• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Nu tror jag att det är tillräckligt många Svenssons, Smiths etc som har köpt Rolex mm som ett sätt att göra nån tiotusing upp under hypen, dessa slutar köpa rakt av när ingen avans finns att göra. Det frigör många fler klockor till de som avser att använda dessa.
När börser, bomarknader, energi mm havererar samtidigt med inflation worldwide som om en dirigent styr en symfoniorkester då kommer inte en efterfrågan finnas i tillräcklig mängd för att varken hålla uppe gråpriser eller att sälja allt som Rolex förmår producera.
Jag säger inte mot dig, det enda jag påpekade på var att det som drabbar svensken inte är de som påverkar Rolex priser då de är internationella.

Nu drabbar dock nuvarande ekonomiska situationen de flesta länder i världen också vilket givetvis kommer påverka Rolex priser.

Nu är det ju dock liknande scenarion i hela västvärlden men det som händer i Sverige och drabbar Svenssons påverkar inte marknaden på Rolex som har en så pass stor internationell marknad.
Styrräntan reglerar inflationen som styrs av utbud och efterfrågan. Den senare tycks stegvis lösas genom fallande priser på olja och livsmedel. Med det sagt, och som konstaterats många gånger om i denna tråd, så har priserna fått en korrektion. Rolex mindre eftertraktade modellen kommer förhoppningsvis att gå att köpa begagnade till list.
Ser det som två olika saker i slutänden. Instämmer med @hejsam och @Pinsam ovan. Men de två saker jag kan se för köp i sverige är:
1. Väntetid hos AD minskar ev.
2. Priserna på grå och andrahandsmarknaderna stabiliseras till (ca) pre-covid.

Att Rolex som tillverkare kommer att påverkas är nog begränsad. Däremot kan ju tilldelningen per marknad anpassas efter hur ekonomin ser ut på resp. marknad (vilket signalerna från AD avgör).

Ser det som två olika saker i slutänden. Instämmer med @hejsam och @Pinsam ovan. Men de två saker jag kan se för köp i sverige är:
1. Väntetid hos AD minskar ev.
2. Priserna på grå och andrahandsmarknaderna stabiliseras till (ca) pre-covid.

Att Rolex som tillverkare kommer att påverkas är nog begränsad. Däremot kan ju tilldelningen per marknad anpassas efter hur ekonomin ser ut på resp. marknad (vilket signalerna från AD avgör).
Skulle väntetiderna på modeller som kostar över list (och att de fortsatt säljs för det utomlands) minska i Sverige kommer såklart de klockorna som plockas ut i Sverige säljas utomlands.

Rimligheten att det skulle bli en separat marknad i Sverige på en sak som Rolex där priser rasar här medans det är andra priser utanför Sverige är såklart noll.

Skulle inte bli alls förvånad om Rolex inom kort kommer att göra prisjusteringar på hela linjen.
CHF har stärkts med ca 10% mot SEK bara i år + den rådande inflationen gör nog att en rimlig prisjustering blir nog mellan 15-20%.
Antar att även begagnatmarknaden får en knuff uppåt om detta skulle inträffa.

Skulle väntetiderna på modeller som kostar över list (och att de fortsatt säljs för det utomlands) minska i Sverige kommer såklart de klockorna som plockas ut i Sverige säljas utomlands.

Rimligheten att det skulle bli en separat marknad i Sverige på en sak som Rolex där priser rasar här medans det är andra priser utanför Sverige är såklart noll.
Inlägget syftade endast till ev. inverkan på den svenska marknaden hos AD. Klart det blir en direkt inverkan på den svenska marknaden. Övertron på den globala inverkan är ganska ofta lite för optimistisk.

Det är inte riktigt råvaror eller ädelmetaller det handlar om. Kommentarerna är ganska svart-vita. I form av att hela svenska marknaden krashar för att räntorna går upp eller att allt kommer vara oberört. 🙄

Inlägget syftade endast till ev. inverkan på den svenska marknaden hos AD. Klart det blir en direkt inverkan på den svenska marknaden. Övertron på den globala inverkan är ganska ofta lite för optimistisk.

