• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Submariner.jpg

Vassego :)

Samt en bild från butiken:

Butiken2.jpg
Först och främst kul att du lyckats knipa en. 😊
Däremot så ska jag vara helt ärlig, utan en längre köp och sälj historik här på KS och längre aktivitet här skulle jag vara tveksam till att lägga den typen av pengar till en säljare som är helt ny.
Om du nu vill försöka flippa den tror jag inte att ett ett äkthetsintyg från en AD skulle skada (själv skulle jag vara forttsatt tveksam dock).
 
Jag har ungefär samma undran fast i den omvända sitsen. Jag gick inom en Rolex-butik i USA för 2 veckor sedan och köpte en Submariner No Date eftersom jag vet att det är så svårt att få tag i dem. De hade fått in den dagen innan och verkar inte jobba med nån kölista. Planen var att fundera hemma tillsammans med frun om jag ska behålla den eller sälja den och jag har kommit fram till det sistnämnda. Jag inser att nu dock att många kanske är osäkra på hur man gör en sån affär säkert. Jag tar också gärna emot tips på hur det bör ske. Jag har så klart kvitto, jag har mail från butiken, jag har foto från butiken och jag har även en kollega som var med i butiken som skulle kunna ställa upp som "vittne". Han har för övrigt en likadan klocka själv. Räcker det för att vara trovärdig tros?

Btw, har jag inte lagt ut den på köp & sälj här eftersom jag inte har behörighet. Osäker på exakt vad som krävs för det.
Låter helt galet, men å andra sidan så vinner folk på lotto varje vecka.
 
Först och främst kul att du lyckats knipa en. 😊
Däremot så ska jag vara helt ärlig, utan en längre köp och sälj historik här på KS och längre aktivitet här skulle jag vara tveksam till att lägga den typen av pengar till en säljare som är helt ny.
Om du nu vill försöka flippa den tror jag inte att ett ett äkthetsintyg från en AD skulle skada (själv skulle jag vara forttsatt tveksam dock).
Ja det kan jag förstå. För att förtydliga så köpte jag den med tanken att behålla den. Jag gillar den verkligen. Jag köpte dock en IWC Top Gun för ca 6 månader sedan och lovade då frun att inte köpa nån ny klocka på åtminstone 1 år :|. Så när jag nu ändå köpte den så gjorde jag det med tanken att eventuellt behöva sälja den, vilket hon tycker jag ska göra. Så om den inte går sälja så blir jag inte ledsen om man säger så :). Å andra sidan så har jag några bud som ligger långt under marknadsvärde så skulle jag känna mig tvingad så går den ändå sälja.

Jag skulle också vilja tillägga att jag är ganska säker på att jag skulle kunna övertyga en potentiell köpare om min trovärdighet, jag skulle ha mycket att förlora på att lura någon på dessa summor. Men det är ju så klart svårt att bevisa på ett anonymt forum som det här.
 
Ja det kan jag förstå. För att förtydliga så köpte jag den med tanken att behålla den. Jag gillar den verkligen. Jag köpte dock en IWC Top Gun för ca 6 månader sedan och lovade då frun att inte köpa nån ny klocka på åtminstone 1 år :|. Så när jag nu ändå köpte den så gjorde jag det med tanken att eventuellt behöva sälja den, vilket hon tycker jag ska göra. Så om den inte går sälja så blir jag inte ledsen om man säger så :). Å andra sidan så har jag några bud som ligger långt under marknadsvärde så skulle jag känna mig tvingad så går den ändå sälja.

Jag skulle också vilja tillägga att jag är ganska säker på att jag skulle kunna övertyga en potentiell köpare om min trovärdighet, jag skulle ha mycket att förlora på att lura någon på dessa summor. Men det är ju så klart svårt att bevisa på ett anonymt forum som det här.
Tycker du ska behålla den och inte lyssna på vad frugan säger, dessutom slipper du 'krånglet' med att sälja den.
 
Lite dryg inställning mot en ny medlem, som dessutom ställer sin fråga på ett ärligt & ödmjukt sätt. Alla är inte experter. så hjälp till istället! Hade @hamlon lagt ut sin klocka till försäljning hade den blivit såld & däremd basta., så sluta inbilla något annat. Han är dessutom i rätt tråd och lyfter frågan. Skärp er.
 
