• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IMG_5385.jpeg

Hur mkt stryk tar klockan där egentligen? Klor tvål och torra packningar?
Det bör den klara om man byter packningar regelbundet (täthetsservice) och den inte har problem med boetten som gör att den inte kan bli helt tät vid service, annars bör det väl inte vara någon större risk än med moderna klockor? Vet inte om detta även gäller klor, men om man badar i saltvatten med äldre rolex (316L stål) så ska man skölja med vanligt kranvatten efteråt för att minska risken för korrosion. Risken för korrosion är mycket mindre med nyare rolex eftersom dom anväder 904L stål i sina senare modeller som är mer korrosionsresistent, men det är nog ändå än bra vana.

Det bör den klara om man byter packningar regelbundet (täthetsservice) och den inte har problem med boetten som gör att den inte kan bli helt tät vid service, annars bör det väl inte vara någon större risk än med moderna klockor? Vet inte om detta även gäller klor, men om man badar i saltvatten med äldre rolex (316L stål) så ska man skölja med vanligt kranvatten efteråt för att minska risken för korrosion. Risken för korrosion är mycket mindre med nyare rolex eftersom dom anväder 904L stål i sina senare modeller som är mer korrosionsresistent, men det är nog ändå än bra vana.
Jag precis. Jag tror största risk är varmt vatten/ånga på klockan, men i övrigt bör det inte vara några större bekymmer att bada. Jag har sedan gammalt blivit avrådd att t ex duscha med klockorna men kanske också är en myt.

Jag precis. Jag tror största risk är varmt vatten/ånga på klockan, men i övrigt bör det inte vara några större bekymmer att bada. Jag har sedan gammalt blivit avrådd att t ex duscha med klockorna men kanske också är en myt.
Vilken typ av klocka har du blivit avrådd att duscha med?

Tror det är lägre risk att vatten tränger in i boetten om det är i form av vattenånga. Djupare i en bassäng eller i ett hav där det är högre tryck ska vara mer riskfyllt än en dusch. Kanske kan vara bra att försöka undvika större förändringar i temperatur (varmt/kallt), t.ex basta varmt och sen gå och duscha iskallt då det innebär att material drar ihop sig/utvidgas om man har en 10 ATM-klocka, även om klockorna ska klara det, samt se till att vara rätt försäkrad så slipper man tänka så mycket på olika scenarion.

Tror det är lägre risk att vatten tränger in i boetten om det är i form av vattenånga. Djupare i en bassäng eller i ett hav där det är högre tryck ska vara mer riskfyllt än en dusch. Kanske kan vara bra att försöka undvika större förändringar i temperatur (varmt/kallt), t.ex basta varmt och sen gå och duscha iskallt då det innebär att material drar ihop sig/utvidgas om man har en 10 ATM-klocka, även om klockorna ska klara det, samt se till att vara rätt försäkrad så slipper man tänka så mycket på olika scenarion.
Kloka ord

Hade själv undvikit dusch, men mest bara för att det brukar bli så sunkigt under vridringen av gammalt ingrott schampo och bös. Täthetsmässigt ska det så klart inte vara några problem så länge den är trycktestad i hyfsad närtid.
Se till att hålla klockan ren bara. Baggis.

Svårt att hålla rent under vridringen utan att plocka av den. Men jag talar också utifrån perspektiv som urmakare; jag får ju uppleva diverse spännande ansamlingar som man kanske inte behöver tänka på som vanlig brukare.
Haha ja det kan jag sannerligen tänka mig att du får då.

Var ska man gå i London om man är sugen på att kolla på pre-owned Rolex klockor. Priserna verkar skyhöga av vad jag sett online och Burlington Arcade och Hatton Garden är givna men finns andra guldkorn som någon kan tipsa om?
Wrist & Watch Co. kommer jag besöka nästa gång jag är över. Spana in deras Instagram.

Tillbaka
Topp