• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon mer som fick sms av Bergströms i veckan? Har köat i 3 år för daytona och nu informerar de mig om att de inte har ett kösystem. Ringde min polare som är urmakare hos dom och frågade va fan som händer. Och han förklarade att de bara ger eftertraktade modeller till stamkunder.

Can’t blame them.
De är inte som svenska spel som delar ut pengar till folk med tur.
Menar inte att alla köper i spekulation, men hos stamkunderna får de iallafall nåt tillbaka.

Jag är långt ifrån stamkund... jag är inte ens kund. Men jag tycker det låter fullt rimligt med tanke på hur marknaden ser ut idag.

Känns det som att du bidrar med god ton i tråden?
Jag kan lätta upp stämningen lite om du vill!
Screenshot_20190504-162229_Google.jpg

Du och ni andra har rätt. Nu när jag tänker efter så kan det nog vara en nackdel att starta med drömklockan.
Nej, eftersom du redan nu vet vilken din drömklocka är och den inte ligger i (mång)miljonklassen så är det bara att börja spara och sedan dega upp. Allting du köper som substitut är bortkastade pengar. Tro mej, jag har gjort samma misstag.

Nej, eftersom du redan nu vet vilken din drömklocka är och den inte ligger i (mång)miljonklassen så är det bara att börja spara och sedan dega upp. Allting du köper som substitut är bortkastade pengar. Tro mej, jag har gjort samma misstag.
Precis. De lär inte gå ner i pris inom en överskådlig framtid (snarare tvärt om) och skulle de mot förmodan göra det - Shit happens...
Köp och njut.
Man ångrar sällan det man gjort. Ångrar gör man det man INTE gjort...

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, det är mycket uppskattat. Jag har fått mycket nyttig information att fundera över. Jag ska ta lite tid för att få distans.

Precis. De lär inte gå ner i pris inom en överskådlig framtid (snarare tvärt om) och skulle de mot förmodan göra det - Shit happens...
Köp och njut.
Man ångrar sällan det man gjort. Ångrar gör man det man INTE gjort...
Du har rätt i att man oftast bara ångrar det man inte gör, resten är ofta värdefulla erfarenheter. Vi får se om jag postar en bild på Daytonan snart.

Tack för input!

Du har rätt i att man oftast bara ångrar det man inte gör, resten är ofta värdefulla erfarenheter. Vi får se om jag postar en bild på Daytonan snart.

Tack för input!
När du väl har drömklockan är det inte drömmen längre. Då är det klockan. Den du har på armen dag ut o dag in o livet är exakt som innan du köpte den. Drömklockan är då ngn annan modell. Stål, ah tvåton är ju lite finare - helguld är det som gäller - platina är det enda rätta - iced out patek måste man ju bara ha ;)

När du väl har drömklockan är det inte drömmen längre. Då är det klockan. Den du har på armen dag ut o dag in o livet är exakt som innan du köpte den. Drömklockan är då ngn annan modell. Stål, ah tvåton är ju lite finare - helguld är det som gäller - platina är det enda rätta - iced out patek måste man ju bara ha ;)
Vet inte det. Jag är lika impad av min 116500 som dagen jag plockade ut den. :)

Nu är vi lite OT, men någonstans då korsas linjen till en graal, dvs något man aldrig kommer kunna köpa, pga pris eller tillgång eller bådadera. För mej tex A Lange & Söhne Datograph Perpetual Tourbillon.

Nu är vi lite OT, men någonstans då korsas linjen till en graal, dvs något man aldrig kommer kunna köpa, pga pris eller tillgång eller bådadera. För mej tex A Lange & Söhne Datograph Perpetual Tourbillon.
Ha! Just Lange är min drömklocka oxå :) För mig är dröm just en dröm och en klocka jag väldigt gärna vill ha, olika saker. Jag vill ha massor av klockor.

Hejsan. Jag håller på att köpa en Rolex 116139 2019 vittguld med krokodil läderarmband snygg klocka men kostar ca 200.000kr är den värd? Vad kan andrahands värdet vara på den om några år?

Bilagor

• 37AC5DB9-40B5-4E74-981D-67FCC3E48F96.jpeg
    37AC5DB9-40B5-4E74-981D-67FCC3E48F96.jpeg
    109.7 KB · Visningar: 7
Nu är jag inte jätte insatt i andrahandsvärden på klockor då detta är spekulativt, men jag har sett en trend att just ädelmetalls klockor tappar mer i värde från ursprungspriset, procentuellt sett, i jämförelse med stålmodeller.

