Fin day date, gillar tavla. Beror nog lite på skicket på länken - hur mycket länken slackar, om du för in den i Sverige så får du lägga på tull och moms, och då skulle jag spontant tro att det blir några 10-tals tusen lägre vid försäljning i Sverige (tull & moms får du nog inte åter vid försäljning i Sverige). Såldes en 18238 i NOS-skick för 220k här på KS, skulle tippa på att värdet ligger kring 180-200k, men hos handlare får man såklart betala lite mer än så. Men om du gillar den och tänker använda den en längre tid så spelar det ju ingen roll.
Tack för bra svar! Länken slackar "lite" enligt försäljaren själv. Dessutom är den polerad, så ganska långt från NOS-skick . Flög hem till Sverige igår och slapp undan tullen. Rätt dålig deal för mig då men ingen katastrof. Som du säger - tänkt ha den livet ut. Kul minne från Japan + kul att den är gjord året jag är född.
Du kan inget om klockor men pangar ut 200k+ på en daydate?
Typ. Gjorde lite research innan på Chrono24 och kollade priser där. Det säljaren erbjöd var jämförbart med priserna på Chrono24. Jag har det ganska gott ställt så det är ingen panik att dessa 210ksek "investeras" i en Rolex istället för aktier eller crypto eller annat. Känns som att prisutvecklingen på min klocka kommer slå inflationen över tid iaf?
Det är väl nästan den normale Rolex-köparen,
Kan tänka mig det. Som sagt - jag har noll klockintresse. Rolex är ju speciellt - alla känner till det. Har full respekt för klocknörderi, vem vet kanske mitt köp blir inkörsporten för mitt intresse. Men i dagsläget så är det kul att jag har (nästan) samma klocka som Tony Soprano, diverse amerikanska presidenter osv. Sen är det kul att allt från random brudar, pizzagubbar, ghetto kids osv kommenterar och känner igen den. Säkert många Rolex-köpare som är som jag.