• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Roséguld vs Gulguld

Vilken typ av guld föredrar du?

  • Roséguld på dressur, gulguld på allt annat

    Röster: 4 3.8%
  • Gulguld på dressur, roséguld på allt annat

    Röster: 7 6.6%
  • Roséguld på alla typer av klockor

    Röster: 24 22.6%
  • Gulguld på alla typer av klockor

    Röster: 71 67.0%

  • Totala väljare
    106

ChumpTime

Panerai
Skulle också haka upp mig på det... dessutom skulle jag aldrig kunna ha en dykare i guld (för mycket kollision av form och funktion).

Som om den absoluta majoriteten av Pannor eller ens Subbar någonsin kommer närmre dykning än möjligtvis lite poolplask. Utan att ha närmre kunskap om hur legeringar påverkar torde väl guld klara saltvattenkorrosion bättre än stål?
 

PNM

Panerai
Som om den absoluta majoriteten av Pannor eller ens Subbar någonsin kommer närmre dykning än möjligtvis lite poolplask. Utan att ha närmre kunskap om hur legeringar påverkar torde väl guld klara saltvattenkorrosion bättre än stål?

Nu dyker jag själv men nu förtiden är ju dykarklockor överflödiga oavsett. Det är bara min preferens att form följer funktion även om funktionen är utdaterad eller i praktiken inte används. Kalla det hang-up om du vill, liksom din hang-up på blandat guld i din Panerai.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Föredrar generellt gulguld framför roséguld på klockor, undantaget möjligtvis på sportreferenser på länk. En sportmodell i gulguld på länk känns lite mer gammaldags. På mer dressade modeller, typ DD på länk funkar gulguld dock finfint.
Ogillar lite generaliseringen att roséguld är synonymt med blogguld a la Michael Kors, t ex Rollar i Everrose är oftast mycket snyggt
 

evki

Audemars
2-Faktor
Tycker att båda funkar. Ett par bilder att illustrera

Gulguld
_6248980.JPG

Roséguld

_7219306.JPG
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Helt upp till vilken klocka. Personligen så är det gulguld för dressare och rosé för dykare (eller liknade) som gäller.
Rosé är även mera diskret har jag märkt, många fattar inte att det är guld vilket är ett plus.

Men bättre än så här blir det inte om man ska ha en i rosé:
19A8483E-5238-40AD-94BE-CBA78CD79D48.jpeg
 
Topp