Titta lite på chrono24.se så får du en ganska bra bild över vad de begagnade ligger på. Du kan säkert hitta även nya ex på chrono24 hos gråhandlare i Europa. Jakten är en del av upplevelsen. Let efter just ditt blivande ex och sedan tar du en liten minisemester när det är dags för inköp.

Hejsan. Jag håller på att köpa en Rolex 116139 2019 vittguld med krokodil läderarmband snygg klocka men kostar ca 200.000kr är den värd? Vad kan andrahands värdet vara på den om några år?
Den lista cirka 230 idag. Beg i bra skick säljs troligtvis 130-140. Tror hedenguld har suttit på en ganska länge tex?

Oavsett jäkligt trevlig modell, viklåset, färgerna, bra tavlor

Du har så rätt. Jag är hemma med brutet ben sedan sju veckor och under denna tid så har jag spenderat otaliga timmar på Youtube med Watchfinder, watchbox, Fredrico talks watches osv. Någon skulle kalla det för ett lätt beroende men jag älskar denna nya värld jag hamnat i. Nu har jag koll på märken jag tidigare inte visste existerade, jag har lärt mig om historia och jag är medlem på ett klockforum!
Du har rätt som sagt, jag bör vigda mina vyer. Jag har en del klockor på min lista, det är bara att Daytonan är alltid med och spökar. Det kanske är ett vanligt fenomen? Att man jämför allt med drömklockan? Jag hör ju dock själv att det inte är hållbart. Jag behåller Daytonan som ett mål längre fram och satsar på annat tillsvidare. Det är planen nu iaf.

Tack för input!
Ja det kan vara bra att titta på andra modeller och märken. Den klocka som jag hade som drömklocka när jag började bli intresserad är inte längre den jag helst skulle vilja ha. Här har du en enligt mig finare kronograf för samma pengar som en daytona till list.
https://klocksnack.se/threads/vacheron-constantin-overseas-chrono-bytesförslag.103650/

Can’t blame them.
Menar inte att alla köper i spekulation, men hos
Can’t blame them.
Menar inte att alla köper i spekulation, men hos stamkunderna får de iallafall nåt tillbaka.

Jag är långt ifrån stamkund... jag är inte ens kund. Men jag tycker det låter fullt rimligt med tanke på hur marknaden ser ut idag.
Då slipper dom alla som bara jagar pengarna.

Jag fattar det. Blir ju lite av ett moment 22 för oss som inte är så kallade ”stammisar”. om jag aldrig får köpa en klocka som jag vill ha så kommer jag aldrig heller få in en fot i dörren. Väldigt sällan jag unnar mig själv en ny klocka från AD, händer bara när jag verkligen kärat ner mig. Är inte i en ekonomisk position där jag kan gå in och köpa något skraffs som ligger och dammar i en monter bara för att hamna på deras radar.

Jag fattar det. Blir ju lite av ett moment 22 för oss som inte är så kallade ”stammisar”. om jag aldrig får köpa en klocka som jag vill ha så kommer jag aldrig heller få in en fot i dörren. Väldigt sällan jag unnar mig själv en ny klocka från AD, händer bara när jag verkligen kärat ner mig. Är inte i en ekonomisk position där jag kan gå in och köpa något skraffs som ligger och dammar i en monter bara för att hamna på deras radar.

Tror du besvarar problemet rätt bra med dina egna ord ovanför. Inget fel eller kritik mot dig. Men om ett fåtal modeller kommer in och är eftertraktade, så är det väl rent förnuft att selektera vilka man väljer att sälja till? Segregationsproblem ligger nog inte så högt upp på listan hos en Rolex AD :D

Du är alltså, tyvärr, inte en attraktiv kund.

Någon mer som fick sms av Bergströms i veckan? Har köat i 3 år för daytona och nu informerar de mig om att de inte har ett kösystem. Ringde min polare som är urmakare hos dom och frågade va fan som händer. Och han förklarade att de bara ger eftertraktade modeller till stamkunder.
Dom sa samma till mig när jag ville handla för någon vecka sedan. Dom ska lösa digitalt kösystem ”någon gång i framtiden”

Tillbaka
Topp