• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Hos optikern. Nya brillor på gång.
20250417_131528.jpg

WOW!
Den där har man drömt om sedan man läste om den första gången!
Grym!
Det ligger en "Black Raven" ute på eBay om någon är intresserad. Jag vet inget om klockans skick eller om den är juste.

Det ligger en "Black Raven" ute på eBay om någon är intresserad. Jag vet inget om klockans skick eller om den är juste.

Hmm, bilden där man ser hela urverket känns inte som att den kommer från samma klocka som de andra bilderna. Jämför repor och skick med bilden där man ser bakstycket... Dessutom har klockan länk på den bilden med urverket synligt och läderband på de andra 🤔

Hmm, bilden där man ser hela urverket känns inte som att den kommer från samma klocka som de andra bilderna. Jämför repor och skick med bilden där man ser bakstycket... Dessutom har klockan länk på den bilden med urverket synligt och läderband på de andra 🤔
Gäller se upp så man inte blir blåst. Länge sen nu men blev i min initiala entusiasm och naivitet inom hobbyn blåst på en Omega Officer. Bara urverket som var kosher men det är nog en historia för en annan tråd. Glad påsk på er!

Gäller se upp så man inte blir blåst. Länge sen nu men blev i min initiala entusiasm och naivitet inom hobbyn blåst på en Omega Officer. Bara urverket som var kosher men det är nog en historia för en annan tråd. Glad påsk på er!

Ajaj, själv är det minst en klocka (icke rysk) jag aldrig fått (betalt men lurad) samt ett gäng med ryska franken eller sämre skick än vad bilderna visat. Tyvärr en del av hobbyn...

Ber om hjälp med att tyda bokstäverna/tecknen på denna länk. Även om jag själv läst ryska förstår jag inte kombinationen av dessa tecken. Verkar både vara västerländska och ryska. Har någon av er sett något liknande tidigare? Sitter på en Pobeda (ej originallänk).
rysk? länk.jpg
Får inte ihop andra bokstaven, men det ser verkligen ut som en blodgrupp (som vi skriver dom) typ: AB Rh+

Jag har hittat denna till salu i Tyskland. Påstås vara tillverkad av Agat 1972. Någon som har mer kunskap och kan avgöra om det är ett seriöst exemplar? Sedan undrar jag alla dessa har Radium-baserad lysmassa? (bilder från säljaren)
1743421884727.png

1743421910679.png

1743421939953.png

1743421957973.png

1743421981744.png

1743422012856.png

1743422037837.png

1743422070811.png
Intressant klocka! 🤩 Har inte själv någon vintage Zlatoust, utan bara de nya (på tok för många sådana om du frågar min fru…). Läser ifatt här på forumet, så jag har inte hunnit se om du köpt och fått hem klockan.

Tycker det var ovanligt svårt att avgöra om denna är äkta eller en ”turistvariant”. Serienumret brukar vara felvänt på turistvarianterna. Det är rättvänt på denna. Inge text etc i urtavla vilket indikerar den äkta varan. Dock ser den för polerad ut. Turistvarianterna är i regel i krom som jag förstått det och de brukar se ut så här vilket är en liten varningssignal. Om dessa använts, så brukar man dock se att den kromade ytan nötts bort. Det gör man inte på den du lade upp här, vilket kan indikera en äkta klocka som polerats. Även boxen ser ut som de som brukar användas till turistklockorna vilket är en liten varningssignal. Kedjan är inte original. Som sagt, svårt att avgöra om den är äkta eller inte. Om den är äkta, så tror jag att den isf är tillverkad mellan 1950-1960. Orsaken till den gissningen är minutvisarens utseende. Bara två fält med lysmassa på den. Senare har tre om jag inte minns fel. Isf är det radiumbaserad lysmassa i den om inte någon tvättat bort den och ersatt den med annan. Finns även en variant avsedd för den östeuropeiska ”marknaden” från 1980-talet med två fält på minutvisaren. Men dessa har större och tjockare siffror.

Hur som helst en läcker klocka. Hoppas du blir nöjd med den om du köpte den 🙂

Intressant klocka! 🤩 Har inte själv någon vintage Zlatoust, utan bara de nya (på tok för många sådana om du frågar min fru…). Läser ifatt här på forumet, så jag har inte hunnit se om du köpt och fått hem klockan.

Tycker det var ovanligt svårt att avgöra om denna är äkta eller en ”turistvariant”. Serienumret brukar vara felvänt på turistvarianterna. Det är rättvänt på denna. Inge text etc i urtavla vilket indikerar den äkta varan. Dock ser den för polerad ut. Turistvarianterna är i regel i krom som jag förstått det och de brukar se ut så här vilket är en liten varningssignal. Om dessa använts, så brukar man dock se att den kromade ytan nötts bort. Det gör man inte på den du lade upp här, vilket kan indikera en äkta klocka som polerats. Även boxen ser ut som de som brukar användas till turistklockorna vilket är en liten varningssignal. Kedjan är inte original. Som sagt, svårt att avgöra om den är äkta eller inte. Om den är äkta, så tror jag att den isf är tillverkad mellan 1950-1960. Orsaken till den gissningen är minutvisarens utseende. Bara två fält med lysmassa på den. Senare har tre om jag inte minns fel. Isf är det radiumbaserad lysmassa i den om inte någon tvättat bort den och ersatt den med annan. Finns även en variant avsedd för den östeuropeiska ”marknaden” från 1980-talet med två fält på minutvisaren. Men dessa har större och tjockare siffror.

Hur som helst en läcker klocka. Hoppas du blir nöjd med den om du köpte den 🙂
Tack för ditt kunnande och en bra analys. Nej, jag slog inte till och nu är den såld till någon annan. Även jag reagerade på att den såg väldigt välpolerad ut. Nåväl, det finns fler till salu där ute, men fina exemplar tenderar att glida uppåt i pris.

Senast ändrad:
Tack för ditt kunnande och en bra analys. Nej, jag slog inte till och nu är den såld till någon annan. Även jag reagerade på att den såg väldigt välpolerad ut. Nåväl, det finns fler till salu där ute, men fina exemplar tenderar att glida uppåt i pris.
Ingen fara. Har inte själv någon vintage men 9 st nya. Kan rekommendera den här säljaren på eBay. Han är en seriös samlare av Zlatousts (har väl ca 80 st). Jag har dock bara köpt nya av honom. 5 st utan problem. Såg ut som om han hade en äldre variant till salu nu.

https://www.ebay.com/itm/1465248020...av2qnrmqw6&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

En lite uppdatering: Hittade ytterligare text på länken som kanske skvallrar om att den verkligen är av militärt ursprung. Tänker att någon av er kanske kan tyda texten. Är den från ett artilleriregemente?
rysk militär länk.jpg

Inte kollat så noga, men verkar kostat 7 rubel o 50 kopernik iallafall

АРТ - ART dvs artikel nummer? Vet inte vad artikel heter på ryska

ЭЭХБИ - Tillverkarens namn?

Liknande "namn", ЭЭХБИ, en av mina länkar
20250420_162548.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp