Precis, har svårt att tro att exempelvis försäkringsbolagen nöjer sig med ett funktionstestJapp, precis så. Men om det är ett värderingsintyg man behöver så räcker inte funktionstesten.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Precis, har svårt att tro att exempelvis försäkringsbolagen nöjer sig med ett funktionstestJapp, precis så. Men om det är ett värderingsintyg man behöver så räcker inte funktionstesten.![]()
Japp, precis så. Men om det är ett värderingsintyg man behöver så räcker inte funktionstesten.![]()
Är det någon skillnad i urmakarens undersökning vid funktionstest vs äkthetsintyg?Precis, har svårt att tro att exempelvis försäkringsbolagen nöjer sig med ett funktionstest![]()
Det skulle jag tro.Är det någon skillnad i urmakarens undersökning vid funktionstest vs äkthetsintyg?
När jag kontaktade Rob E förra året så sa dom att de inte utför värderingsintyg längre utan endast funktionstest som indirekt är ett värderingsintyg enligt damen jag pratade med.Rob E tar 1300kr för en funktionstest och 1500kr för ett värderingsintyg.![]()
Det skulle jag tro.
Som jag fatt forklarat for mig.
Varderingintyg.
Okularbesiktning dar uppenbara fel hittas. Men ingen ingaende isartagning av urverk,extract from archives etc for att verkligen sakerstalla klockan ar exakt sa som den lamnade fabrik. Och det som avviker finns noterat.
Akthetsintyg. En djupgaende genomgang av klockan dar alla delar kontrolleras sa dessa overenstammer med orginalspec eller av tillverkaren for modellen godkanda service/utbytesdelar.
Givetvis ar det prisskillnad pa dessa da tidsatgangen skiljer stort. Beroende pa klocka sa kan ett varderingsintyg duga utmarkt,medan en speciell vintage kan krava ett akthetsintyg.
Ska inte värderingsintyg vara utfärdat av besiktningsmän/värderingsmän utsedda av handelskammaren? Värderingsintyg används till exempelvis försäkring, gåva och arvskifte. Kan man använda äkthetsintyg till detta? Om man kontrollerar alla delar vid ett äkthetsintyg så borde det kräva en service? Annars förmodar jag att man bara gör en okulär besiktning.Är det någon skillnad i urmakarens undersökning vid funktionstest vs äkthetsintyg?
Jo det stammer om jag minns ratt. Men det finns ju flera exempel dar ett varderingsintyg utfardats pa en forfalskning.Ska inte värderingsintyg vara utfärdat av besiktningsmän/värderingsmän utsedda av handelskammaren? Värderingsintyg används till exempelvis försäkring, gåva och arvskifte. Kan man använda äkthetsintyg till detta? Om man kontrollerar alla delar vid ett äkthetsintyg så borde det kräva en service? Annars förmodar jag att man bara gör en okulär besiktning.
Okej, tack för svaret, men nu jämförde du ju äkthetsintyg med värderingsintyg och inte äkthetsintyg med funktionstest? @Chuck skrev ju att funktionstest i princip är likvärdigt/kan ersätta äkthetsintyg men jag är osäker på om han var ironisk?Är det någon skillnad i urmakarens undersökning vid funktionstest vs äkthetsintyg?
Det skulle jag tro.
Som jag fatt forklarat for mig.
Varderingintyg.
Okularbesiktning dar uppenbara fel hittas. Men ingen ingaende isartagning av urverk,extract from archives etc for att verkligen sakerstalla klockan ar exakt sa som den lamnade fabrik. Och det som avviker finns noterat.
Akthetsintyg. En djupgaende genomgang av klockan dar alla delar kontrolleras sa dessa overenstammer med orginalspec eller av tillverkaren for modellen godkanda service/utbytesdelar.
Givetvis ar det prisskillnad pa dessa da tidsatgangen skiljer stort. Beroende pa klocka sa kan ett varderingsintyg duga utmarkt,medan en speciell vintage kan krava ett akthetsintyg.
Det ar ju en intressant fraga....Okej, tack för svaret, men nu jämförde du ju äkthetsintyg med värderingsintyg och inte äkthetsintyg med funktionstest? @Chuck skrev ju att funktionstest i princip är likvärdigt/kan ersätta äkthetsintyg men jag är osäker på om han var ironisk?
