• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Varför? Om den presterar sämre eller lika så har jag ju förlorat pengar eller oförändrat värde. 10kr idag är värt mer än 10kr imorgon
Därför att med det kriteriet blir det inte så mycket kvar som haft reell värdeökning.
Om man ska ta bort inflation har väl i stort sett samtliga sparkonton negativ avkastning trots att beloppet ökar.

Inte många klockor når upp till det heller trots att dagspris kan vara 3X nypris.
Bostäder som inte ligger i Sthlm GbG Malmö med förorter hur ser det ut där trots att priset gått upp i kronor och ören?
Din egen lön hur hänger den med?

Men onekligen har du ju en poäng beroende på vilka produkter du tänker på.
Jag håller ju inte med dig vad gäller elektronik. Där ger definitivt 10kr imorgon mer än 10kr idag vad gäller prestanda.
Samma sak med fordon. Du kan ju jämföra vad du fick för utrustning i en bil från säg 2005 och idag och om inflationen undantaget det är dyrare nu än då?

Guld kan jag tänka mig och aktieindex är sådant som stämmer övetens med ditt synsätt
Bostäder i "heta" områden
Vissa samlarföremål
Skogsmark kanske?

Men vi kan nog vara överens om att är det värdeökning som ska,slå inflationen över tid man söker så är väl lyxklockor bland det dummaste man kan köpa och "investera" i

Varför? Om den presterar sämre eller lika så har jag ju förlorat pengar eller oförändrat värde. 10kr idag är värt mer än 10kr imorgon
Det kommer vara väldigt svårt att uppskatta inflationsjusterad värdeökning då det beror mycket på hur 1. Sällsynt modellen blir framåt 2. Hur efterfrågad den blir 3. Om Rolex återlanserar den i liknande format. Därför skulle jag inte räkna med det då den värdeökning du vill se inte kommer vara aktuell förrän kanske 5-10 år framåt minst.

Det kommer vara väldigt svårt att uppskatta inflationsjusterad värdeökning då det beror mycket på hur 1. Sällsynt modellen blir framåt 2. Hur efterfrågad den blir 3. Om Rolex återlanserar den i liknande format. Därför skulle jag inte räkna med det då den värdeökning du vill se inte kommer vara aktuell förrän kanske 5-10 år framåt minst.
Att uppskatta den blir svårt självklart vi kan inte förutspå framtiden. Min fråga är egentligen mer en tankeställare att man borde inte vara glad om man ser en 10% ökning efter 3 år eller liknande. Då det inte är en riktig ökning utan mer att pengar tappat sitt värde.

Det vet jag väl inte.... real värdeutveckling är väl det man räknar på i de flesta ekonomiska kalkyler som sträcker sig över tid. Annars hade man ju inte behövt diskontera framtida penningflöden?
Om man är ekonom och gör framtida kalkyler så stämmer det säkert vad du säger.
Men hur många av oss vanliga dödliga är det?

För de allra flesta innebär,i dagligt tal,värdeökning att något nu kostar,dvs är värt,mer än vad man själv gav en gång i tiden oaktat inflation,alternativa investeringsobjekt,aktieindex etc.
Samma med sparkonto. Efter räntan är betald har jag mer på kontot än innan.

Men vi är nog överens om att är det penningflöde och inkomst av kapitalinvestering som är aktuellt så är klockor som inte avses som handelsvaror en relativt osäker marknad.

Att uppskatta den blir svårt självklart vi kan inte förutspå framtiden. Min fråga är egentligen mer en tankeställare att man borde inte vara glad om man ser en 10% ökning efter 3 år eller liknande. Då det inte är en riktig ökning utan mer att pengar tappat sitt värde.
Då får man väl gå runt och vara ledsen.
Vad är det för nytta med pengar om de aldrig används utan enbart finns för att generera mer som aldrig används?

Oj....Det är snart 35år sedan.

Jag var nog mest glad över att personalen på dåvarande Douglas Krook (Nuvarande Nymans) var trevliga,tog mig seriöst och tog sig tid att visa rätt många olika modeller.
Dessutom gav man självmant kontantrabatt. Minns inte om det var 15 eller 20%,men kvittot finns garanterat nånstans i skrivbordet.

Såhär efteråt kan jag ju ångra jag inte köpte en Submariner GMT eller Daytona.
Har för mig prisskillnaden inte var speciellt stor,men det var just en TT DJ som jag skulle ha.
Värdeökningar, rättvisa och intresselistor…en TT DJ köpes med hjärtat. Stor respekt för att du har kvar den. Ja, om det nu inte var för att du köpte och hade en plan om att tjäna en hacka.

