• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolig, mindre bil som inte kostar skjortan - med själ!

Nifo

Basic
Utan att vara enormt kunnig på bilar (bra på märken och modeller, mindre bra på att meka), så blev jag sugen på att köpa en bil med lite "själ", någon mindre bil som har något extra, sticker ut lite, är lite udda...har lite...ja själ på ett bra sätt. Klurade på MX-5:a eller något liknande. Tittade även på BRZ... Men jag vet inte. Gärna något som inte behöver sticka ut utan som är mer trivssam som mig som förare. Kan man få någon till ett bra pris och som man sen inte vill släppa? 2-sits funkar (som ni förstått). Gör inget om bilen är "udda", jag gillar ju exvis nya bubblans kaross och gamla Escort Xr3i osv. Så det är ganska brett i vad jag söker. Fin kultbil från "förr" funkar med. Är på ruta A 1 i detta, så jag bara funderar i detta läge. Men har du nån gobit som du kan rekommndera i bilvärlden? Gärna under 150 tkr eller däromkring.
 
Jag kör en Suzuki Swift Sport från 2012 och älskar den. Nya modellen med turbomotor verkar riktigt rolig och får bra omdöme. Det är körglada bilar och påminner lite om gamla råa hatchbacks från 90-talet även om den senaste är mer modern med vrid från botten vilket är tvärtemot min som måste varvas ut för effekt.

Själv hade jag en Honda Civic från 92 som var lättad och rensad samt sugtrimmad. När jag köpte Suzukin sökte jag en liknande upplevelse men med modern säkerhet och bekvämlighet.

Klarar du dig utan farthållare slår jag ett slag för Honda Civic EP3 - drömbil för helgbruk. :cool:

 
Måste slå ett slag för MX-5. Fantastiskt rolig att köra, billig att äga och enormt driftsäker (kanon om man inte gillar o mecka). Nackdelar : Relativt högt andrahansvärde, inget vidare långfärdskomfort och saknar, kan jag tycka, själ.
 
Miata är ju kult av en anledning, tycker definitivt du bör kika runt på dessa då dom är oslagbara när det gäller körglädje per krona.
Om du vill ha mer praktiskt och inte är så märkeskåt så rekommenderas Cupra som jag själv kör (ST kombin 300hk). Finns ju både i Ibiza och hatchback Leon. Löjligt roliga bilar som inte heller kostar skjortan att köra och äga.
...men nja, själ kan väl diskuteras ;)
 
Senast ändrad:
Fiat Panda 4x4 0,9 twinair turbo eller en Panda Cross ;)
Roligare per krona går nog inte att få.

25B56C7C-09DB-4B52-A12F-8BD86CBD56A0.jpeg


Aprolig att köra och låter skoj. Tänk blandning av en gamal diesel merca och Ferrari. Skön att sitta i även om man är längre än snittet men ändå smidig att parkera i de minsta utrymmena. När det var sjukt mycket snö senast så var många vägar blockerade av lastbilar på tvären, men jag hann till jobbet ändå, bara att svänga ut och pulsa fram på åkern :D
 
Senast ändrad:
Om Miata är ett alternativ, kolla också på Mercedes-Benz SLK. Jag kör sen några år en lite äldre sådan (karosskod R170, årsmodell 1999) och den är också trevlig att köra och det är fantastiskt att rulla fram på en fin landsväg utan tak. Förmodligen vill du titta på en något nyare modell givet din budget. Det sena 90-talets mercor är inte heller nån höjdare ang rosten i svenska vägsaltsvintrar men nyare är nog bättre. :)
 
Om Miata är ett alternativ, kolla också på Mercedes-Benz SLK. Jag kör sen några år en lite äldre sådan (karosskod R170, årsmodell 1999) och den är också trevlig att köra och det är fantastiskt att rulla fram på en fin landsväg utan tak. Förmodligen vill du titta på en något nyare modell givet din budget. Det sena 90-talets mercor är inte heller nån höjdare ang rosten i svenska vägsaltsvintrar men nyare är nog bättre. :)
Kul, har också ägt R170 med V6, den var dock tuuung och inte speciellt ekonomisk men fick väl ett måndagsex som vanligt :(
 
Kul, har också ägt R170 med V6, den var dock tuuung och inte speciellt ekonomisk men fick väl ett måndagsex som vanligt :(

Med åtminstone R170 sägs det ju att de fyrcylindriga är lite roligare än de sexcylindriga just pga viktfördelningen. Min är en 230 Kompressor, och de 193 hästarna räcker till för min gubbkörning.
 
  • Like
Reactions: v0n
Med åtminstone R170 sägs det ju att de fyrcylindriga är lite roligare än de sexcylindriga just pga viktfördelningen. Min är en 230 Kompressor, och de 193 hästarna räcker till för min gubbkörning.
Precis, hästkrafter är verkligen inte allt om vi snackar mindre roadsters. Blir ju extra tydligt i just Miata som är så sinnesjukt bra balanserade så motorstyrka blir liksom sekundärt
 
Fiat Panda 4x4 0,9 twinair turbo eller en Panda Cross ;)
Roligare per krona går nog inte att få.

