• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

jabla

Sarlacc
Vostok på hajskinn.

20190201_170158.jpg
 

Daniel80

Cartier
ok, halvtid i processen. Klockan i fråga har mörknat betänkligt, och det är nu dags att göra patinan lite mera ojämn. Jag duschar den med blomsprutan, häller på salt på boetten och fyller upp med lite mer vinäger. Sedan på´t igen:)
patte.jpg
Wow, grym färg. Hur länge fick den ligga i ägglådan? Bara ägg?

Har en till på gång och den färgen skulle jag vilja få till.
 
Wow, grym färg. Hur länge fick den ligga i ägglådan? Bara ägg?

Har en till på gång och den färgen skulle jag vilja få till.
Nix, lite annat i lådan också: först tvättade jag av allt hudfett med ett vodkaindränkt papper (yaay för vodka:)), sedan lade jag klockan i en matlåda med en skvätt vodka, en skvätt fönsterputs (istället för ammoniak, jag orkade inte dra till K-rauta igen) och en skvätt vinäger. Sedan la jag i två varma hårdkokta ägg som jag mosade och sedan direkt på med locket. Sedan fick hela rasket stå i ett ångbad på elementet från 17:00 igår till 07:00 idag. I och med att jag vill ha ojämn patina så tog jag ur klockan och polerade ner patinan här och där. Ångrade mig med det ovan nämnda saltet så jag spolade bort det. Nu står klockan på elementet igen med enbart två ägg, tills dess att jag fått den där mörkflammiga tonen jag vill ha.

Sannolikt så kan du få samma resultat med bara 2 ägg, känns som jag krånglar till allt onödigt mycket. Men å andra sidan är det allt pillande som gör det kul:cigar:
 

Daniel80

Cartier
Nix, lite annat i lådan också: först tvättade jag av allt hudfett med ett vodkaindränkt papper (yaay för vodka:)), sedan lade jag klockan i en matlåda med en skvätt vodka, en skvätt fönsterputs (istället för ammoniak, jag orkade inte dra till K-rauta igen) och en skvätt vinäger. Sedan la jag i två varma hårdkokta ägg som jag mosade och sedan direkt på med locket. Sedan fick hela rasket stå i ett ångbad på elementet från 17:00 igår till 07:00 idag. I och med att jag vill ha ojämn patina så tog jag ur klockan och polerade ner patinan här och där. Ångrade mig med det ovan nämnda saltet så jag spolade bort det. Nu står klockan på elementet igen med enbart två ägg, tills dess att jag fått den där mörkflammiga tonen jag vill ha.

Sannolikt så kan du få samma resultat med bara 2 ägg, känns som jag krånglar till allt onödigt mycket. Men å andra sidan är det allt pillande som gör det kul:cigar:

Vilket recept och redogörelse. Tackar, ska prövas på nästa.
 

Samlarn

Rolex
Min Vostok Amphibia från Sovjettiden, får betydligt mer handledstid än vad jag hade trott när jag köpte den!
Sniper dial! De är fina de där. Jag har en likadan. Min har en annan bezelring men den du har är väldigt fin.
Min brukar åka på när jag åker ut till landet. Den har fått vara med när jag jobbar. Den har varit med helt enkelt och sviker aldrig. Går otroligt bra trots att jag inte har varit så snäll mot den alla gånger.
 

JensBenO

Omega
Sniper dial! De är fina de där. Jag har en likadan. Min har en annan bezelring men den du har är väldigt fin.
Min brukar åka på när jag åker ut till landet. Den har fått vara med när jag jobbar. Den har varit med helt enkelt och sviker aldrig. Går otroligt bra trots att jag inte har varit så snäll mot den alla gånger.

Skicka gärna en bild så man får se! Ja, det är en riktigt traktor den här klockan. Visarna har lossnat en gång när den utsattes för lite väl mycket vibrationer men det var lätt fixat för några hundralappar.
 
Så done! Ett kul projekt för under 500 spänn. Jag är helnöjd, men kommer att byta ut det horribla läderbandet som följde med snarast:wtf:
pat 1.jpg


Valde att inte köra forced patina (svart eltejp is da shit) på undersidan för att undvika att man får fläckar på huden.
pat 2.jpg

Nöjd med nyanserna + att patinan sitter bra, utan tendenser att lossna. Svårt att tro att detta är en sprillans ny Komandirski:)
pat3.jpg
 

Samlarn

Rolex
Skicka gärna en bild så man får se! Ja, det är en riktigt traktor den här klockan. Visarna har lossnat en gång när den utsattes för lite väl mycket vibrationer men det var lätt fixat för några hundralappar.
Här är den!
Jag hade lite otur i senaste stormen så att flera träd gick ikull på tomten. Det vara att kalva sta' med motorsågen. "Snajpern" hängde med.
20190113_sniper.jpg
 

Samlarn

Rolex
Så done! Ett kul projekt för under 500 spänn. Jag är helnöjd, men kommer att byta ut det horribla läderbandet som följde med snarast:wtf:
pat 1.jpg


Valde att inte köra forced patina (svart eltejp is da shit) på undersidan för att undvika att man får fläckar på huden.
pat 2.jpg

Nöjd med nyanserna + att patinan sitter bra, utan tendenser att lossna. Svårt att tro att detta är en sprillans ny Komandirski:)
pat3.jpg
Tjernobyl edition! Snyggt! :cool::cigar:
 

Samlarn

Rolex
Kronografer är en del av mitt intresse. Gärna ryska också! :) finns det några ni rekommenderar?
Jag gillar också kronografer men när jag har börjat bygga en rysk samling så har jag fokuserat på marina klockor - till en början. Där finns en kronograf som jag ska försöka köpa längre fram: Okeah
De ser ut ungefär så här:
s-l1600.jpg

Den har ett kronografurverk som kallas Poljot 3133.
Hela produktionskedjan till urverket köptes av schweiziska Valjoux. Urverket är alltså från början schweiziskt men efter att ryssarna köpte produktionen så modifierade de urverket lite. Det är den som sitter i den där klockan.
En favorit som jag håller ögonen lite på är Strela:
s-l1600.jpg

s-l1600.jpg

Fint urverk som jag tror också är schweiziskt ursprungligen.
 

Samlarn

Rolex
Ja en sturmanskie finns på listan, likaså ytterligare ngn strela då de finns med så många olika och snygga tavlor. Speciellt vintage!
Min aviator har 3133 och strelan 31681.
Strela är ett typiskt flygarur och användes av flera piloter och kosmonauter. Allmänheten i Sovjet hade - till en början - inte så stor chans att köpa en Strela.
Jag gillar den lite äldre modellen som kallas 3017 ofta. Ett urverk som ursprungligen kommer från schweiziska Venus, tror jag.
s-l1600.jpg
 

Beo

Patek
Så done! Ett kul projekt för under 500 spänn. Jag är helnöjd, men kommer att byta ut det horribla läderbandet som följde med snarast:wtf:
pat 1.jpg


Valde att inte köra forced patina (svart eltejp is da shit) på undersidan för att undvika att man får fläckar på huden.
pat 2.jpg

Nöjd med nyanserna + att patinan sitter bra, utan tendenser att lossna. Svårt att tro att detta är en sprillans ny Komandirski:)
pat3.jpg
Grattis!den blev ju stenhård!kul att få följa projektet!:D
 

Samlarn

Rolex
Kände för att byta klocka på armen och valet föll på den här:
20190207_kotlett.jpg

Det ser ut som en Vostok och det är det ju också till stora delar. Boetten i rostfritt stål är helt okänd. Ingen aning om vem som har gjort den men den som gjort den måste ju ha en ganska bra känsla för form och dessutom utrustningen och kunskapen för att få ett bra slutresultat. Ryska samlare kallar modifierade boetter för kotletter.
Klockan är skön och ganska snygg.
 
Senast ändrad:
Topp