• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Jag tror att priserna på begagnat kommer att rasa i sen höst/vinter. När svenssons el-räkningar dimper ner på minst 30k i månaden och bolåneräntorna stiger ännu mer så ryker nog klockorna fort.
Ja, så kan det vara om man är hårt belånad och äger sitt boende .
Tror inte alla som äger en Rolex är i den sitautionen dock..

Senast ändrad:
Jag tror att priserna på begagnat kommer att rasa i sen höst/vinter. När svenssons el-räkningar dimper ner på minst 30k i månaden och bolåneräntorna stiger ännu mer så ryker nog klockorna fort.
Den som har eller tror sig få problem med elräkningar och bolån tittar nog redan idag på annat än lyxklockor oavsett tillverkare.
Och varför någon tror dessa personer nu skulle sitta med fina samlingar som måste säljas snabbt och till rea-pris så barnen kan äta gröt övergår mitt förstånd.

Jo en trött TT DJ eller sliten Sub kommer det säkert ut där säljaren behöver snabba pengar. Men dessa ur är det ju ingen brist på idag heller,så det är ju bara att pruta stenhårt och handla om det är så.

Nån som har börjat märka av kortare väntetider än?
Var inne hos Rob E för cirkus 2 helger sedan och pratade lite, då var i princip rubbet fortfarande stängt.

De pratade om att de trodde att det skulle börja lossna lite från November och framåt i den takten tilldelningar kom just nu.

Väntar själv på en DJ sen i April, inget samtal ännu 🙃

Det stämmer rätt bra med 10% sedan 1-1-20. Då ca 10sek nu 11sek.

Jag kan ju ha fel,men får känslan att Rolex jobbar hårt på att nå samma köpgrupp som Patek och AP. Dvs kunder som är mer eller mindre prisokänsliga då deras inkomstökningar vida översiger prisindex.
Och det har väl aldrig varit intressant för en tillverkare av helt onödiga lyxvaror vad fattiga människor har råd med eller inte.
Tycker du? Har de gjort motsvarande prishöjningar? Min upplevelse är att de mest justerat pris för valutaförändringar och att de nu har goda skäl att höja priserna för ökande kostnader för råvaror och andra omkostnader.

Patek, å andra sidan, har ju gjort vissa rätt kraftiga prisökningar för att kunna kapitalisera på marknadspriserna. Förmodligen något som är nödvändigt för en tillverkare med så låga volymer.
Jag tror att Rolex skulle förlora på att bli ouppnåeliga för ”vanliga Svensson” då de producerar enorma volymer jämfört med Patek, AP, VC osv.
De lever på att många drömmer om Rolex.. hur många vanliga knegare tänker att se en dag kan köpa en 5170 eller 5711?

Den som har eller tror sig få problem med elräkningar och bolån tittar nog redan idag på annat än lyxklockor oavsett tillverkare.
Och varför någon tror dessa personer nu skulle sitta med fina samlingar som måste säljas snabbt och till rea-pris så barnen kan äta gröt övergår mitt förstånd.

Jo en trött TT DJ eller sliten Sub kommer det säkert ut där säljaren behöver snabba pengar. Men dessa ur är det ju ingen brist på idag heller,så det är ju bara att pruta stenhårt och handla om det är så.
Det känns som att du dissar TT DJ här.. #kränkt
336E5004-267D-4796-8CBC-92C2B8869CBC.jpeg

Var inne hos Rob E för cirkus 2 helger sedan och pratade lite, då var i princip rubbet fortfarande stängt.

De pratade om att de trodde att det skulle börja lossna lite från November och framåt i den takten tilldelningar kom just nu.

Väntar själv på en DJ sen i April, inget samtal ännu 🙃
De tugget har jag hört since prepandemic ”kom tillbaka i höst, i vinter, under våren, strax efter sommarn” repeat. Men senast för 3 veckor sen fick jag positivt besked, kom tillbaka i September!

Inser nu att alla gånger jag varit inne har jag haft ponyn med mig in men inte denna gång 😀

90F3243F-5CEF-47E6-9048-40CCB3B47740.jpeg

• Like
Reactions: TiE
Tycker du? Har de gjort motsvarande prishöjningar? Min upplevelse är att de mest justerat pris för valutaförändringar och att de nu har goda skäl att höja priserna för ökande kostnader för råvaror och andra omkostnader.

Patek, å andra sidan, har ju gjort vissa rätt kraftiga prisökningar för att kunna kapitalisera på marknadspriserna. Förmodligen något som är nödvändigt för en tillverkare med så låga volymer.
Jag tror att Rolex skulle förlora på att bli ouppnåeliga för ”vanliga Svensson” då de producerar enorma volymer jämfört med Patek, AP, VC osv.
De lever på att många drömmer om Rolex.. hur många vanliga knegare tänker att se en dag kan köpa en 5170 eller 5711?
Ja det tycker jag m.t.p allt trams som AFs hittar på för att hålla myten om hur sällsynt en Rolex är levande. Trots att ungefar varenda modell som b onklas ihop finns ute i skrotlådan i parti och minut för rätt kund. Och jag tror precis tvärt emot dig att Svenssons är rätt ointressanta för AFs.Iallafall i dagsläget.
Vad Rolex SA tycker är väl ointressant då de valt denna modell (AFs som gör som de vill) för att sälja sina varor istf tex OnLine försäljning där det verkligen kunde vara riktiga listor och "Först Till Kvarn" om man nu ansåg detta viktigt

När och hur Patek höjde sina priser vet jag inte,men AP har väl haft minst 3-4 sedan Rolex sista,så att de givetvis också måste ta ut för ökade omkostnader är väl självklart och ingenting konstigt.