Det är inte riktigt råvaror eller ädelmetaller det handlar om. Kommentarerna är ganska svart-vita. I form av att hela svenska marknaden krashar för att räntorna går upp eller att allt kommer vara oberört. 🙄
Håller inte riktigt med, om svenskarna får det riktigt tufft och efterfrågan blir väldigt låg här i Sverige på Rolex men den är fortsatt hög utomlands tror jag inte priserna här hemma kommer påverkas nämnvärt. Både privatpersoner och framförallt handlare säljer och jämför priserna med de internationella priserna, speciellt inom EU där båda parter kan handla fritt.

Håller inte riktigt med, om svenskarna får det riktigt tufft och efterfrågan blir väldigt låg här i Sverige på Rolex men den är fortsatt hög utomlands tror jag inte priserna här hemma kommer påverkas nämnvärt. Både privatpersoner och framförallt handlare säljer och jämför priserna med de internationella priserna, speciellt inom EU där båda parter kan handla fritt.
Samt att (Nej jag har inga bevis mer an mina egna iaktagelser vid butiksbesok) formodligen sa kan Huvudstdens tre Afs salja en stor del av sin Rolexallokering till just turister fran lander utanfor EU,som da kan handla momsfritt,vilket gor det om inte billigare sa iallafall inte dyrare for en korpare med inkomst i USD/EUR/CHF/CNY an hemma.

Nu har man valt att forst inte utfarda taxfreedokument pa "heta" modeller,vilket overgick till att inte utfarda nagra alls oavsett modell.
Sedan blev det att man o.h.t inte saljer till nagon som inte ar folkbokford i Sverige ( men givetvis finns det sakerligen undantag har med)

Skulle den inhemska efterfragan falla sa ar det ju gjort pa sekunden att andra dessa internregler och aterga till pre-corona modellen.

Men skulle efterfragan pa Rolex och armbandsur som statussymbol/investering/skydd mot inflation/vadsomhesltsomarbattreansmutsigapapperslapparsomtapparivarde markant sjunka world-wide sa blir det sakert bade fulla montrar och rabatter.

Den som lever far se.

Trevlig lordagsmorgon pa er alla!

Håller inte riktigt med, om svenskarna får det riktigt tufft och efterfrågan blir väldigt låg här i Sverige på Rolex men den är fortsatt hög utomlands tror jag inte priserna här hemma kommer påverkas nämnvärt.
Det är här det blir två olika diskussioner. 🙂
Tror att AD i sverige kommer att ha att göra oavsett.
Den konjukturkänsliga marknaden är pre-owned och gråis. Den globala kopplingen jag kan se är att vissa kortsiktigt kommer att sälja vidare via C24 om det är hett där. Däremot lär ju priserna hos svensk gråis där jag gissar att 70% av svenska pre-owned köpare handlar gå ner

Det är här det blir två olika diskussioner. 🙂
Tror att AD i sverige kommer att ha att göra oavsett.
Den konjukturkänsliga marknaden är pre-owned och gråis. Den globala kopplingen jag kan se är att vissa kortsiktigt kommer att sälja vidare via C24 om det är hett där. Däremot lär ju priserna hos svensk gråis där jag gissar att 70% av svenska pre-owned köpare handlar gå ner
Du har nog en poang dar.

Men ska vi tro att billigare an listpris blir det inte.
Ma vara att koer kortas och halvtrotta TT DJ och annat som varit "Meh" kommer finnas I montrarna for vemsomhelst.
Det "heta" kostar fortfarande mer beg an nytt och ar lika otillgangligt for de Flesta precis som idag.

Eller ar tron att vi kommer se rabatter och halvtomma butiker dar kunden fritt kan valja bland modeller,och hos grais ar det annu billigare.
Undantaget Daytona och mojligtvis SS/Meteorit Gmt samt SS SubLV.

Men ska vi tro att billigare an listpris blir det inte.
Helt enig. 🙂
Däremot kan jag tänka mig att vissa modeller med ett par år på nacken kommer under list. Typ en blå 36mm OP med 4-8år på nacken. Dvs typ LW kommer inte kunna plocka ut 120k för en sliten OP som de polerar upp lite.

