• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

1000078326.jpg

Någon som kan rekommendera en winder till min datejust och andra modeller som sub osv?
Finns en miljard olika, börja med att sätta en budget. Det finns varianter från några hundra till flera hundra tusen som alla gör jobbet. Det som skiljer är dels hur många klockor du vill kunna dra upp, dels hur programmerbar den ska vara och dels hur mycket du vill betala för varumärke, finish etc.

Rolex i sig kräver ingen speciell typ av winder än någon annan klocka (snarare tvärt om då den dras upp åt båda hållen).

Finns en miljard olika, börja med att sätta en budget. Det finns varianter från några hundra till flera hundra tusen som alla gör jobbet. Det som skiljer är dels hur många klockor du vill kunna dra upp, dels hur programmerbar den ska vara och dels hur mycket du vill betala för varumärke, finish etc.

Rolex i sig kräver ingen speciell typ av winder än någon annan klocka (snarare tvärt om då den dras upp åt båda hållen).
Tack för svar, hade tänkt mig någon enkel winder för bara en klocka och vill inte ha något jätteavancerat med alltför många egenskaper. Som jag förstått så finns de dom som roterar väldigt många varv och dom som roterar lite färre så därför frågan om hur många varv som är optimalt för ex dj och sub. Jag har hittat nån Wolf för runt 4000kr som verkar bra efter lite googlande.

Tack för svar, hade tänkt mig någon enkel winder för bara en klocka och vill inte ha något jätteavancerat med alltför många egenskaper. Som jag förstått så finns de dom som roterar väldigt många varv och dom som roterar lite färre så därför frågan om hur många varv som är optimalt för ex dj och sub. Jag har hittat nån Wolf för runt 4000kr som verkar bra efter lite googlande.
Wolf om du vill dra på stort eller Mozsly om du vill testa om det är något du kommer orka använda. Har själv fnulat på en winder, men bara för att förenkla när man swappar daily så att säga. Samtidigt tappar man ju interaktionen med klockan som blir när man drar upp och ställer tiden, det är ju trots allt en av få gånger man faktiskt gör något utöver att bära den på handleden 🤔

Wolf om du vill dra på stort eller Mozsly om du vill testa om det är något du kommer orka använda. Har själv fnulat på en winder, men bara för att förenkla när man swappar daily så att säga. Samtidigt tappar man ju interaktionen med klockan som blir när man drar upp och ställer tiden, det är ju trots allt en av få gånger man faktiskt gör något utöver att bära den på handleden 🤔
Ja precis så är tanken för mig också när man vill ha klockan varannan dag ungefär, jag får kolla in dom där Mozsly också som du nämner.

Den kommer säkert att bli utmärkt. Om du ska köra på batteri tycker jag att Orbita är bäst då dom räcker flera år innan du behöver byta. Detta beroende att dom kör ett system som innebär att motorn drar ett varv och sen gungar klockan fram och tillbaks med hjälp av en vikt i ena halvan av klockhållaren. Andra uppdragare brukar köra motorn hela tiden som den drar upp. Har exempelvis en Modalo (iofs för åtta klockor) som jag behöver byta eller ladda batterierna på varje vecka. Har ett par Modalo och jag byter batteri så sällan att jag inte kommer ihåg när jag gjorde det sist.

Fattar inte varför inte fler låter gravitationen göra jobbet istället för batterier eller annan el.

Vad gäller antalet varv kör jag ca 800 (om jag minns rätt) på alla klockor. Rolex har som sagt inga krav som avviker på den punkten.

Senast ändrad:
Någon som kan rekommendera en winder till min datejust och andra modeller som sub osv?
Två andra saker att ha med i beslutet. Batteridrift om du har tänkt att ha den i kassaskåp och ljudnivå. De billigare låter ofta bedrövligt. På dagen funkar det men på natten så är det störande. De billiga hörs oftast även om de står i ett annat rum.

Två andra saker att ha med i beslutet. Batteridrift om du har tänkt att ha den i kassaskåp och ljudnivå. De billigare låter ofta bedrövligt. På dagen funkar det men på natten så är det störande. De billiga hörs oftast även om de står i ett annat rum.
Ser tyvvärr inget direkt linjärt samband mellan ljudnivå och pris. Jag har bland annat Orbita som låter mycket och billiga som knappt hörs. Det bästa är såklart att lyssna innan. Eller acceptera att det låter och ha den nånstans långt ifrån man sover. Att tro att man kan ha NÅGON uppdragare i sovrummet öht tror jag är en utopi om man inte sover oerhört tungt.

Provade ett CWC Nato-band i färgen vintage grey med issue-print. CWC är företaget som just nu tillhandahåller nato-band samt dykarur till brittiska SBS.

Bandet har en annan placering av ”ringarna” vilket gör att de sitter närmare klockan, jämfört med många andra band jag har provat. En annan egenskap som för mig är väldigt viktig är att detta band inte töjer sig märkbart när det blir blött vilket alla mina andra Nato-band gör mer eller mindre.

Just min Sea dweller gör sig utan tvekan bäst på sin orginallänk då den bygger lite högt på höjden med Nato. Orginallänken med dess tjocka skruvar och gedigna klocksprintar känns även väldigt pålitlig att använda.
Har dock använt CWC-band flitigt på andra klockor och de känns helt klart riktigt bra, speciellt med tanke på dess relativt låga pris.

Bilagor

• IMG_4253.jpeg
    IMG_4253.jpeg
    322.3 KB · Visningar: 1
  • IMG_4258.jpeg
    IMG_4258.jpeg
    455.9 KB · Visningar: 3
  • IMG_4261.jpeg
    IMG_4261.jpeg
    806.6 KB · Visningar: 1
  • IMG_4262.jpeg
    IMG_4262.jpeg