Svante7
Basic
Nej inte någon direkt vinning som i fallet med kycklingindex. Indirekt, jo visst är det bra för varumärket att ha så hett eftertraktade produkter men Rolex säljer ju fortfarande till retail (AD) för samma pris. Det motiverar ju såklart till att på längre sikt justera upp priserna även i det ledet men det är ju en annan sak.
Personligen tror jag inte på att Rolex sitter och håller på en massa klockor för att hålla uppe efterfrågan. Jag kan dock tänka mig att dom väljer att inte utöka produktionskapaciteten av den anledningen.
Det är ju en balansgång det där. En del kunder kanske ledsnar och söker sig till annat. Det är säkert inte bra för alla ADs heller.
Undrar vad som händer med alla "tvångsköp", säljs dom under list på sidan om?
Allt handlar ju som tur inte om direkt vinning? Rolex har funnits sedan 1905 och det ägs ju av en stiftelse typ. Tror inte dom är inne i leken för att maximera vinsten nått år sen dra va? Indirekt tror jag Rolex tjänar mycket på denna situation. Vad hade det kostat i marknadsföring att nå samma resultat? Att folk skulle tröttna på att vänta och gå till andra varumärken händer säkert men på varje kund som byter känns det ju som att 4 nya trillar in. Pga av hypen och den rådande situationen. Dessutom tror jag inte Rolex är så rädda för konkurrensen i prissegmentet för för sportstål.
Jag har ingen aning om Rolex medvetet håller tillbaka antalet klockor för att bygga varumärket eller inte. Men det är en intressant tanke.
Angående damklockorna så har jag heller ingen aning. Men Luxery Watches har lite för många nya dam-Rolex till salu för att den teorin inte skall stämma? Gissningsvis buntas dessa ihop från AD till gråhandlare när dom köper sina sportrollar. Folk är ju till och med inne på att AD skulle ta pengar under bordet. Där borde ju risken för att åka fast och bli av med rättigheten till Rolex överväga vinsten de svarta kulor man kan tjäna kortsiktigt.
Angående situationen för alla AD så är den nog rätt kluven. Visst måste det va frustrerande att inte kunna sälja till alla som kommer in och frågar efter stål-Rolex. Men när dom väl får in en kan dom bunta ihop den med andra klockor. Det är ju en rätt unik situation? Dom kan oxå motivera kunder att spendera mer på annat för att få köpa dom heta modellerna. Vilket oxå ökar omsättning och vinst. Sen får dom ju chansen att sälja in annat oxå vilket dom inte alltid verkar va intresserade av. Jag hade jobbmöte med en kille idag. Han hade den nya Daytonan i stål. Han va inte jättepåläst på klockor men gillade den. Han gick in till en svensk AD och sa att han ville köpa den. Utan att veta hur läget va. Han blev avsnäst som många andra oxå har blivit i den här tråden. Då köpte han den på blocket istället för 150-160k. Han kommer aldrig sälja den sa han och han lät trovärdig. Ändå blev han bemött som en lycksökare som ville köpa klockan för list för att göra en slant. Kunden va uppenbarligen rätt köpstark. Dumt att försöka sälja nått annat istället för att snäsa av? För 160k får man ju många bra klockor