Iof OT men intressant att se att priserna på K&S börjar gå ned. Många som dragit till med ordentliga priser på Explorers. Den som ligger ute nu började på 95. Den är på 86 nu.

Blev uppringd av en AD förra veckan. En klocka som jag köat för vart tillgänglig på tre månader. Estimerad tid var 6-12 månader. Kan dock inte hämta ut eftersom min semester började nu och är borta en månad. Kanske fler som gjort som jag innan och därför hamnade den hos mig

Blev uppringd av en AD förra veckan. En klocka som jag köat för vart tillgänglig på tre månader. Estimerad tid var 6-12 månader. Kan dock inte hämta ut eftersom min semester började nu och är borta en månad. Kanske fler som gjort som jag innan och därför hamnade den hos mig
Får man fråga vilken referens det handlar om? :)

låter som en klassisk variant av ”the winners curse”, dvs ”om jag får tilldelning så kan det inte vara värt pengarna”..
Vad var det för modell?

Samt att (Nej jag har inga bevis mer an mina egna iaktagelser vid butiksbesok) formodligen sa kan Huvudstdens tre Afs salja en stor del av sin Rolexallokering till just turister fran lander utanfor EU,som da kan handla momsfritt,vilket gor det om inte billigare sa iallafall inte dyrare for en korpare med inkomst i USD/EUR/CHF/CNY an hemma.

Nu har man valt att forst inte utfarda taxfreedokument pa "heta" modeller,vilket overgick till att inte utfarda nagra alls oavsett modell.
Sedan blev det att man o.h.t inte saljer till nagon som inte ar folkbokford i Sverige ( men givetvis finns det sakerligen undantag har med)

Skulle den inhemska efterfragan falla sa ar det ju gjort pa sekunden att andra dessa internregler och aterga till pre-corona modellen.

Men skulle efterfragan pa Rolex och armbandsur som statussymbol/investering/skydd mot inflation/vadsomhesltsomarbattreansmutsigapapperslapparsomtapparivarde markant sjunka world-wide sa blir det sakert bade fulla montrar och rabatter.

Den som lever far se.

Trevlig lordagsmorgon pa er alla!
Vad jag vet är det enbart Rob E som säljer just Rolex till de som saknar sv. medborgarskap. Rolex har enligt Nymans infört en ny policy gällande.

Oavsett finns det med största sannolikhet enkla sätt att komma runt. Ex. sälja till gråhandlare som sedan kan sälja vidare fritt.

--

Att kronan försvagas tror jag om något kan hålla kvar priserna hemmavid. Det blir billigare att köpa "från Sverige" = efterfrågan / omsättning av ur i Sverige hålls uppe utan att priserna i inhemsk valuta behöver gå ned.

Oavsett finns det med största sannolikhet enkla sätt att komma runt. Ex. sälja till gråhandlare som sedan kan sälja vidare fritt.
Sannolikheten att Nymans eller Krons skulle göra det med sina Rolex corners är rätt osannolik. Då skulle man med all sannolikhet även förlora Tudor. Dessutom sker all inventarieföring och slutkundsregistrering digitalt.

Skulle inte vara förvånad om vi ser IoT’s i klockorna om 1-2 kopplad till Rolex egen digitala bok (blockchain) så de kan spåra ägarkedjan.

Verkar konstigt att de endast skulle få sälja till ägare med samma medborgarskap. Kan tänka mig att de kanske har någon regel om folk är återkommande Rolexkunder till samma butik.

Får man fråga vilken referens det handlar om? :)
Det är en av de lite mer populära men ingen sub, RO eller en GMT.
låter som en klassisk variant av ”the winners curse”, dvs ”om jag får tilldelning så kan det inte vara värt pengarna”..
Vad var det för modell?
Kanske. Jag ämnar hämta ut den. Men den AD ville reservera den i 5 dagar… mitt under semestern. Antar att fler tackat nej som mig pga man är utomlands kommande veckor.

