• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Mitt jobb kräver en dresscode som många nog kan intyga kategoriseras som ”stiligt klädd”. Om du läser lite noggrannare så står det utstrålade djupa fickor, ingen som skröt kring att någon hade djupa fickor och av den anledningen hade rätt till någon klocka.

Ingen som har anmärkt på att man behöver vara stiligt klädd för den delen heller. Om man förstår grundläggande mänsklig psykologi (vilket du verkar ha lite svårigheter med), så är det mest sannolikt att du framstår som den bästa versionen av dig själv i representabla kläder jämfört med t-shirt. Trevlig och genuin var jag med vilket framkommer ganska tydligt i det jag skriver.

Skippa översittarstilen är du snäll.
Förlåt om jag kränkte dig nu. Lycka till med hela din approach 🙃
 
Inte för att vara tråkig med dig,men är du säker på att du var I en affär och träffade ett butiksbiträde?
Din berättelse är mer som en friares som träffar flickvännens Pappa för första gången.

Jag tvivlade själv säger jag ju. Tror nästan hon var fysiskt attraherad av mig, hon var lite för bra med tanke på de historier man hör med folk som går in hos AD första gången
 
utan att jag börjat samla på klockor och att det är ett intresse.
Just detta. Gå dit då och då och köp några klockor och bygg relationen med AD.

När jag skrev upp mig på en Omega Snoopy hos Omega boutiquen så var säljaren tydlig: "Kom in då och då, köp ett par klockor, sen när Snoopy kommer in så kontaktar vi dig." Ingen annan AD har varit så rakt på sak.
 
Just detta. Gå dit då och då och köp några klockor och bygg relationen med AD.

När jag skrev upp mig på en Omega Snoopy hos Omega boutiquen så var säljaren tydlig: "Kom in då och då, köp ett par klockor, sen när Snoopy kommer in så kontaktar vi dig." Ingen annan AD har varit så rakt på sak.

Antar att om man verkligen vill ha Snoopyn så är det ok (och man gör såklart precis som man vill). Men personligen hade jag garvat och bett dem köra upp listan. Ingen klocka är värd förnedringen imo.
 
Växelmynten ramlar på golvet genom hålen I fickorna?

Eller har man en clownkostym på sig kanske de släpar på marken?
Det borde ju vara rejält djup I sådana fickor tänker jag
Man kanske ska spendera 30 dollar på en ny t-shirt till sitt nästa AD besök ☺️

1694025797218.png
 
Mitt jobb kräver en dresscode som många nog kan intyga kategoriseras som ”stiligt klädd”. Om du läser lite noggrannare så står det utstrålade djupa fickor, ingen som skröt kring att någon hade djupa fickor och av den anledningen hade rätt till någon klocka.

Ingen som har anmärkt på att man behöver vara stiligt klädd för den delen heller. Om man förstår grundläggande mänsklig psykologi (vilket du verkar ha lite svårigheter med), så är det mest sannolikt att du framstår som den bästa versionen av dig själv i representabla kläder jämfört med t-shirt. Trevlig och genuin var jag med vilket framkommer ganska tydligt i det jag skriver.

Skippa översittarstilen är du snäll.
Ok, eftersom du kallar en trevlig medlem här för översittare, så kanske lite självreflektion är på sin plats - om man skriver ”Jag var väldigt stiligt klädd och hela min approach utstrålade djupa fickor” samt ”Jag tycker iallafall att jag utstrålade ärlighet” så får man nog räkna med lite hugg. Skitnödigare och självgodare inlägg har jag nog inte läst😅

Superkul att du är intresserad av en Pepsi och håller tummarna att du får det du vill ha.
 
Edit. Kom på mig att skriva vad jag haft på mig varje gång jag gått in hos AD bla bla.
En bra säljare ser igenom kläderna du bär helt enkelt.
Är nog varje dag någon i butiken som vill leka allan. Men när det är skarpt läge ska det kollas med brorsan, sälja först, sen eller kanske.
 
