Esquared
Silver
Vart får du 1.7% ifrån?Rätt intressant statistik och även hur Rolex gått ned 1,7% under året.
Av grafen ovan, om den nu stämmer, så är ju deltat mellan den högst sålda i pris vs. lägst sålda i pris exakt -25%.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vart får du 1.7% ifrån?Rätt intressant statistik och även hur Rolex gått ned 1,7% under året.
Det ska vara 1,4% man får gå in på watch charts och titta. Av grafen går det knappast att dra några vettiga slutsatser utan att se mer detaljer.Vart får du 1.7% ifrån?
Av grafen ovan, om den nu stämmer, så är ju deltat mellan den högst sålda i pris vs. lägst sålda i pris exakt -25%.
låter på tok för lågt, räknar du in vad andrahandsmarknaden listar "nya" Rolex'ar för nu så är deltat betydligt högre än -1.4% (tänkter iofs främst på datejusts)..Det ska vara 1,4% man får gå in på watch charts och titta. Av grafen går det knappast att dra några vettiga slutsatser utan att se mer detaljer.
Rolex Price Guide | WatchCharts
See detailed price information and specs for Rolex watches. View Rolex collections, models, and listings.watchcharts.comRolex Market Index | WatchCharts
The Rolex Market Index is an indicator of the financial performance of Rolex watches on the secondhand market. It is comprised of the top 30 Rolex models by transaction value. The index shows the average market price (in USD) of these 30 watches over time.watchcharts.com
Hur menar du med ”på tok för lågt”? Som vanligt med statistik kan det tolkas och publiceras som behagas.låter på tok för lågt, räknar du in vad andrahandsmarknaden listar "nya" Rolex'ar för nu så är deltat betydligt högre än -1.4% (tänkter iofs främst på datejusts)..
det är möjligt att det stämmer, tycker dock att det låter lite väl lågt i sammahanget (men med det sagt så är det intutionen som talar hos herrn)Hur menar du med ”på tok för lågt”? Som vanligt med statistik kan det tolkas och publiceras som behagas.
1.4% är ju alla modeller vilket kan kännas rimligt. Gissar att totalen tas på gungorna och karusellerna(?). Dvs. mellan-premium som ex. DJ och DD får en högre värdeminskning medan ex. Daytona, Sub och GMT i premium och även instegs som OP har en mindre förändring. Kan tänka mig att OP drivs av ex de färgerna som sköt i höjden vid W&W.
Men även att den nuvarande statistiken drivs av ett starkt Q1 medan Q2 drar ned.
Såvitt jag vet har ingen lyx-smartklocka rönt någon större framgång som konkurrent till mekaniska lyxklockor. 24K Apple Watch Edition som släpptes med gen1 föll platt, keramikvarianterna i generationerna därefter likaså. Nu gör man editions i titan… Har också sett väldigt få Hublot och Tag Heuer-smartwatches i det vilda.+1 på den. Jag tror inte mekaniska klockor kommer ha samma status i framtiden, jag tror det blir mer smartklockor och även dessa i utföranden med ädelmetall osv för den som vill visa att cash finns (eller ge sken av det).
Tja...dom flesta trender ersätts ju av något motsatt och det där låter just nu helt galet så du har förmodligen rätt i din spaning!+1 på den. Jag tror inte mekaniska klockor kommer ha samma status i framtiden, jag tror det blir mer smartklockor och även dessa i utföranden med ädelmetall osv för den som vill visa att cash finns (eller ge sken av det).
Vänta till tjugohundratalisterna får bygga upp lite kapital så ska du se att det blir annorlunda. Om 20 år kan du köpa stålsub och daytonas för en spottstyver.Såvitt jag vet har ingen lyx-smartklocka rönt någon större framgång som konkurrent till mekaniska lyxklockor. 24K Apple Watch Edition som släpptes med gen1 föll platt, keramikvarianterna i generationerna därefter likaså. Nu gör man editions i titan… Har också sett väldigt få Hublot och Tag Heuer-smartwatches i det vilda.
Däremot har Apple slaktat alla mekaniska ur i 5-15kkr-segmentet så något har iaf hänt.
Infinnes en viss deja vu-känsla från 2016 i denna tråden, marknaden krympte, priserna föll, Daytona var typ det enda som sålde (lite) över list och Richemont köpte tillbaka miljontals osålda klockor från AD för att destruera dem. Mekaniska klockor förklarades vara en historisk relik ånyo. Vad som sedan hände vet vi. Säger inte att din spådom omöjligen kommer besannas, men nja, jag är skeptisk.
