Utvisaren
Diamant
En bra bit kvar till 4 siffrigt, men 3-siffrigt löser vi Räknar dock med alla mina vrak.Vid fyrsiffrigt får man rensa...![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
En bra bit kvar till 4 siffrigt, men 3-siffrigt löser vi Räknar dock med alla mina vrak.Vid fyrsiffrigt får man rensa...![]()
TvåsiffrigNär klocksamlingen blivit tvåsiffrig så får man rensa lite![]()
![]()
Trevlig kväll på er klockomaner!
Alltså, 2 st ettor är ju rent tekniskt egentligen bara en siffra, om än i dubbel upplaga. Vilket jag tolkar som att du behöver köpa några klockor till. Kanske en modern svart med paddelvisare?Hela 11 stycken!![]()
Alltså, 2 st ettor är ju rent tekniskt egentligen bara en siffra, om än i dubbel upplaga. Vilket jag tolkar som att du behöver köpa några klockor till. Kanske en modern svart med paddelvisare?go go go!!!
Snygg!säkert sr44 ska du se.Den här tyckte jag var såpass fin att jag slog till. Med "box" och papper. Undrar vilket batteri man ska peta i när den väl anländer...
(Bild från säljaren)
![]()
Den här tyckte jag var såpass fin att jag slog till. Med "box" och papper. Undrar vilket batteri man ska peta i när den väl anländer...
(Bild från säljaren)
![]()
Tidtagare av någon form?Ok, har inte vunnit den än, men hoppas...
Kan någon gissa vad det är?![]()
![]()
Stegräknare?Ok, har inte vunnit den än, men hoppas...
Kan någon gissa vad det är?![]()
![]()
Är det Vostok automatverk KAN det vara ett låshjul som tappat några tänder då det är ett vanligt fel,man skulle behöva öppna klockan för att se om det är det felet och eventuellt lyft av bryggan för automat uppdraget tyvärr.![]()
Hej klockvänner!
En av mina klockor har börjat strula. Misstänker att den blivit magnetiserad. Det är min ena Zlatoust (bilden). Sitter något automatiskt vostok-urverk i den, men jag är osäker på vilket. Den har sedan ett år börjat gå ett par minuter för snabbt per dygn. Vid några tillfällen har den även lagt av när jag använt den. När jag vridit upp den, så har den tickat några sekunder för att sedan stanna. Roterade jag runt klockan med handen, så hoppade den även då igång och gick några sekunder innan den stannade på nytt. Har sedan låtit den ligga. Då har den hoppat igång av sig själv flera timmar senare. Samma sak har inträffat 3 vid tre tillfällen det senaste året.
Testade om klockan gav utslag på magnetism via en app (Mgntzd Watch). Lepsi verkar inte finnas på AppStore längre. Appen ger utslag. Tänkte att saken var biff. Lite på skoj så testade jag även mina andra klockor. Typ 2/3 av dem var enligt appen magnetiserade. Dessa fungerar dock felfritt… nu till några frågor:
1: Kan ”felen” på zlatousten bero på att klockan är magnetiserad?
2: Är det vanligt förekommande att ryska ur är magnetiserade utan att uppvisa några tecken på det?
3: Finns det några risker med att försöka avmagnetisera klockan själv med den där lilla blå Kina-lådan (köpte en sådan där billig avmagnetiserare från Amazone för en tid sedan).
4: Några andra goda råd eller medskick?
Tidtagare av någon form?![]()
Stegräknare?![]()
![]()
Hej klockvänner!
En av mina klockor har börjat strula. Misstänker att den blivit magnetiserad. Det är min ena Zlatoust (bilden). Sitter något automatiskt vostok-urverk i den, men jag är osäker på vilket. Den har sedan ett år börjat gå ett par minuter för snabbt per dygn. Vid några tillfällen har den även lagt av när jag använt den. När jag vridit upp den, så har den tickat några sekunder för att sedan stanna. Roterade jag runt klockan med handen, så hoppade den även då igång och gick några sekunder innan den stannade på nytt. Har sedan låtit den ligga. Då har den hoppat igång av sig själv flera timmar senare. Samma sak har inträffat 3 vid tre tillfällen det senaste året.
Testade om klockan gav utslag på magnetism via en app (Mgntzd Watch). Lepsi verkar inte finnas på AppStore längre. Appen ger utslag. Tänkte att saken var biff. Lite på skoj så testade jag även mina andra klockor. Typ 2/3 av dem var enligt appen magnetiserade. Dessa fungerar dock felfritt… nu till några frågor:
1: Kan ”felen” på zlatousten bero på att klockan är magnetiserad?
2: Är det vanligt förekommande att ryska ur är magnetiserade utan att uppvisa några tecken på det?
3: Finns det några risker med att försöka avmagnetisera klockan själv med den där lilla blå Kina-lådan (köpte en sådan där billig avmagnetiserare från Amazone för en tid sedan).
4: Några andra goda råd eller medskick?
Tyvärr så!Är säkert som Beo säger, klockan bör inte stanna av magnetism, bara gå fortare. Kan ju dock vara mer än ett fel...
Är säkert som Beo säger, klockan bör inte stanna av magnetism, bara gå fortare. Kan ju dock vara mer än ett fel...
Tack för snabba svar! Har ni någon erfarenhet av de billiga avmagnetiserarna från Amazon? Funderar om jag ska ge mig på att testa den. Just den här klockan gav väldigt starkt utslag vad gäller att vara magnetiserad.Är det Vostok automatverk KAN det vara ett låshjul som tappat några tänder då det är ett vanligt fel,man skulle behöva öppna klockan för att se om det är det felet och eventuellt lyft av bryggan för automat uppdraget tyvärr.