• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Putteman

Cartier
Som ny i klocksvängen så skulle jag vilja lära mig mer om Rolex. Detta för att liksom lyckas hitta "min" modell typ. Sånt som för er Rolex nördar ter sig som självklart är för mig en djungel. Så jag vågar helt enkelt erkänna direkt att jag inte kan så mycket, och söker någon form utav översikt för att få grepp om sortiment, modeller, utföranden mm.

Sånt som dyker upp är ju t.ex. oyster boett, maxi case, perpetual osv. Vad betyder allt? Vilka modeller är nära släkt? Vad är det som är typiskt för t.ex. Explorer och skiljer den från Oyster Perpetual? Frågorna blir många.

Var finns det en vettig översikt att läsa för att börja förstå hur allt hänger ihop??

Tack
 

nept

Panerai
Som ny i klocksvängen så skulle jag vilja lära mig mer om Rolex. Detta för att liksom lyckas hitta "min" modell typ. Sånt som för er Rolex nördar ter sig som självklart är för mig en djungel. Så jag vågar helt enkelt erkänna direkt att jag inte kan så mycket, och söker någon form utav översikt för att få grepp om sortiment, modeller, utföranden mm.

Sånt som dyker upp är ju t.ex. oyster boett, maxi case, perpetual osv. Vad betyder allt? Vilka modeller är nära släkt? Vad är det som är typiskt för t.ex. Explorer och skiljer den från Oyster Perpetual? Frågorna blir många.

Var finns det en vettig översikt att läsa för att börja förstå hur allt hänger ihop??

Tack

Oyster är deras vattentäta boetter och perpetual betyder att den är automatisk, så "Oyster perpetual" är både nåt som bara står på de flesta modellernas tavlor och en helt egen modell. På Explorer har dom satt in andra visare och det gör att man kan klättra i berg med den, för det går inte utan. :)
 

Nazular

Cartier
2-Faktor
Oyster är deras vattentäta boetter och perpetual betyder att den är automatisk, så "Oyster perpetual" är både nåt som bara står på de flesta modellernas tavlor och en helt egen modell. På Explorer har dom satt in andra visare och det gör att man kan klättra i berg med den, för det går inte utan. :)
Så sjukt smidigt. Innan jag ägde explorern så var jag alltid tvungen att gå runt kullen till jobbet. Nu kan jag bestiga den och sparar två timmar om dagen.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Som ny i klocksvängen så skulle jag vilja lära mig mer om Rolex. Detta för att liksom lyckas hitta "min" modell typ. Sånt som för er Rolex nördar ter sig som självklart är för mig en djungel. Så jag vågar helt enkelt erkänna direkt att jag inte kan så mycket, och söker någon form utav översikt för att få grepp om sortiment, modeller, utföranden mm.

Sånt som dyker upp är ju t.ex. oyster boett, maxi case, perpetual osv. Vad betyder allt? Vilka modeller är nära släkt? Vad är det som är typiskt för t.ex. Explorer och skiljer den från Oyster Perpetual? Frågorna blir många.

Var finns det en vettig översikt att läsa för att börja förstå hur allt hänger ihop??

Tack
Här finns lite läsning:
Rolex Reference Glossary - Definitions & Rolex Terms You Need to Know (bobswatches.com)
Top Rolex Terms | How To Speak Rolex | Crown & Caliber | Crown & Caliber Blog (crownandcaliber.com)
Rolex-speak: a reference guide to rolex specific terminology (phigora.com)

Här finns en hel del oilka varianter:
Rolex watches » WatchBase
 

Falken

Panerai
Jubileeeeee
DFE037E2-C48D-40BD-B0CF-16FF3DA74A16.jpeg
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Tack vare en medlem här på KS som tog riktiga bilder på sin paketöppning av 126711 CHNR så blev jag störtkär i denna modell! Rolexkatslogen visar en platt, livlös klocka, som inte alls stämmer med den i verkliga livet. Bifogar denna real-life vs catalog bild! 😍
24020A9C-C45E-44E0-AF34-ACF6AB71179E.jpeg
Fast på denna bild såg faktiskt produktbilden bättre ut 😬

Grattis förresten!
 
Senast ändrad:

Linus

Cartier
Hursomhelst, jag hade aldrig köpt denna model baserat på Rolex bilder på websida och katalog. Det var en medlems paketöppnigsbilder som fick mig att bara WOW😍
Bjud en wristshot. Det är alltid kul. Du ska väl använda klockan?
För egen del, TT lockar mig periodvis, men alltid när jag provar det ”in the flesh” faller det lite.
Men jag tycker det är väldigt fina klockor.
 

KattenBaloo

Cartier
2-Faktor
Bjud en wristshot. Det är alltid kul. Du ska väl använda klockan?
För egen del, TT lockar mig periodvis, men alltid när jag provar det ”in the flesh” faller det lite.
Men jag tycker det är väldigt fina klockor.
Har haft den på 80% av tiden sedan jag fick den i måndags. Ska fixa en ws snart. Verkar vara poppis med bilens instrumentbräda i bakgrunden...
 
Senast ändrad:

joF

Panerai
Hej på er,

Jag vet att Rolex (och dess AD) blivit lite griniga på att byta ut saker på klockorna. Jag har bl.a. lite olika urtavlor till några klockor och olika ringar (slät/flueted) till datejust.

Kan man göra sådana jobb hos AD längre eller måste man gå till någon annan urmakare? Någon ni kan rekommendera i Stockholm?

(Eller... kan man byta ring själv? :D)
 

K97

Cartier
Hej på er,

Jag vet att Rolex (och dess AD) blivit lite griniga på att byta ut saker på klockorna. Jag har bl.a. lite olika urtavlor till några klockor och olika ringar (slät/flueted) till datejust.

Kan man göra sådana jobb hos AD längre eller måste man gå till någon annan urmakare? Någon ni kan rekommendera i Stockholm?

(Eller... kan man byta ring själv? :D)
Va jag vet så gör nymans det. Annars har jag hört att Stockholms Guldsmed (finns på de insta) kan fixa
 
  • Like
Reactions: joF

Ssallqvi

Breitling
Hej!

Någon som har tips på vart man kan serva en Rolex Submariner Date med rätt kvalitet och till rimligt pris?
Har kollat med auktoriserade verkstäder och de verkar utnyttja sin monopolställning………. 😉
 
Topp