• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fin day date, gillar tavla. Beror nog lite på skicket på länken - hur mycket länken slackar, om du för in den i Sverige så får du lägga på tull och moms, och då skulle jag spontant tro att det blir några 10-tals tusen lägre vid försäljning i Sverige (tull & moms får du nog inte åter vid försäljning i Sverige). Såldes en 18238 i NOS-skick för 220k här på KS, skulle tippa på att värdet ligger kring 180-200k, men hos handlare får man såklart betala lite mer än så. Men om du gillar den och tänker använda den en längre tid så spelar det ju ingen roll.

Tack för bra svar! Länken slackar "lite" enligt försäljaren själv. Dessutom är den polerad, så ganska långt från NOS-skick :). Flög hem till Sverige igår och slapp undan tullen. Rätt dålig deal för mig då men ingen katastrof. Som du säger - tänkt ha den livet ut. Kul minne från Japan + kul att den är gjord året jag är född.

Du kan inget om klockor men pangar ut 200k+ på en daydate?

Typ. Gjorde lite research innan på Chrono24 och kollade priser där. Det säljaren erbjöd var jämförbart med priserna på Chrono24. Jag har det ganska gott ställt så det är ingen panik att dessa 210ksek "investeras" i en Rolex istället för aktier eller crypto eller annat. Känns som att prisutvecklingen på min klocka kommer slå inflationen över tid iaf?

Det är väl nästan den normale Rolex-köparen,

Kan tänka mig det. Som sagt - jag har noll klockintresse. Rolex är ju speciellt - alla känner till det. Har full respekt för klocknörderi, vem vet kanske mitt köp blir inkörsporten för mitt intresse. Men i dagsläget så är det kul att jag har (nästan) samma klocka som Tony Soprano, diverse amerikanska presidenter osv. Sen är det kul att allt från random brudar, pizzagubbar, ghetto kids osv kommenterar och känner igen den. Säkert många Rolex-köpare som är som jag.

Svalt idag……suben får bekänna färg….

IMG_3680.jpeg

Tack för bra svar! Länken slackar "lite" enligt försäljaren själv. Dessutom är den polerad, så ganska långt från NOS-skick :). Flög hem till Sverige igår och slapp undan tullen. Rätt dålig deal för mig då men ingen katastrof. Som du säger - tänkt ha den livet ut. Kul minne från Japan + kul att den är gjord året jag är född.

Typ. Gjorde lite research innan på Chrono24 och kollade priser där. Det säljaren erbjöd var jämförbart med priserna på Chrono24. Jag har det ganska gott ställt så det är ingen panik att dessa 210ksek "investeras" i en Rolex istället för aktier eller crypto eller annat. Känns som att prisutvecklingen på min klocka kommer slå inflationen över tid iaf?

Kan tänka mig det. Som sagt - jag har noll klockintresse. Rolex är ju speciellt - alla känner till det. Har full respekt för klocknörderi, vem vet kanske mitt köp blir inkörsporten för mitt intresse. Men i dagsläget så är det kul att jag har (nästan) samma klocka som Tony Soprano, diverse amerikanska presidenter osv. Sen är det kul att allt från random brudar, pizzagubbar, ghetto kids osv kommenterar och känner igen den. Säkert många Rolex-köpare som är som jag.
”Slapp undan tull”.

Gör om och gör rätt

@mac413 säger själv att han inte kan något om klockor och att det är kul att random brudar, pizzagubbar och ghettokids kommenterar den.
Varför din sarkasm mot mitt inlägg?
Det var absolut ingen sarkasm mot dig eller ditt inlägg utan att det mer är sunt förnuft att inte flasha en guldklocka värd >200k på sånna ställen. Men absolut, vi ska hjälpa varandra

Jag har två frågor. Först om nån vill vara vänlig och förklara de största skillnaderna på en Daytona 16520 och en 116520?
Om klocksn ska vara en daily, är den ena att föredra över den andra?
Är någon tex billigare att serva pga urverk eller liknande?

Sen jndrar jag om någon som haft en GMT 126710GRNR ett tag fortfarande känner att den grå nyansen på halva bezelen är värd de 80k+ man får betala jämfört med en helsvart.
Jag är sugen på att inhandla både en daytona och en gmt nämligen. Men jag vill ju naturligtvis ha så mycket som möjligt för mina pengar. :)

Mvh Perry

Jag har två frågor. Först om nån vill vara vänlig och förklara de största skillnaderna på en Daytona 16520 och en 116520?
Om klocksn ska vara en daily, är den ena att föredra över den andra?
Är någon tex billigare att serva pga urverk eller liknande?

