• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tänkte ställa en fråga som ställs med jämna mellanrum, men som jag inte hittat färsk någonstans nu.

Baserat på vad jag läser på forumet och övriga internet känns det som att tillgången på Rolex (åtminstone vissa modeller) börjar bli bättre hos AD.

Är det någon som nyligen varit inne hos AD i Stockholm och fått klarhet om/vad det går att köpa över disk, om inte, hur såg det ut senast du var inne och kollade?

Går det att hugga med sig någon variant på DJ eller OP direkt om man har flyt eller känns det orealistiskt? Läste om någon som sett både en Air King & en Expy 1 till salu på Bergströms GBG i närtid.

Om ingen vet så får jag skicka ut mig själv på spaning, tack på förhand kompisar!

Någon som vet hur mycket det kostar att byta tur claspen på en 126610LN? Ramla och fick ett jack i klockan som ni kanske ser på bilden (förstora bilden om ni inte ser).
Tjena,
Du kan det via din hemförsäkring om du har drulle eller va de heter. Du säger va som hänt, de kommer antagligen hänvisa dig till AD närmast dig. Be om kostnadsförslag från de, skicka till din hemförsäkring sen de kommer säga vad de kan stå för beroende på vad som ska fixas. Du betalar i så fall ba självrisk.

Men jag personligen hade accepterat det då klockan är stål, det är inte så grovt då enligt mig. Har man en klocka i halvguld eller helguld, alla repor och jack syns ordentligt då.

Men du gör de som känns bäst för dig såklart

Tänkte ställa en fråga som ställs med jämna mellanrum, men som jag inte hittat färsk någonstans nu.

Baserat på vad jag läser på forumet och övriga internet känns det som att tillgången på Rolex (åtminstone vissa modeller) börjar bli bättre hos AD.

Är det någon som nyligen varit inne hos AD i Stockholm och fått klarhet om/vad det går att köpa över disk, om inte, hur såg det ut senast du var inne och kollade?

Går det att hugga med sig någon variant på DJ eller OP direkt om man har flyt eller känns det orealistiskt? Läste om någon som sett både en Air King & en Expy 1 till salu på Bergströms GBG i närtid.

Om ingen vet så får jag skicka ut mig själv på spaning, tack på förhand kompisar!
Köpa över disk kan vara svårt skulle jag säga, beroende på vem du är såklart och vad för klocka. Jag fick vänta 1,5år på en DJ41 vitguld/stål, och nu kan man inte ens sätta upp sig på listan på den enligt nymans.

Men skulle säga att guld modeller är mycket enklare att hitta i butik än stål

Egentligen inget att bry sig om, men beteendet är tråkigt och onödigt.
Hoppas att du får ordning på dina repor. 👌
Tack så mycket😀

Skall jag va ärlig så är det bara sista som stör mig, den som repar annat, på claspen. De andra i tråden har ju en poäng att klockan får en personlig prägel. Så det blir bara den sista som blir åtgärdad. Sen lever jag med de mindre. Man blir nog bara nojig över alla för att man önskat klockan så länge.

Tjena,
Du kan det via din hemförsäkring om du har drulle eller va de heter. Du säger va som hänt, de kommer antagligen hänvisa dig till AD närmast dig. Be om kostnadsförslag från de, skicka till din hemförsäkring sen de kommer säga vad de kan stå för beroende på vad som ska fixas. Du betalar i så fall ba självrisk.

Men jag personligen hade accepterat det då klockan är stål, det är inte så grovt då enligt mig. Har man en klocka i halvguld eller helguld, alla repor och jack syns ordentligt då.

Men du gör de som känns bäst för dig såklart
Ja det blir en försäkringsgrej i vilket som då jag skada armen och en manschettknapp blev totalförstörd. Tack för tipset😀

Vad innebär fullsett när man talar om moderna rolex klockor? Man får inte "allt" när man handlar hos AD nu för tiden.

