• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Om Rolex tar ur det mesta av tullarna på nypriset i USA gissar jag att priserna även behöver höjas på andra marknader? Det borde i sin tur öka priserna på beg marknaden?
Eller så justerar man åt andra hållet.

Något 98% också missar är att tullen ska beräknas på importpriset.
Dvs vad RolexUSA betalar Rolex SA,så någonstans runt 40-50% av listpris ut till kund

Eller så justerar man åt andra hållet.

Något 98% också missar är att tullen ska beräknas på importpriset.
Dvs vad RolexUSA betalar Rolex SA,så någonstans runt 40-50% av listpris ut till kund
Blir intressant att se hur detta slutar. Tror det blir 15% tull innan det är färdigt. Blir det 39% så blir det väl jäkligt sned prisskillnad på rollar ifrån USA kontra EU. Blir väl risk för en jäkla massa amerikaner som dammsuger upp rollar här i EU.

Blir intressant att se hur detta slutar. Tror det blir 15% tull innan det är färdigt. Blir det 39% så blir det väl jäkligt sned prisskillnad på rollar ifrån USA kontra EU. Blir väl risk för en jäkla massa amerikaner som dammsuger upp rollar här i EU.
Varför skulle det bli någon prisskillnad alls om Rolex SA inte så vill?
Antingen äter man tullhöjningen genom sänkta handlarmarginaler och behåller dagens pris
Eller så kan man ju passa på att höja priserna med motsvarande amerikansk tull i resten av världen, speciellt EU då det är oförskämt billigt där som bosatt utanför,och allting däremellan

Givetvis kommer det att handlas där det är billigast om abitrage existerar.
Räcker ju med att se vilka som frekvenserna ,och dessutom köper, i Stockholms lyxbutiker.

Men som du också skrev. Innan det gått minst ett halvår är det bara gissningar vad som kommer att hända med något så ointressant som nypriser på Rolexklockor

Varför skulle det bli någon prisskillnad alls om Rolex SA inte så vill?
Antingen äter man tullhöjningen genom sänkta handlarmarginaler och behåller dagens pris
Eller så kan man ju passa på att höja priserna med motsvarande amerikansk tull i resten av världen, speciellt EU då det är oförskämt billigt där som bosatt utanför,och allting däremellan

Givetvis kommer det att handlas där det är billigast om abitrage existerar.
Räcker ju med att se vilka som frekvenserna ,och dessutom köper, i Stockholms lyxbutiker.

Men som du också skrev. Innan det gått minst ett halvår är det bara gissningar vad som kommer att hända med något så ointressant som nypriser på Rolexklockor
Känns som det skulle vara ett fett skott rakt i juvelerna på sig själv om man i nuläget passar på att höja priserna i säg EU med upp till ~40%. Då börjar vi närma oss priser på de tre stora, om inte de också följer efter. Vet inte vad ni andra tycker, men med lyxmarknaden på något av en nedgång känns det i mina ögon som en jätteblunder om man skulle gå den vägen.

Känns som det skulle vara ett fett skott rakt i juvelerna på sig själv om man i nuläget passar på att höja priserna i säg EU med upp till ~40%. Då börjar vi närma oss priser på de tre stora, om inte de också följer efter. Vet inte vad ni andra tycker, men med lyxmarknaden på något av en nedgång känns det i mina ögon som en jätteblunder om man skulle gå den vägen.
Varför skulle listpriserna höjas 40%?
Du förstår väl skillnaden på fritt fabrik till ÅF/Generalagent och slutpris till kund

Blunder&Blunder......
Mtp hur det,iallafall här,ser ut hos I stort sett alla Rolex ÅFs känns det som om en 20% prisökning inte skulle ha någon som helst inverkan på kundgruppen.
Möjligtvis att det skulle kunna bli lite fler instegsmodeller tillgängliga för vemsomhelst.
Något som kanske vore rätt bra

Varför inte? Betänkt värsta scenariot. Så bra marginaler har ÅFs inte, att de bara kan äta upp en sån tullskillnad utan att det kommer synas ordentligt på slutpriset till kund. Visserligen kanske inte hela vägen upp.

Håller inte med här. Varför skulle inte 20% ökning ge avtryck? Vi får väl ändå erkänna att idag är den generella rolex kunden oftast statusjägare i samma liga som din average LV kund, där vi i deras fall sett en 8% minskning i försäljning senaste tiden. Jag tror att mängden cash som finns tillgängligt bland dessa kunder dragits åt ordentligt. Speciellt efter boosten under covid.

