• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Här är den sista .
före och efter.jpg
före och efter 2.jpg
IMG_2510.JPG
IMG_2519.JPG

Tunan!

Alla din klockor är original och från tiden efter murens fall ca (1991-95). Tank klockorna med krona klockan 2 är utan text på boettlocket och är alltså från en övergångstid då CCCP blev ryssland. Man skrev helt enkelt ingen märkning på tavlan (under klockan 6) eller på boettlocket!

Kul klockor som har varit med om en del!

Tunan!

Alla din klockor är original och från tiden efter murens fall ca (1991-95). Tank klockorna med krona klockan 2 är utan text på boettlocket och är alltså från en övergångstid då CCCP blev ryssland. Man skrev helt enkelt ingen märkning på tavlan (under klockan 6) eller på boettlocket!

Kul klockor som har varit med om en del!

Tack för infon :) alltid kul att veta lite mer om klockorna.
Tänkte nog göra mig av med 2 av dem , då jag tyckte att de var i lite sämre skicka än vad jag väntat mig. Om jag skulle behålla en av dem vilken skulle du @Fixoflex rekommendera då ?

Köpte denna häromdan.. http://www.ebay.com/itm/VOSTOK-AMPHIBIAN-MILITARY-KOMANDIRSKIE-2209-MENS-18-Jewels-/161810601453?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2047675.l2557&nma=true&si=hi61IUwOlEQ%2BkHvmRSmG6%2Bu1aGs%3D&orig_cvip=true&rt=nc
Kan du säga nåt om den Fikoflex? Själv tycker jag den ser lite väl fin ut.. bytt urtavla? den har ju den där miltärbeteckningen med upphöjd "3a"
nåväl, köpte den för jag diggade utseendet.

Som du nämner ovan så är det tyvärr olika delar från moderna Vostok! Vridringen har också fått ny lume.

Tack för infon :) alltid kul att veta lite mer om klockorna.
Tänkte nog göra mig av med 2 av dem , då jag tyckte att de var i lite sämre skicka än vad jag väntat mig. Om jag skulle behålla en av dem vilken skulle du @Fixoflex rekommendera då ?

Jag skulle behålla Tanken (krona klockan 2) i bäst skick samt paramodellen av den lite ovanligare boetten!

Först vill jag bara tacka för att du @Fixoflex delar med dig av din kunskap här på forumet, mycket uppskattat ! det är sådant som gör att det
är en fröjd att "hänga" här på forumet. Får nog bli till att behålla de två som du rekommenderar :)
Ha en fortsatt trevlig kväll !

@Fixoflex eller någon annan kunnig. Vem i Stockholm eller anorstädes tror ni är bäst för att göra denna Ryss vattentät igen inklusive trycktest? 200 m ska den klara tydligen.
image.jpg
image.jpg

Har tyvärr dålig koll på Urmakare i STHLM som fixar Vostok. Jag anlitar en lokal klocksmed för enklare ingrepp. Du får nog helt enkelt höra dig för eller anlita någon makare på forumet!

Plockade fram min Poljot Stadium imorse och blev påmind om inskriptionen på boettlocket. Allt på ryska. Då varken kursiv kyrilliska eller det ryska språket och jag är bästa vänner så vänder jag mig till klocksnack i förhoppning om att det finns språkkunskaper nog för en översättning.
DSC_0183.JPG
DSC_0192.JPG

Tänkte höra om någon här vet var man kan få tag i en sådan här Vostok Komandirskie Automatic scuba diver Ussr 2416b
Verkar inte vara så lätta att hitta.
vostok_komandirskie_automatic_watch_scuba_diver_vintage_russian_ussr_2416b_1_lgw.jpg

Såg att du @Anno 1685 hade ett fint exemplar , inte sugen på att sälja ? :)

Finns hur många som helst på eBay. Men det där är nog en aftermarket-bezel så det kan ju vara svårare om du inte vill pyssla själv.
Har kollat av ebay och jag kan inte hitta en enda faktiskt så länka gärna om du hittar någon. Finns ju en hel del scuba dudes som den här exempelvis: http://www.ebay.com/itm/161812084106?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
Men jag är ute efter den med de "öppna" Luggarna och några sådana hittar jag inte i kombination med den bezeln.
Tror inte heller att det är en aftermarket-bezel , den här modellen diskuteras på sidan 24 i denna tråden och där låter det som att det ska vara
original bezel, @Fixoflex ser ju ut att ha stenkoll på detta.

Hej!
Städade mina lådor häromdagen och hittade denna. Köpte den i Tallin i början av 90-talet. Någon som kan upplysa mej om vad det är för något?
Tack på förhand

/PeO

Bilagor

• SAM_0153.JPG
    SAM_0153.JPG
    161.6 KB · Visningar: 55
  • SAM_0155.JPG
    SAM_0155.JPG
    158.6 KB · Visningar: 60
  • SAM_0160A.JPG
    SAM_0160A.JPG
    29.9 KB · Visningar: 50