• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Aquastaren!

Jag skulle försöka hitta ett bra exemplar av 300m Amphibia istället. Det är i mitt tycke den absolut coolaste ryska klocka som tillverkats!
Den bärs perfekt. En Zlatoust ligger på 60mm och är nästan omöjlig att bära!

Vågar man köpa den här t ex?
https://www.russian-watches.info/product/soviet-zlatoust-vodolaz-diver-191-chs-watch-ussr-2/
Är det inte stor risk för förfalskningar och lurendrejeri?

Aquastaren!

Originalen är från 50-talet och har sekundindex och saknar märkning på bakboetten! Många tvekar att köpa Zlatoust för en hög "strålning" från tavlan!
Det finns relativt många av dessa 70-tals på marknaden. 50-tals varianterna är extremt ovanliga![/QUOTE]
Oj, intressant. Det är ju en sån man vill ha!
Här är en 70-talare på chrono24
http://www.chrono24.com/en/all/zlat...watchrussian-panerai-very-rare--id3680501.htm

Aquastaren!

Jag skulle försöka hitta ett bra exemplar av 300m Amphibia istället. Det är i mitt tycke den absolut coolaste ryska klocka som tillverkats!
Den bärs perfekt. En Zlatoust ligger på 60mm och är nästan omöjlig att bära!
Hmm visa gärna en bild på 300m, osäker på hur den ser ut. Jag håller med om Zlatoustens oanvändbarhet men jag tänkte använda den utanpå våtdräkten när jag kör SwimRun ;)

Här är en bild från Mark Gordons samling! Detta är en äkta 300m amphibia med paddelhänder!

OK! Skall du ha den att använd på dykardräkten skulle det ju vara stencoolt med en 70-talare!:)

1509A.jpg

Här är en bild från Mark Gordons samling! Detta är en äkta 300m amphibia med paddelhänder!

OK! Skall du ha den att använd på dykardräkten skulle det ju vara stencoolt med en 70-talare!:)

1509A.jpg
Ja den är cool, men nu har jag fått lite låsning på Zlatousten. Såg också Marks hemsida och info om sin 50-talare. Jösses. Hmm den där 70-talaren jag länkade till är den äkta tror du? Var köper man bäst någon av de två klockorna?

Ja den är cool, men nu har jag fått lite låsning på Zlatousten. Såg också Marks hemsida och info om sin 50-talare. Jösses. Hmm den där 70-talaren jag länkade till är den äkta tror du? Var köper man bäst någon av de två klockorna?

Det är en djungel! Du ska ju faktiskt använda klockan, det gör ju det hela lite mer lurigt. Klockan måste ju vara "gångsäker" och i stabilt skick! Många är i mycket bra skick då många aldrig lämnade förråden! Det tillverkades även sk turistklockor vars syfte helt enkelt var att "lura" köpare! Tycker den första klockan du visade från russian watches verkar vara exemplaret jag skulle gå på! Jag vill poängtera att jag ej har djupare kunskaper i Zlatoust modellerna!

Den ser fin ut. Ska mejla och ställa lite frågor. Har du handlat från Russian Watches?
Det är en djungel! Du ska ju faktiskt använda klockan, det gör ju det hela lite mer lurigt. Klockan måste ju vara "gångsäker" och i stabilt skick! Många är i mycket bra skick då många aldrig lämnade förråden! Det tillverkades även sk turistklockor vars syfte helt enkelt var att "lura" köpare! Tycker den första klockan du visade från russian watches verkar vara exemplaret jag skulle gå på! Jag vill poängtera att jag ej har djupare kunskaper i Zlatoust modellerna!
Den ser fin ut. Ska mejla och ställa lite frågor. Har du handlat från Russian Watches?

Nej tyvärr! Jag samlar endast på Komandirskies, och dom hittar jag i Sverige:)
Tror även att Chronos är ok! Skicka även lite info till den säljaren! Såg att Russien Watches var "sanerad" eller övermålad index!
Fråga om allt! Lycka till! Det skall bli kul att se om du hittar din kultdykare!

Nej tyvärr! Jag samlar endast på Komandirskies, och dom hittar jag i Sverige:)
Tror även att Chronos är ok! Skicka även lite info till den säljaren! Såg att Russien Watches var "sanerad" eller övermålad index!
Fråga om allt! Lycka till! Det skall bli kul att se om du hittar din kultdykare!
Tack! Vad menas med sanerad eller övermålad index?

Ok, jag mejlar och frågar! Tack för informationen.
Hur många ryska dykare har du?

Endast några! Jag samlar nästan enbart Vostok Komandirskie från CCCP tiden. Oftast förväxlas amphibior med komandirskies som är helt olika i uppbyggnaden.
Komandirskies har endast vattenskydd till ca 20m. Skulle dock inte testa det ens:) Kolla tidigare i tråden så finns det lite fakta kring Vostok!

