka valutan slår mot lyxklockorna​

I Sverige är den svaga kronan en utmaning, i Schweiz har den för landet viktiga klockindustrin motsatt problem. Landets valuta, schweizerfrancen, har stärkts så pass mycket gentemot dollarn att klockpriserna rusat för kunder i USA och Asien.
En dollar kostar nu bara 0:89 schweizerfranc att jämföra med 1:01 i slutet av 2022.

– Vid 0:88 schweizerfranc är det ett problem, det är mycket när USA är din största marknad, konstaterar Rolf Studer, vd för lyxmärket Oris vars klockor kan kosta motsvarande drygt 50 000 svenska kronor.

En stark egen valuta innebär oönskade problem för exportbolag och större delen av försäljningen för schweiziska klocktillverkare som Omega, Tag Heuer eller Maurice Lacroix sker internationellt och då främst i USA och Asien.

Samtidigt har efterfrågan minskat kraftigt. Under pandemin unnade sig många ett lyxur när man kunde jobba hemifrån och övriga utgifter minskade. I juli i år sjönk exporten för första gången på två år när framförallt den kinesiska marknaden kylts av ordentligt.

Trots minskad efterfrågan kan flera tillverkare ändå tvingas genomföra prishöjningar. Doxa, ett av de mindre märkena men känt för att deras klockor bars av den franske oceanografen Jacques Cousteau, tvingades redan förra året höja priset i Europa då euron försvagades. Nu kan man få göra detsamma gentemot den amerikanska marknaden.

– Den amerikanska dollarn är den stora frågan, säger vd:n Jan Edöcs.
 
@RLH Tror inte det. Går vi tillbaka sent 2019-tidigt 2022, så höjde alltid gråis minst lika mycket. Senaste 12-15 månaderna har det dock inte sett ut så, utan snarare i bästa fall (tillfälligt) minskat takten på prisfallet. Jag tror gråmarknaden är så pass trög att den inte klarar 10% upp om Rolex höjer 10.

Det är samma observation jag också gjort. Beg marknaden orkar inte med de prishöjningar som sker på retail, vilket i kombination med något fallande beg priser minskar gapet mellan grå och retail.

Denna situation är totalt annorlunda mot tidigare när alla höjningar Rolex gjorde i retail hade direkt påverkan på gråis genom höjningar på beg marknaden.


En intressant observation är väl att man inte höjde priserna nämnvärt medan den värsta hypen pågick, utan ska göra det nu såhär i efterhand eftersom man är i behov av det pga valuta och inflation (för att inte tappa marginal). Rolex kommer fixa det, men många andra märken (läs Omega) har ju verkligen varit aggressiva med sina höjningar det senaste. Snart är ju en Omega Speedmaster uppe i 120.000:- i retail liksom, även om vi inte riktigt är där ännu.
 
Tjena gänget!!
Min GMT batman uttagen sent -21 har inte fått någon tid alls på min handled. Går därför lite i sälj tankarna angående denna.
Har någon koll på vad som är rimligt pris nu förtiden?
Full set och uttagen i sthlm.

Må bäst ☕️
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Tjena gänget!!
Min GMT batman uttagen sent -21 har inte fått någon tid alls på min handled. Går därför lite i sälj tankarna angående denna.
Har någon koll på vad som är rimligt pris nu förtiden?
Full set och uttagen i sthlm.

Må bäst ☕️
Här är tråden där din fråga hör hemma

 
Topp