• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tycker Rolex är ett rätt vidrigt märke, vill minnas hur en AD hörde av sig och sa att en klocka jag var intresserad utav fanns hemma. För att få köpa klockan var deras krav att jag visar upp att jag fortfarande äger sånt jag köpt från dom tidigare.

Svarade att jag inte kommer göra ett skit för att få tillåtelsen att spendera mina pengar hos dem. Löjligt
Vad har detta med Rolex att göra?
Är väl bättre du namnger ÅF och uttrycker ditt missbehag mot dem då detta är deras, inte Rolex policy och enbart applicerbart på de som den anses gälla för.

Sedan blir det ju lite,hur ska jag säga, motsägelsefullt,att vilja köpa ett "vidrigt" märke.

vill minnas hur en AD hörde av sig och sa att en klocka jag var intresserad utav fanns hemma. För att få köpa klockan var deras krav att jag visar upp att jag fortfarande äger sånt jag köpt från dom tidigare.
Har också fått visa att jag har kvar tidigare köp, har inga problem med det, tycker att det är bra att AD inte säljer till scalpers och flippare utan till seriösa köpare.

Vad har detta med Rolex att göra?
Är väl bättre du namnger ÅF och uttrycker ditt missbehag mot dem då detta är deras, inte Rolex policy och enbart applicerbart på de som den anses gälla för.

Sedan blir det ju lite,hur ska jag säga, motsägelsefullt,att vilja köpa ett "vidrigt" märke.
Är väl dumt formulerat utav mig och missnöjet är mest hos AD, då dessa kan skilja sig väldigt mycket. Men den här ”fake”-efterfrågan är väl något som är gemensamt för Rolex. Tycker de gör fina klockor men gillar inte sättet de håller på mot köpare

Senast ändrad:
Har också fått visa att jag har kvar tidigare köp, har inga problem med det, tycker att det är bra att AD inte säljer till scalpers och flippare utan till seriösa köpare.
Så ifall du tröttnar på någon klocka flera år senare och byter/sålt då? Vill de bli bukt med flippare borde inte samma AD sälja sina begagnade klockor till högre pris än nypris 😂

Är väl dumt formulerat utav mig och missnöjet är mest hos AD, då dessa kan skilja sig väldigt mycket. Men den här ”fake”-efterfrågan är väl något som är gemensamt för Rolex. Tycker de gör fina klockor men gillar inte sättet de håller på mot köpare
Återigen.

Vad har Rolex med hur deras ÅFs beter sig att göra?
Du ska väl ta upp detta i Hiss&Disstråden om du har synpunkter på hur du upplevt ett besök.

Så ifall du tröttnar på någon klocka flera år senare och byter/sålt då? Vill de bli bukt med flippare borde inte samma AD sälja sina begagnade klockor till högre pris än nypris 😂
Självklart ska en näringsidkare maximera sin profit. Det är ju därför de finns.
Och ditt problem är ett ickeproblem om du säljer din Rolex tillbaka till din ÅF,för ett för dig givetvis (synnerligen) ofördelaktigt pris

Har en GMT jag tänkte lämna i på service, i Stockholm, är det nån som har nån idé var det är bra att lämna in den? Nymans finns ju, men tänkte om det finns några ytterligare alternativ, Rob Engström och Krons jobbar (väl) inte längre med Rolex?

Är det Bergeon 7825 jag ska ha för att lätt få av armbandet på nyare Rolex, t.ex Rolex Datejust 126200, samt på äldre varianter som t.ex 16220? Har deras vanliga spring bar-verktyg (6767-F) men det tar tid och är meckigt att få av armbandet på min 126200 pga ändlänkarnas tighta marginaler då jag är försiktig och inte vill repa baksidan. Eller någon som har något annat bra tips?

Tar inte av armbandet så ofta, utan det är bara för att rengöra det i ultraljudstvätt varje kvartal/halvår ungefär. Är det ändå värt?
1768389608722.png

Senast ändrad:
Är det Bergeon 7825 jag ska ha för att lätt få av armbandet på nyare Rolex, t.ex Rolex Datejust 126200, samt på äldre varianter som t.ex 16220? Har deras vanliga spring bar-verktyg (6767-F) men det tar tid och är meckigt att få av armbandet på min 126200 pga ändlänkarnas tighta marginaler då jag är försiktig och inte vill repa baksidan. Eller någon som har något annat bra tips?