Varför får man tåla lite om det blir en massa hånliga svar på några av de andra forum…och vad definierar du som ”flera”? Jag har frågat på två olika. Jag förstår inte alls detta tänket. Men ok, jag är också ”ny”.
Du postar på flera forum ang flera olika repor? Acceptera, polera eller testa denna produkt - verkar vara som gjord för nyskicks-entusiaster.

Vad innebär fullsett när man talar om moderna rolex klockor? Man får inte "allt" när man handlar hos AD nu för tiden.
Min tolkning är att du får med det som kom med när klockan såldes ny. I praktiken är de viktiga "box och papper" vilket innebär låda och garantikort.
Vissa anser att kvitto ska vara med men det skulle jag personligen varken begära eller ge ut. Det borde vara helt irrelevant för värdet

Min tolkning är att du får med det som kom med när klockan såldes ny. I praktiken är de viktiga "box och papper" vilket innebär låda och garantikort.
Vissa anser att kvitto ska vara med men det skulle jag personligen varken begära eller ge ut. Det borde vara helt irrelevant för värdet
Hur är det med glas rings skydd och hangtags?

Detta får ju räknas som full set i dagsläget.
Box
Ytterbox
Korthållare med garanti manual bok
Instruktionsbok
Garanti kort
Grön tag

Sleeve till box, vit tag och Bezel skydd får du räkna som bonus om du får ut av AD.

Senast ändrad:
Hur är det med glas rings skydd och hangtags?
Hang tag har jag nog fått med alla gånger men bezelskydd ungefär varannan gång. Precis som SWC säger får man se det som bonus.

Tillägg: box, ytterbox och manual är ju inte unika för din klocka så de kan man i värsta fall komplettera med efteråt. Den stora frågan är då snarare varför inte allt är med till en relativt ny klocka

Hang tag har jag nog fått med alla gånger men bezelskydd ungefär varannan gång. Precis som SWC säger får man se det som bonus.

Tillägg: box, ytterbox och manual är ju inte unika för din klocka så de kan man i värsta fall komplettera med efteråt. Den stora frågan är då snarare varför inte allt är med till en relativt ny klocka
Precis! Trist att de som räknas som bonus inte inkluderas (talar från AD).

Du postar på flera forum ang flera olika repor? Acceptera, polera eller testa denna produkt - verkar vara som gjord för nyskicks-entusiaster.

Som jag skrev. Olika repor. Och jag är ny. Jag antar att det är som allt annat stål…olika repor, olika åtgärder. Därav olika frågor. Men nog om det.

Smart iövrigt med den vätska du pratar om. Kan man få till bilen också?😉

20230114_160023-01.jpeg

Har en Datejust (min frus), 5-6 år gammal. Funderar på att lämna in för polering, samt även service.

Behöver jag lämna till Rolex? Eller någon annan ni rekommenderar. Tänkte jag kan slippa ringa till 5-6 olika ställen och fråga pris. I stockholm.

Tack

Har en Datejust (min frus), 5-6 år gammal. Funderar på att lämna in för polering, samt även service.

Behöver jag lämna till Rolex? Eller någon annan ni rekommenderar. Tänkte jag kan slippa ringa till 5-6 olika ställen och fråga pris. I stockholm.

Tack
Behöver den service då? Rolex har intervall på upp till tio år, om den inte tappar tid eller skramlar hade jag låtit bli. Vissa har prislistorna på sina hemsidor, kolla upp Nymans, Rob E, Krons ur, m.fl.

Behöver den service då? Rolex har intervall på upp till tio år, om den inte tappar tid eller skramlar hade jag låtit bli. Vissa har prislistorna på sina hemsidor, kolla upp Nymans, Rob E, Krons ur, m.fl.
Ringde nymansur, de sa att för min frus datejust, efter 6-7 år borde man serva. Eller som du nämner, lyssna på klockan, men hur ska det låta?

För mina sa han också 6-7 år (deep sea dweller/ submariner) så jag vet inte riktigt.

Jag skrev till en urmakare, de svarade att nyare klockor servar de inte? Vad anser dem vara nyare?

Tillbaka
Topp