• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Ny idag igen. Borde väl egentligen haft den igår, men har målat om bezeln så det hanns inte med (hade för mörk o blank färg innan).

Har en med likadan tavla i samma typ av boett, men denna hade paddelvisare. Hade faktiskt ingen med orginal paddelvisare innan! 😱

Omlumad med tjock vit färg (som jag tror även innehåller lumen).

Vostok 2209.
1000016942.jpg

Ny idag igen. Borde väl egentligen haft den igår, men har målat om bezeln så det hanns inte med (hade för mörk o blank färg innan).

Har en med likadan tavla i samma typ av boett, men denna hade paddelvisare. Hade faktiskt ingen med orginal paddelvisare innan! 😱

Omlumad med tjock vit färg (som jag tror även innehåller lumen).

Vostok 2209.
1000016942.jpg
Ah, det där är en av mina favorit-tunnor! Siffrorna (bara två st) måste man ju bara älska! 😍

Tråkigt!

Kan det vara ett litet guldigt 2209 som sitter i den?
1000016940.png
Det kan det. Har roat mig med att skruva isär ett tidigare och det är ännu isär. Får huvudvärk bara jag ser småfjädrarna som far åt alla håll. Ping! Så tänker inte ge mig på detta. Har för dåligt med verktyg. Pentagon så passar ihop tidsmässigt med sista åren klockan gjordes.(De tidigaste bör ha "ruter" märket.) Så den känns ju rätt original, men man kan ju ha fel. Omöjligt att veta. Verket kan ju vara bytt.

EDIT: jag vet inte om och hur man kan spåra numret under balansen.

Screenshot_20250820_223726_Gallery.jpg

Har faktiskt inte noterat armbandet innan men Minuta Russija verkar vara märket. Kan rekommenderas, mjukt fint läder. Står Naturalnija koxa också och det är väl naturligt/äkta läder.
20250820_224933.jpg

Bilagor

• 20250820_223633.jpg
    20250820_223633.jpg
    335.4 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:
Inspirerad av inlägg i går av Rikala har jag idag gammal favorit-tunna på handleden. Tavla och visare ser ut att ha kvar original-lysmassa, vilket är extra trevligt.
Sitter på äkta sovjetisk länk, som är både rasselfri och oväntat bekväm.
20250821_083823.jpg

En kass till. Går tills datumet skall skifta sen fastnar den. Så man kan ställa tillbaka den så den går ett dygn. Lilla texten är Dniepropetrovsk, stora är lurig att tyda för mig.
20250822_081949.jpg

Behöver service, rätt vanligt att de fastnar på när datumet skall bytas. Tror det kräver rätt mycket kraft och utbetalat orkar inte ge kraften för byte när det är smutsigt/halvseg olja.

• Like
Reactions: Beo
Dagens Chaika, quartz.

Hittade den i att-göra-lådan, men den tickade. Stannade dock inatt någon gång.

Minut o timvisarna rör sig inte som de skall (om än alls), sekunden tickar på iallafall.

Får sitta på ett tag, får om jag kan lyfta på locket under lunchen eller ikväll och se vad som kan vara fel.
1000016972.jpg

Behöver service, rätt vanligt att de fastnar på när datumet skall bytas. Tror det kräver rätt mycket kraft och utbetalat orkar inte ge kraften för byte när det är smutsigt/halvseg olja.
Ja jo, det är ju samma bekymmer på alla kockor som inte funkar i princip. Seg gammal olja. Anting går de för snabbt då balansen är seg och inte svänger fullt eller geggar de ihop på andra ställen och går för långsamt eller stannar helt då som du skriver kraften inte kan föras vidare genom hela verket. Ja ja trevlig fredag på er. Skall hjälpa en polare stenlägga en uppfart. Kan ju bli... kul. :woot: :woot:

Ja jo, det är ju samma bekymmer på alla kockor som inte funkar i princip. Seg gammal olja. Anting går de för snabbt då balansen är seg och inte svänger fullt eller geggar de ihop på andra ställen och går för långsamt eller stannar helt då som du skriver kraften inte kan föras vidare genom hela verket. Ja ja trevlig fredag på er. Skall hjälpa en polare stenlägga en uppfart. Kan ju bli... kul. :woot: :woot:

Mmmm, så är det.

Gratis träning! Då slipper du gymmet! 😜

Trevlig fredag!

Tillbaka
Topp