Varför inte? Betänkt värsta scenariot. Så bra marginaler har ÅFs inte, att de bara kan äta upp en sån tullskillnad utan att det kommer synas ordentligt på slutpriset till kund. Visserligen kanske inte hela vägen upp.

Håller inte med här. Varför skulle inte 20% ökning ge avtryck? Vi får väl ändå erkänna att idag är den generella rolex kunden oftast statusjägare i samma liga som din average LV kund, där vi i deras fall sett en 8% minskning i försäljning senaste tiden. Jag tror att mängden cash som finns tillgängligt bland dessa kunder dragits åt ordentligt. Speciellt efter boosten under covid.
ÅF har runt 35% på Rolex
Vad RolexUSA har vet jag inte
Vad Rolex SA har vet väl ingen mer än de själva.

Givetvis är Rolex status för 99% av köparna.
Den procent som hänger på forum eller kan alla detaljer&skillnader i olika urverk är rätt ointressant som köpgrupp.
Om en,säg,DJ41 går upp från 12000 till 14400usd tror du kunderna avstår köp?
Är ekonomin så dålig att $2400 får dig att inte ha råd så hade du inte råd från början heller.
Likadant med en helgulds DD. Från 44000 till 53000.
Helt ointressant för den köpgruppen och skulle nu någon hoppa av finns det nån annan som gärna tar platsen i kön.

Och som jag skrev och som det nu i 330+ sidor diskuterats.
Om en rejäl prishöjning får rolexklockor att faktiskt ligga framme i montrarna hos ÅFs och dessutom vara tillsalu för vemsomhelst utan väntelista,hemliga handslag, kalsonggurkor eller krav på köp av sådant man absolut inte vill ha,samt att begagnade klockor (kanske) kommer att kosta en sudd under nypris
Är det dåligt eller bra?

Dessutom kommer ju samtliga schweiziska märken att få fundera på samma sak som Rolex.
Nämligen hur de ska prissätta sina varor på den amerikanska marknaden och hur detta pris är jämfört med resten av världen.

Fick inte skriva upp mig med motiveringen att jag redan står på lista för en annan modell. Det fanns tydligen en regel om att man bara fick stå på en modell i taget
Yes, så va de för mig också förra året då jag väntade på min dj å va in och kollade läget och samtidigt frågade på en no date, skulle sannolikt få skriva upp mig på en efter leverans sa dom men de gick ju inte alls ett år senare.

Det blir såklart lite trist då jag behöver först vänta på den ena modellen och först därefter vänta på en sub. Total väntetid för en sub blir ju otroligt lång. Jag lutar såklart åt att kika på andra än AD

Såg att det var samma för dig, Dj och Sub no-date. Det kanske är den ”felande” länken, Dj och något annat mindre populärt än Sub kanske hade varit ok :)

En av dom större återförsäljarna. Syftet var att minska väntetid och längden på listorna
Detta lär väl snarare vara ytterligare ett exempel på att du inte är en tillräckligt prioriterad kund för att stå på "listan" på fler modeller? Köper du tillräckligt mycket oattraktiva klockor och smycken kan de säkerligen lösa båda klockorna du vill ha på studs :)

Detta lär väl snarare vara ytterligare ett exempel på att du inte är en tillräckligt prioriterad kund för att stå på "listan" på fler modeller? Köper du tillräckligt mycket oattraktiva klockor och smycken kan de säkerligen lösa båda klockorna du vill ha på studs :)
Det var såklart min tanke också. Jobbigt att återigen inse att man är oattraktiv 😄

Det är sant men det blir ju så dyrt när man måste köpa en ”oattraktiv” för varje attraktiv klocka som man verkligen vill ha
Kan det väl knappast bli?
Köp till marknadspris och skippa alla listor,väntetider,konstiga idéer om köp av annat etc och få det du vill ha samma dag eller iallafall vecka.

Men skon klämmer väl att det ofta kostar mer än listpriset och det går av någon anledning inte att betala.

Kan det väl knappast bli?
Köp till marknadspris och skippa alla listor,väntetider,konstiga idéer om köp av annat etc och få det du vill ha samma dag eller iallafall vecka.

Men skon klämmer väl att det ofta kostar mer än listpriset och det går av någon anledning inte att betala.
Och driva på hypen på nytt så det blir ännu svårare att köpa hos ad?