Jag köpte dock en IWC Top Gun för ca 6 månader sedan och lovade då frun att inte köpa nån ny klocka på åtminstone 1 år :|. Så när jag nu ändå köpte den så gjorde jag det med tanken att eventuellt behöva sälja den, vilket hon tycker jag ska göra.
Jag tycker att om köpet inte påverkar familjeekonomin och du verkligen vill behålla den så behåll den. 🤷🏻‍♂️
Hade @hamlon lagt ut sin klocka till försäljning hade den blivit såld & däremd basta. Han är dessutom i rätt tråd och lyfter frågan.
Vad är din poäng? Kan förstå att vissa kommentarer kan upplevas som dryga. Men om det är en helt ny medlem som dyker upp och vill sälja en helt klocka som det dessutom är ett par års väntetid så känns det ändå rimligt att det bemöts av viss skeptisism. Med tanke på att det är många som dykt upp senaste åren endast för att sälja och tjäna lite pengar och dessutom ökar kopior i antal.
 
Senast ändrad:
Förväntar mig den inställningen av majoriten här :D .. och det är frestande :)
Hur ska man annars bygga upp sin trovärdighet. Man måste ju börja någonstans och här är ett jätte bra ställe!

Grattis till ett nice köp och hade jag vart du så hade jag sålt iwc n och behållt suben. 😉 Då hade damen blivit någorlunda glad iallafall. Lycka till!
 
Hade han råd att köpa subben så har han säkert råd att vänta några veckor och posta några inlägg. Sedan är det bara att lasta ut klockan för det han har i den och sedan är problemet löst på några dagar. Dagens i-landsproblem liksom…
 
Hade han råd att köpa subben så har han säkert råd att vänta några veckor och posta några inlägg. Sedan är det bara att lasta ut klockan för det han har i den och sedan är problemet löst på några dagar. Dagens i-landsproblem liksom…
Ja jag har råd att skänka bort den också men det betyder ju inte att det är bra ide :). Jag hade gärna sålt den till någon entusiast här på forumet framför att sälja den till en gråhandlare. Men 50 inlägg vet jag inte om jag kommer upp i, det beror iof på hur många som vill diskutera detta med mig :D
 
Ja jag har råd att skänka bort den också men det betyder ju inte att det är bra ide :). Jag hade gärna sålt den till någon entusiast här på forumet framför att sälja den till en gråhandlare. Men 50 inlägg vet jag inte om jag kommer upp i, det beror iof på hur många som vill diskutera detta med mig :D
Keep going så är du snart halvvägs. Ett par poster om dagen kan du nog klämma in i schemat.
 
Jag tycker du borde ha kvar den. Jag har en Submariner Date från 2015 och det är den bästa klockan jag någonsin haft. Ju mer du bär den desto mer kommer du du att tycka om den, det garanterar jag.
Ja jag kan verkligen tänka mig att det skulle bli en kär ägodel om jag började bära den. En intern konflikt jag har dock som ni gärna får tycka till om är följande. Just Submarinern är ju en superklassisk och snygg klocka som känns helrätt att ha i sin ägo livet ut, och i framtiden ge till sonen när rätt tillfälle ges. Å andra sidan så verkar det vara en av de mest igenkännbara klockorna som finns och då tänker jag främst på det icke-positiva med det. T ex rånrisk och jantelagen. "Har han råd med en sån klocka så _______". Det senare får mig att gilla min IWC Top Gun eftersom de som känner igen den är verkligen bara klockintresserade personer. Och annan stor nackdel är ju att klockan för många signalerar "han vill visa att han har pengar" vilket jag inte alls är ute efter.

Tankar?
 
Ja jag kan verkligen tänka mig att det skulle bli en kär ägodel om jag började bära den. En intern konflikt jag har dock som ni gärna får tycka till om är följande. Just Submarinern är ju en superklassisk och snygg klocka som känns helrätt att ha i sin ägo livet ut, och i framtiden ge till sonen när rätt tillfälle ges. Å andra sidan så verkar det vara en av de mest igenkännbara klockorna som finns och då tänker jag främst på det icke-positiva med det. T ex rånrisk och jantelagen. "Har han råd med en sån klocka så _______". Det senare får mig att gilla min IWC Top Gun eftersom de som känner igen den är verkligen bara klockintresserade personer. Och annan stor nackdel är ju att klockan för många signalerar "han vill visa att han har pengar" vilket jag inte alls är ute efter.

