• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har du kollat Rubber B? Det är det bästa jag hittat såhär långt. Letar också efter ett till min Submariner.

Det riktiga problemet kommer när man ska leta efter extra originalclasps att använda enbart på gummibandet. Lutar åt att jag måste köpa en helt ny länk för alla leverantörer är så jäkla snåla och inte ens kan slänga med ett par extra skruvar att montera på en extra clasp. Är även halvt omöjligt att hitta delarna om man vill göra en modifikation själv för att inte slita ojämnt på claspen som kom med ens originalarmband. Att köra med vanligt spännband tilltalar mig tyvärr inte estetiskt men då finns det många prisvärda alternativ.

Edit: Jag kanske faktiskt kör på Velobands istället. Vettigare priser än Rubber B och verkar ju se typ likadana ut. Samt 2 för 3 erbjudandet nu.
Har kollat RubberB, Everest, Vanguard, Zeelande och alla de stora men utan framgång. Körde RubberB non-stop på en Tudor en par år så de har riktigt bra grejer, men de har sagt sedan månaden efter 126900 kom att de ska göra ett band men inget händer :)

Sportduo, 114060 & 114270 :)
IMG_7727.jpeg

Vad är den betydande skillnade på OP 41 med svart tavla och en 40mm Explorer med dito? Explorern är trots allt 20% dyrare och vad mitt otränade öga kan se verka det inte vara några större skillnader, varken visuellt eller tekniskt. Samma urverk (?) och armband mm. OP är 41mm vs 40mm, Explorer har siffror och lite annan placering av Rolex loggan på urtavlan, men det bör ju vara mer än så som skiljer? Eller är det så enkelt att Explorer serien är mer "premium" vs OP och därmed högre prissatt?

Vad är den betydande skillnade på OP 41 med svart tavla och en 40mm Explorer med dito? Explorern är trots allt 20% dyrare och vad mitt otränade öga kan se verka det inte vara några större skillnader, varken visuellt eller tekniskt. Samma urverk (?) och armband mm. OP är 41mm vs 40mm, Explorer har siffror och lite annan placering av Rolex loggan på urtavlan, men det bör ju vara mer än så som skiljer? Eller är det så enkelt att Explorer serien är mer "premium" vs OP och därmed högre prissatt?
Förutom tavlan (3-6-9/diskret Rolex krona m triangel kl. 12); bredd på länk och lås på Explorer claspen.
Kan inte ta gift på det men visarna på Explorern är vitguld för att undvika (erodering). Tror inte att OP’n har det. OP i sig är Rolex entry level medan Explorer är entry till sportklockorna.

I mitt tycke en roligare klocka, om huset stod i brand skulle jag välja Explorern över OP’n.

Senast ändrad:
Förutom tavlan (3-6-9/diskret Rolex krona m triangel kl. 12); bredd på länk och lås på Explorer claspen.

Kan inte ta gift på det men visarna på Explorern är vitguld för att undvika (erodering). Tror inte att OP’n har det.

OP i sig är Rolex entry level medan Explorer är entry till sportklockorna.

I mitt tycke en roligare klocka, om huset stod i brand skulle jag välja Explorern över OP’n.
Samtliga Rolex klockor idag har visare i guld.

För mig är tavel layoten och framförallt mercedes visarna halva grejen. Svart OP har jag aldrig förstått mig på - då är alltid exp ett roligare alterantiv. OP får sitt existensberättigande iom de olika färgerna

Senast ändrad:
Less is more

Gillar min lilla OP34mm.

En enkel klocka som fixar jobbet: att visa tiden.
Inga krusiduller... inga onödiga komplikationer.
Tillverkad dessutom med exakt samma kvalitet som dem andra modeller.

Mycket Rolex för pengarna!

OP34mm.jpg
Kul att du är nöjd det är ju huvudsaken. Enkla klockor har definitivt sin charm. 🙂

Båda verken som används för OP är riktigt bra. Men det finns vissa skillnader.
OP 34: 2232 verk med 55h gångreserv.
OP 36/41: 3230 verk med 70h gångreserv. Chronernergy Excapement som ger både högre resistens mot magnitism, högre precision och balans.

