• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det viktiga är väl att du tycker om klockan. Inte vad andra tycker :)
Helt rätt! Men jag är samtidigt nyfiken vad andra har för åsikter, om jag bara brydde mig om mina egna åsikter hade jag inte varit medlem här.

När man är med på såna här sidor kan det komma intressant fakta och Info om modeller som jag själv inte har en aning om, exempelvis vad tilldelningen på den modellen är, hur lätt den är att få tag på och annat kul.

Helt rätt! Men jag är samtidigt nyfiken vad andra har för åsikter, om jag bara brydde mig om mina egna åsikter hade jag inte varit medlem här.

När man är med på såna här sidor kan det komma intressant fakta och Info om modeller som jag själv inte har en aning om, exempelvis vad tilldelningen på den modellen är, hur lätt den är att få tag på och annat kul.
Tycker guldet skär sig något bedrövligt med det gråa på bezeln. Finns bättre utföranden av TT än vad man lyckats med här

Så länge du är nöjd så är det bra! Vad spelar det för roll!

Din modell är enligt mig en av de sämta rolex modellerna.
Och det finns inte många på forumet, då den bryter mot klassiska rolex principer.
De flesta gillar inte maxi-caset, då de klassiska proportionerna är borta.
Bara storleken på kronskydden gör att man vill köra en snabb seppuku.
En 5 siffrig Rolex är ofta mycket mer estetiskt balanserad.

Jag vet även att jag och många andra inte skulle bära den modellen pga jubilee.
Jubilee har man på en datejust, passar inte den modellen.
Jubilee på en gmt master II är så fel för många samlare.
Gmt ska ha oyster. Lika självklart som att jorden är rund.
Optimalt om man pratar gmt är en 6542 med bakelit.

Det är en klocka som man alltid ser på personer som aldrig har haft
en rolex tidigare. De går in hos ad, kollar vad som finns.
Klart att den finns i lager för att den är iskall.
De köper den pga det estetiska för man kan inget om
modellen och vad som är "fel" på den enligt klassiska rolex regler.
99% av köparna lär sig heller aldrig något om modellen, tex verket, gångreserv osv.
Kan dock säga att 40mm är rätt på den.
Tycker även personligen att den är för tung, men det är jag nog nästan ensam om.
Men alla tycker ju inte så, finns folk som uppenbarligen gillar den.
Samma sak när folk sågar mina strösslade klockor, det finns alltid olika åsikter.

Senast ändrad:

Att du undrar vad tilldelningen är på modellen och hur lätt den är att få tag på låter ju lite varningsflagga. Helt ny medlem undrar om ens klocka är eftertraktad, tänker du sälja?

Gillar du den så är det grymt. Ingen klocka som faller mig i smaken. Kall på andrahandsmarknaden. Urverket är inget spännande, klassisk arbetshäst från Rolex. Robust men inte mer än så :)

Dåligt med bilder 😀
Jag gillar den och kan sakna den ibland ..
IMG_3955.jpeg

Senast ändrad:
Så länge du är nöjd så är det bra! Vad spelar det för roll!

Din modell är enligt mig en av de sämta rolex modellerna.
Och det finns inte många på forumet, då den bryter mot klassiska rolex principer.
De flesta gillar inte maxi-caset, då de klassiska proportionerna är borta.
Bara storleken på kronskydden gör att man vill köra en snabb seppuku.
En 5 siffrig Rolex är ofta mycket mer estetiskt balanserad.

Jag vet även att jag och många andra inte skulle bära den modellen pga jubilee.
Jubilee har man på en datejust, passar inte den modellen.
Jubilee på en gmt master II är så fel för många samlare.
Gmt ska ha oyster. Lika självklart som att jorden är rund.
Optimalt om man pratar gmt är en 6542 med bakelit.

Det är en klocka som man alltid ser på personer som aldrig har haft
en rolex tidigare. De går in hos ad, kollar vad som finns.
Klart att den finns i lager för att den är iskall.
De köper den pga det estetiska för man kan inget om
modellen och vad som är "fel" på den enligt klassiska rolex regler.
99% av köparna lär sig heller aldrig något om modellen, tex verket, gångreserv osv.
Kan dock säga att 40mm är rätt på den.
Tycker även personligen att den är för tung, men det är jag nog nästan ensam om.
Men alla tycker ju inte så, finns folk som uppengarligen gillar den.
Samma sak när folk sågar mina strösslade klockor, det finns alltid olika åsikter.
Stort tack för din åsikt!

Att du undrar vad tilldelningen är på modellen och hur lätt den är att få tag på låter ju lite varningsflagga. Helt ny medlem undrar om ens klocka är eftertraktad, tänker du sälja?

