• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Efter att jag har fått en förkärlek och ett köpsug av Rolex GMT Master ii med svart bezel (116710LN) har jag märkt att vissa säljare skriver i sina annonser att deras klocka tillhör V-serien. Vad jag har sett verkar detta enbart gälla för klockor från 2008 och 2009. Vad innebär V-serien och skiljer de sig på något sett från nyare modeller? Tack på förhand:)

Är det en Singer du har som profilbild @Virreman ?
Och för att svara på din fråga så har JensBP redan gjort det. Jag tror att de skriver så för att de är de äldsta och försöker hotta upp annonsen lite.

Det stämmer att det är en Singer @Tigerrrr . Just denna vid namn Point Loma, http://singervehicledesign.com/works/. Singer bygger fantastiskt vackra bilar!!!

En följdfråga på tal om bilar. Jag är lite av en nybörjare när det gäller klockor och har bara haft ett genuint intresse i knappt ett år, därav min begränsade kunskap. När nya bilmodeller lanseras är det relativt vanligt att dom första bilarna som lämnar fabriken har en del småfel "barnsjukdomar" som sedan åtgärdas eftersom. Finns detta problem även för kvalitetsklockor som exempelvis en Rolex 116710LN eller är det inget att oroa sig över?

Det stämmer att det är en Singer @Tigerrrr . Just denna vid namn Point Loma, http://singervehicledesign.com/works/. Singer bygger fantastiskt vackra bilar!!!

En följdfråga på tal om bilar. Jag är lite av en nybörjare när det gäller klockor och har bara haft ett genuint intresse i knappt ett år, därav min begränsade kunskap. När nya bilmodeller lanseras är det relativt vanligt att dom första bilarna som lämnar fabriken har en del småfel "barnsjukdomar" som sedan åtgärdas eftersom. Finns detta problem även för kvalitetsklockor som exempelvis en Rolex 116710LN eller är det inget att oroa sig över?
Nej, inte generellt. Det skulle möjligtvis vara ett helt nylanserat urverk men på den nivån/i den prisklassen så är det väl beprövat redan innan produktsläpp så det är ingenting du behöver oroa dig för. :)

Nej, inte generellt. Det skulle möjligtvis vara ett helt nylanserat urverk men på den nivån/i den prisklassen så är det väl beprövat redan innan produktsläpp så det är ingenting du behöver oroa dig för. :)
Så skönt, en sak mindre att tänka på;)

Är helt ny här på klocksnack, är redan imponerad. Satan vad snabbt man får bra svar. Det är ju klockrent, haha:D

Ja, Singer gör vackra bilar. Men dyra, mycket dyra:) Och barnsjukdomar behöver du inte oroa dig för när det gäller 116710.
Hur går det med letandet? Här följer några saker som du ska se upp med eller iaf fundera över:
- Är klockan polerad? Fråga köparen och/eller ta hjälp här på KS. Om klockan har varit polerad så är den oftast mindre värd (eller iaf oftast mer svårsåld)
- Kommer den med cert? Är också värdenedsättande. Och se till att certet är ifyllt!
- Är den servad och när i så fall? Viktigt med dokumentation om servicen. Den bör servas efter ca 8 år men det beror givetvis på hur mycket klockan är använd. Räkna med service mellan 5-10 år och kostnaden börjar på ca 6000kr.
- Vad exakt ingår i köpet? Jag har varit med om att de skriver tex fullset men där tex inte alla länkar följer med.

Det finns säkert fler saker att tänka på men detta är vad jag kommer på just nu. Normalt sett (med lite kunskap) så är det inga problem med att handla via Chrono24. Men undvik privatannonser på tex Blocket! Det figurerar många kopior ute på marknaden.

Idag kom mejlet. Väntat sedan i juni på en 116610LN. Har svårt att bestämma mig om den ska hämtas imorgon eller september. Båda är ok med AD men jag fyller jämt i september. Lite coolt att ha den dagen på certet. Men motiverar det ännu mer väntan?
Att vänta är ingen paradgren men har man ändå väntat så länge så kanske man skulle vänta lite till.
Blir samma klocka som hålls mot en delbetalning eftersom Rolex inte levererar några klockor nu så vet inte AD när nästa sändning kommer in.

Idag kom mejlet. Väntat sedan i juni på en 116610LN. Har svårt att bestämma mig om den ska hämtas imorgon eller september. Båda är ok med AD men jag fyller jämt i september. Lite coolt att ha den dagen på certet. Men motiverar det ännu mer väntan?
Att vänta är ingen paradgren men har man ändå väntat så länge så kanske man skulle vänta lite till.
Blir samma klocka som hålls mot en delbetalning eftersom Rolex inte levererar några klockor nu så vet inte AD när nästa sändning kommer in.

