• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ringde nymansur, de sa att för min frus datejust, efter 6-7 år borde man serva. Eller som du nämner, lyssna på klockan, men hur ska det låta?

För mina sa han också 6-7 år (deep sea dweller/ submariner) så jag vet inte riktigt.

Jag skrev till en urmakare, de svarade att nyare klockor servar de inte? Vad anser dem vara nyare?

Jag skulle vänta tills klockan inte fungerar som den ska innan jag lämnar in för service. Det här med 6-7 år känns som taget ur luften.

Pratade med serviceavdelning. Det gick emot det jag hade hört, 6-7 år lät inte helt rätt i mina öron. Men det va det som han sa.. ska avvakta lite tills jag hör något konstigt.
Som de andra sagt. Tyder den inte på servicebehov ska du inte heller göra det. Men det är klart många försöker nog sälja på dig det.

Ringde nymansur, de sa att för min frus datejust, efter 6-7 år borde man serva. Eller som du nämner, lyssna på klockan, men hur ska det låta?

För mina sa han också 6-7 år (deep sea dweller/ submariner) så jag vet inte riktigt.

Jag skrev till en urmakare, de svarade att nyare klockor servar de inte? Vad anser dem vara nyare?
Utgå inte från att Nymans ord är lag, dom försökte sälja på mig en täthetsservice i samband med att dom utförde garantiservice på en Rolex som var under garanti (tätheten var under garanti av Rolex i 3 år till). Fick ingen riktig förklaring till varför jag bör betala för att byta ut packningar (som ska vara täta garantitiden ut) mer än att dom då även ultraljudstvättade länk/boett.

Jag skulle säga att du kan vänta i alla fall 10 år eller tills något börjar bli svajigt/den börjar gå dåligt. När något börjar gå/kännas dåligt kan du ta in den för bedömning. Täthetsservice bör göras oftare om du använder klockan i vatten.

0B455A0F-CD54-4295-9B17-98F6299CF7DC.jpeg

Ja blir inte riktigt klok på det heller. Ringde en annan urmakare idag i Stockholm, han håller med alla här. Men han bekräftade samma, de rekommenderar var 6-7 år på Rolex
Skulle mest gå på vad tillverkaren själv rekommenderar, blir betydligt billigare servicekostnader över tid dessutom. Rolex hade inte skrivit detta om de inte är helt säkra på vad de anger
BD8160B4-163E-4699-A43B-08F4B4649E23.png

Självklart rekommenderar en urmakare, som lever på att serva klockor, att du gör just det: servar dina klockor, om du frågar. Jag har drygt ett trettiotal klockor köpta över de senaste ca trettio åren. Jag har aldrig servat någon förrän de har visat ett behov av det. Dom som säger att du ska serva regelbundet för att det blir billigare pratar strunt. Du kan spara ihop ganska många 8 - 10 tusenlappar och lägga i din ”reparationsfond” för det enstaka fall du behöver betala en extra dyr service pga att du väntat för länge. Oftast börjar klockan gå dåligt, ha dålig gångreserv eller stannar helt pga att fjädern gått av. I de allra flesta fall räcker det i så fall med en vanlig service, med några extra delar för nån eller ett par tusen extra.

Senast ändrad:
Ser lite då o då Rolex från 70 talet till vettiga priset på Blocket. Hur stor är sannolikheten att det är fake?
(Jag vet att det är lite som att fråga, hur långt ett snöre är)

Jag blir glad av denna lilla skönhet
9C58D493-D4C5-4CDB-9EDA-D1BBDDD1A6F6.jpeg
Den där är helt fantastisk. 👍🏽

Min drömklocka är en OWG DJ36 med svart tavla.

Hur ska man nånsin kunna bestämma sig för om det ska vara oyster och slät eller jubilee och flöjtad?? En av livets svåra frågor. Älskar generellt det mer blingiga och smyckeslika uttrycket i jubilee/flöjtad, men kan man bära det ”alltid” även när det är mysbyxor och t-shirt dagar??

Tillbaka
Topp