Tack för informationen. Zlatoust är ju grymt coola och ser verkligen ut precis så som man förväntar sig. Kolla på de här killarna bara!
image.jpeg

Hittade mycket intressant information på den här sidan: http://www.netgrafik.ch/zlatoust_history.htm

Men du har väl koll på den redan @Fixoflex.

Någon på forumet som äger en dylik klocka?

Ako tror jag har kvar sin Zlatoust. Även Lucidor har ett bra exemplar![/QUOTE]
Jag har en, tyvärr knäcktes balansen i den..så nu är den på spa hos antikurmakaren i Malmö som har delar till dessa ...

Kul , men svårburen...
Den är omöjlig att används i vardagen.
Men den känns lätt att få tät - en ordentlig o-ring i koppen över kronan o en stor 1 mm tjock gummipackning under glaset...

Ako tror jag har kvar sin Zlatoust. Även Lucidor har ett bra exemplar!
Jag har en, tyvärr knäcktes balansen i den..så nu är den på spa hos antikurmakaren i Malmö som har delar till dessa ...

Kul , men svårburen...
Men den känns lätt att få tät - en ordentlig o-ring i koppen över kronan o en stor 1 mm tjock gummipackning under glaset...[/QUOTE]

Trevligt. Vilken årsmodell är din?
Radioaktiv?
Armband?
Historia?
Bilder?
Jag tänkte köpa en att ha utanpå våtdräkten vid SwimRun tävlingar. I sitt rätta element alltså.

Kul , men svårburen...
Men den känns lätt att få tät - en ordentlig o-ring i koppen över kronan o en stor 1 mm tjock gummipackning under glaset...

Trevligt. Vilken årsmodell är din? 60-70tal
Radioaktiv? Ja
Armband? Inget orginal - ett grovt cheepo
Historia? Ebayfynd
Bilder? - jag fixar när jag får tillbaka från rep.
Jag tänkte köpa en att ha utanpå våtdräkten vid SwimRun tävlingar. I sitt rätta element alltså.[/QUOTE]

Snygg klocka! Gillar med svarta bezeln också. Får man fråga vad du fick ge för klocka + bezel?
Tack!
Ja det får man absolut fråga.. Kommer inte ihåg exakt på öret men här är de ungefärliga priserna;
Klocka: 57 USD
Frakt: 14 USD
Bezel+Nato: 49 USD
Totalt ca en tusenlapp alltså.

Klockan är köpt på chistopolcity.com (men även meranom.com har liknande priser) och bezelen+natot är köpta på am-watches.com.
Leveransen gick på ca 2 veckor från båda ställena utan krångel.

Tack!
Ja det får man absolut fråga.. Kommer inte ihåg exakt på öret men här är de ungefärliga priserna;
Klocka: 57 USD
Frakt: 14 USD
Bezel+Nato: 49 USD
Totalt ca en tusenlapp alltså.

Klockan är köpt på chistopolcity.com (men även meranom.com har liknande priser) och bezelen+natot är köpta på am-watches.com.
Leveransen gick på ca 2 veckor från båda ställena utan krångel.

Tack så mycket för det Forsberg :) Blir nog ett köp inom snar framtid!

Tack så mycket för det Forsberg :) Blir nog ett köp inom snar framtid!
Det låter bra.. :cool: Är ju inga stora pengar det handlar om. Skulle jag köpa en till så skulle jag nog fick ha övervägt 100-boetten eftersom 710-an var lite mer fyrkantig än jag tänkte mig. 110-boetten är också snygg uppifrån vid första anblicken men ser man bilder i profil på den så ser man att luggarna inte är vridna nedåt alls utan sticker rakt ut vilket ser lite konstigt ut.. Men allt det där kanske du redan visste.. :)

Har nu plöjt hela tråden.
Man blir ju sugern på en Vostok Amphibia.

Men vill inte ha den där nya ytan. En tanke? Hur bra håller dem tätt egentligen? Skall man köpa en ny och slänga ner den i havet på landet och dra upp den om ett år? Eller skall man låta den ligga ut ett år?

Som jag har förstått det så håller de mer än tätt, 200m ska vara i underkant.. Glöm inte att de är framtagna för sovjetiska militär-dykare...:watching:

Har nu plöjt hela tråden.
Man blir ju sugern på en Vostok Amphibia.

Men vill inte ha den där nya ytan. En tanke? Hur bra håller dem tätt egentligen? Skall man köpa en ny och slänga ner den i havet på landet och dra upp den om ett år? Eller skall man låta den ligga ut ett år?
Testa, de är inte så dyra så kör på det! Tror dock det finns en risk att det går åt helskotta, de är inte gjorda för att konstant ligga under vatten och speciellt inte i havet där sand, salt och smådjur kan hoppa på den.

Du kan ju alltid köpa en begagnad? Alternativt typ sandpappra bezelen samt utsätta tavlan för en värmebehandling av något slag(också riskabelt). Kan bli ett kul projekt att följa ;)

Tillbaka
Topp