Orimlig hos ad. Ingen kö hos gråisHar någon koll på väntetiden på en Hulk?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Orimlig hos ad. Ingen kö hos gråisHar någon koll på väntetiden på en Hulk?
Där har ni svaret på det mesta angående populära rolexklockorOrimlig hos ad. Ingen kö hos gråis
Orimlig hos ad. Ingen kö hos gråis
För de där absurda premierna på massproducerade stålklockor? Nja..Vem vet, nästa steg är säkert kö hos farbror grå med!
Högst rimliga priserFör de där absurda premierna på massproducerade stålklockor? Nja..
Edit: nu för tiden är det dock inte mycket som förvånar mig vad gäller folks vilja att få tag på ovannämnda pjäser..
Ja utifrån efterfrågan; självklart.Högst rimliga priser
Jag vet inte vad du försöker säga. Är det att bara vissa lyxföremål är värda sitt pris?jäklar vad det gnälls här inne!
det är väl otroligt skönt att man knappt kan få tag i en sportrolle till bra pris längre för nu kan ni alla titta på andra märken!
var inne på bergströms i malmö och försökte snacka pris på en guld/stål dj och fick som svar att inga rabatter ges...
frågade även om.det ens var lönt att sälja ett märke där folk kommer in dag efter dag och frågar efter sportmodeller och där dom måste ge samma svar hela tiden.
fick ett simpelt litet hånflin å "vi får ju sålt allt vi får in" vilket ju kak vara sant men utbudet är så sorgsligt så det är sjukt
finns så otroligt mycker roliga tillverkare där ute och nu är det fan dags att alla rolexkåta jäklar börjar att testa annat för vf ska vi springa in och bli bruna om tungorna och få ett falskt hopp om att få köpa en klocka som egentligen inte är något speciellt?
hade på mig en sub-c på bucherer inne i köpenhamn i vintras och fick höra att jag skulle känna mig lycklig som ens hade en med tanke på hur långa väntetider där är...
det är en jäkla stål klocka... ingen speciall beställt guldkreation liksom
tyvärr lever vi i en värld där både ads och kunderna är klåpare...
Ja, jag håller med dig. Det är ju marknaden och efterfrågan som styr priserna. Att kalla alla ”Rolexkåta jäklar” (potentiella Rolexkunder) för ”klåpare” känns ju inte bara som en mindre osofistikerad formulering utan också som ett tragiskt försök att försöka förändra potentiella Rolexkunders köpvilja vilket inte kommer hända...Jag vet inte vad du försöker säga. Är det att bara vissa lyxföremål är värda sitt pris?
Jag gillar typ alla märken, även Rolex. Är det löjligt att gilla ett märke för att många gör det? Är Rolex mindre värt pengarna pga diskrepansen mellan listpris och marknadspris?
Kan man inte bara få gilla något, oavsett orsak, utan att bli hånad?
Vad borde man köpa istället?Ja utifrån efterfrågan; självklart.
Sen kan man ju tycka vad man vill om folks benägenhet att betala lika mycket pengar för i sammanhanget relativt simpla pjäser jämfört med vad som kan erhållas från andra märken för samma peng..
Det där med vad är klockintresse och vad är andra drivkrafter..
Borde? Allt handlar om preferenser oavsett vad man har för drivkrafter bakom..Vad borde man köpa istället?
Ja det tror jag, för många är det en statussymbol. För andra är 200k kanske ingenting om dom verkligen vill ha något.Är det någon som köper en ståldaytona för 200k+ för att de verkligen vill ha en daytona? Eller för att de hoppas kunna sälja den för mer om några månader?
Tänker mig att folk som ser det som statussymbol köper något ”lyxigare”?Ja det tror jag, för många är det en statussymbol. För andra är 200k kanske ingenting om dom verkligen vill ha något.
Kanske, men Rolex är ju ändå mest välkänt av gemene man för att ha relativt dyra klockor och då kanske det räcker.Tänker mig att folk som ser det som statussymbol köper något ”lyxigare”?
Inte en chans.. Tror denna typ av köpare hellre införskaffar en Rolex än en AP/VC/JLC etc för 400k enbart pga Rolex igenkänningsfaktor..Tänker mig att folk som ser det som statussymbol köper något ”lyxigare”?
Till exempel?Borde? Allt handlar om preferenser oavsett vad man har för drivkrafter bakom..
Ja vad får man tex för de 200k+ som krävs för en ståldaytona med keramisk ring? Har man minsta koll på något annat än Rolex kan man hitta en mindre uppsjö av alternativ som alla bräcker ovannämnda exempel i termer av kvalitet, finish, hantverk och om så önskas även komplikationsnivå..
Det menar alltså en automatisk kronograf i stål med keramisk bezel (om nu det tillför särskilt mycket) för <200k?Till exempel?