Senast ändrad:
Ok, eftersom du kallar en trevlig medlem här för översittare, så kanske lite självreflektion är på sin plats - om man skriver ”Jag var väldigt stiligt klädd och hela min approach utstrålade djupa fickor” samt ”Jag tycker iallafall att jag utstrålade ärlighet” så får man nog räkna med lite hugg. Skitnödigare och självgodare inlägg har jag nog inte läst😅

Superkul att du är intresserad av en Pepsi och håller tummarna att du får det du vill ha.
Du glömde nämna TS attraktionskraft 😍
Jag tvivlade själv säger jag ju. Tror nästan hon var fysiskt attraherad av mig, hon var lite för bra med tanke på de historier man hör med folk som går in hos AD första gången
 
I tex bilbranschen är vinsten för säljaren i princip utraderad. Istället är det lånen de tjänar på. Kanske hamnar i ett liknande läge när ADs priskrigar. I så fall kommer det vara adidasbralla och Golf GTI som signalerar god kund. Man får dela en Sofiero med säljaren efter ett köp 😉
 
Ok, eftersom du kallar en trevlig medlem här för översittare, så kanske lite självreflektion är på sin plats - om man skriver ”Jag var väldigt stiligt klädd och hela min approach utstrålade djupa fickor” samt ”Jag tycker iallafall att jag utstrålade ärlighet” så får man nog räkna med lite hugg. Skitnödigare och självgodare inlägg har jag nog inte läst😅

Superkul att du är intresserad av en Pepsi och håller tummarna att du får det du vill ha.

Det var lite skitnödigt faktiskt men det var en beskrivning som ville ges för att förklara den möjliga skillnaden mellan de som blir totalt rejected första gången och jag som blev väl bemött. Då reflekterade jag över att det var detta som eventuellt kunde vara någonting som gjorde att de bemötte mig annorlunda än vad de gör på gruppnivå.

Annars håller jag med Kenkun, ska inte behöva vara krångligt egentligen. Det är en butik och man ska väl kunna köpa oavsett klädstil eller vad man ”signalerar” men uppenbarligen har många bevittnat att det nog inte funkar så. Åtminstone höjer man väl nog inte sina chanser första gången.

Ja pepsi är en riktig ikon 👍🏼
 
Jag vill inte lägga mig i diskussionen om bemötande hos AD men nu gör jag det fasen i alla fall :)

Nu har vi ju ett par inlägg om ungefär samma frågor i närtid och jag tror att sett till historiken kring tycket som varit kring framförallt Rolex så spelar det nog ingen som helst roll att man uttrycker ett seriöst intresse eller att man verkligen vill ha aktuell klocka osv. givetvis säger varenda person som står på den listan exakt samma sak och även om man kan uppfatta ärlighet och seriositet hos människor på olika sätt så merparten av folk som ändå avser köpa en klocka för +100 000 har nog den sinnesnärvaron som krävs för att i varje fall framstå som helt genuina.

Hur man är klädd är nog också något som dessa säljare har full koll på, sedan kan man ju ur ett rent personligt perspektiv som säljare/butiksägare föredra det ena eller det andra och elegant klädsel med gott uppförande kanske premieras men som läget är nu med alla miljardärer som springer runt i mjukisbyxor så är nog det svårt att förlita sig på också. I vissa fall kanske det snarare utstrålar ängslighet i deras ögon.

Sedan är det ju SÄLJARE vi har att göra med, de kommer givetvis (bortsett från visa stolpskott) göra allt för att man ska ha en upplevelse man kan förvänta sig i dyl butik sett till segmentet man trots allt ligger i. De är nog inte heller dumma utan vet att svårare tider kan komma snart och då vill man så klart ge en god bild av sin butik gentemot sina konkurrenter.

Så kontentan är väl, AD säljare är giftormar så lita aldrig på dem :D :D men också att det är omöjligt att veta hur de resonerar i varje givet val och det bästa sättet att få köpa klockor väl är att köpa de som finns till att börja med. Sedan är det kanske inte fel att ha en rejäl pjäs på sig när man väl avlägger besöket kanske :)
 
Enligt mina observationer : Nyrika brukar klä upp sig maximalt för att se rik ut. Men att de är nyrika eller låtsas som att de är det brukar lysa igenom rätt fort.
Riktigt rika människor kan faktiskt klä sig rätt hafsigt. Kanske någon enstaka detalj som sticker ut, t ex en diamantring med karat som de flesta bara sett på bild. ^^
Det är snarare auran som riktigt rika människor utstrålar som inte går att efterrapa.
AD vet nog.
 
