Varför ber du inte en urmakare göra det? Tänk om du skadar länken.Är det någon som har tips på vilka verktyg man ska köpa för att korta länken på en ny sub date själv? Vilken storlek på skruvmejseln och vilket märke?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Varför ber du inte en urmakare göra det? Tänk om du skadar länken.Är det någon som har tips på vilka verktyg man ska köpa för att korta länken på en ny sub date själv? Vilken storlek på skruvmejseln och vilket märke?
Så svårt är det inte att skruva ur några skruv. Är man försiktig och inte full är det svårt att göra någon skada alls. @blåklockanVarför ber du inte en urmakare göra det? Tänk om du skadar länken.
Han hade få inlägg så jag drog slutsatsen att han inte var så van. Tråkigt om länken skadas. Det har hänt förr. En länk justerar man bara en gång, oftast.Så svårt är det inte att skruva ur några skruv. Är man försiktig och inte full är det svårt att göra någon skada alls. @blåklockan
Se denna tråd för diskussion kring detta:
https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=459082
Jag förstår. Ja, det kan hända att det blir någon repa om man skulle slinta och det vore ju tråkigt såklart. Är man det minsta osäker bör man kanske lämna in den, annars ser jag inte vad som skulle kunna skadas (om man inte klassar en repa som en skada)Han hade få inlägg så jag drog slutsatsen att han inte var så van. Tråkigt om länken skadas. Det har hänt förr. En länk justerar man bara en gång, oftast.
Jag skulle inte köpa en klocka med repor från slintande små skruvmejslar, inte heller förstörda skruvhuvuden från undermåliga skruvmejslar. Alla är inte skapade för finmekanik. De som inte är det ska inte skriva länkar på dyra klockor. Hur det är med den nivån här vet jag inte, men det är ingen urmakare som frågar om råd.Jag förstår. Ja, det kan hända att det blir någon repa om man skulle slinta och det vore ju tråkigt såklart. Är man det minsta osäker bör man kanske lämna in den, annars ser jag inte vad som skulle kunna skadas (om man inte klassar en repa som en skada)
Vii är olika, det är ok På en Submariner hade jag inte brytt mig så himla mycket. Sen tycker jag att @blåklockan själv får bedöma om det är något hen känner sig komfortabel med eller inte. Jag är inte heller någon urmakare, men jag har lyckats skruva Rolexlänkar utan att förstöra dem.Jag skulle inte köpa en klocka med repor från slintande små skruvmejslar, inte heller förstörda skruvhuvuden från undermåliga skruvmejslar. Alla är inte skapade för finmekanik. De som inte är det ska inte skriva länkar på dyra klockor. Hur det är med den nivån här vet jag inte, men det är ingen urmakare som frågar om råd.
Du har inte 26 inlägg så sannolikt är du mer varsam. Vi har ett ansvar, anser jag, att påtala risker. Vi är alla olika, som du påtalar. Därför ska vi ge olika råd till olika personer beroende på deras erfarenhet. Vi behöver se vem vi talar till och hjälpa dem i all välmening. Du kan skruva, men det innebär inte att alla har samma erfarenhet som du. Man måste möta människor där de är, inte där vi själva befinner oss.Vii är olika, det är ok På en Submariner hade jag inte brytt mig så himla mycket. Sen tycker jag att @blåklockan själv får bedöma om det är något hen känner sig komfortabel med eller inte. Jag är inte heller någon urmakare, men jag har lyckats skruva Rolexlänkar utan att förstöra dem.
Jo, kanske det. Men nu frågade ju Blåklockan om vilken skruvmejsel som var lämplig, inte om hen skulle försöka göra det själv eller ej. Jag kände att det var lämpligt att mötas där, som du säger.Du har inte 26 inlägg så sannolikt är du mer varsam. Vi har ett ansvar, anser jag, att påtala risker. Vi är alla olika, som du påtalar. Därför ska vi ge olika råd till olika personer beroende på deras erfarenhet. Vi behöver se vem vi talar till och hjälpa dem i all välmening. Du kan skruva, men det innebär inte att alla har samma erfarenhet som du. Man måste möta människor där de är, inte där vi själva befinner oss.
Det är nog mycket vanligare än vad man tror, att folk spenderar lånade pengar. De som sitter på fastigheter (villor/sommarställen/radhus/parhus) eller bostadsrätter som ökat i värde under en längre tid öppnar upp ett låneutrymme till mycket låg ränta. Folk har ett lånebeteende som stärks av konsumtionssamhället.Kopplar ej vadå åker man 4-5 gånger om året eller? Köper man tv i varje 1-2år? Har hemma en tv från 2013 helt nöjd.
Motorcyklar kostar ej så dyra om man letar efter, känner folk som kör fina motorcyklar för 40-65k men det betyder inte att du ska gå och låna för såna små saker. Inget illa men låter konstigt.
Självklart inte men i kombination med innehåll ger de en indikation.Blir man bra på att skruva om man har många poster här? Det vore ju helt skruvat...
Du mötte ju honom i det. Jag gjorde en annan bedömning utifrån fler parametrar. Därför blev mitt råd ett annat. Oavsett det här exemplet tror jag på djupare analyser innan man svarar. Orsaken bakom att frågan ställs, kan ibland vara relevant. Det kommer alltid att finnas fler finmekaniker än duktiga finmekaniker t. ex. Därför är ett gott råd mer värt en ett svar på en fråga, som jag ser det, iaf om man har för avsikt att hjälpa.Jo, kanske det. Men nu frågade ju Blåklockan om vilken skruvmejsel som var lämplig, inte om hen skulle försöka göra det själv eller ej. Jag kände att det var lämpligt att mötas där, som du säger.
https://klocksnack.se/threads/rolex-gmt-tråden.64369/page-238#post-3270102Hej allesammans! Undrar lite hur man gör för att plocka bort bezeln på en gmt 2 Batman. Den sitter lite fast och skulle nog behöva en rejäl tvätt där under? Några bilder eller tips på hur man gör?
Hej allesammans! Undrar lite hur man gör för att plocka bort bezeln på en gmt 2 Batman. Den sitter lite fast och skulle nog behöva en rejäl tvätt där under? Några bilder eller tips på hur man gör?
Dock inte samma konstruktion på 116710 som 16710, så hade rekommenderat ett AD-besök. Det sitter en liten plastring under bezeln på 116710 (om jag inte missminner mig) som lätt går sönder och då behöver ersättas.
Dock inte samma konstruktion på 116710 som 16710, så hade rekommenderat ett AD-besök. Det sitter en liten plastring under bezeln på 116710 (om jag inte missminner mig) som lätt går sönder och då behöver ersättas.
Vilken klocka pratar vi om här?Upplever att min nya klockas microadjustable är trög att justera, någon som upplevt samma? Blir den enklare att justera med tiden, eller kan det vara något fel?
114060Vilken klocka pratar vi om här?
Hej allesammans!
Har en liten fundering ang min datejust 16234. Hur många länkbitar ska det sitta totalt och hur många per sida? Har totalt 22 när man räknar alla fasta med extra länkbitarna. Hur ska de sitta?
Tackar. Hur ska de fördelas?7 skruvar
Tackar. Hur ska de fördelas?
Tackar!Från fabrik? 3 skruvar på kl 6 sidan. (2 avtagbara)
Häftigt! Hade ingen aning om att Rolex sysslade med sånt här.