• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

är ju ingen tvekan om att jag såklart önskar köpta direkt av AD, både med tanke på priset men också för "upplevelsen" Men som marknaden varit de sista året så har det i princip visat sig vara omöjligt för mig utan någon direkt relation/köphistorik. Så har blivit tvungen att se till andrahandsmarknaden som idag "värderar" klockan till runt 100k över listpris ja.

Jag tycker det är vansinne med 200k+ för en stålklocka eftersom jag mycket hellre köper TT eller guld om jag ändå ska lägga dom pengarna. Men om du värderar det högt är det rätt val! Men finns mycket annat skoj när man är där uppe och kikar så jag tycker definitivt man ska se sig om vad man får.

Hej !
Ska till Stockholm nu till våren och i köptagen på en Rolex, hos vilken av de tre AD är det störst möjlighet att de ha något hemma och prova ? Är intresserad av Explorer 36, Datejust 36 ell OP 36.

Nymans definitivt om du bara vill prova. Rob E om du vill kunna köpa något samma dag men beror lite på vad du är ute efter också. Jag hade gått in på alla tre och kollat läget. Skadar inte att fråga.

Tycker du att den är värd 100k+ mot listpris? Yeez.

Jag tycker det är vansinne med 200k+ för en stålklocka eftersom jag mycket hellre köper TT eller guld om jag ändå ska lägga dom pengarna. Men om du värderar det högt är det rätt val! Men finns mycket annat skoj när man är där uppe och kikar så jag tycker definitivt man ska se sig om vad man får.

Tyvärr är andrahandsmarknaden det enda realistiska alternativet för oss som inte är VIP:ar hos AD. Och marknaden betalar för det, ja, det är kanske det "riktiga" marknadspriset med tanke på efterfrågan och utbud.

Tyvärr är andrahandsmarknaden det enda realistiska alternativet för oss som inte är VIP:ar hos AD. Och marknaden betalar för det, ja, det är kanske det "riktiga" marknadspriset med tanke på efterfrågan och utbud.

Ja absolut! Om man nu promt måste ha vissa modeller. Det mesta utom Pepsi och Ståldaytonor går ju att få med lite tålamod utan galna summor av krams inköpt.

Precis som alla andra har jag länge haft ett sug efter Daytona.
Problemet är att "once you've seen it, it can't be unseen" eller hur det nu var. Jag talar om siffrorna på kronograferna konta index....

Med det är enda alternativet i rimlig prisklass en 165xx (faktiskt funderat på TT).

De ligger ju sjukt högt i pris även de. Kollar man prisstatistiken verkar de dock "alltid" legat högre d v s även innan pandemin och hela utspårningen.

Har de alltid legat långt över list?

Får uppfattningen av att klockor i just Japan är något mer prisvärda än övriga länder. Finns det någon enkel förklaring till det eller inbillar jag mig?

Jo, så är det. Det beror på att Japaner hatar begagnat. Det ska vara ny bil, ny väska och ny klocka. Japan är jättestora på att exportera begagnade bilar t.ex.

Och är du en äldre Japansk herre som fått bra status och gjort karriär, då ska du ha den här på armen:
När jag bodde där mindes jag att just Datejusten fanns det väldigt mycket av hos AD.

Jo, så är det. Det beror på att Japaner hatar begagnat. Det ska vara ny bil, ny väska och ny klocka. Japan är jättestora på att exportera begagnade bilar t.ex.

Och är du en äldre Japansk herre som fått bra status och gjort karriär, då ska du ha den här på armen:
När jag bodde där mindes jag att just Datejusten fanns det väldigt mycket av hos AD.

Intressant. Är det något som ligger i kulturen sedan en tid tillbaka med tänket kring begagnat eller växt fram på senare tid? Påverkar tankesättet utbudet i butikerna eller hos ÅF? Tänker iochmed att det är viktigt att det ska vara ”första hand”.

Intressant. Är det något som ligger i kulturen sedan en tid tillbaka med tänket kring begagnat eller växt fram på senare tid? Påverkar tankesättet utbudet i butikerna eller hos ÅF? Tänker iochmed att det är viktigt att det ska vara ”första hand”.
Det påverkar best begagnadmarknaden. De främsta köparna för begagnade märkesprodukter är utländska turister. Detta inkluderar både klockor och väskor. Sen är ju Japanerna otroligt bra på att ta hand om sina grejer också.

Vill man köpa en begagnad klocka ska man åka till Tokyo, finns ett otroligt utbud. Dock ska man se till att inte gå på första bästa utan jämnföra priserna.

En Rolex Bluesy (126613LB) från 2024 går just nu på 190 000 SEK inkl moms på Jackroad (gråhandlare, ej AD). Är du turist drar de av momsen direkt på inköpspriset, så då blir priset 161 336 kr istället, dock får man ju pröjsa tull och allt sånt när man kommer hem om man bor i Sverige.

Senast ändrad:
Hade AD haft fri prissättning kan du kolla på CPO. Där har du vad nivån legat på. Ingen AD har fri prissättning på något märke.
Inte på
Hade AD haft fri prissättning kan du kolla på CPO. Där har du vad nivån legat på. Ingen AD har fri prissättning på något märke.

Stämmer inte helt. AP är väl ett exempel. Men nu handlar tråden om Rolex så det är ändå off topic.

Hur omöjligt är det att få tag på GMT Master II, 126710BLRO från AD?

Det är möjligt om du har breda axlar som mig, en tjock jävla plånbok och att du framförallt köper massa krims och krams som du inte behöver eller vill ha och med det agerandet sjunker dig till en nivå bortom räddning. Efter att du har sjunkit till en nivå bortom räddning ska du också sjunka till en låg nivå återigen genom att gå dit och vara uppgiven och fråga varför de inte har levererat din klocka efter 3 år. Då öppnas en ny tankeställare om du ska sjunka till en nivå där ridån dras fram för evigt genom att köpa ytterligare krims och krams du inte vill ha och ändå inte få köpa den.

Så om en ad får in ca 600 klockor om året (som någon skrev) så är 200 av dom pepsi?? Låter ganska osannolikt.
En större (Nymans) AD får inte in enbart 600 klockor/år.

Har för mig siffran 6000 nämndes för Stockholms tre tillsammans.
Men vi pingar den som sitter med mycket kunskap @SWC

Men ok.
Du har en poäng. 200 var nog att ta i.
Jag kapar med 75% och säger 50 istället

Tänkte samma sak, t.o.m provat den på Krons😂 men den kostar 485tkr hos AD och finns på C24 inom EU med box & papers för 436tkr

Tänkte samma sak, t.o.m provat den på Krons😂 men den kostar 485tkr hos AD och finns på C24 inom EU med box & papers för 436tkr

Du kan ju chansa och lägga 50k extra och få köpa en lite svårare klocka på sikt och ta igen den pengen och samtidigt få en sprillans ny vitguldspepsi. Riktigt cool klocka enligt mig. Men köp den bara om du vill ha den…..

Tillbaka
Topp