Enligt mina observationer : Nyrika brukar klä upp sig maximalt för att se rik ut. Men att de är nyrika eller låtsas som att de är det brukar lysa igenom rätt fort.
Riktigt rika människor kan faktiskt klä sig rätt hafsigt. Kanske någon enstaka detalj som sticker ut, t ex en diamantring med karat som de flesta bara sett på bild. ^^
Det är snarare auran som riktigt rika människor utstrålar som inte går att efterrapa.
AD vet nog.
Nyrika är nog bättre kunder.
 
Enligt mina observationer : Nyrika brukar klä upp sig maximalt för att se rik ut. Men att de är nyrika eller låtsas som att de är det brukar lysa igenom rätt fort.
Riktigt rika människor kan faktiskt klä sig rätt hafsigt. Kanske någon enstaka detalj som sticker ut, t ex en diamantring med karat som de flesta bara sett på bild. ^^
Det är snarare auran som riktigt rika människor utstrålar som inte går att efterrapa.
AD vet nog.
Lägg därtill, sk Stealth wealth (som absolut inte är något nytt bara för att media/vanligt folk fått upp ögonen för det). Visst, vissa erfarna och slipade säljare har säkert koll på vissa märken/plagg/skor mm, trots avsaknad av loggor. Men som någon skrev så kan man ju gå runt i en komplett mjukisdress som kostar bortåt 50k utan problem.. Min erfarenhet är att trots att många riktigt rika inte "klär sig som rika" så finns det alltid någon detalj som sticker ut, precis som ovanstående skriver..

Självklart ska man vara hel och ren och någorlunda proper men finns ska en säljare försöka avgöra om en kund är kvalificerad bara genom klädsel etc.. blir det sjukt löjligt och skitnödigt..
 
Lägg därtill, sk Stealth wealth (som absolut inte är något nytt bara för att media/vanligt folk fått upp ögonen för det). Visst, vissa erfarna och slipade säljare har säkert koll på vissa märken/plagg/skor mm, trots avsaknad av loggor. Men som någon skrev så kan man ju gå runt i en komplett mjukisdress som kostar bortåt 50k utan problem.. Min erfarenhet är att trots att många riktigt rika inte "klär sig som rika" så finns det alltid någon detalj som sticker ut, precis som ovanstående skriver..

Självklart ska man vara hel och ren och någorlunda proper men finns ska en säljare försöka avgöra om en kund är kvalificerad bara genom klädsel etc.. blir det sjukt löjligt och skitnödigt..
Haha kan inte låta bli att tänka på en utav mina kollegor som sitter som delägare i ett helt gäng företag. Individen har precis börjat visa lite intresse för "finare" klockor och har gått runt med en halvrisig Garmin sportklocka dom senaste 10åren.

Denna individ har noll koll på kläder, märken osv .. Dvs. Inget som sticker ut, inte ens en detalj. Och jag har själv sett dennes konton med egna ögon och hen sitter på 250M plus.

Poängen med detta är precis som många är inne på att det går inte att säga vem som är vad dessa dagar. Jag menar skulle en SA hos en AD lyckas höja dennes intresse för klockor m.m. så finns det helt klart affärer att göra då ekonomi inte är en faktor i första taget där.

Men det är nog rätt vanligt att SA'n gör lite google / allabolag forskningar efter namnet är uppsatt på listan och kund vandrar ut från lokalen.

Men kul att tänka på iallafall då jag själv får upp rätt komiska bilder i huvudet om individen nu en dag skulle traska in hos en AD 😂
 
Senast ändrad:
Jag vill inte lägga mig i diskussionen om bemötande h men nu gör jag det fasen i alla fall :)

Nu har vi ju ett par inlägg om ungefär samma frågornärtid och jag tror att sett till historiken kring tycket som varit kring framförallt Rolex så spelar det nog ingen som helst roll att man uttrycker ett seriöst intresse eller att man verkligen vill ha aktuell klocka osv. givetvis säger varenda person som står på den listan exakt samma sak och även om man kan uppfatta ärlighet och seriositet hos människor på olika sätt så merparten av folk som ändå avser köpa en klocka för +100 000 har nog den sinnesnärvaron som krävs för att i varje fall framstå som helt genuina.