Sannolikheten att Nymans eller Krons skulle göra det med sina Rolex corners är rätt osannolik. Då skulle man med all sannolikhet även förlora Tudor. Dessutom sker all inventarieföring och slutkundsregistrering digitalt.

Skulle inte vara förvånad om vi ser IoT’s i klockorna om 1-2 kopplad till Rolex egen digitala bok (blockchain) så de kan spåra ägarkedjan.

Verkar konstigt att de endast skulle få sälja till ägare med samma medborgarskap. Kan tänka mig att de kanske har någon regel om folk är återkommande Rolexkunder till samma butik.
Givetvis mycket lattare att hanvisa till Rolex och slippa tjafs med kunder man anda inte vill salja till.

Har man nog med folk lokalt som koper allt man har vore det val dalig affarsstrategi att salja till andra?

Men svalnar intresset sa andrar man nog pa reglerna for att vinstmaximera.

Givetvis mycket lattare att hanvisa till Rolex och slippa tjafs med kunder man anda inte vill salja till.

Har man nog med folk lokalt som koper allt man har vore det val dalig affarsstrategi att salja till andra?

Men svalnar intresset sa andrar man nog pa reglerna for att vinstmaximera.
Japp, och om man dessutom påvisar att man har en stor lokal kundkrets så lär det ju inte se dåligt ut när det kommer till tilldelning.

Kanske. Jag ämnar hämta ut den. Men den AD ville reservera den i 5 dagar… mitt under semestern. Antar att fler tackat nej som mig pga man är utomlands kommande veckor.
Varför inte bara betala klockan nu och hämta ut den sen?
Edit: kanske misstolkade men fick intrycket att AD ville släppa klockan vidare om du inte hämtade ut den.

Senast ändrad:

Förstår att de inte vill ha klockor liggande för länge. Men imho konstigt att de inte kan låta den ligga ett par dagar extra under semestertider. Känns väldigt stelt 🤷🏻‍♂️

Förstår att de inte vill ha klockor liggande för länge. Men imho konstigt att de inte kan låta den ligga ett par dagar extra under semestertider. Känns väldigt stelt 🤷🏻‍♂️
Lokala AF har ger dig till stangning samma dag att betala/hamta ut.
Inga affarer over telefon. Enbart kunden som tilldelats klockan kan betala personligen. dvs inga ombud.

Ringer de 1500 sa blir det rallyaka for att hinna till 1800....

Maui Wailea ger (eller gav i Mars) 7dagar. Samma regler som ovanstaende.

Naval det sallar ju bort valdigt manga som skriver upp sig "Pa Listan" och klockor levereras till lokala kunder,de som kan flyga direkt,och de som har snortur som jag.

Dags att höja och ta igen för dom förlorade åren, snart börjar planen från Kina med välfyllda plånböcker att landa.

Bild från idag.
6118DF09-61B8-4750-82EF-D7C20018EBA9.jpeg

Nymans gav mig sju dagar att hämta och ingen möjlighet till förskottsbetalning. Märkligt tyckte jag men…
Jag hämtade ut klocka hos nymans (Stockholm) förra veckan. Jag fick inte alls samma info som dig gällande tid när de ringde. Jag berättade att jag inte var i Stockholm, säljaren frågade när jag skulle ha möjlighet och vi bokade en tid utan stress. Och det mer än en vecka

Lokala AF har ger dig till stangning samma dag att betala/hamta ut.
Inga affarer over telefon. Enbart kunden som tilldelats klockan kan betala personligen. dvs inga ombud.

Ringer de 1500 sa blir det rallyaka for att hinna till 1800....

Maui Wailea ger (eller gav i Mars) 7dagar. Samma regler som ovanstaende.

Naval det sallar ju bort valdigt manga som skriver upp sig "Pa Listan" och klockor levereras till lokala kunder,de som kan flyga direkt,och de som har snortur som jag.
”They say jump..”
Snacka om att mata hypen.. men det är vad det är. Jag skulle också skynda mig dit om det handlade om gratis pengar i slutändan, men inte direkt en harmonisk köpupplevelse.

Tillbaka
Topp