• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Haha kom till hösten, våren, titta in efter årsskiftet, titta in efter sommaren etc är klassiker.

Min status är att jag gett upp, krävs köphistorik på en simpel op pga popularitet. Är mest inne o fönstershoppar lite ibland. 🙃
Man lär väl kanske hamna där själv tillslut förmodar jag. Har inte heller nån köphistorik.
Men man lever på hoppet!
Har jag precis börjat söka efter en DJ, så tålamodet är inte slut än 😆

Vill och kommer aldrig köpa saker jag inte vill ha och inte kommer använda bara för att för att få köpa en klocka jag skulle vilja äga.
De pengarna kan jag lika gärna lägga på fonder 🤷‍♂️

Överlag kan jag tycka att det känns logiskt att trogna kunder premieras över de som endast är ute efter en snabb cash grab. Under åren har det varit många som förfasats över hur klockorna inte tilldelas demokratiskt likt en Sovjetisk potatisutdelning 1974.😉
Även om just cash grab delen minskat avsevärt nu sedan dagarna under pandemin då även Tudors och annat gick för 300% över list så fort de lämnat butiken.

Ja men måste finnas någon chans för nya köpare att kunna köpa något som faller dem i smaken. Låt de vänta längre men neka inte med stängd lista

Var ju en jättebubbla…. Priserna har gått ned, svala modeller går att få direkt i butik nu. Mer populära modeller är intresselistan garanterat ganska lång om du ens får anmäla intresse.
Sist skyllde man bubblan på att bitcoin stod högt och att räntan var låg.

Tror ni vi får ny bubbla om räntorna hade stått på 1.2%?

Tycker Rolex är ett rätt vidrigt märke, vill minnas hur en AD hörde av sig och sa att en klocka jag var intresserad utav fanns hemma. För att få köpa klockan var deras krav att jag visar upp att jag fortfarande äger sånt jag köpt från dom tidigare.

Svarade att jag inte kommer göra ett skit för att få tillåtelsen att spendera mina pengar hos dem. Löjligt
Vad har detta med Rolex att göra?
Är väl bättre du namnger ÅF och uttrycker ditt missbehag mot dem då detta är deras, inte Rolex policy och enbart applicerbart på de som den anses gälla för.

Sedan blir det ju lite,hur ska jag säga, motsägelsefullt,att vilja köpa ett "vidrigt" märke.
Är väl dumt formulerat utav mig och missnöjet är mest hos AD, då dessa kan skilja sig väldigt mycket. Men den här ”fake”-efterfrågan är väl något som är gemensamt för Rolex. Tycker de gör fina klockor men gillar inte sättet de håller på mot köpare
Bättre att du löser dina orättvisor i denna tråden. Sedan är det ju oklart om det var Rolex de menade som du köpt tidigare eller andra juveler?
Att AD vill försäkra sig om att du inte köper för att flippa är väl inte så konstigt? Om AD ex får in 1st GMT Pepsi per år så är det väl rimligt att de vill att den tilldelas någon som vill ha den och som inte lägger ut den för +200% över list dagen efter. Skyll inte detta på AD snarare alla som flippar för snabba pengar.

Bättre att du löser dina orättvisor i denna tråden. Sedan är det ju oklart om det var Rolex de menade som du köpt tidigare eller andra juveler?
Att AD vill försäkra sig om att du inte köper för att flippa är väl inte så konstigt? Om AD ex får in 1st GMT Pepsi per år så är det väl rimligt att de vill att den tilldelas någon som vill ha den och som inte lägger ut den för +200% över list dagen efter. Skyll inte detta på AD snarare alla som flippar för snabba pengar.
Är det då rimligt att denna AD som så gärna vill motverka andrahansförsäljning säljer sina begagande klockor dyrare än nypriset? Lite kontraproduktivt

Är det då rimligt att denna AD som så gärna vill motverka andrahansförsäljning säljer sina begagande klockor dyrare än nypriset? Lite kontraproduktivt

Ja de där CPO de kör med är ju sjukt!
Nää du får inte en Daytona, GMT osv, men du kan få köpa en begagnad långt över listpris för en ny med 5års garanti istället för 2år för CPO 🤣
🙄👈
Jag trodde vi redan konstaterat i tråden att rim och reson sedan länge varit frikopplat från det tveksamma nöjet att shoppa efter en Rolex.

Återstår att antingen
  • gilla läget och förnedra sig hos AD
  • betala ett premium för beggat (som du ändå får tillbaka när/om du säljer)
  • eller att köpa något annat märke istället.

Ja de där CPO de kör med är ju sjukt!
Nää du får inte en Daytona, GMT osv, men du kan få köpa en begagnad långt över listpris för en ny med 5års garanti istället för 2år för CPO 🤣
🙄👈
Som kund kan du gå till valfri gråis och köpa en begagnad Rolex runt eller över list. Allt beroende på ålder och skick. Med ett års garanti och i värsta fall en ockulär besiktning.

Du kan välja att köpa en CPO som servats och fått en genomgång av Rolex som de kan stå för. Som fanboy av fem siffriga modeller och som inte låter de ligga i byrålådan utan faktiskt använder dem så tar jag hellre en femsiffrig som jag vet att jag kan använda helt utan att behöva oroa mig för en service för 25k efter första doppet.