1. Vad händer om det blir en prisökning? Får du betala nya eller gamla priset?
2. Vad händer om AD går i konkurs och du har lagt en delbetalning?
Personligen skulle jag hämta direkt, inte så ofta jag kollar på certet i alla fall :)

Grattis till en fin klocka :) Jag väntar på exakt samma :cigar:

ska träffa ad imorgon så gissar att den följer med hem då
1. Vad händer om det blir en prisökning? Får du betala nya eller gamla priset?
2. Vad händer om AD går i konkurs och du har lagt en delbetalning?
Personligen skulle jag hämta direkt, inte så ofta jag kollar på certet i alla fall :)

Grattis till en fin klocka :) Jag väntar på exakt samma :cigar:

De ba å ta den direkt! Jag skulle då inte kunna vänta 5 månader med den vetskapen :eek::)

Grattis! Jag hade plockat ut den på direkten, hade aldrig kunnat vänta:D

Hämta omgående. Om du nu inte vill använda den innan du fyller år är det ju bara att låta den ligga till dess. Men att inte hämta ut den förstår jag inte alls.

Avvakta endast om du är MBB konsult, de verkar ha det knapert just nu

Skriver dom ens datum på certen numera?

Ja, Singer gör vackra bilar. Men dyra, mycket dyra:) Och barnsjukdomar behöver du inte oroa dig för när det gäller 116710.
Hur går det med letandet? Här följer några saker som du ska se upp med eller iaf fundera över:
- Är klockan polerad? Fråga köparen och/eller ta hjälp här på KS. Om klockan har varit polerad så är den oftast mindre värd (eller iaf oftast mer svårsåld)
- Kommer den med cert? Är också värdenedsättande. Och se till att certet är ifyllt!
- Är den servad och när i så fall? Viktigt med dokumentation om servicen. Den bör servas efter ca 8 år men det beror givetvis på hur mycket klockan är använd. Räkna med service mellan 5-10 år och kostnaden börjar på ca 6000kr.
- Vad exakt ingår i köpet? Jag har varit med om att de skriver tex fullset men där tex inte alla länkar följer med.

Det finns säkert fler saker att tänka på men detta är vad jag kommer på just nu. Normalt sett (med lite kunskap) så är det inga problem med att handla via Chrono24. Men undvik privatannonser på tex Blocket! Det figurerar många kopior ute på marknaden.
Tusen tack för bra tips @Tigerrrr

Får fortfarande en dålig smak i käften när de säljer modeller som fortfarande är i produktion för över list. Blir ännu värre när det är klockor de själva har sålt i närtid. Blir...osnyggt så att säga.

”Köpa ny sub? Nä det går inte. Men vi har den här beggade om du vill betala lite mer och få lite sämre köpvillkor.”

Instämmer helt. Dålig smak i munnen? Snarare kväljningar...

Var och hämtade ut min submariner idag. Fanns faktiskt en del klockor i butiken som åtminstone inte jag sett på ett tag. Plus en bonus ”bling bling” bakom disken.
16E0DB34-EC4E-44AC-9C9B-DFBB2BBFDC49.jpeg
F377B303-E6FC-4C98-B299-A534A189907D.jpeg

Så skönt, en sak mindre att tänka på;)

Är helt ny här på klocksnack, är redan imponerad. Satan vad snabbt man får bra svar. Det är ju klockrent, haha:D

Nja, 116710 hade ju 3186 kalibern som hade en ny version av GMT-funktionen, där fjädern till timvisarens snabbställning kunde gå av. Dessa verk uppdateras rutinmässig vid service med nytt hjul och fjäder. Samma gäller t ex 3255 och även 4130 har fått massa uppdateringar genom åren. 3235 har haft massa problem med torra centrumsekundhjul som kärvar, då de missat en oljepunkt som numera ändrats i manualen....

Så visst finns det barnsjukdomar även hos Rolex, men de löser alltid sig med tiden, nu har man 5 års garanti dessutom så rätt lugnt...

Var och hämtade ut min submariner idag. Fanns faktiskt en del klockor i butiken som åtminstone inte jag sett på ett tag. Plus en bonus ”bling bling” bakom disken.
16E0DB34-EC4E-44AC-9C9B-DFBB2BBFDC49.jpeg
F377B303-E6FC-4C98-B299-A534A189907D.jpeg
Varför tillverkar, och köper, man något dylikt som GMT:confused: Jag fattar ingenting?!? Ok om du har obegränsat med resurser och köper något liknande på t.ex sub eller daytona. Men som gmt:oops: Eller missar jag nåt här?? Det där blinget tar ju bort hela gmtfunktionen...

Varför tillverkar, och köper, man något dylikt som GMT:confused: Jag fattar ingenting?!? Ok om du har obegränsat med resurser och köper något liknande på t.ex sub eller daytona. Men som gmt:oops: Eller missar jag nåt här?? Det där blinget tar ju bort hela gmtfunktionen...
För en tredje tidszon ja men den går ju fortfarande att använda för två tidszoner...

Tillbaka
Topp