Tänk på att det var från 1 jan som prisökningen slog till och sedan ovanpå det en riktig bubbel-spike under Q1. Så visst är det rejält ned från toppen, men inte från årsskiftet. Gäller även de heta GMT, Sub etcdet är möjligt att det stämmer, tycker dock att det låter lite väl lågt i sammahanget (men med det sagt så är det intutionen som talar hos herrn)
Det beror nog snarare på att den uppsidan som fanns i mars nu inte längre finns i väldigt många ref än att det är bortresta semesterfirare. Så fort flippar-profiten försvinner lär det bli många osålda klockor. Detta är redan igång. Det blir de som verkligen vill ha klockorna kvar.Det är väl självklart att problemet är mitt, jag lämnar Sverige under sommaren. Eller missförstår vi varandra givet ditt konstaterande?
Ja det är väl klart. Men men precis som AD utökar service från 4-6 veckor till 10-12 pga av sommar och personal på semester så tackar folk nej när man är borta och aldrig sett tavlan irl.
Tråden handlade om väntetider och priser osv. Så jag skrev mitt utifrån perspektivet, det gick fort, och min gissning är att det beror på att folk liksom jag är bortresta. Sen om det är flipper dessförinnan, jag vet inte.
Skulle argumentera det motsatta.+1 på den. Jag tror inte mekaniska klockor kommer ha samma status i framtiden, jag tror det blir mer smartklockor och även dessa i utföranden med ädelmetall osv för den som vill visa att cash finns (eller ge sken av det).
Precis allt helstål går ju fortfarande för väl över list i andra hand.Det beror nog snarare på att den uppsidan som fanns i mars nu inte längre finns i väldigt många ref än att det är bortresta semesterfirare. Så fort flippar-profiten försvinner lär det bli många osålda klockor. Detta är redan igång. Det blir de som verkligen vill ha klockorna kvar.
Kollar du på c24 då eller?Precis allt helstål går ju fortfarande för väl över list i andra hand.
Vänta till tjugohundratalisterna får bygga upp lite kapital så ska du se att det blir annorlunda. Om 20 år kan du köpa stålsub och daytonas för en spottstyver.
Nej, svenska handlare och privatannonser samt min egen bedömning av läget (realistiskt slutpris). Alltså, du får gärna länka till en klocka i fint skick av senaste ref som visar att detta inte stämmer OBS större än 28mm, dom har jag inte koll på samt som sagt helstål och utan stenar. Väl över list kanske behöver definieras men jag anser att även så lite som 10% är det.Kollar du på c24 då eller?
Det är ju vakuum på marknaden, finns ju hur mycket Rolex som helat på köp & sälj som inte blir sålt, tror inte man får ”180” heller som du beskriver. När säljarna väl börjar fattar att ingen vill köpa så kommer klockorna att falla nedåt och man kanske får nöja sig att få list för sin beg klocka vilket egentligen inte heller är så dåligt. Man kan se samma sak på mindre motorbåtar, jag har tittat på ett mindre ekipage som innan pandemin låg runt 185k nytt och som helt plötsligt drog iväg uppåt 230 nytt och motsvarande ca 200 för ett par år begagnat och där ser man nu att begagnatmarknaden börjar närma sig 160-170k och troligtvis kan man till hösten/våren börja pruta på nya ekipage hos båthandlarna precis som man kunde för 3-4 år sedan medan begagnat faller ner kanske 10-20 till. Det räcker att en person vill sälja och sätter ner priset och blir den varan då trög att sälja så kan man räkna med att övriga säljarna vaknar och undrar vad som precis händer och sen är priskriget/raset ett faktum.Nej, svenska handlare och privatannonser samt min egen bedömning av läget (realistiskt slutpris). Alltså, du får gärna länka till en klocka i fint skick av senaste ref som visar att detta inte stämmer OBS större än 28mm, dom har jag inte koll på samt som sagt helstål och utan stenar. Väl över list kanske behöver definieras men jag anser att även så lite som 10% är det.
Ja, det har gått ned till nivån vid årsskiftet kanske för mer sansade modeller (DJ, Explorers) men vi pratar här om under 10% mot som högst och verkar ha stabiliserad sig. Störst procentuellt ras på helstål troligen Pepsi där man kanske får nöja sig med 180K men list är ju 115K.
För kanske första gången har stål-Rolex sjunkit i andrahandsvärde men från det att ta till ord som krasch och att efterfrågan helt dött stämmer helt enkelt inte. Efterfrågan är fortfarande god och handlarna har inget i montrarna annat än visningsex.
Nej, svenska handlare och privatannonser samt min egen bedömning av läget (realistiskt slutpris). Alltså, du får gärna länka till en klocka i fint skick av senaste ref som visar att detta inte stämmer OBS större än 28mm, dom har jag inte koll på samt som sagt helstål och utan stenar. Väl över list kanske behöver definieras men jag anser att även så lite som 10% är det.