Instämmer med @Nopplis ovan. Det känns mer som ”surt sa räven”. Och i detta fallet av ren bitterhet för att man inte vill visa om man har kvar sitt tidigare köp. Gilla läget eller köp annat. De kommer knappast ligga osålda hos gråis, på KS eller AD.

Som kund kan du gå till valfri gråis och köpa en begagnad Rolex runt eller över list. Allt beroende på ålder och skick. Med ett års garanti och i värsta fall en ockulär besiktning.

Du kan välja att köpa en CPO som servats och fått en genomgång av Rolex som de kan stå för. Som fanboy av fem siffriga modeller och som inte låter de ligga i byrålådan utan faktiskt använder dem så tar jag hellre en femsiffrig som jag vet att jag kan använda helt utan att behöva oroa mig för en service för 25k efter första doppet.

Instämmer med @Nopplis ovan. Det känns mer som ”surt sa räven”. Och i detta fallet av ren bitterhet för att man inte vill visa om man har kvar sitt tidigare köp. Gilla läget eller köp annat. De kommer knappast ligga osålda hos gråis, på KS eller AD.
Så är det!
Vill ingen AD sälja en klocka till mig får det vara.
Då kan pengarna ligga på börsen istället.

Stödja flipp/gråmarknad skulle aldrig falla mig in. 🙂

Så är det!
Vill ingen AD sälja en klocka till mig får det vara.
Då kan pengarna ligga på börsen istället.

Stödja flipp/gråmarknad skulle aldrig falla mig in. 🙂
Dina svar talar väldigt tydligt om var skon klämmer.

Du ser Rolex som en investering som ökar i värde. Kan du inte göra ett bra klipp så sparar du hellre pengarna på börsen stället.

Dvs du är väldigt positiv till en flippmarknad så länge det är du som tjänar på det.

Detta är ett entusiastforum för folk som gillar klockor…

Jag
Dina svar talar väldigt tydligt om var skon klämmer.

Du ser Rolex som en investering som ökar i värde. Kan du inte göra ett bra klipp så sparar du hellre pengarna på börsen stället.

Dvs du är väldigt positiv till en flippmarknad så länge det är du som tjänar på det.

Detta är ett entusiastforum för folk som gillar klockor…
Där har du fel!

Skiter fullständigt i vad klockan skulle blir värd eller inte, för jag får inte med mig pengarna i graven 🤣
Jag har aldrig flippat något i hela mitt liv.

Det här med Rolex kötiderna är väl lite hittepå beroende på vilken AD man går till
Exakt så, roliga är ju att listan brukar vara stängd men görs undantag om du köper något skräp
Förstår. Trodde efterfrågan gått ner, men gissar folk fortfarande vill köpa från AD. Inte alls samma priser på andrahandsmarknaden längre ju.
Var ju en jättebubbla…. Priserna har gått ned, svala modeller går att få direkt i butik nu. Mer populära modeller är intresselistan garanterat ganska lång om du ens får anmäla intresse.
Ja men måste finnas någon chans för nya köpare att kunna köpa något som faller dem i smaken. Låt de vänta längre men neka inte med stängd lista
Sist skyllde man bubblan på att bitcoin stod högt och att räntan var låg.

Tror ni vi får ny bubbla om räntorna hade stått på 1.2%?
Tycker Rolex är ett rätt vidrigt märke, vill minnas hur en AD hörde av sig och sa att en klocka jag var intresserad utav fanns hemma. För att få köpa klockan var deras krav att jag visar upp att jag fortfarande äger sånt jag köpt från dom tidigare.

Svarade att jag inte kommer göra ett skit för att få tillåtelsen att spendera mina pengar hos dem. Löjligt
konsumtionen av prylar följer ju ekonomin i helhet. Går räntorna ned så spenderar folk generellt mer.
Lite så!
Kan ju knappt köpa en OP, kanske en silvertavla om du har tur 😆
Vad har detta med Rolex att göra?
Är väl bättre du namnger ÅF och uttrycker ditt missbehag mot dem då detta är deras, inte Rolex policy och enbart applicerbart på de som den anses gälla för.

Sedan blir det ju lite,hur ska jag säga, motsägelsefullt,att vilja köpa ett "vidrigt" märke.
Har också fått visa att jag har kvar tidigare köp, har inga problem med det, tycker att det är bra att AD inte säljer till scalpers och flippare utan till seriösa köpare.
Är väl dumt formulerat utav mig och missnöjet är mest hos AD, då dessa kan skilja sig väldigt mycket. Men den här ”fake”-efterfrågan är väl något som är gemensamt för Rolex. Tycker de gör fina klockor men gillar inte sättet de håller på mot köpare
Så ifall du tröttnar på någon klocka flera år senare och byter/sålt då? Vill de bli bukt med flippare borde inte samma AD sälja sina begagnade klockor till högre pris än nypris 😂
Återigen.

Vad har Rolex med hur deras ÅFs beter sig att göra?
Du ska väl ta upp detta i Hiss&Disstråden om du har synpunkter på hur du upplevt ett besök.
Självklart ska en näringsidkare maximera sin profit. Det är ju därför de finns.
Och ditt problem är ett ickeproblem om du säljer din Rolex tillbaka till din ÅF,för ett för dig givetvis (synnerligen) ofördelaktigt pris
Håll dessa i spåkulan. Den tråden finns av en anledning.

Tillbaka
Topp