25B56C7C-09DB-4B52-A12F-8BD86CBD56A0.jpeg


Aprolig att köra och låter skoj. Tänk blandning av en gamal diesel merca och Ferrari. Skön att sitta i även om man är längre än snittet men ändå smidig att parkera i de minsta utrymmena. När det var sjukt mycket snö senast så var många vägar blockerade av lastbilar på tvären, men jag hann till jobbet ändå, bara att svänga ut och pulsa fram på åkern :D

Du är ironisk va? Bland det absolut värsta jag någonsin suttit i och och kört. Vad är det som är roligt?
 
Om Mazda MX-5 och BRZ är ett alternativ kan du kika på en Honda S2000. Går att få under 150k och kan bäst beskrivas som en MX-5 på stereoider.
Annars är en Honda Civic Type-R (EP3) ett mycket fint alternativ om bilen inte ska sticka ut för mycket.
 
Yes, hyrde en under 3 veckor häromsistens (nu är ju ofta hyrbilar i risigt skick men, ändå).

Kassa säten, hög ljudnivå, trälig drivlina. Kul att titta på iof.
Och det var en Cross TwinAir Turbo och inte den vanliga Pandan 1,2 eller 1,3 diesel du hyrde alltså? Det är ganska stor skillnad på dem, jag har ägt båda två.

Har du kört en Lupo eller en klassisk Bubbla?

Jag tycker iallafall att den är rolig, kvick, praktisk, tuff, god framkomlighet och ekonomisk. Den har ju fått bra reviews som säger samma sak, men smaken är ju olika :D

Jag älskar iallafall min och jag tycker att det är den bästa bilen jag ägt.
 
Senast ändrad:
Och det var en Cross TwinAir Turbo och inte den vanliga Pandan 1,2 eller 1,3 diesel du hyrde alltså? Det är ganska stor skillnad på dem, jag har ägt båda två.

Har du kört en Lupo eller en klassisk Bubbla?

Jag tycker iallafall att den är rolig, kvick, praktisk, tuff, god framkomlighet och ekonomisk. Den har ju fått bra reviews som säger samma sak, men smaken är ju olika :D

Jag älskar iallafall min och jag tycker att det är den bästa bilen jag ägt.

Viktigast är ju att du är nöjd. Vad jag tycker är ju rätt irrelevant i sammanhanget.

Jämför jag ex Fiaten med typ MX5 eller de mindre tyskarna så kommer Fiaten toksist varje gång.
 
Viktigast är ju att du är nöjd. Vad jag tycker är ju rätt irrelevant i sammanhanget.

Jämför jag ex Fiaten med typ MX5 eller de mindre tyskarna så kommer Fiaten toksist varje gång.
Jo det är ju det viktigaste att man trivs med sin bil, men din åsikt är ju inte irrelevant för det var ju den som efterfrågades :)

Jag bara frågade eftersom du tyckte att Panda Cross var så obekväm om du har provat en Lupo eller klassisk bubbla i jämförelse och om du var säker på att det var en Cross eller 4x4 TwinAir du körde så det är så stor skillnad mot de andra Pandorna. Blev också lite nyfiken på hur det kommer sig med tanke på att recensionerna av den har varit väldigt positiva och just när det kommer till körglädje.

Tyckte också att det var lite roligt att du hade hyrt en för exakt samma sak hände mig. Hade bokat en Suzuki 4x4 och blev mäkta besviken när jag fick panda 4x4 istället, men efter en vecka med den så knatade jag iväg och köpte en ny likadan själv :D
 
Swift sport har jag oxå... som nån mer i tråden. Perfekt komplement till min automatväxlade SAV... (BMW).

Swiften påminner faktiskt om de M3 E30 jag hade för 20 år sen...
 
Enda vettiga tipset här är Swiften.

Men, vad fan, kan man inte få en 944 eller 968 för 150'? Eller en hyfsat fräsch början av åttiotals Corvette (kostar mer i reperation, men bör gå att få runt 80-90+'?)

edit, Corvetten är inte liten....
 
Jag älskar min Mini Cooper!
Har en 2017 som är helt fantastisk som bruksbil med komfort och premiumkänsla men som ändå är rolig och har själ och charm.
Måste gå att hitta en Cooper S med några fler år på nacken för under 150k.

Har haft både Miata NC och S2000 som några tipsat om och där säger jag 100% S2000 även om de är lite dyrare än NC(dessutom dyrare försäkring).
 
Många härliga tips här. Men som någon skrev så bör man kunna hitta en fin 944, eller varför inte en 924S av senare årsmodell. Annars kanske en BMW 318is från sent 80- eller tidigt 90-tal. Inte världens snabbaste men lätt och hyfsat välbalanserad
 
Många härliga tips här. Men som någon skrev så bör man kunna hitta en fin 944, eller varför inte en 924S av senare årsmodell. Annars kanske en BMW 318is från sent 80- eller tidigt 90-tal. Inte världens snabbaste men lätt och hyfsat välbalanserad
Hade en 318i E30 som förstabil. Riktigt fin att köra med vridstyvt chassi som går att lägga fina ställ med. Skulle dock rekommendera en 325a åtminstone då de 105hk 318 besitter är lite klent.
 
Tillbaka
Topp