Räkna gärna även med serviceintervall / pris, QC, och hur robust klockan är.
Nej, jag behöver inte bevisa varför Rolex 50-100% över listpris inte är det bästa som hänt klockvärlden; tycker vi vänder på det då du underförstått i din frågeställning tycks ha din uppfattning klar.Till exempel?
Fast det handlar ju inte bara om finish och hantverk. Det handlar mycket om vilken känsla du får i kroppen av klockan, vad du associerar till och om du vågar bära den i vått och torrt. Du vet, x-faktorn. Den kan vara värd mycket.Borde? Allt handlar om preferenser oavsett vad man har för drivkrafter bakom..
Ja vad får man tex för de 200k+ som krävs för en ståldaytona med keramisk ring? Har man minsta koll på något annat än Rolex kan man hitta en mindre uppsjö av alternativ som alla bräcker ovannämnda exempel i termer av kvalitet, finish, hantverk och om så önskas även komplikationsnivå..
Fördelen med Rolex kontra mycket annat är att de tål att användas, det är mer bärarens noja att repa klockan som styr.Till exempel?
Jupp! Som sagt; drivkrafter oavsett vilka de må vara..Fast det handlar ju inte bara om finish och hantverk. Det handlar mycket om vilken känsla du får i kroppen av klockan, vad du associerar till och om du vågar bära den i vått och torrt. Du vet, x-faktorn. Den kan vara värd mycket.
Besvarar en fråga med en fråga? Ok.Nej, jag behöver inte bevisa varför Rolex 50-100% över listpris inte är det bästa som hänt klockvärlden; tycker vi vänder på det då du underförstått i din frågeställning tycks ha din uppfattning klar.
Berätta i stället varför stålrolex 50-100% över listpris är det bästa som hänt oss klockentusiaster i termer av bang for the buck etc?
Jag syftade huvudsakligen på resonemanget om prisvärdhet, som är knepigt i denna hobby.Jupp! Som sagt; drivkrafter oavsett vilka de må vara..
Det är inte självklart att alla suktar efter guld. För min del hade jag inte bytt min 116500 mot någon guldmodell. Någon nämnde x-factor. Det är precis det det handlar om.Skit i stål och köp guld! I dagsläget är det ”billigt” med guld![]()
Berätta hur en beggad Daytona i stål med keramisk ring för säg 210k spöar en beggad AP RO Chrono för 170k (med risk för att jag tappat kollen på prisbilden, orkar inte söka) i egentligen något objektivt hänseende? Detta inkluderar hänsyn tagen till kraven du listade. Jupp, servicen är dyrare och intervallen på papperet tätare på RO:n, men det är långt ifrån att kompensera för den väsentliga prisskillnaden. Då ska vi inte ens nämna alla de aspekter som gör AP:n till en vedertaget bättre klocka (x-factor och andra subjektiva faktorer undantagna)..Besvarar en fråga med en fråga? Ok.
Jag säger inte att det är bra / värt med en klocka som går för över list.
Jag vill bara få fram att en klocka som listar dyrare från ett annat märke behöver inte alls vara bättre om man går efter de kraven jag precis listade
Berätta hur en beggad Daytona i stål med keramisk ring för säg 210k spöar en beggad AP RO Chrono för 170k (med risk för att jag tappat kollen på prisbilden, orkar inte söka) i egentligen något objektivt hänseende? Detta inkluderar hänsyn tagen till kraven du listade. Jupp, servicen är dyrare och intervallen på papperet tätare på RO:n, men det är långt ifrån att kompensera för den väsentliga prisskillnaden. Då ska vi inte ens nämna alla de aspekter som gör AP:n till en vedertaget bättre klocka (x-factor och andra subjektiva faktorer undantagna)..
Berätta hur en beggad Daytona i stål med keramisk ring för säg 210k spöar en beggad AP RO Chrono för 170k (med risk för att jag tappat kollen på prisbilden, orkar inte söka) i egentligen något objektivt hänseende? Detta inkluderar hänsyn tagen till kraven du listade. Jupp, servicen är dyrare och intervallen på papperet tätare på RO:n, men det är långt ifrån att kompensera för den väsentliga prisskillnaden. Då ska vi inte ens nämna alla de aspekter som gör AP:n till en vedertaget bättre klocka (x-factor och andra subjektiva faktorer undantagna)..
Zzzzz... Allmänt kända? Hur många på KS har sådana skräckhistorier? Räcker en på 300 för att utgöra "kända"?Bättre klocka? AP är ju kända för sina känsliga urverk... Kan liknas som tickande bomber
En av de största anledningarna till att jag håller mig borta från AP. Det känns dessutom inte så värst toolig med open caseback