Och driva på hypen på nytt så de blir ännu svårare att få handla hos ad?
Vad spelar hype för roll?
Du får gärna vara utan det du vill ha om det inte känns bra att handla där varan finns tillgänglig.

Jag väntade på en klocka i ett år. Då gick listpris upp 50'.
50 var premium när jag ställde mig i kö.
Så summa sumarium väntade jag på att få betala samma pris....

Vad spelar hype för roll?
Du får gärna vara utan det du vill ha om det inte känns bra att handla där varan finns tillgänglig.

Jag väntade på en klocka i ett år. Då gick listpris upp 50'.
50 var premium när jag ställde mig i kö.
Så summa sumarium väntade jag på att få betala samma pris....
Man får ändå vänta rätt många år innan en sub har listats upp 50k. Jag är inte så förtjust i gråhandlare och den marknaden så håller mig till min ad.

Man får ändå vänta rätt många år innan en sub har listats upp 50k. Jag är inte så förtjust i gråhandlare och den marknaden så håller mig till min ad.
Och det är inget fel med det alls.
Man ska göra det som känns rätt för just mig och strunta i vad andra tycker&tänker man borde.
Det brukar bli bäst så

Edit.
Å andra,sidan ligger ju inte en Sub några 50K över list begagnad.
Är det en tia premium på en vanlig svart med datum tro?

Senast ändrad:

ÅF har runt 35% på Rolex
Vad RolexUSA har vet jag inte
Vad Rolex SA har vet väl ingen mer än de själva.

Givetvis är Rolex status för 99% av köparna.
Den procent som hänger på forum eller kan alla detaljer&skillnader i olika urverk är rätt ointressant som köpgrupp.
Om en,säg,DJ41 går upp från 12000 till 14400usd tror du kunderna avstår köp?
Är ekonomin så dålig att $2400 får dig att inte ha råd så hade du inte råd från början heller.
Likadant med en helgulds DD. Från 44000 till 53000.
Helt ointressant för den köpgruppen och skulle nu någon hoppa av finns det nån annan som gärna tar platsen i kön.

Och som jag skrev och som det nu i 330+ sidor diskuterats.
Om en rejäl prishöjning får rolexklockor att faktiskt ligga framme i montrarna hos ÅFs och dessutom vara tillsalu för vemsomhelst utan väntelista,hemliga handslag, kalsonggurkor eller krav på köp av sådant man absolut inte vill ha,samt att begagnade klockor (kanske) kommer att kosta en sudd under nypris
Är det dåligt eller bra?

Dessutom kommer ju samtliga schweiziska märken att få fundera på samma sak som Rolex.
Nämligen hur de ska prissätta sina varor på den amerikanska marknaden och hur detta pris är jämfört med resten av världen.

Det här är en intressant aspekt. Jag lutar åt @FlipSwede ’s analys

Om rolex höjer list med 20% tom 30% så tror jag det inte påverkar deras försäljning nämnvärt. Det blir ju också ett enkelt sätt för dem att äta upp den förlorade marginalen i US om tullarna blir ett problem (OBS något raljant spekulation från min sida).

Jag tror deras faktiska målgrupp inte påverkas av prishöjningen nämnvärt.

Rolex är som alla vet ett statusmärke - inte ett entusiastmärke.

Trots detta är Rolex det överlägset(!) mest populära märket på ett entusiastforum, vilket säger allt om vilken suverän affärsidé det är.

Alla vill ha status. Kosta vad det kosta vill.

Gnissel uppstår bara i gränslandet där de som vill ha status inte riktigt pallar med premium och prisökningar längre. De som aldrig haft råd/intresse eller har medel i överflöd bryr sig knappast nämnvärt vare sig nu eller i framtiden.

Senast ändrad:
Och det är inget fel med det alls.
Man ska göra det som känns rätt för just mig och strunta i vad andra tycker&tänker man borde.
Det brukar bli bäst så

Edit.
Å andra,sidan ligger ju inte en Sub några 50K över list begagnad.
Är det en tia premium på en vanlig svart med datum tro?
Om den är helt ny och oanvänd kanske. Annars ser det mörkt ut. Det låg ju en ute här länge för strax under list och den var bara ett eller två år gammal och blev ej såld på ett bra tag.

För den som tröttnat på sommarpratarna så vill jag passa på att tipsa om den eminenta företagspodden Acquired. De har bl.a. ett 5 timmars avsnitt där de går igenom hela Rolex historia utifrån ett business-perspektiv.

Tillbaka
Topp