Jag haller med dig att direkta kopior kommer att sorteras bort vid ett funktionstest. Men lat saga en MoneyDial Daytona dar klockan foddes med annan urtavla.tänkte mer att om Rolex AD inser att det mot all helvetiska förmodan är en kopia (ej äkta) så lär man få ett samtal.
MAO är det en originalus så fixas funktiontestet och allt är UA därmed ”äkta vara”
Som sagt ett ”äkthetsintyg” efterlystes primärt.
Det ar ju en intressant fraga....
En battre kopia bor ju klara ett funktionstest (dvs fungera som tidmatare/kronograf/kalender) precis som orginalet.
Men att en klocka fungerar som just klocka sager val ingenting om varde/akthet?
Det gör dom även vid värdering, men dom garanterar fortfarande inte att den är äkta.De öppnar klockan vid en funktionstest, så en kopia kommer inte slinka förbi.![]()
Stämmer inte. De utfärdar värderingsintyg. Gjorde det själv där så sent som för ett par månader sedan.När jag kontaktade Rob E förra året så sa dom att de inte utför värderingsintyg längre utan endast funktionstest som indirekt är ett värderingsintyg enligt damen jag pratade med.
Men det kanske inte stämmer då?
Ah! Okej. Tack! Då kanske det är jag som blandar ihop det med äkthetsintyg.Stämmer inte. De utfärdar värderingsintyg. Gjorde det själv där så sent som för ett par månader sedan.
Finns även info om det på deras hemsida
Rob. Engström | Klocka Värderingsintyg & Äkthetsintyg i Stockholm
Rob. Engström erbjuder klocka värderingsintyg och äkthetsintyg för Rolex, Hublot, Chopard, Tudor med mera i Stockholm. Kontakta oss idag.robengstrom.se
Nja, tror det är snarare att de är riktigt dåliga på att uppdatera den sidan. Har tidigare frågat om klockor som legat ute där, där de sålts för länge sedan.Har varit inne på nymans och krons preowned hemsida och tittat ganska frekvent och plötsligt försvann en massa senare modeller över listpris. Kan de fått en smäll på fingrarna från rolex?
Nymans har sagt att de inte har tid att uppdatera den, de lägger knappt upp det de får in för det inte hinns medHar varit inne på nymans och krons preowned hemsida och tittat ganska frekvent och plötsligt försvann en massa senare modeller över listpris. Kan de fått en smäll på fingrarna från rolex?
Knappt något på ZRHAir-king och yacht-master 1 i stål på FRA, bredvid Senator-loungen i A.
Utöver alla små datejust i tvåton och grus.
Exhibition only som för 2v sen?Air-king och yacht-master 1 i stål på FRA, bredvid Senator-loungen i A.
Exhibition only som för 2v sen?Air-king och yacht-master 1 i stål på FRA, bredvid Senator-loungen i A.
Frågade inte. Satt ingen skylt heller.Ex
Exhibition only som för 2v sen?
Tomt eller mindre guldklockor överallt.Knappt något på ZRH
2 stål datejust 36 hos bergströms gbg.Air-king och yacht-master 1 i stål på FRA, bredvid Senator-loungen i A.
2 stål datejust 36 hos bergströms gbg.
Wimbeldon / Oyster
Blå / fluted
Du får definiera "arabisk tavla".Hallå, kort fråga kanske lite dum fråga. Men… de modeller som finns med arabisk tavla, säljs de endast i Mellanöstern?
Hallå, kort fråga kanske lite dum fråga. Men… de modeller som finns med arabisk tavla, säljs de endast i Mellanöstern?
Antar att det är denna typ av tavla som avses.Du får definiera "arabisk tavla".
Vilka referenser är det du kollar på? Senaste eller äldre?Hej, jag undrar om reflektioner kring storleken på sea dweller vs submariner och hur den upplevs. Användningen är tänkt att vara daglig och fungera såväl ihop med skjorta/kostym som till mer sportig outfit. Vad har ni för tankar om fungerar båda? Har en Anonimo Polluce som jag gillar och det är det största uret jag har (och lite väl högt också)
Senaste så 43mm vs 41mmVilka referenser är det du kollar på? Senaste eller äldre?