• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det är väl snarare trist (tycker jag!) att det verkar finnas många personer som köper enbart för att sälja vidare och på så sätt tjäna pengar. Det gör ju att de som verligen vill köpa klockan för eget bruk och har för avsikt att bära den i många år kanske inte har någon möjlighet att köpa en (vi vill t.ex. enbart köpa av en auktoriserad återförsäljare)
Det är ingen rättighet att få köpa något, och visst är det lite lustigt att man just vill ha den mest populära klockan samtidigt som man är irriterad på att den är så populär?

Det är ingen rättighet att få köpa något, och visst är det lite lustigt att man just vill ha den mest populära klockan samtidigt som man är irriterad på att den är så populär?

Håller med @vaniljglass - det är ju bara att köpa en till marknadspris och sluta gnälla. Och ångrar man sig sälj den och få pengarna tillbaka. Alternativt köp en annan klocka - Submariner är en fin klocka men en rätt simpel modell trots allt. Finns ju ett antal alternativ på marknaden....

Litet tillägg: Antar att det var minst 4-5 år sedan du köpte din Rolex via forumet med 20% rabatt?
De senaste 3-4 åren har rabatterna på alla stål-Rolex försvunnit då efterfrågan överstiger tillgången med råge.

Det var i december 2017. Men det var en dammodell i "liten" storlek som förmodligen är den som håller värdet allra sämst av alla (men den som jag tyckte allra bästa om och som passade mig bäst). Jag är inte uppdaterad alls men har nu insett att det är en extrem efterfrågan på just denna klockmodell som min man vill ha.

Självklart ingen rättighet! Jag ställde frågan här då jag är okunnig själv men fick bra hjälp då jag köpte min klocka och tänkte jag kunde fråga här innan vi går till en butik och tittar. Sedan vet jag inte om det är något så lustigt med att det är just denna som min man vill ha?! När jag köpte min så gick det att ställa sig i kö (men det var inte aktuellt då) och jag undrade därför hur det är nu (och ja, redan då tyckte han om den men han har prioriterat annat än klockor). Med facit i hand var det dumt att inte ställa sig i kö men som sagt, just då var det inte aktuellt och maken ville inte ställa sig i kö för något han inte var redo att köpa.

Tror Rolex och andra varumärken kommer att tappa om de fortsätter spela det här cyniska marknadsspelet. Folk kommer att tröttna på det tillslut när de genomskådat det.

För egen del kommer jag att köpa sånt som inte produceras till marknadspris och om nytt köpa något från en annan tillverkare som har en schysstare inställning till sina kunder. Nya som gamla.

Håller med @vaniljglass - det är ju bara att köpa en till marknadspris och sluta gnälla. Och ångrar man sig sälj den och få pengarna tillbaka. Alternativt köp en annan klocka - Submariner är en fin klocka men en rätt simpel modell trots allt. Finns ju ett antal alternativ på marknaden....
Ett annat alternativ är att inte köpa någon alls :) Han har klarat sig i flera år med den klocka han har och lär nog klara sig lite till. Nu vet jag/vi ju vad som gäller i alla fall och det var det som syftet var med min fråga.

20200907_120650.jpg

Ville bara poängtera att det finns många som vet precis hur allt fungerar utan att egentligen veta någonting.
Då är jag med haha! Jag fick faktiskt mer än 20% på min 16610 men det var 10 år sedan. :D

Köpte du din SD nyligen? Om så är fallet antar jag att du har mycket god kontakt med ADn?

Tror Rolex och andra varumärken kommer att tappa om de fortsätter spela det här cyniska marknadsspelet. Folk kommer att tröttna på det tillslut när de genomskådat det.

För egen del kommer jag att köpa sånt som inte produceras till marknadspris och om nytt köpa något från en annan tillverkare som har en schysstare inställning till sina kunder. Nya som gamla.

Och jag tror precis tvart emot.

Vore Rolex (AP och PP) marken som vemsomhelst kunde kopa over disk och med "garanterad" rabatt vore mystiken och det exlusiva borta,och darmed de flesta koparna. Vi som hanger pa diverse entusiastforum ar den valdigt lilla minoriteten av Rolexkoparna.
Hur kul ar det att kopa en lyxvara som koparen vet tappar 50% sa fort han kliver ut genom butiksdorren? Hur manga star pa ko i aratal for att fa kopa Breitling IWC Cartier Vacheron etc...?

Nej Rolex gor helt ratt om det ar image och prestige man ar ute efter. Dessutom saljer man val i stort sett varanda klocka man tillverkar,sa att andra denna startegi vore bara dumt...

Pa ett annat forum diskuteras om det vore battre att helt ta bort MSRP och lata AF satta vilket pris man vill. Tva lager bildas da snabbt.
Ett som tycker jattebra for da forsvinner alla grahandlare och "vi" kan kopa vara klockor direkt.
Det andra tycker att Kul...men da koper grahandlare upp allt precis som idag...bara att priset gar upp med motsvarande. Och ingenting andras fran idag

Och jag tror precis tvart emot.

Vore Rolex (AP och PP) marken som vemsomhelst kunde kopa over disk och med "garanterad" rabatt vore mystiken och det exlusiva borta,och darmed de flesta koparna. Vi som hanger pa diverse entusiastforum ar den valdigt lilla minoriteten av Rolexkoparna.
Hur kul ar det att kopa en lyxvara som koparen vet tappar 50% sa fort han kliver ut genom butiksdorren? Hur manga star pa ko i aratal for att fa kopa Breitling IWC Cartier Vacheron etc...?

Nej Rolex gor helt ratt om det ar image och prestige man ar ute efter. Dessutom saljer man val i stort sett varanda klocka man tillverkar,sa att andra denna startegi vore bara dumt...

Pa ett annat forum diskuteras om det vore battre att helt ta bort MSRP och lata AF satta vilket pris man vill. Tva lager bildas da snabbt.
Ett som tycker jattebra for da forsvinner alla grahandlare och "vi" kan kopa vara klockor direkt.
Det andra tycker att Kul...men da koper grahandlare upp allt precis som idag...bara att priset gar upp med motsvarande. Och ingenting andras fran idag

Man gör rätt i att balansera utbudet. Däremot tycker jag att man hade kunnat sköta tilldelningen på ett annat sätt än man gör idag. Det borde inte vara några bekymmer om Rolex centralt kunde ta upp beställningar och sedan tilldela dem till närmaste AD eller den återförsäljare man väljer att hämta upp klockan hos. Om det sedan tar 5 år. Det har ingen betydelse.

Att gå in där idag är totalt meningslöst när man möts av tomma montrar och floskel kommentarer från de anställda hur de inte säljer till gråhandlare, flippare, spekulanter etc. Kan inte se hur det på sikt gör något gott för varumärket.

Om man har klockor med avsikt att ha dem livet ut. Då spelar det ingen roll om marknadsvärdet på kort sikt för ner under listpriset. Det är så det brukar vara utom i enstaka fall. Över tid ser vi sedan att vissa saker förblir attraktiva. Många av vintage klockorna var inte värda mycket vid en viss tidpunkt. Sedan blir de återupptäckta. Låt marknaden ha sin gång utan att manipulera i allt för stor utsträckning. Det räcker att balansera utbudet med efterfrågan och kanske hålla tillbaka lite.

Tillbaka
Topp