• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

hd1

Omega
2-Faktor
Har putsat akrylen på min Amfibia med Polywatch och är förvånad över hur bra resultatet blev! Kan rekommendera! Inga för/efterbilder tyvärr.. Hoppas att den håller sin finish länge nu! :)
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag, eller snarare min son, har haft två nyare amphibor som har lagt av efter typ 6 mån, den senaste nu idag. Är det någon som känner igen sig eller är det vara vi som haft otur? Och är det nån hemmafixare som skulle kunna ta sig en titt på den?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Bok-Token idag...:D
0616-.jpg
 
I samband med ett arbete utomhus lossnade bezeln till min Vostok och nu befinner den sig på okänd plats. Hade en clean bezel från Murphy, och funderar på att beställa en ny. Tänkte dock kolla om någon köpt en clean bezel från Meranom. Denna är billigare, men den skiljer sig kanske åt från Murphys? https://meranom.com/en/amphibian-classic/spare-parts/vostok-watch-clean-bezel-01k2.html Kan det vara så att den är lite spetsigare och blankare?

Får se till att den sitter bättre nästa gång oavsett vilken det blir!

IMG_8587.JPG
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Någon som kan säga något om min Ryska klocka? Orginal? Tillverkningsår? All info tas emot med stor uppskattning.

IMG_1652.JPG

IMG_1662.JPG

IMG_1645.JPG
Intressant klocka där mizo!
Det är den klassiska boetten men med Rysk märkning, dvs att den är tillverkad efter CCCP men med den äldre tavlan och boetten från 89-90. Klockan är troligen från ca 1995-96. Den ser ärlig ut! Inget känns fel eller på något vis "hopsnickrat". :) Kan du bjuda på någon historia. Hur hamnade den i din ägo? Det är alltså en Vostok Komandirskie. Tänk på att den inte är vattentät. och får inte förväxlas med Vostoks Amphibia varianter som är vattentäta! Boettlocket ser lite annorlunda ut, vilket var vanligt under denna period!
 
Senast ändrad:

mizo

Breitling
Intressant klocka där mizo!
Det är den klassiska boetten men med Rysk märkning, dvs att den är tillverkad efter CCCP men med den äldre tavlan och boetten från 89-90. Klockan är troligen från ca 1995-96. Den ser ärlig ut! Inget känns fel eller på något vis "hopsnickrat". :) Kan du bjuda på någon historia. Hur hamnade den i din ägo? Det är alltså en Vostok Komandirskie. Tänk på att den inte är vattentät. och får inte förväxlas med Vostoks Amphibia varianter som är vattentäta! Boettlocket ser lite annorlunda ut, vilket var vanligt under denna period!

Tackar ödmjukast för svaret Fixoflex. Har tyvärr ingen spännande historia om klockan. Fick upp ögonen för ryska klockor på en utlandsresa. Klockan ropades hem på eBay.
 

Måberg

Panerai
Är Vostok en bra "lär dig skruva" klocka? Har en Amphibia som har dött men caset/tavlan osv är riktigt fina så skulle vara kul att försöka plocka ihop något med ett nytt urverk. Har även ett helt tomt case som följde med ett köp som man skulle kunna plocka ihop med nytt urverk/tavla/visare tänker jag :) Om någon sitter på delar får ni gärna dra ett PM! :D Har sen tidigare bara bytt länkar och batteri på quartzare så skulle vara kul att testa att ge sig på något lite mer utmanande!
 
Är Vostok en bra "lär dig skruva" klocka? Har en Amphibia som har dött men caset/tavlan osv är riktigt fina så skulle vara kul att försöka plocka ihop något med ett nytt urverk. Har även ett helt tomt case som följde med ett köp som man skulle kunna plocka ihop med nytt urverk/tavla/visare tänker jag :) Om någon sitter på delar får ni gärna dra ett PM! :D Har sen tidigare bara bytt länkar och batteri på quartzare så skulle vara kul att testa att ge sig på något lite mer utmanande!
Tror att Vostok är en extremt bra "lära-sig-skruva-klocka"!
Kolla in meranom.com, -där finns det mesta. Gå in på Menu --> Shop --> Amphibian Classic --> Spare Parts. Och hittar du inte vad du söker där så finns det massor på ebay.
Kör hårt!
 

Amanda

Breitling
IMG_0436.JPG
IMG_0437.JPG
Hej,
Har ärvt några klockor från en släkting i Finland som enligt rykten ska kommit över dem i Ryssland för många år sedan. De är helt oanvända och har bara legat i en låda i flera tiotals år.

Någon som har nogon information om klockorna? Historia, värde eller annan information.
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
IMG_0436.JPG
IMG_0437.JPG
Hej,
Har ärvt några klockor från en släkting i Finland som enligt rykten ska kommit över dem i Ryssland för många år sedan. De är helt oanvända och har bara legat i en låda i flera tiotals år.

Någon som har nogon information om klockorna? Historia, värde eller annan information.
Vostok Komandirskie från 90-talet. Boetterna är inte i rostfritt stål och det är inga dykarkockor. Tillverkas i Chistopol i ryska delrepubliken Tatarstan. Det finns massor av varianter på tavlor och urverk. Värda några hundra styck. Trevligt att få en hel samling så där på en gång. Kolla ebay så kan du snabbt dubbla samlingen.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
IMG_0436.JPG
IMG_0437.JPG
Hej,
Har ärvt några klockor från en släkting i Finland som enligt rykten ska kommit över dem i Ryssland för många år sedan. De är helt oanvända och har bara legat i en låda i flera tiotals år.

Någon som har nogon information om klockorna? Historia, värde eller annan information.

Hej Amanda! Dina klockor verkar helt ok förutom klockan näst längst ner. Som du ser är kronan ej original för boetten! Det syns mellanrum mellan kronan och boetthornen! Även boettlocket är fel. Övriga klockor är från Vostok och är från mitten av 90-talet. Väldigt svårt att ge ett exakt datum då dom tillverkades under många år. Klockornas värde ligger runt 500-800kr styck utom klockan som jag nämnde ovan som troligen är en Kinesisk kopia! Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor.:)
 
Senast ändrad:

Elputte

Breitling
Mycket intressant tråd det här. Funderar på att börja samla på dessa. Jag letade rätt på en klocka som jag fick för över 25 år sedan. Som jag inte använt på minst 20 år. Har på dig den idag eftersom den tydligen fungerade fortfarande. Ska vara en SLAVA. Ingen märkvärdig klocka direkt men en start.
IMG_20170703_093533.jpg
 

Samlarn

Rolex
Mycket intressant tråd det här. Funderar på att börja samla på dessa. Jag letade rätt på en klocka som jag fick för över 25 år sedan. Som jag inte använt på minst 20 år. Har på dig den idag eftersom den tydligen fungerade fortfarande. Ska vara en SLAVA. Ingen märkvärdig klocka direkt men en start.
IMG_20170703_093533.jpg
Jag är inte ett dugg förvånad att den fortfarande går bra. :) Räkna med att den fortsätter att gå bra länge än. Slava gör roliga klockor. Jag letar själv efter en Raketa 24 timmars klocka att lägga till samlingen. Har inte kunnat bestämma mig för vilken av Raketas klockor ännu. Ett angenämt problem. ;)
 
Topp