Kul att du är nöjd det är ju huvudsaken. Enkla klockor har definitivt sin charm. 🙂

Båda verken som används för OP är riktigt bra. Men det finns vissa skillnader.
OP 34: 2232 verk med 55h gångreserv.
OP 36/41: 3230 verk med 70h gångreserv. Chronernergy Excapement som ger både högre resistens mot magnitism, högre precision och balans.

Det är precis det jag kallar för krusiduller. ^_^
55h räcker långt.
Jag köpte klockan i september och det enda jag har gjort så länge var att byta till vintertid.

Känns för mig som den nya Iphone som så klart har alltid bättre egenskaper varje år.
Det handlar mycket om marknadsföring!

Kan inte ta gift på det men visarna på Explorern är vitguld för att undvika (erodering). Tror inte att OP’n har det. OP i sig är Rolex entry level medan Explorer är entry till sportklockorna.

Helt olika upplevelse vad gäller den svarta färgen också. Svart OP har ju sunburst och den tavlan upplevs dessutom nästan lite gråsvart. Explorer vinner helt klart.

Det är precis det jag kallar för krusiduller. ^_^
55h räcker långt.
Jag köpte klockan i september och det enda jag har gjort så länge var att byta till vintertid.

Känns för mig som den nya Iphone som så klart har alltid bättre egenskaper varje år.
Det handlar mycket om marknadsföring!
Givetvis är 50tim tillräckligt om man endast kör på en eller växlar tillbaks till samma ofta.
Upplever själv att de där extra 15tim är ganska trevliga när man växlar mellan klockor och inte behöver bekymra sig om att ställa om klockan. Likväl att GMT funktion är trevligt när man är ute och reser etc. Klart enklare än att behöva fippla med telefonen.

Det verkar som att man gick över till vitguld i index och visare på samtliga runt sent 80-tal. Googlade runt lite och det verkar lite spretigt omkring vilka modeller och utsträckning. Men killgissar att om man köpt från runt 2001 och framåt borde det vara i vitguld.

@Millenary Watches har en rätt bra sammanställning

Kanske en svår fråga att svara på för någon som inte jobbar på en AD, men finns serienummer på alla Rolex som sålts senaste året registrerat hos Rolex och/eller AD? Ponera att certifikat på en klocka uttagen hos svensk AD sent 2022 försvinner, kan man då få försäljningen verifierat av AD:n i efterhand? Rent teoretiskt borde man ju bara kunna knalla in hos AD:n med klockan, dom kollar serienumret och ser i sitt system att den lämnade deras butik förra året och så fyller dom i ett nytt cert(mot en kostnad förstås), men så lätt är det inte antar jag?

Kanske en svår fråga att svara på för någon som inte jobbar på en AD, men finns serienummer på alla Rolex som sålts senaste året registrerat hos Rolex och/eller AD? Ponera att certifikat på en klocka uttagen hos svensk AD sent 2022 försvinner, kan man då få försäljningen verifierat av AD:n i efterhand? Rent teoretiskt borde man ju bara kunna knalla in hos AD:n med klockan, dom kollar serienumret och ser i sitt system att den lämnade deras butik förra året och så fyller dom i ett nytt cert(mot en kostnad förstås), men så lätt är det inte antar jag?

Dom kan självklart se att klockan sålts i deras affärssystem men varken AD eller Rolex kommer utfärda ett nytt cert till klockan.

Dom kan självklart se att klockan sålts i deras affärssystem men varken AD eller Rolex kommer utfärda ett nytt cert till klockan.
Misstänkte det. Men en bekräftelse på att en Rolex med det serienumret sålts av dom borde dom ju kunna erbjuda? Hade det gällt något annat hade jag inte ens frågat utan tagit för givet att det gick att lösa, men ämnet Rolex och AD:s omgärdas ju av en hel del hemlighetsmakeri och sekretess.

Tillbaka
Topp