Därför att med det kriteriet blir det inte så mycket kvar som haft reell värdeökning.
Om man ska ta bort inflation har väl i stort sett samtliga sparkonton negativ avkastning trots att beloppet ökar.

Inte många klockor når upp till det heller trots att dagspris kan vara 3X nypris.
Bostäder som inte ligger i Sthlm GbG Malmö med förorter hur ser det ut där trots att priset gått upp i kronor och ören?

Jag håller ju inte med dig vad gäller elektronik. Där ger definitivt 10kr imorgon mer än 10kr idag vad gäller prestanda.
Samma sak med fordon. Du kan ju jämföra vad du fick för utrustning i en bil från säg 2005 och idag och om inflationen undantaget det är dyrare nu än då?

Guld kan jag tänka mig och aktieindex är sådant som stämmer övetens med ditt synsätt
Bostäder i "heta" områden
Vissa samlarföremål
Skogsmark kanske?

Men vi kan nog vara överens om att är det värdeökning som ska,slå inflationen över tid man söker så är väl lyxklockor bland det dummaste man kan köpa och "investera" i

Mina tankar kring det du tar upp:

Ja, det är väl ingenting nytt? Förut när det var stabilt runt årlig 2% inflation, gällde det att slå det för att dina pengar skulle öka i värde.

Äger du en bostad i en småort där ökningen går från 1 mkr till 1,1 mkr sett 20 år. Tycker du det är en värdeökning? Får du lika mycket för dina 1.1 mkr 20 år senare än vad du gjorde med 1 mkr 20 år tidigare?

Löneförhandling sker bara en enda gång, vid nyanställning sedan får du en procentuell ökning om vi pratar generellt. Ska lönen hänga med behöver du byta jobb och få en ny lönesättning till dagens marknad. Se exempel där nyexaminerade får samma ingångslön som en senior på ett företag som jobbat 20 år.

Elektronik har jättedålig andrahansvärde absolut, men du blandar ihop äpplen med päron. Konstant teknikutveckling sker, produkter blir bättre. Konkurrans samt optimering i tillverkningsproccesser håller priserna nere så gott det går. Men ifall alla deras kostnader ökar i belopp pga inflation ökar även produktens priser.

Gällande bilar, du fick nya bilar för tusentalskronor idag är det närmre miljonen. Trots att tillverkning och massproducering har pressat ner priser, förut gjordes saker hand made eller i mindre volymer.

Här håller jag med dig, varav min fråga som skulle agera lite tankeställare. Jag tror inte heller på värdeökning med dessa massproducerade klockor, i undantagen där det finns några speciella lågvolym varianter som har hög efterfrågan

Det håller jag med dig om. Överlag bör man som konsument inte förvänta sig att långsiktigt tjäna pengar på sina klockor. Dem gånger man faktiskt kan tjäna pengar är väl om du gör en exceptionellt bra deal eller plockar ut en efterfrågad modell, tex Pepsi, som du flippar samma dag.

Värdeökningar, rättvisa och intresselistor…en TT DJ köpes med hjärtat. Stor respekt för att du har kvar den. Ja, om det nu inte var för att du köpte och hade en plan om att tjäna en hacka.
Jag tror det var ett rejält värdetapp så fort jag gick ut genom dörren på den tiden på i stort sett alla Rolex.
Och är väl fortfarande vad gäller just TT DJ36.

Den låg bortglömd i sin låda minst 25år...Och hittades av en slump vid städning av ett skrivbord.
Har nog aldrig funderat på att sälja under alla dessa år.
Det är lätt att köpa men svårare sälja för mig personligen

Om man är ekonom och gör framtida kalkyler så stämmer det säkert vad du säger.
Men hur många av oss vanliga dödliga är det?

För de allra flesta innebär,i dagligt tal,värdeökning att något nu kostar,dvs är värt,mer än vad man själv gav en gång i tiden oaktat inflation,alternativa investeringsobjekt,aktieindex etc.
Samma med sparkonto. Efter räntan är betald har jag mer på kontot än innan.

Men vi är nog överens om att är det penningflöde och inkomst av kapitalinvestering som är aktuellt så är klockor som inte avses som handelsvaror en relativt osäker marknad.
Hehe problemet för mig är ju att eftersom jag är ekonom kan jag inte tänka på annat sätt än en enkelspårig ekonom 😁

Tillbaka
Topp