• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Påskafton. Då blir det Milgauss
1000009795.jpg

Tja har en sub som jag köpte ny 2019 på Bergströms i Göteborg den här varit knappt använd dom senaste åren tog fram den idag och ser att det finns missfärgning på guldet ser ut typ som bränt/rostigt är det normalt och hur får jag bort det?

Bilagor

• IMG_9038.jpeg
    IMG_9038.jpeg
    315.1 KB · Visningar: 7
  • IMG_9041.jpeg
    IMG_9041.jpeg
    265.3 KB · Visningar: 3
  • IMG_9039.jpeg
    IMG_9039.jpeg
    300.4 KB · Visningar: 7
Guld oxiderar inte så det är nog bara smuts. Doppa en öronpinne i lite ljummet vatten med diskmedel och ”dabba” lite försiktigt.

Det är inte möjligt för guldet att oxidera som du säger men det förutsätter att det är rent 24k. Eftersom det är 18K så är det utspätt med andra metaller som kan oxidera, tex nickel, koppar

Har testat få bort det med lite diskmedel men ingen resultat
Det är inget farligt mer än rent estetiskt. Skulle tro att kopparn och/eller andra metaller i legeringen har oxiderat.

Du kan testa låta länken ligga i lite diskmedel/tvål ett tag (5-10 min) och sen använder du en mjuk tandborste och sköljer efteråt. Man kan annars få bort oxideringen antingen mekaniskt (polering) eller kemiskt, och det är inget jag hade gett mig in på hemma, försöker du med något kemiskt så kan det skada klockan, polering hade jag personligen undvikit att göra hemma. Kan du leva med det så fixar AD det under nästa service, annars kan dom säkert fixa det snabbt åt dig direkt.

Det är inget farligt mer än rent estetiskt. Skulle tro att kopparn och/eller andra metaller i legeringen har oxiderat.

Du kan testa låta länken ligga i lite diskmedel/tvål ett tag (5-10 min) och sen använder du en mjuk tandborste och sköljer efteråt. Man kan annars få bort oxideringen antingen mekaniskt (polering) eller kemiskt, och det är inget jag hade gett mig in på hemma, försöker du med något kemiskt så kan det skada klockan, polering hade jag personligen undvikit att göra hemma. Kan du leva med det så fixar AD det under nästa service, annars kan dom säkert fixa det snabbt åt dig direkt.
Vad jag vet finns det ingen syra som du på rimligt vis kan använda till guldoxiden. Körde tandkräm på min guldsantos senast, och det var på en borstad yta. Väldigt enkelt/lätt ingrepp på en blank guldyta.

Jag har aldrig ägt någon guldklocka, men hade det hänt mig efter det du beskriver ”knappt” använt så skulle jag vara besviken! Hade några tunga 18k guldlänkar på yngre dagar men såg aldrig något sånt här.

Altså är det stålet som lämnar spår på guldet för tex har jag en guld armband och guldkedja som är förvarad på samma ställe men det har aldrig hänt nåt liknade på dom 🤷🏻‍♂️

Vad jag vet finns det ingen syra som du på rimligt vis kan använda till guldoxiden. Körde tandkräm på min guldsantos senast, och det var på en borstad yta. Väldigt enkelt/lätt ingrepp på en blank guldyta.
Tror ev bikarbonat, aluminiumfolie och varmt vatten kan få bort oxidering på guld på samma sätt som på silver men är osäker och hade absolut inte vågat mig på något sånt på en klocka utan mer research. Men en mycket lätt polering fungerar garanterat.

Tror ev bikarbonat, aluminiumfolie och varmt vatten kan få bort oxidering på guld på samma sätt som på silver men är osäker och hade absolut inte vågat mig på något sånt på en klocka utan mer research. Men en mycket lätt polering fungerar garanterat.
Det tror inte jag. I vilket fall klart svårare att kontrollera hur/var en syra fräter bort metall jämför med att mekaniskt nöta bort lite metall.

Det tror inte jag. I vilket fall klart svårare att kontrollera hur/var en syra fräter bort metall jämför med att mekaniskt nöta bort lite metall.
Läste någonstans att sådana putsdukar för silverputs skall funka. Dom är ju impregnerade med något som kanske även funkar på guld. Eller inte...🙈

Vilken service föredrar ni?
Har en Explorer 2 som borde servas snart och det kostar en hel del att lämna till Nymans, men har någon testat andra och billigare alternativ?

Vilken service föredrar ni?
Har en Explorer 2 som borde servas snart och det kostar en hel del att lämna till Nymans, men har någon testat andra och

Jag har turen att jag servar hos en äldre herre som sålde sin urbutik för några år sedan. Han servar nu från sin bostad för några stammisar. Går otroligt snabbt och mycket billigt :)

Har funderat på urbrev, men hur är det med garantier osv?
Hur mycket sparar du på urbrev? Snackar vi bara några tusenlappar hade jag inte gjort det. Skulle även tagit det i beaktande vid en försäljning. Värderar inte en icke AD service på en relativt modern Rolex lika högt. Kan dem ens få tag i delar som eventuellt måste bytas?

Pratar vi vintage är det en annan femma.

Det är inte möjligt för guldet att oxidera som du säger men det förutsätter att det är rent 24k. Eftersom det är 18K så är det utspätt med andra metaller som kan oxidera, tex nickel, koppar
Svar ja, har hänt vintage guldare för mig. Finns putsduk för guld att köpa i de flesta smyckesbutiker, funkade fint för att få bort missfärgningarna för mig

Tillbaka
Topp