Tankar?
Jag förstår fullkomligt vad du menar, har självt tänkt på det, speciellt det där med jante/rån osv. I slutändan handlar det mycket om hur du bär upp den och hur ofta du har på dig den. Du blir väldigt bekväm med den ju mer du bär den. Bär du den t.ex. endast på helgerna så kommer det märkas att du inte är riktigt bekväm med den och du kommer att röra den ganska ofta. Du gör det för att du inte är bekväm fast i någon annans ögon ser det ut som "nu vill han visa att han har en rolex". Stressa inte iväg ett sälj, ta det lugnt, känn efter. Det är inte så att den minskar i värde...haha. Men om din magkänsla säger "sälj", kör på det :)
 
Ja jag kan verkligen tänka mig att det skulle bli en kär ägodel om jag började bära den. En intern konflikt jag har dock som ni gärna får tycka till om är följande. Just Submarinern är ju en superklassisk och snygg klocka som känns helrätt att ha i sin ägo livet ut, och i framtiden ge till sonen när rätt tillfälle ges. Å andra sidan så verkar det vara en av de mest igenkännbara klockorna som finns och då tänker jag främst på det icke-positiva med det. T ex rånrisk och jantelagen. "Har han råd med en sån klocka så _______". Det senare får mig att gilla min IWC Top Gun eftersom de som känner igen den är verkligen bara klockintresserade personer. Och annan stor nackdel är ju att klockan för många signalerar "han vill visa att han har pengar" vilket jag inte alls är ute efter.

Tankar?
Vem bryr sig om var andra (som jag förmodar du inte är speciellt nära vän med) tycker? Be dem skita ner sig och gör vad du vill brukar funka bra.
Är man trygg i sig själv kan man pissa på vad Viktigpettrar Hens Soja PK och allt vad det heter förfasar sig över.

Och skulle de vara dina nära och kära som kommer med kommentarer.....
 
Ja jag kan verkligen tänka mig att det skulle bli en kär ägodel om jag började bära den. En intern konflikt jag har dock som ni gärna får tycka till om är följande. Just Submarinern är ju en superklassisk och snygg klocka som känns helrätt att ha i sin ägo livet ut, och i framtiden ge till sonen när rätt tillfälle ges. Å andra sidan så verkar det vara en av de mest igenkännbara klockorna som finns och då tänker jag främst på det icke-positiva med det. T ex rånrisk och jantelagen. "Har han råd med en sån klocka så _______". Det senare får mig att gilla min IWC Top Gun eftersom de som känner igen den är verkligen bara klockintresserade personer. Och annan stor nackdel är ju att klockan för många signalerar "han vill visa att han har pengar" vilket jag inte alls är ute efter.

Tankar?

Ger en klocka dig inre konflikter ska du givetvis sälja den. En klocka ska njutas till 100%.
 
Ja jag kan verkligen tänka mig att det skulle bli en kär ägodel om jag började bära den. En intern konflikt jag har dock som ni gärna får tycka till om är följande. Just Submarinern är ju en superklassisk och snygg klocka som känns helrätt att ha i sin ägo livet ut, och i framtiden ge till sonen när rätt tillfälle ges. Å andra sidan så verkar det vara en av de mest igenkännbara klockorna som finns och då tänker jag främst på det icke-positiva med det. T ex rånrisk och jantelagen. "Har han råd med en sån klocka så _______". Det senare får mig att gilla min IWC Top Gun eftersom de som känner igen den är verkligen bara klockintresserade personer. Och annan stor nackdel är ju att klockan för många signalerar "han vill visa att han har pengar" vilket jag inte alls är ute efter.

Tankar?
Att dom där känslorna går över… ett par månader efter att ingen okänd kommenterat eller ens tittat ingående på den så kommer du att vara bekväm med att använda den fullt ut. Sen skall man ju som alltid iakta en viss försiktighet, sena nätter på stan osv.
 