Just Rolex har förlorat lite av vill ha känslan pga av allt trams med listor. Jag har inga problem med att andrahandsvärdet faller då jag går ut ur butiken. Inte troligt, men jag hoppas att det blir så. Ändå skön känsla att köpa det man vill ha utan att bry sig om man just förlorat en hundring. Men är en Daytona värd dubbla list, knappast. Det finns intressantare klockor för dom pengarna.

Just Rolex har förlorat lite av vill ha känslan pga av allt trams med listor. Jag har inga problem med att andrahandsvärdet faller då jag går ut ur butiken. Inte troligt, men jag hoppas att det blir så. Ändå skön känsla att köpa det man vill ha utan att bry sig om man just förlorat en hundring. Men är en Daytona värd dubbla list, knappast. Det finns intressantare klockor för dom pengarna.
Har väl ältats i all oändlighet men.....En vara är värd vad någon vill betala för den.
Vad Du Jag Morbror Evert och Tant Stina samt Säljaren tycker den är värd är helt ointressant. Har man som i Rolex fall priskontroller (utav olika skal man anser vara viktiga)så blir det såhär tokigt

Har väl ältats i all oändlighet men.....En vara är värd vad någon vill betala för den.
Vad Du Jag Morbror Evert och Tant Stina samt Säljaren tycker den är värd är helt ointressant. Har man som i Rolex fall priskontroller (utav olika skal man anser vara viktiga)så blir det såhär tokigt
Så är det, när man dessutom betalar ett pris på en vara som är värd mer i pengar så blir det ännu tokigare

Jo 😅 Exempel: i december 2021 kostade en GMT på Oyster 102300 SEK. I januari (och fortfarande) kostade den 113700 SEK. Fakta 🙂
Nej nu jäv....Så onykter är jag väl inte att jag supit bort ett helt år??

Jag hade satt en Daytona på att det skulle bli 2år sedan sista höjningen den 1-1-23. Och nu säger du det bara var 9månader sedan sist.
Min Herre med mig skämta aprillo tror jag....

Nej nu jäv....Så onykter är jag väl inte att jag supit bort ett helt år??

Jag hade satt en Daytona på att det skulle bli 2år sedan sista höjningen den 1-1-23. Och nu säger du det bara var 9månader sedan sist.
Min Herre med mig skämta aprillo tror jag....
Jag måste tyvärr instämma med att det var vid det senaste årsskiftet höjningen skedde. Tudor gjorde en liknande.
Lång historia kort så fick jag samtal i mellandagarna om att det fanns en BB58 jag kunde hämta ut. Men kunde inte förrän veckan efter nyår. Varav jag åkte på Tudor höjningen. När jag hämtade ut min Explorer nämnde de även då höjningen av Rolex vid årsskiftet.
Men som sagt..... känns som du haft ett bra år och om Rolex prisökningar är det sista du tänkt på så skulle jag inte klaga. 😂

Jag måste tyvärr instämma med att det var vid det senaste årsskiftet höjningen skedde. Tudor gjorde en liknande.
Lång historia kort så fick jag samtal i mellandagarna om att det fanns en BB58 jag kunde hämta ut. Men kunde inte förrän veckan efter nyår. Varav jag åkte på Tudor höjningen. När jag hämtade ut min Explorer nämnde de även då höjningen av Rolex vid årsskiftet.
Men som sagt..... känns som du haft ett bra år och om Rolex prisökningar är det sista du tänkt på så skulle jag inte klaga. 😂
Jag bara betalar och ser glad ut...Men nu blir jag sådär jätte-jätte kränkt.....igen.

Det måste ju finnas någon lag som tvingar Rolexhandlarna att upplysa just mig att en prishöjning har skett varje gång jag kommer in i butiken...Fy Fan vad de ska luras ;)

Tror du ARN eller Consumer Protection Laws är behjälpliga i mitt fall?

Jag bara betalar och ser glad ut...Men nu blir jag sådär jätte-jätte kränkt.....igen.

Det måste ju finnas någon lag som tvingar Rolexhandlarna att upplysa just mig att en prishöjning har skett varje gång jag kommer in i butiken...Fy Fan vad de ska luras ;)

Tror du ARN eller Consumer Protection Laws är behjälpliga i mitt fall?
ACLU kommer definitivt att ta det. Var inte orolig, vi löser detta.

Tillbaka
Topp