• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

För min del som glad amatör så tappar jag suget. Den klockan som ens fick mig att vilja börja bära klocka var Daytona med vit dial och black besel men eftersom AD inte ens vill sätta upp på väntelista, så tappar jag suget.

Har tittat på andra märken, Heurs Autavia och Omegas CK2998 (2016) och grey side of the moon men de sugen är bara substitut för Daytonan och känns inte 100%.

Det jag vill säga är att folk tappar lusten.

Håller helt med dig!!!

Zzzzz... Allmänt kända? Hur många på KS har sådana skräckhistorier?

Gör som jag skrev i stället; berätta varför tex Daytonan för 220k är en objektivt bättre klocka än de typ 10000 träffar som inte är Rolex och som du får upp på C24 i prisspannet 150-220k på C24... Glöm nu heller inte Daytonans listpris..

Du menar att AP's verk är lika tåliga, eller bättre?

In house
Bra QC
Bra kundservice
Robusta verk
Långa serviceintervall
Låga servicekostnader

Och som sagt... Jag har inte sagt att 116500 är värd 200k+. Jag bad dig lista klockor som var bättre i den prisklassen

Det menar alltså en automatisk kronograf i stål med keramisk bezel (om nu det tillför särskilt mycket) för <200k?
Lär finnas hur många som helst.

Edit: Filter på kronograf+automat+stål+länk+keramisk bezel+10ATM <200k
https://www.chrono24.se/search/inde...ortorder=0&watchCategories=301&waterproof=911

Jag gillar att sökresultatens första sida bara består av en massa Rolex YM II ;)

In house
Bra QC
Bra kundservice
Robusta verk
Långa serviceintervall
Låga servicekostnader

Och som sagt... Jag har inte sagt att 116500 är värd 200k+. Jag bad dig lista klockor som var bättre i den prisklassen

Jag gillar att sökresultatens första sida bara består av en massa Rolex YM II ;)
Återigen, bevisbördan är inte min utan din. Varför är en klocka som listar 110k (eller vad det nu må ha skett någon höjning jag missat) objektivt bättre än alla prismässigtjämförbara klockor out there (110-220k)?

Du gör noll jämförelse med andra utan lägger bara fram vad du tycker är Rolex strongpoints. Du tycker det kryllar av andra parters urverk hos konkurrenterna? Eller om det nu gör det; är Daytonans verk bättre än det Frederic Piguet som gett liv åt VC och AP:s kronografer i många år? För övrigt inhouse numera.... Bara ett exempel..

Noll argumentation..

Ser mest dansande runt att det av oklara anledningar helst ska stå Rolex på urtavlan.. (All respekt åt de som helt enkelt gör det av upplevda "x-factor-anledningar")

Senast ändrad:

In house
Bra QC
Bra kundservice
Robusta verk
Långa serviceintervall
Låga servicekostnader

Hehe jo men det är väl också en typ av kronograf. Finns dock några roliga alternativ, typ Zenith El Primero, Speedy etc.
Struntar man dock i keramisk bezel finns det ännu mer roligt :)
VC 49150, Breguet Flyback, GP Laureato, Piaget Polo. Betydligt lyxigare märken enligt mig och allihopa till typ halva priset.
Men QC och robustheten kan jag inte svara på, tror inte det ska vara några problem på en ny klocka under garanti dock!

Återigen, bevisbördan är inte min utan din. Varför är en klocka som listar 110k (eller vad det nu må ha skett någon höjning jag missat) objektivt bättre än alla prismässigtjämförbara klockor out there (110-220k)?

Du gör noll jämförelse med andra utan lägger bara fram vad du tycker är Rolex strongpoints. Du tycker det kryllar av andra parters urverk hos konkurrenterna? Eller om det nu gör det; är Daytonans verk bättre än det Frederic Piguet som gett liv åt VC och AP:s kronografer i många år? För övrigt inhouse numera.... Bara ett exempel..

Noll argumentation..

Ser mest dansande runt att det av oklara anledningar helst ska stå Rolex på urtavlan..
Du verkar upprörd :)
Om du lugnar ned dig lite och läser om mina svar så kan man komma fram till följande:

1. Inte påstått att 116500 är värd 200k+
2. Frågat vad man borde borde köpa istället
3. Försökt objektivt lista anledningarna till varför Rolex har schyssta klockor

Hehe jo men det är väl också en typ av kronograf. Finns dock några roliga alternativ, typ Zenith El Primero, Speedy etc.
Struntar man dock i keramisk bezel finns det ännu mer roligt :)
VC 49150, Breguet Flyback, GP Laureato, Piaget Polo. Betydligt lyxigare märken enligt mig och allihopa till typ halva priset.
Men QC och robustheten kan jag inte svara på, tror inte det ska vara några problem på en ny klocka under garanti dock!
Känns dock tråkigt att köpa en ny klocka, som måste vara borta i två tre månader, fastän det går på garantin

Du verkar upprörd :)
Om du lugnar ned dig lite och läser om mina svar så kan man komma fram till följande:

1. Inte påstått att 116500 är värd 200k+
2. Frågat vad man borde borde köpa istället
3. Försökt objektivt lista anledningarna till varför Rolex har schyssta klockor
Upprörd? Neee, krävs väsentligt mer än Rolex för det :hilarious:

Edit: Mvh, tidigare Rolexägare som tycker de är trevliga klockor till listpris men i jämförelse långt ifrån så många andra vid extrema premiumpriser

Zzzzz... Allmänt kända? Hur många på KS har sådana skräckhistorier? Räcker en på 300 för att utgöra "kända"?

