• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vadan denna diskussion?
Frågeställaren säger att den inte tänker köpa Rolex till marknadspris och heller inte bygga relation hos en AD (som man gör automatiskt när man har ett klockintresse, eller?) för att sedan säga att den inte är så intresserad av Rolex och att det finns annat att köpa.

Många av oss här inne "horar" (oskönt uttryck) inte för ADs, man får köpa vissa modeller för att man varit kund och handlat förr.

Ursäkta men den här diskussionen kommer upp en gång i veckan..

Vadan denna diskussion?
Frågeställaren säger att den inte tänker köpa Rolex till marknadspris och heller inte bygga relation hos en AD (som man gör automatiskt när man har ett klockintresse, eller?) för att sedan säga att den inte är så intresserad av Rolex och att det finns annat att köpa.

Många av oss här inne "horar" (oskönt uttryck) inte för ADs, man får köpa vissa modeller för att man varit kund och handlat förr.

Det kanske är ett oskönt uttryck och hårt uttryck, Men när man läser om handlare som säger saker som " Om du köper den här klockan så ska jag nog lyckas ordna in dig på väntlistan för denna modellen." I min värld låter det jäkligt oskönt. Men alla är vi olika, men jag vet iaf nu att en Rolex kommer jag förmodligen aldrig att äga.

Det kanske är ett oskönt uttryck och hårt uttryck, Men när man läser om handlare som säger saker som " Om du köper den här klockan så ska jag nog lyckas ordna in dig på väntlistan för denna modellen." I min värld låter det jäkligt oskönt. Men alla är vi olika, men jag vet iaf nu att en Rolex kommer jag förmodligen aldrig att äga.
c38d8a8cfa74ee8c4090f45c3e71643b.jpg

Finns ju många modeller som inte går för dubbla list. Allt är ju dyrare begagnat i dag i princip men att lägga på typ 10% tycker jag inte är ett problem.

Jag har två Rolex, båda betalade jag över list för men bara marginellt.

Som ny inom klockintresset blir man ju väldigt nyfiken på hur många Rolex som försvinner direkt till gråmarknaden när de sålts från AD. Det verkar ju inte vara nån brist på dem om man är villig att betala ockerpriser från dessa gråhandlare.
Har själv samlat och köpt whisky under många år, där finns lite samma fenomen. Vissa försöker köpa upp så många flaskor det går vid attraktiva släpp, för att sedan kränga dyrt till de verkligt intresserade som inte han köpa osv. Jag köper ALDRIG av en flippare av ren princip, de kan gärna få sitta där med sina 5-10 flaskor. Då finns det annat och köpa :)

Det är vi konsumenter som skapar denna flipparhandel och trissar upp priserna. Sedan detta fenomen att man ska handla massa andra klockor hos en AD för att ens komma med på väntelista till en Rolex känns helt absurd för mig. Är drivet så stort hos människor att äga och bära en Rolex, som 99% av befolkningen inte ens bryr eller ser att man har på sig. Det största drivet är nog hos icke klockintresserade, som vill känna snabba pengar. Om folk gav fan i att köpa av dessa handlare skulle nog priserna sjunka fort, eller intresset för flippning försvinner.

Jag gick med i detta forum för att läsa om klockor och ev i framtiden köpa mig en Rolex. Men jag vet fasiken inte om jag är så sugen längre. Hora mig hos en AD och handla andra klockor för att få en chans på en sub eller grön, turkos OP skulle jag aldrig få för mig att göra. Det borde ingen göra pga självrespekt!

Det är som sagt vi konsumenter som skapar dessa upptrissade marknader. Men jag får väl tänka som när jag inte lyckas köpa en viss flaska whisky. Finns mycket annat man kan handla istället.
Finns ju väldigt många som byggt upp bra relationer med sina AD's genom ett genuint intresse för klockor. Känner ingen som fått köpa eftertraktade modeller hos AD som hållit på att "h*ra" sig eller satt det i något system. De jag känner som blivit erbjudna dessa modeller du syftar på är alltid större entusiaster (och konsumenter såklart) än de som sitter å gnäller på att väntelistan är lång.

Och att det vore brist på självrespekt att köpa en eftertraktad modell över marknadsvärde när efterfrågan och Rolex retail-priser fortsätter öka varje år.. nja. Dagens marknadsvärde är morgondagens retail. Som nämnts många gånger här i tråden.

Finns ju väldigt många som byggt upp bra relationer med sina AD's genom ett genuint intresse för klockor. Känner ingen som fått köpa eftertraktade modeller hos AD som hållit på att "h*ra" sig eller satt det i något system. De jag känner som blivit erbjudna dessa modeller du syftar på är alltid större entusiaster (och konsumenter såklart) än de som sitter å gnäller på att väntelistan är lång.