Tar inte av armbandet så ofta, utan det är bara för att rengöra det i ultraljudstvätt varje kvartal/halvår ungefär. Är det ändå värt?
1768389608722.png
Bet i det sura och köpte en sån där efter många år av svärande och repor på bandhorn när jag hade två länkar till samma klocka. Den gör ju inget man inte kan göra med 6767 men den gör det oändligt mycket lättare. Om det är värt det för att använda 2-4ggr per år kan bara du göra.

Är inte det här väldigt billigt för en Kermit Flat 4? Även om det bara är Watch only

IMG_5863.png

Jag måste sluta att slösurfa efter klockor på nätet, det riskerar att bli väldigt dyrt 😀💸

Återigen.

Vad har Rolex med hur deras ÅFs beter sig att göra?
Du ska väl ta upp detta i Hiss&Disstråden om du har synpunkter på hur du upplevt ett besök.

Nu är det du och jag som diskuterar igen, ÅF representerar märket och dessa regler kommer säkert delvis från Rolex själva med vissa ramar som ÅF själva sätter. Ifall ÅF gör dumheter kan de nog få sin licens indraget.

Sedan gällande det andra inlägget som du skrev precis efter, det är motsägesefullt att klaga på att folk "flippar" sina klockor när de själva bidrar till en sån marknad.

Kan tillägga att ÅF har ca 40% marginal på Rolex-klockorna så det är mer därför de finns, inte för att de matchar sina begg-klockorna mot marknaden. Kan själv tycka att det är skevt, vad hindrar dem från att sälja klockor till sig själva för att sedan lägga ut dyrare som begagnad?

Nu är det du och jag som diskuterar igen, ÅF representerar märket och dessa regler kommer säkert delvis från Rolex själva med vissa ramar som ÅF själva sätter. Ifall ÅF gör dumheter kan de nog få sin licens indraget.

Sedan gällande det andra inlägget som du skrev precis efter, det är motsägesefullt att klaga på att folk "flippar" sina klockor när de själva bidrar till en sån marknad.

Kan tillägga att ÅF har ca 40% marginal på Rolex-klockorna så det är mer därför de finns, inte för att de matchar sina begg-klockorna mot marknaden. Kan själv tycka att det är skevt, vad hindrar dem från att sälja klockor till sig själva för att sedan lägga ut dyrare som begagnad?
Inte ett enda dugg,och jag är övertygad om att så sker på det som har bäst marginal.

Allt handlar om att tjäna pengar. Just Rolexhandlare är inte annorlunda än valfri annan näringsidkare.

Hej!
598640361_871197032365320_987809847112854952_n.jpg

Jag lämnade in min Datejust till min AD för att åtgärda en gångavvikelse på garantin. Efter servicen har jag upptäckt att sekundvisaren har blivit smutsig eller fått någon form av skavmärke. Det är förstås inget som syns tydligt vid en första anblick, men när man vet om det och tittar noga så märks det.

Är det petigt av mig att be dem åtgärda detta, eller finns det risk att klockan kan få ytterligare skador vid ett nytt ingrepp? Vad hade ni gjort i min situation?

@Clark Wayne Det är möjligt. Men 93150 har borstade sidor (så det borde AM-halvlänken också ha) - 78360/78790 har polerade sidor. Kanske petitess i sammanhanget, men störigt att upptäcka det när man skruvat på plats tänker jag. Min 16570 är på service så kan tyvärr inte dubbelkolla till dig.

EDIT: kollade i min skrotlåda och hittade bitar fr två olika AM-länkar (den ena ska åtm "vara" 93150 m borstade sidor osv). Ingen passade tsm med varken riktig 93150 eller 93160. AM-bitarna är också tjockare än the real mccoy. Det är ju oavsett svårt att veta utan att prova med just den bit du tittar på, eftersom varje AM-länk troligen har sina mått och toleranser, Steel reef kanske har halvlänk eller motsv som passar?

/J

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp