• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IMG_5942.jpeg

Hej,

min fru fyller 50 nästa år och jag har för avsikt att ge henne en Rolex i present. Inget avancerat, bra typ en Datejust 31 mm i någon av de enklare materialen. Drömmen vore ju att man kunde be en AD ta hem 3-5 varianter som man sen kunde välja från. Men vad jag förstår att detta helt uteslutet på grund av den "kontrollerade" marknaden? Enda sättet verkar vara att ta med henne för att titta på en, sedan lägga en beställning och vänta ett halvår för att få klockan?

Är det verkligen ända sättet? Det dödar lite överraskningen tänker jag.

Dam rollar brukar finnas hos ad utan väntetid. Om de inte har en önskad modell eller urtavla hemma så får man såklart beställa.

Hej,

min fru fyller 50 nästa år och jag har för avsikt att ge henne en Rolex i present. Inget avancerat, bra typ en Datejust 31 mm i någon av de enklare materialen. Drömmen vore ju att man kunde be en AD ta hem 3-5 varianter som man sen kunde välja från. Men vad jag förstår att detta helt uteslutet på grund av den "kontrollerade" marknaden? Enda sättet verkar vara att ta med henne för att titta på en, sedan lägga en beställning och vänta ett halvår för att få klockan?

Om det är hennes enda klocka och du inte har koll på exakt vad hon gillar så känns det lite vanskligt att beställa. Som @Emlan skrev så brukar Rolex i damvarianter finnas hemma då de inte är lika eftertraktade. Så mitt tips vore att stämma av med den AD i närheten som har flest DJ hemma och ta med henne dit för att hon ska få välja en som passar henne. Hela överraskningen är ju att ni åker dit utan att hon vet om det. Tycker jag iaf.

Dam rollar brukar finnas hos ad utan väntetid. Om de inte har en önskad modell eller urtavla hemma så får man såklart beställa.
Om det är hennes enda klocka och du inte har koll på exakt vad hon gillar så känns det lite vanskligt att beställa. Som @Emlan skrev så brukar Rolex i damvarianter finnas hemma då de inte är lika eftertraktade. Så mitt tips vore att stämma av med den AD i närheten som har flest DJ hemma och ta med henne dit för att hon ska få välja en som passar henne. Hela överraskningen är ju att ni åker dit utan att hon vet om det. Tycker jag iaf.
Just DJ31 i stål har varit svår att få tag i. Superpopulär modell.
Kan ju ändrats senaste året dock.

Just DJ31 i stål har varit svår att få tag i. Superpopulär modell.
Kan ju ändrats senaste året dock.
Okej. Ja jag har dålig koll på stål-varianterna. Brukar alltid se TT i DJ hos AD:erna när jag varit inne och kollat så jag antog att 31mm skulle vara vida tillgänglig. Men det är ju ändå värt att höra av sig till AD:er och fråga vad som finns inne för ett eventuellt presentval.

Hej,

Förslagsvis kilar ni in på Nymans eller liknande återförsäljare och provar vad de har inne. Även om det finns provexemplar inne kanske ni behöver ställa er i kö och vänta några månader/kvartal för att få den modell ni vill ha. Enklast är att prova några olika varianter, så kan ni få hjälp att välja färg på urtavla etc. Kanske är det inte just en Rolex som blir beslutet om ni provar lite oliak märken/modeller?

Som de ovan skriver så möter inte damstorlekarna någon enorm efterfrågan varpå det borde gå relativt fort att få en, så länge man inte väljer den absolut populäraste. Happy hunting!

Hej,

Har ni gått igenom vilka alternativ som finns på Rolex hemsida och rangordnat 3-4 som mest intressanta?
Därefter kontakta din närmaste ÅF och se vad denne har hemma för "Kläm&Känn".

Tillbaka
Topp