• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Bra sällskap!

Jobbigt med värme som inte fungerar hundra, men antar att du kollat det vanliga? Avluftat, funkar cirkulationspumpen. Ingen som stängt av något vred? Ibland kan ju termostaterna hänga sig och behöva lite motionering...
Tror tyvärr det kan vara gammal rost i elementen och troligen någon av de gamla Slottsventilerna som spökar. Kan ev. bli att man får tömma systemet som har glykol i sig och sen spola ur elementen...har det sagts mig. Det flesta rör är synliga, men jag är livrädd för att det är något av rören under golvet som tex. rostat och måste bytas....

Kan man spola ur ett helt system? Någon som vet?

Gammal Poljot hälsar god morgon.
20231120_082333.jpg

Senast ändrad:
Poljot Amphibian på handleden idag när jag jobbar en stund från hemmaplan = köket.
20231123_081838.jpg

I bakgrunden den gröna Slavan som kom med posten i går. Den är dock en stor besvikelse. Den påstods vara servad, men dag-skivan har fastnat mellan två dagar samtidigt som verket rusar +20 min per dag med en amplitud runt 160 grader. Skall strax kommunicera med säljaren i Bulgarien.

Edit: Ja, jag har testat att avmagnetisera... 🙄

Senast ändrad:
Poljot Amphibian på handleden idag när jag jobbar en stund från hemmaplan = köket.
20231123_081838.jpg

I bakgrunden den gröna Slavan som kom med posten i går. Den är dock en stor besvikelse. Den påstods vara servad, men dag-skivan har fastnat mellan två dagar samtidigt som verket rusar +20 min per dag med en amplitud runt 160 grader. Skall strax kommunicera med säljaren i Bulgarien.

Edit: Ja, jag har testat att avmagnetisera... 🙄

Testat avmagnitisera flera gånger? Ibland kan det behövas. Hur ser balansfjädern ut?

Jag slänger upp en bild från ovan nämnda UFO-låda, som även innehåller lite annat skojs.
20231123_083028.jpg

Oj oj oj! 🤩

Fredagsfeeling med Sturmanskie från ca mitten av 80-talet, strax innan den senare varianten med ny design och 31659-verk släpptes. Jag skulle nog våga påstå att denna variant står sig bra. Dessutom är läsbarheten oerhört bra. Den höga kontrasten mellan tavla och visare gör det enkelt att läsa av tiden även i svag belysning.
20231124_082458.jpg

Tillbaka
Topp