Ja, det har gått ned till nivån vid årsskiftet kanske för mer sansade modeller (DJ, Explorers) men vi pratar här om under 10% mot som högst och verkar ha stabiliserad sig. Störst procentuellt ras på helstål troligen Pepsi där man kanske får nöja sig med 180K men list är ju 115K.
För kanske första gången har stål-Rolex sjunkit i andrahandsvärde men från det att ta till ord som krasch och att efterfrågan helt dött stämmer helt enkelt inte. Efterfrågan är fortfarande god och handlarna har inget i montrarna annat än visningsex.
skulle säga 6-18 månader. Väntar själv på en med en förväntad leverans 2023.På tal om no date, någon som kan sia i ungefärlig väntetid på 124060 för den som kommer in på list i dagsläget?
Det är ju vakuum på marknaden, finns ju hur mycket Rolex som helat på köp & sälj som inte blir sålt, tror inte man får ”180” heller som du beskriver.
Med tanke på hur volatil marknaden är nu för klockor i det högre segmentet så är det nog mer en återspegling att folk säljer nu för att försöka maxa marginalen. Men det är ju endast kortsiktigt. Båtjämförelsen speglar ju mer hushållsekonomin just nu. Men den marknaden kan lika gärna svänga tillbaks.Ligger över 700 annonser ute ifall man söker på Rolex, ifall det fanns köpare som var intresserade på dessa nivåer hade väl utbudet minskat?
Absolut klockor har ju köpts av en helt annan anledning än båtar och jag drar inga paralleller med det men när det kommer till köp och sälj så är det intresset på marknaden som sätter priset oavsett handelsvara.Med tanke på hur volatil marknaden är nu för klockor i det högre segmentet så är det nog mer en återspegling att folk säljer nu för att försöka maxa marginalen. Men det är ju endast kortsiktigt. Båtjämförelsen speglar ju mer hushållsekonomin just nu. Men den marknaden kan lika gärna svänga tillbaks.
Sedan är digitala produkter ren engångskonsumtion. Dvs. när din apple watch går sönder eller blir omodern så ersätts den. Det betyder inte att mekaniska klockor kommer försvinna.
Apples nuvarande end-of-life policy med sju år, sen får du inte på senaste OS eller ens några som helst säkerhetsuppdateringar. Äldsta Iphone som stöds just nu är 6S släppt 2015.…….
Ang äppelklockor, vad är det spm säger att du i framtiden inte köper ett case för att sedan byta ut elektroniken nör den uppdateras? Vi är väl nästan redan där att hårdvaran/elektroniken egentligen inte behöver bytas ut i samma omfattning utan det är främst mjukvaran som uppdaterad och du laddar hem olika mjukvara/appar beroende på vilka funktioner du efterfrågar, biltillverkarna är redan där om än i begränsad omfattning.
Jojo men det är ju mer av ett planerat åldrande än uttjänt hårdvara, tänk framåt.Apples nuvarande end-of-life policy med sju år, sen får du inte på senaste OS. Äldsta Iphone som stöds just nu är 6S släppt 2015.
Tror att det kan ske till en viss utsträckning. Men ser inte att mekaniska klockor skulle sluta vara relevanta. Liknande tankar om slutet för klockan fanns ju under kvartskrisen och när smart watchen kom.Ang äppelklockor, vad är det spm säger att du i framtiden inte köper ett case för att sedan byta ut elektroniken nör den uppdateras?
Den som lever får se men få kommer nog att vilja överbetala för en stålrolle på samma sätt som i dag.Tror att det kan ske till en viss utsträckning. Men ser inte att mekaniska klockor skulle sluta vara relevanta. Liknande tankar om slutet för klockan fanns ju under kvartskrisen och när smart watchen kom.
Om smarta glasögon etc. eller ex. armband/ringar etc. kommer och slår stort så ser jag mer en risk att smart watchen blir utkonkurrerad av dem men att mekaniska klockan kvarstår som en ”statement piece”(?).
Det har gått ditåt med t ex Ericsson som säljer oerhört lite hårdvara mot förr. Bland konsumentprodukter så gissar jag att t ex Hublot eller Breitling har ett helt annat tänk med sina smartklockor men oehört få vill väl betala deras priser.Jojo men det är ju mer av ett planerat åldrande än uttjänt hårdvara, tänk framåt.
En annan aspekt är hållbarhet och företagen har mycket att tjäna på att sälja extrafunktioner och prenumerationer i stället för hårdvara. 40-tals människan kommer inte vara intresserad av produkter utan AI och som inte kan utföra tjänster åt dom.