• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Kanske den minst lyckade reissue:n av en gammal sovjetisk klocka p.g.a. att den inte liknar sin förebild så mycket? Jag gillar den iallafall. Sitter som en smäck på handleden. Ovanligt "blingig" för att vara en rysk klocka.
Hoppas att ni har en trevlig Midsommar!
IMG_20200621_midsommar_2.jpg

20200105_kungsan.jpg
IMG_20200621_midsommar_3.jpg
Personligen tycker jag den är superläcker, även om jag inte sett den IRL

Idag kom nya visare med posten som ska få plats i en ny Amphibia. Jag tror dock inte jag är redo att köpa vad som behövs för ett visarbyte och sedan ge mig på att försöka på egen hand. Hur gör man då? Fixar "vanliga klockbutiker" sådant eller var kan man vända sig?

• Like
Reactions: Beo
Idag kom nya visare med posten som ska få plats i en ny Amphibia. Jag tror dock inte jag är redo att köpa vad som behövs för ett visarbyte och sedan ge mig på att försöka på egen hand. Hur gör man då? Fixar "vanliga klockbutiker" sådant eller var kan man vända sig?
Vilken urmakare som helst kan fixa en sån sak,men skaffar du visar avtagare typ kofot,1mm skruvmejsel av hyfsad kvalitet,en 3a korntång och nån visar sättare så klarar du det med lite youtube handvisning!;)

Senast ändrad:
Vilken urmakare som helst kan fixa en sån sak,men skaffar du visar avtagare typ kofot,1mm skruvmejsel av hyfsad kvalitet,en 3a korntång och nån visar sättare så klarar du det med lite youtube handvisning!;)

Förstod att det alternativet skulle komma ;) Vet inte om jag är redo att börja bygga en egen liten verkstad än, men kanske så småningom.

• Like
Förstod att det alternativet skulle komma ;) Vet inte om jag är redo att börja bygga en egen liten verkstad än, men kanske så småningom.
Hehe!nej det förstår jag men tänkte bara uppmuntra till det alternativet med,för med youtube och forums vänners hjälp så brukar det gå bra men en uris tar nog inte så mycket för den hjälpen heller!:)

Hehe!nej det förstår jag men tänkte bara uppmuntra till det alternativet med,för med youtube och forums vänners hjälp så brukar det gå bra men en uris tar nog inte så mycket för den hjälpen heller!:)

När jag börjar titta efter verktyg blir det ofta en alltför stor djungel. Och så frågan om det duger med billigare verktyg eller om det är värt att leta efter riktigt bra grejer och betala mer... Naturligtvis vore det dock roligare att kunna fixa själv och som du säger finns nog oftast tillräcklig kunskap på det här forumet tillsammans med Youtube.

När jag börjar titta efter verktyg blir det ofta en alltför stor djungel. Och så frågan om det duger med billigare verktyg eller om det är värt att leta efter riktigt bra grejer och betala mer... Naturligtvis vore det dock roligare att kunna fixa själv och som du säger finns nog oftast tillräcklig kunskap på det här forumet tillsammans med Youtube.
Jo det är kul att greja själv och givet är det bra med kvalitets verktyg men till det här projektet så duger även billigare med!:)

Jag har tagit två kliv ut i "fixa-självträsket" och kan kanske tipsa lite :) För att få loss visarna räcker det med två tunna flatmejslar. Skjut in mejslarna från vardera håll under "visarnavet" och vrid lite så trillar dom loss. Att sätta tillbaka visarna är pilligare, men jag har lyckats genom att använda en smal pincett för att lägga dem på plats och sedan trycka fast dem med flatan på en liten skruvmejsel. Man får vara försiktig i det här momentet för visarna böjs lätt, man ska bara trycka på själva "fästesdelen" av visaren. För att komma igång så kan du som jag köpa Kjell&Co's urmakarset för 500 spänn. Det finns säkert många som fnyzer åt kvaliteten, men grejorna funkar. När du lärt dig vad du behöver så kan du alltid skaffa bättre grejor allteftersom. Setet innehåller mejslar, boettkniv, verktyg för skruvboetter, sprinttving för armbandssprintar, pincetter och bandstiftsverktyg. För min del var det en bra början (jag racklar runt och försöker meka med mina vostoks), och kommer omsider att komplettera med visarpress och kanske så småningom någon slags urverkshållare. https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/specialverktyg/verktygsset-for-klockor-p48331