Hur man är klädd är nog också något som dessa säljare har full koll på, sedan kan man ju ur ett rent personligt perspektiv som säljare/butiksägare föredra det ena eller det andra och elegant klädsel med gott uppförande kanske premieras men som läget är nu med alla miljardärer som springer runt i mjukisbyxor så är nog det svårt att förlita sig på också. I vissa
Haha kan inte låta bli att tänka på en utav mina kollegor som sitter som delägare i ett helt gäng företag. Individen har precis börjat visa lite intresse för "finare" klockor och har gått runt med en halvrisig Garmin sportklocka dom senaste 10åren.

Denna individ har noll koll på kläder, märken osv .. Dvs. Inget som sticker ut, inte ens en detalj. Och jag har själv sett dennes konton med egna ögon och han sitter på 250M plus.

Poängen med detta är precis som många är inne på att det går inte att säga vem som är vad dessa dagar. Jag menar skulle en SA hos en AD lyckas höja dennes intresse för klockor m.m. så finns det helt klart affärer att göra då ekonomi inte är en faktor i första taget där.

Men det är nog rätt vanligt att SA'n gör lite google / allabolag forskningar efter namnet är uppsatt på listan och kund vandrar ut från lokalen.

Men kul att tänka på iallafall då jag själv får upp rätt komiska bilder i huvudet om individen nu en dag skulle traska in hos en AD 😂

Dem gör nog alltid sin reaserch oavsett vad man utstrålar egentligen.
 
Instämmer helt!

Hittar dom inget så får man inget (i första taget kanske 😂)

Hittar dom att man är involverad i en massa lönsamma bolag. Ja .. Då är det bara tänka hur man själv hade valt att distribuera den klockan som båda individerna visat intresse för.

Jag är själv ganska offentlig om man googlar mig. Däremot håller jag mig undan från sociala medier och annat (har ingen facebook, twitter eller Instagram. Har hört att AD kan ge pluspoäng om de kan intyga att man exempel är klocksamlare eller att det finns någon youtube kanal gällande reviews av klockor.

Kan de intyga att du har någon sorts köpkraft genom att se networth på något sätt kan man nog gissa att man höjer sina möjligheter.

Omöjligt att veta, allt är ju i slutändan spekulationer dock.
 
Dem gör nog alltid sin reaserch oavsett vad man utstrålar egentligen.
Ja, man får utgå ifrån att de säkert googlar folk på listorna, speciellt folk de inte har koll på eller är osäkra på. Enbart av skälet att försöka identifiera potentiella flippare etc får man anta. Är det av ekonomiska skäl känns det ganska skitnödigt att göra någon omfattande koll/due dilligence på någon som vill köpa t ex en Sub. Även om det är dyra prylar (säg t ex 100-300k ) så är det ganska stor grupp som kan vara potentiella seriösa kunder. Det är inte direkt hus i 100 milj klassen eller någon snubbe som kommer o säger att han är intresserad av en stor yacht vi pratar om..
 
Ja, man får utgå ifrån att de säkert googlar folk på listorna, speciellt folk de inte har koll på eller är osäkra på. Enbart av skälet att försöka identifiera potentiella flippare etc får man anta. Är det av ekonomiska skäl känns det ganska skitnödigt att göra någon omfattande koll/due dilligence på någon som vill köpa t ex en Sub. Även om det är dyra prylar (säg t ex 100-300k ) så är det ganska stor grupp som kan vara potentiella seriösa kunder. Det är inte direkt hus i 100 milj klassen eller någon snubbe som kommer o säger att han är intresserad av en stor yacht vi pratar om..

Instämmer. Säkert så att de googlar eller kollar upp personer som är potentiella kunder. Väljer de att sälja exempelvis en sportstål bör man anta att de har valt att gå en route att försöka skapa en långsiktig relation.

Nej det är ju en mindre grupp helt klart med hus i den prisklassen.
 
Tillbaka
Topp