Gillar du den så är det grymt. Ingen klocka som faller mig i smaken. Kall på andrahandsmarknaden. Urverket är inget spännande, klassisk arbetshäst från Rolex. Robust men inte mer än så :)
Jag gillar klockan och behåller tills jag tröttnar, men vad jag gör med den är helt upp till mig eller?

Jag håller nog inte med om att verket inte är spännande. Vad tycker du i så fall är spännande? Om du menar ”robust” som något negativt – längre gångreserv, bättre motståndskraft mot stötar och en härlig GMT-funktion är väl snarare styrkor.

3285 är en uppgradering jämfört med föregångare, håller du inte med?

Om du ska ge en åsikt om verket vore det kul om du kunde backa upp det med fakta – det gör diskussionen mer intressant.

Senast ändrad:
Jag gillar klockan och behåller tills jag tröttnar, men vad jag gör med den är helt upp till mig eller?

Jag håller nog inte med om att verket inte är spännande. Vad tycker du i så fall är spännande? Om du menar ”robust” som något negativt – längre gångreserv, bättre motståndskraft mot stötar och en härlig GMT-funktion är väl snarare styrkor.

3285 är en uppgradering jämfört med föregångare, håller du inte med?

Om du ska ge en åsikt om verket vore det kul om du kunde backa upp det med fakta – det gör diskussionen mer intressant.
Robust är inget negativt. Det är ett bra massproducerat urverk som det sällan är några fel på. Ja nuvarande urverk är bättre än föregående modell, inte så konstigt. Mer slimmade bandhorn på nuvarande variant än föregående, vilket jag uppskattar. Jag tycker att PP, VC, JLC, Seiko GS gör roligare urverk

Köpte min första Rolex 2023 från ÅF i Sverige. Såg idag att det är ett tryckfel på urtavlan där R:et på "CHRONOMETER" saknar strecket så det ser ut som "CHRONOMETEP".

Går det på garantin? Är det värt att lämna in på garanti? Det stör inte mig nämnvärt men tänker ifall man vill sälja i framtiden osv.

Oavsett vänta med att ta det tills det börjar närma sig service så lär du få både en service och ny tavla på garanti.

Köpte detta spänne som reserv för mååånga år sedan och när klockan såldes, hittade jag det inte. Men nu dök det upp. Tänkte lämna in på Kaplans kommande auktion, men då jag inte har vägarna förbi, vill jag bara ta in KS kompetens så att spännet är äkta, innan jag pallrar mig dit?

Tack 🙂

Edit: då det inte kom några svar, testar jag att pinga @SWC

IMG_2849.jpeg
IMG_2851.png

IMG_2847.jpeg
IMG_2848.jpeg

Missade pingen.
Den är bueno. Pris?

Har fått upp ögonen för den lite ovanligare modellen Air-King. Verkar inte som det är så många i cirkulation i forumet. Ni, eller du, som har en är du/ni nöjd?
Jag är nöjd. Tycker den har attribut som ingen eller få moderna Rolex har! Den tunnare med kronskydd och 05 väljer jag alla dagar i veckan.

Tror @Been är nöjd med sin också!?

✈️ 👑

IMG_9307.jpeg

IMG_4100.jpeg

Hejsan!

Jag är nyfiken vad ni har för åsikter om 126713GRNR? Ser inte mycket om den modellen här i forumen.

Jag införskaffade den för ett par månader sen och är riktigt nöjd!
Diggar den, tvåton är nice. Småvågat och halvkaxigt om man kan bära det (ja, det är ju trots allt bara hälften guld...). Sticker lagom i ögonen på vissa självutnämnda experter och konnässörer.

Tycker själv man ser tvåton alltför sällan ute bland folk (skyltfönstersituationen är ju en annan). Särskilt sexsiffriga ref.

Vem vet. Kanske stekhett om några år när denna generation (sexsiffriga) är ur tiden och man inser hur kalla de var och att (trot eller ej mtp nuvarande bänkvärmarsituation) alldeles för få tillverkades.

Diggar den, tvåton är nice. Småvågat och halvkaxigt om man kan bära det (ja, det är ju trots allt bara hälften guld...). Sticker lagom i ögonen på vissa självutnämnda experter och konnässörer.

Tycker själv man ser tvåton alltför sällan ute bland folk (skyltfönstersituationen är ju en annan). Särskilt sexsiffriga ref.

Vem vet. Kanske stekhett om några år när denna generation (sexsiffriga) är ur tiden och man inser hur kalla de var och att (trot eller ej mtp nuvarande bänkvärmarsituation) alldeles för få tillverkades.
Jag har alltid gillat tvåton. Bär den i princip varje dag, händer ganska ofta att man får en kommentar vilket är kul ibland och lite akward ibland.

Tillbaka
Topp