T ex rånrisk och jantelagen.

Tankar?

Skit i jante, det är verkligen dags att jante åker ut ur detta land.

Jag bär min Sub dygnet runt, när det kommer till rånrisken får man bara tänka sig för lite, som man bör (tyvärr) göra även om du har en mickey mouse klocka.

Nu har du ju en eftertraktad modell, och du fick köpa den på ett lite oväntat sätt, historian med din sub har bara börjat, behåll den och låt den bli en del av dig och din framtid istället.
 
Ja jag kan verkligen tänka mig att det skulle bli en kär ägodel om jag började bära den. En intern konflikt jag har dock som ni gärna får tycka till om är följande. Just Submarinern är ju en superklassisk och snygg klocka som känns helrätt att ha i sin ägo livet ut, och i framtiden ge till sonen när rätt tillfälle ges. Å andra sidan så verkar det vara en av de mest igenkännbara klockorna som finns och då tänker jag främst på det icke-positiva med det. T ex rånrisk och jantelagen. "Har han råd med en sån klocka så _______". Det senare får mig att gilla min IWC Top Gun eftersom de som känner igen den är verkligen bara klockintresserade personer. Och annan stor nackdel är ju att klockan för många signalerar "han vill visa att han har pengar" vilket jag inte alls är ute efter.

Tankar?
Instämmer helt med ovan. När det kommer till jante så skit i det. Nu vet jag inte vart i landet du är. Men i Stockholm är det knappast någon som höjer på ögonbrynen. Och jag tror att det är rätt få som vet vad en sub ligger på (isf är det väl ev Rolex i sig som folk kan reagera på?). 🤷🏻‍♂️
Men om folk kommenterar är det väl bara att säga att du tycker du är värd det 😉.

Gällande rån-risken; som nämnts sunt förnuft gäller.

Testa och bär den ett tag och se hur det känns. Om det fortfarande inte känns rätt, sälj den då istället (bättre att testa nu än att inte göra det och ångra sig).
 
Senast ändrad:
Nån som har börjat märka av kortare väntetider än?
Med tanke på något speciellt? Utöver vår situation och allt var det innebär.

Jag fick ett samtal av ad precis när corona kom. Hade då stått i kö till en nodate sub cirka 1 år och det var även mitt första köp där. Inte direkt ett slumpmässigt agerande från deras sida.
 
Nån som har börjat märka av kortare väntetider än?

Kollade av läget nyligen och enligt AD är det hårt tryck än och listor stängda på det mesta. Men det säger inte så mycket egentligen. Får folk andra prioriteringar kommer de knappast att prioritera ett klockköp. Antar att det finns en del som inte kommer att fullfölja köp om de får samtalet och frågan är hur lång den där listan egentligen är om det ens existerar en värd sitt namn.
 
Kollade av läget nyligen och enligt AD är det hårt tryck än och listor stängda på det mesta. Men det säger inte så mycket egentligen. Får folk andra prioriteringar kommer de knappast att prioritera ett klockköp. Antar att det finns en del som inte kommer att fullfölja köp om de får samtalet och frågan är hur lång den där listan egentligen är om det ens existerar en värd sitt namn.
Min AD ser fler avhopp på guld rolex.
 
Kollade av läget nyligen och enligt AD är det hårt tryck än och listor stängda på det mesta. Men det säger inte så mycket egentligen. Får folk andra prioriteringar kommer de knappast att prioritera ett klockköp. Antar att det finns en del som inte kommer att fullfölja köp om de får samtalet och frågan är hur lång den där listan egentligen är om det ens existerar en värd sitt namn.
Jag tänker dock att sålänge det finns marginal att flippa den kommer köerna alltid vara långa. Du kan ju ta ett lån och sedan flippa den om du nu skulle ha det tight.
 
Kollade av läget nyligen och enligt AD är det hårt tryck än och listor stängda på det mesta. Men det säger inte så mycket egentligen. Får folk andra prioriteringar kommer de knappast att prioritera ett klockköp. Antar att det finns en del som inte kommer att fullfölja köp om de får samtalet och frågan är hur lång den där listan egentligen är om det ens existerar en värd sitt namn.
Lista enligt min erfarenhet är bara hittepå.
 
Tillbaka
Topp