Och att det vore brist på självrespekt att köpa en eftertraktad modell över marknadsvärde när efterfrågan och Rolex retail-priser fortsätter öka varje år.. nja. Dagens marknadsvärde är morgondagens retail. Som nämnts många gånger här i tråden.
Det enda vi med allra storsta sannolikhet kan veta (ja tar Corona II dod pa oss alla,Oljan tar slut och WWIII bryter ut...men da ar nog stenaldersklockor det sista man funderar pa att kopa anda...) ar att det aldrig blir billigare att kopa en Rolex hos AF an vad det ar just nu.

Tills det passerar en gräns.
Jag kommer sitta och mysa när ADs är tillbaka till att erbjuda rabatter på stål-modellerna. Då kanske vi som faktiskt är intresserad av klockor kan köpa det vi vill ha.
Under tiden spenderar jag mina pengar långt ifrån den överhypade klockmarknaden.

Jag kommer sitta och mysa när ADs är tillbaka till att erbjuda rabatter på stål-modellerna. Då kanske vi som faktiskt är intresserad av klockor kan köpa det vi vill ha.
Under tiden spenderar jag mina pengar långt ifrån den överhypade klockmarknaden.
Nar och framforallt om det intraffar sa ar vi nog alla nedgravda.....tyvarr Plus att Rolex hojt sina listpriser sa dagens begpriser framstar som billiga i kronor och oren raknat

Risken är väl att när den dagen kommer är det rabatterade priset fortfarande 50% över dagens retail. Då sitter man där och betalar mer än vad man gjort idag ändå :) Rolex har ju inte varit blyga med sin ökning av retail-priser de senaste 4-5 åren. Väntar du 10 år till och de fortsätter öka sina priser med 10%+ varje år blir det rätt dyrt ändå. Retail eller ej.

Det enda vi med allra storsta sannolikhet kan veta (ja tar Corona II dod pa oss alla,Oljan tar slut och WWIII bryter ut...men da ar nog stanaldersklockor det sista man funderar pa att kopa anda...) ar att det aldrig blir billigare att kopa en Rolex hos AF an vad det ar just nu.
Jag skulle inte bli förvånad om försäljningen för mekaniska ur droppar inom de närmaste 5-10 åren.
Rör man sig lite ute bland folk så har smartklockorna gjort succé och de kommer bara att bli bättre och bättre.

Jag skulle inte bli förvånad om försäljningen för mekaniska ur droppar inom de närmaste 5-10 åren.
Rör man sig lite ute bland folk så har smartklockorna gjort succé och de kommer bara att bli bättre och bättre.
Det tror jag sakert du har ratt i,men da anpassar sig tillverkarna efter marknaden. Jag tror inte att Rolex AP eller PP kommer aterga till fulla montrar och rabatter.
Det ligger inte i deras intresse och skadar varumarket (eller ska vi saga den hysteri som pagar just nu)

Nästa scenario: Rolex släpper smartklockor som blir sjukt hypade som alla vill ha. Marknadsvärdet hamnar på + xx % vs retail. Ingen bryr sig längre om stålmodellerna och vi är tillbaka i hjulet igen 😅

Vadan denna diskussion?

DE8ABCAC-F5D3-44AF-ACED-804756207601.jpeg

Det är klart att konsumenterna är en stor del av den situation som råder. Inte enskilda individer utan Rolexkonsumenter som grupp. Marknaden skapas i relationen mellan handlare, gråhandlare, flippare och entusiast/konsument. Om efterfrågan på Rolexklockor försvann så skulle situationen snabbt förändras.

Ja de kanske gör ”succé” som komplement till smartphones.
Mekaniska ur är något helt annat för många.

• Like
Reactions: DIR
Nästa scenario: Rolex släpper smartklockor som blir sjukt hypade som alla vill ha. Marknadsvärdet hamnar på + xx % vs retail. Ingen bryr sig längre om stålmodellerna och vi är tillbaka i hjulet igen 😅
Framtida diskussion "Vill du ha en Rolex smartwatch, hmm det kanske vi kan ordna men om du kanske kan tänka dig att köpa en sub och en Daytona så länge blir det betydligt lättare."

Jag min AD försökte aldrig sälja / klämma en annan klocka bara för att signera mig på en het modell. Jag har många vänner som äger Rolex, och ingen av dem har nämnt något liknande mig.

Har den här historien hänt dig personligen eller har du läst om den på internet?