Jag har tagit två kliv ut i "fixa-självträsket" och kan kanske tipsa lite :) För att få loss visarna räcker det med två tunna flatmejslar. Skjut in mejslarna från vardera håll under "visarnavet" och vrid lite så trillar dom loss. Att sätta tillbaka visarna är pilligare, men jag har lyckats genom att använda en smal pincett för att lägga dem på plats och sedan trycka fast dem med flatan på en liten skruvmejsel. Man får vara försiktig i det här momentet för visarna böjs lätt, man ska bara trycka på själva "fästesdelen" av visaren. För att komma igång så kan du som jag köpa Kjell&Co's urmakarset för 500 spänn. Det finns säkert många som fnyzer åt kvaliteten, men grejorna funkar. När du lärt dig vad du behöver så kan du alltid skaffa bättre grejor allteftersom. Setet innehåller mejslar, boettkniv, verktyg för skruvboetter, sprinttving för armbandssprintar, pincetter och bandstiftsverktyg. För min del var det en bra början (jag racklar runt och försöker meka med mina vostoks), och kommer omsider att komplettera med visarpress och kanske så småningom någon slags urverkshållare. https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/specialverktyg/verktygsset-for-klockor-p48331
Ett tipps!en tom kulspetspenna funkar som visar press!;):D

Årets första bad.
Jag har lyckats köpa en del roliga ryska klockor och det här är den jag gillar bäst.
Den hade helt säkert pallat med en simtur men jag tycker att det är onödigt att ha klocka på sig när man bara ska simma runt i sjön.
IMG_20200624_bad2.jpg
Rackans fin bild och klocka!fin bezel med du.;)

Är Vostokur den vuxne mannens Barbiedockor? :) Ikväll har jag roat mig med att smörja boett- och kronpackningen på dessa tre med silikonfett inför sommarens äventyr. Klockan till vänster fick sig ny vridring och nytt armband dessutom.
31s4iFd_--JIF3F-WEYH4COH6Li-qEL2pyO-1qHd4GYwRfMaoL5tHRdksqe4QFr9PWieF-R1MYKCb_JvOFRb0ZvN6quxI9wP9O1i7rGsPRiyChxoJp-5HtxFcUXraDnpAEWRcl_oa8x1QU0_Fxw8XpGOJ0yRWq4Pv4tJxLBZMUO6sTiQ8ek99TQAn1SVr252-Ey6TUfnM0rmw9ni3mllyahNmeyriAwtSw05XoNsQNER1cHqULuZANoF21cRdAXzMQE6jXaZ0XZbP1dw4lmnIIw236gMtwy6-FRTJiPSnM2fbvqjYZE8g8hZDhOs9-EhaNFvP4yVDwp5H4-KPvQhTzH2Y07A3KAFVfK-kyCiD17Ana4GMRvx5ryS4vgqpfUa0PFQwX43SdE3Ece8yIw0nzeZMHs8oNxAM8uPDQQEsS-gCxhh5p56DJlevMK7QxO9a7wmwkYYWXbNXkNY4wHLr979-S_Ft4J2EZ-6_yh81B7JHKDburoFovPwjmwO1kzaCKyUOa1ADDK1KSHk7zrowSZf4C0jwRRHq1ZeGYIah1lRXVvY-eBhYSK2V5HnmZBn7wcbB12ooFP-jC3WFtMPBTO96-Crdk9rBOb8x25V26C7hLVaq-mlGEcv4WAoqp2UAHocLlzQiK3aH3e3XTydiwNIO-DAwlcFaZ8H8NKMEjJOZdHtjJB1qRugehEm=w681-h908-no
Njae..
Klockor är ju ett hjälpmedel som de flesta behöver i vardagen. Barbiedockor är väl leksaker? :)

Senast ändrad:
  • Like
Tillbaka
Topp