• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det har du säkert rätt i, men den ligger mkt bättre på min handled än andra liknande som t.ex. omega speedmaster som är för stor för mig. Gillar att den är 40 mm och rätt så tunn.
Samma situation för mig. 17cm handled. För mig var Daytona egentligen långt över min budget, men efter jag fick möjligheten att testa bära en var det bara att vandra in till närmsta gråhandlare och köpa en dagen efter. Känslan på handleden var 10/10 och fick mig att tänka om.

Samma situation för mig. 17cm handled. För mig var Daytona egentligen långt över min budget, men efter jag fick möjligheten att testa bära en var det bara att vandra in till närmsta gråhandlare och köpa en dagen efter. Känslan på handleden var 10/10 och fick mig att tänka om.
Har handled på 16,5cm och för mig så passar Daytonan med sina 40mm ypperligt. Den sitter otroligt bra på armen!

• Like
Reactions: Man
5 timer om Rolex og deres strategi:

Otroligt bra! Både avsnittet om Rolex men också Podden i allmänhet om man gillar investeringar / näringsliv :)

Jag lyssnar väldigt mycket på poddar men är en ovan lyssnare av så här långa avsnitt. Har tagit mig igenom halva nu på några dagar.

Annars ett väldigt bra och välgjort avsnitt! Blir helt klart att fortsätta lyssna på Aquired i framtiden, såg att det fanns en hel del andra intressanta avsnitt också.

Jag lyssnar väldigt mycket på poddar men är en ovan lyssnare av så här långa avsnitt. Har tagit mig igenom halva nu på några dagar.

Annars ett väldigt bra och välgjort avsnitt! Blir helt klart att fortsätta lyssna på Aquired i framtiden, såg att det fanns en hel del andra intressanta avsnitt också.
Gillar längre poddar av detta slaget så det ger mer tid att dyka ned i ämnet. Bra avsnitt överlag. Gillade deras summeringar och framförallt allt man lyfter fram affärslogiken istället för vad som nödvändigtvis är konsumentlogik 😉

Är det nån som har koll på om man kan sätta en 114060 tavla i en 14060? Har länge funderat på att låta något proffs ”justera” bandhornen på en 114060 men kom att tänka på att det kan finnas betydligt enklare varianter..

D4BF1DC4-3869-4989-B9D0-195666EDDADC.jpeg

Roade mig med att göra ett collage med klockor från märket jag haft i min ägo de sista två åren. Hade varit en kul samling med hygglig bredd om alla funnits kvar, men dessvärre finns andra hål att stoppa pengar i(läs sekelskifteshus på 250 kvadrat som totalrenoverats under tidsperioden), så idag är enbart DJ:n kvar. Alla har dom sina egenskaper som jag uppskattat och flertalet skulle jag kunna tänka mig äga som en del av en samling i framtiden.

Är det nån som har koll på om man kan sätta en 114060 tavla i en 14060? Har länge funderat på att låta något proffs ”justera” bandhornen på en 114060 men kom att tänka på att det kan finnas betydligt enklare varianter..

Har svårt att se att tavelpelarna sitter på olika positioner då dom delar samma verk.
Kan kolla senare i veckan.

Apropå urtavlor, hur är det med datejusts nuförtiden. Kan man knalla in hos ad och beställa en ny urtavla i annan färg än den konfiguration man köpte? Givet alla riktlinjer som nu råder förmodar jag den tiden är förbi och att detta ej längre tillåts?

Apropå urtavlor, hur är det med datejusts nuförtiden. Kan man knalla in hos ad och beställa en ny urtavla i annan färg än den konfiguration man köpte? Givet alla riktlinjer som nu råder förmodar jag den tiden är förbi och att detta ej längre tillåts?
Om jag har fattat det rätt så kan du inte byta hos ÅF under garantitiden dvs 5år.
Efter det så ska det gå sålänge tavlan gick att få till din referens som ny.
Men....premiumtavlor som mintgrön kan du inte få om du nu inte hade en orginal som ör skadad.
Och vilka tavlor Rolex anser som premium vet jag inte

Du va ju inne på att skaffa svart ring och den senare referensen på länk till en 16610lv, låter inte det som en bättre idé? Hur skiljer sig tavlan på en 16610lv och en 114060, saknar den förstnämnda superluminova?

Om jag har fattat det rätt så kan du inte byta hos ÅF under garantitiden dvs 5år.
Efter det så ska det gå sålänge tavlan gick att få till din referens som ny.
Men....premiumtavlor som mintgrön kan du inte få om du nu inte hade en orginal som ör skadad.
Och vilka tavlor Rolex anser som premium vet jag inte

5år efter utgången garanti stämmer med vad jag tidigare hört. Märkligt ändå, har det att göra med att garantin faller om ad öppnar klockan måntro eller varför just 5år. Funderar på tavla med grus på och då behöver man väl även byta visarna för att få det enhetligt.

Fråga: Har haft klockan på armen i 7 år, bortsett från service för ett år sedan då klockan började rassla i urverket och gå kräfta.
IMG_9406.jpeg

Har noterat att vissa länkar börjar äta upp sig själv, är det bara så det är, eller ska man kosta på sig nya länkar eller ny länk efter 7år?

IMG_9407.jpeg

Fråga: Har haft klockan på armen i 7 år, bortsett från service för ett år sedan då klockan började rassla i urverket och gå kräfta.
IMG_9406.jpeg

Har noterat att vissa länkar börjar äta upp sig själv, är det bara så det är, eller ska man kosta på sig nya länkar eller ny länk efter 7år?

IMG_9407.jpeg

Du har haft den för löst.

IMG_9406.jpeg

IMG_9407.jpeg
Du har troligen haft klockan för löst och/eller inte rengjort den. Rengör länken varje vecka med diskmedel och en mjuk tandborste och försök rengöra mellan länkarna regelbundet. Kosta på den en rengöring i ultraljudstvätt emellanåt.

På bilden nedan ser du min rolex 126200 datejust med jubilee som är buren i princip dagligen under 6 års tid för jämförelse, buren tight och rengjord regelbundet med diskmedel/tandborste och länken har åkt i ultraljudstvätt några gånger.

Du kan kolla om t.ex Michael Young i HongKong kan fixa länkens stretch om du stör dig på det, blir säkert billigare än att köpa en ny länk. Men om du inte stör dig på det behöver du ju inte köpa en helt ny länk heller.

1740912219473.png

Tillbaka
Topp