Gör som jag skrev i stället; berätta varför tex Daytonan för 220k är en objektivt bättre klocka än de typ 10000 träffar som inte är Rolex och som du får upp på C24 i prisspannet 150-220k på C24... Glöm nu heller inte Daytonans listpris..
Min chef fick lämna in sin AP 3 gånger för den felade... totalt var den borta ca 6 månader och den fjärde gången krävde han en ny klocka.

Zzzzz... Allmänt kända? Hur många på KS har sådana skräckhistorier? Räcker en på 300 för att utgöra "kända"?

Det räcker med 14790 som behövde byta verk på vintagedelen, servicekostnader på 20-30k och att AP inte kan serva 56023 från mitten till sent 80-tal

0C34B212-E789-465A-B87D-4681F9DE0642.png
A2EC1B66-5F34-4C8E-96BE-A4876CEE51CF.png
E08FF4EB-6483-4802-BA64-ED40666CBBFC.png
D19B6F69-F508-4B62-A893-40537298E65F.png
34B217BE-91D7-48BA-95A5-735C54993543.png
58D5AFE5-8E5D-4E7D-AC80-19A998F8B1E9.png
8F186DFE-18CA-43D3-AEC3-D69764883A78.png
Nu eldar vi på lite här.....marknadspris när man kan sälja på dagen......inte om 2-4 år....

Robust?
Bättre klocka? AP är ju kända för sina känsliga urverk... Kan liknas som tickande bomber ;)
En av de största anledningarna till att jag håller mig borta från AP. Det känns dessutom inte så värst toolig med open caseback
Utan att kunna belägga det med egen erfa är detta precis den bild jag fått av AP. Läs tex tråden om verket som man slutade serva efter typ 25 år o sedan föreslog byte till nytt för en smärre summa. Även om jag tycker Rolex hysterin gått över alls gränser ser jag den som en betydligt bättre klocka än AP. Helt subjektivt.

Det är inte självklart att alla suktar efter guld. För min del hade jag inte bytt min 116500 mot någon guldmodell. Någon nämnde x-factor. Det är precis det det handlar om.
Det är bra att vi alla har olika preferenser, för egen del hade jag aldrig bytt en guld Daytona mot en 116500 :)
Det hade också varit otänkbart att betala ”marknadspris” för en stål Daytona när man i sammanhanget för en blygsam något högre summa exempelvis får en guld Daytona på Oysterflex (något jag själv valde). En klocka du dessutom inte behöver stå på kölista i evighet hos AD för att få tag på :)

Allt snack om AP och dess hållbarhet...kikade i mitt flöde tidigare idag och såg detta, kan vara relevant.

BOzghhy.jpg
Vad är det som kan vara relevant då man inte får mer info än att den sönderpolerats i en ”nightmare workshop”?
(En sönderpolerad AP i en tråd om väntelistor på Rolex känns ju spontant även lite OT)

Senast ändrad:
Berätta hur en beggad Daytona i stål med keramisk ring för säg 210k spöar en beggad AP RO Chrono för 170k (med risk för att jag tappat kollen på prisbilden, orkar inte söka) i egentligen något objektivt hänseende? Detta inkluderar hänsyn tagen till kraven du listade. Jupp, servicen är dyrare och intervallen på papperet tätare på RO:n, men det är långt ifrån att kompensera för den väsentliga prisskillnaden. Då ska vi inte ens nämna alla de aspekter som gör AP:n till en vedertaget bättre klocka (x-factor och andra subjektiva faktorer undantagna)..
Håller med dig fullkomligt men alla har ju ett val vad de vill lägga pengarna på och vissa väljer en Daytona framför t ex AP. Visst det bidrar till ett högre marknadspris på Daytonan men det främjar ju bara de som föredrar AP i detta fallet då man kan hitta vettiga beggade AP modeller rätt långt under list då det i dagsläget inte är kanske samma hype som t ex beggade Daytonas.

Senast ändrad:
Det som ändå är lite kul är att folk som har råd med både Patek, AP och andra dyra märken ändå uppskattar enkelheten och robustheten hos Rolex. Det betyder ändå något. Sen är de personerna kanske inte klocknördar på samma sätt som många här, men det är nog bra då många klocknördar är sådana jävla snobbar med en massa regler som man inte får bryta emot.

Tillbaka
Topp