Varför inte? Betänkt värsta scenariot. Så bra marginaler har ÅFs inte, att de bara kan äta upp en sån tullskillnad utan att det kommer synas ordentligt på slutpriset till kund. Visserligen kanske inte hela vägen upp.
Håller inte med här. Varför skulle inte 20% ökning ge avtryck? Vi får väl ändå erkänna att idag är den generella rolex kunden oftast statusjägare i samma liga som din average LV kund, där vi i deras fall sett en 8% minskning i försäljning senaste tiden. Jag tror att mängden cash som finns tillgängligt bland dessa kunder dragits åt ordentligt. Speciellt efter boosten under covid.
ÅF har runt 35% på Rolex
Vad RolexUSA har vet jag inte
Vad Rolex SA har vet väl ingen mer än de själva.
Givetvis är Rolex status för 99% av köparna.
Den procent som hänger på forum eller kan alla detaljer&skillnader i olika urverk är rätt ointressant som köpgrupp.
Om en,säg,DJ41 går upp från 12000 till 14400usd tror du kunderna avstår köp?
Är ekonomin så dålig att $2400 får dig att inte ha råd så hade du inte råd från början heller.
Likadant med en helgulds DD. Från 44000 till 53000.
Helt ointressant för den köpgruppen och skulle nu någon hoppa av finns det nån annan som gärna tar platsen i kön.
Och som jag skrev och som det nu i 330+ sidor diskuterats.
Om en rejäl prishöjning får rolexklockor att faktiskt ligga framme i montrarna hos ÅFs och dessutom vara tillsalu för vemsomhelst utan väntelista,hemliga handslag, kalsonggurkor eller krav på köp av sådant man absolut inte vill ha,samt att begagnade klockor (kanske) kommer att kosta en sudd under nypris
Är det dåligt eller bra?
Dessutom kommer ju samtliga schweiziska märken att få fundera på samma sak som Rolex.
Nämligen hur de ska prissätta sina varor på den amerikanska marknaden och hur detta pris är jämfört med resten av världen.