Har den här historien hänt dig personligen eller har du läst om den på internet?
Inte hänt mig personligen, men man läser och ser om det på nätet. Har man ingen köphistorik så kan man glömma kölista typ. Nu är det Nymans i Västerås som jag har närmast, men de får inte sälja Rolex längre. Tydligen för det fanns för lite exklusiva butiker i närheten och att det var så nära till Stockholm.

Är din erfarenhet någon annan kanske det är värt en tripp till Stockholm för att gå till Nymans eller Rob. Vart handlade du din Rolex?

Inte hänt mig personligen, men man läser och ser om det på nätet. Har man ingen köphistorik så kan man glömma kölista typ. Nu är det Nymans i Västerås som jag har närmast, men de får inte sälja Rolex längre. Tydligen för det fanns för lite exklusiva butiker i närheten och att det var så nära till Stockholm.

Är din erfarenhet någon annan kanske det är värt en tripp till Stockholm för att gå till Nymans eller Rob. Vart handlade du din Rolex?
Jag köper alla Rolex-klockor från mitt hemland AD i Polen - W.Kruk. Om det är en ny het modell beställer jag den alltid på dagen för dess världsinvigning. Detta var fallet med Cermit. När det gäller Pepsi on Oyster var det den 7 april i år.

Tja,
Vart sugen på en vintage datejust typ1603,
Gärna vit urtavla.
Vad kan rimligt pris för en sådan vara i dagens läge?
Och har någon erfarenhet av att renovera jubilee länk för att få bort det värsta rasslet?

hänvisa gärna vidare om frågan hamnat helt fel och det finns en mer ”rätt” tråd

Så är det för mig nu. Jag hade gärna haft den nya Suben eller kanske Sea-Dwellern. Men när jag utan problem köpte och sålde flera Subs och SD's i klockintressets namn runt 2015-2016 på UNDER list (och sålde de för samma pengar, dvs ingen profitflippande, utan bara WIS-flippande) så var det kul att vara klockentusiast och prova Rolex.

Idag lägger jag mina surt förvärvade pengar och min självrespekt (dvs inget HORERI!) på andra mer prisvärda märken och schyssta AD'n som vill ha mig som kund.

Tja,
Vart sugen på en vintage datejust typ1603,
Gärna vit urtavla.
Vad kan rimligt pris för en sådan vara i dagens läge?
Och har någon erfarenhet av att renovera jubilee länk för att få bort det värsta rasslet?

hänvisa gärna vidare om frågan hamnat helt fel och det finns en mer ”rätt” tråd
Jag skickade min gamla länk till Michael Young i Hongkong. Kostade ca. 5k och resultatet blev mycket bra.
Finns några gamla annonser på köp/sälg för 1603.

Ja de kanske gör ”succé” som komplement till smartphones.
Mekaniska ur är något helt annat för många.
Så är det men jag kan tänka mig att många som i dag bär mekaniska ur får mersmak när de testat en smart watch.
Tänkte själv prova så fort jag är hemma i Sverige igen och se vad jag tycker.

Så är det men jag kan tänka mig att många som i dag bär mekaniska ur får mersmak när de testat en smart watch.
Tänkte själv prova så fort jag är hemma i Sverige igen och se vad jag tycker.
Själv använder jag båda men min smartwatch endast till träning. Jag skulle aldrig få för mig att använda den till vardags. Orkar inte med alla notiser, pulsmätningar och övriga distraktioner samt att konstant behöva ladda den.

Ett mekaniskt ur är lika mycket en accessoar som ger en möjlighet att se tid och datum för mig. Ser inte en smartwatch som en accessoar i samma utsträckning, det är mer en praktiskt pryl som hjälper mig när jag tränar. Sen att de konstant utvecklas i snabb takt gör de lite tyvärr till en ”slit och släng” produkt likt en vanlig smartphone med rätt kort livscykel i mina ögon.

Risken är väl att när den dagen kommer är det rabatterade priset fortfarande 50% över dagens retail. Då sitter man där och betalar mer än vad man gjort idag ändå :) Rolex har ju inte varit blyga med sin ökning av retail-priser de senaste 4-5 åren. Väntar du 10 år till och de fortsätter öka sina priser med 10%+ varje år blir det rätt dyrt ändå. Retail eller ej.
Tror på liknande scenario. Därtill tror jag många använder sportstål Rolex/andra eftertraktade klockor som en alternativ investering till börsen (ger t.o.m. högre avkastning i många fall). Krävs nog en lågkonjunktur där folk snabbt vill sälja sina klockor för att priserna ska gå ned igen. Precis som aktiemarknaden idag med skyhöga värderingar hos många bolag.

Tillbaka
Topp