Sen jndrar jag om någon som haft en GMT 126710GRNR ett tag fortfarande känner att den grå nyansen på halva bezelen är värd de 80k+ man får betala jämfört med en helsvart.
Jag är sugen på att inhandla både en daytona och en gmt nämligen. Men jag vill ju naturligtvis ha så mycket som möjligt för mina pengar. :)

Mvh Perry

Om den gråa nyansen är värt 80k är upp till dig att avgöra. Annars kan du knalla in till AD och höra efter om det finns någon möjlighet att få en GRNR inom rimlig framtid.
Då kan du dessutom välja mellan jub. eller oyster och inte bara ta vad som erbjuds från gråis

Om den gråa nyansen är värt 80k är upp till dig att avgöra. Annars kan du knalla in till AD och höra efter om det finns någon möjlighet att få en GRNR inom rimlig framtid.
Då kan du dessutom välja mellan jub. eller oyster och inte bara ta vad som erbjuds från gråis
Ja de e bara de att ingen jag ringt till vill sätta upp mig som intressent.. Och jag har 25 mil till närmaste AD.
Så, absolut om jag besöker sthlm så glider jag såklart in på nymans. Men jag kan tänka mig att det är svårt att anmäla intresse på en klocka som annonseras ut 50k + grus över butikspris.
Sen om de säljs för det vet jag ju inte.
Och för min del hade jag nog kanske kunnat betala nån tia över butikspris på sin höjd, men inga 200.. den är ju eg inte särskilt speciell jämfört med tex pepsin. (Även om pepsin för mig personligen var lite "skrikig".)
Jag får avvakta och införskaffa en Daytona sålänge helt enkelt! 😀

Ja de e bara de att ingen jag ringt till vill sätta upp mig som intressent.. Och jag har 25 mil till närmaste AD.
Så, absolut om jag besöker sthlm så glider jag såklart in på nymans. Men jag kan tänka mig att det är svårt att anmäla intresse på en klocka som annonseras ut 50k + grus över butikspris.
Sen om de säljs för det vet jag ju inte.
Och för min del hade jag nog kanske kunnat betala nån tia över butikspris på sin höjd, men inga 200.. den är ju eg inte särskilt speciell jämfört med tex pepsin. (Även om pepsin för mig personligen var lite "skrikig".)
Jag får avvakta och införskaffa en Daytona sålänge helt enkelt! 😀

25 mil är ju ”nästgårds”.
Du kan åka tur och retur och då har jag typ 20 mil kvar att köra.

Man kan alltid ta sig en okynnestur över dagen. Det har jag gjort några gånger.
Ibland har jag tagit en hotellnatt eller två.

25 mil är ju ”nästgårds”.
Du kan åka tur och retur och då har jag typ 20 mil kvar att köra.

Man kan alltid ta sig en okynnestur över dagen. Det har jag gjort några gånger.
Ibland har jag tagit en hotellnatt eller två.
Ho de e klart. Men ja, det tar en hel dag och bilen står aå det blir tåg isåfall, och då väntar jag tills kammjag fått ordning på bilen eller rills det inte riskerar att ligga en snöflinga på spåren..
Jag åker ju helst tåg så jag kan ta en snaps och en öl till maten och en cognac till kaffet hehe..
Men det känns ju som om det kan vara bra att ha måt mer ärende dig än att hippas på att få sätta upp sig som intressent liksom. Säger de nej eller att väntetiden är 5 år aå har jag ju kastat flera k i sjön. Så det får bli senare, när vårkollektionen har släppts, då ksn jag passa på att springa in när jag ändå uppdaterar garderoben lite 😀

Du kan inget om klockor men pangar ut 200k+ på en daydate?
Tycker inte det är så konstigt. Känner hyfsat många som inte kan mycket mer än namnet på dyrare klockmärken, och något namn på en modell eller två, som köper både klockor och guld för hundratusentals kronor. Dom känner till litegrann men inte så att dom sitter på forum och läser på om urverk/funktioner.

Om man har pengarna över, varför inte? Man kanske föredrar att lägga mer av sin tid på andra intressen, t.ex jobb, aktier, sporter, whatever - klockan är ju en rätt så vanlig och populär accessoar för män och rätt många känner till att Rolex håller värdet hyfsat. Tycker inte det är konstigare än att lägga 500k-1 miljon på en bil som många gör, utan att vara särskilt bilintresserade.

Tycker inte det är så konstigt. Känner hyfsat många som inte kan mycket mer än namnet på dyrare klockmärken, och något namn på en modell eller två, som köper både klockor och guld för hundratusentals kronor. Dom känner till litegrann men inte så att dom sitter på forum och läser på om urverk/funktioner.

Om man har pengarna över, varför inte? Man kanske föredrar att lägga mer av sin tid på andra intressen, t.ex jobb, aktier, sporter, whatever - klockan är ju en rätt så vanlig och populär accessoar för män och rätt många känner till att Rolex håller värdet hyfsat. Tycker inte det är konstigare än att lägga 500k-1 miljon på en bil som många gör, utan att vara särskilt bilintresserade.
Klockan är ju faktiskt det enda smycket vi män kommer undan med att bära (tillsammans med vigsel/förlovningsring) vid alla tillfällen. Bortsett frack, kanske.

Mvh

Var hittar ni dessa listor? Har ni motsvarande listor för datejust ref. 16030 och 16200/16234 också? :D
Den där hittade jag på något annat forum, men det är samma lista som jag fick se hos AD när jag frågade i samband med service (kanske med en del uppdateringar). Så det är väl bara att fråga i butik vad som finns till just din modell.

Nej.
Oftast 1/1 men har varit andra datum också.
I år 1-14% beroende på modell&material.
Själv tycker jag det är väldigt intressant information eftersom det gör att prissättningen hos gråhandlare går att evaluera. Lite mer data och några antaganden och det skulle gå att sätta ihop en rimlig prismodell…förutom för ”bluesy” där man också måste väga in kostnaden för att utveckla och underhålla en mustasch - mitt största hinder i att köpa den, trots att klockan ofta säljs under listpris, vilket i en rudimentär modell eventuellt kan likställas till anläggningskostnaden för mustaschen.

Tillbaka
Topp