• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Mr Chance

Kalmar
Ryska militärklockor fascinerar mig, har haft några Vostok, äger just nu bara en. Hur många ryska klockor finns på KS? De jag ägt andas toolighet och robusthet som jag gillar. Förutom vattentåligheten känns det som om bara en gammal T34 kan ta sönder dem :)

image_zpsc0c935d5.jpg
 
Senast ändrad:

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Har ett helt gäng ryssar. Samlade ihop alla (kan ha glömt någon) till en gruppbild.

Från vänster till höger:
Poljot Quartz (okänd era)
Raketa med 24-timmarsvisning (inköpt av mig 1990 i Sovjet, synd att den inte fungerar :( )
Vostok Komandirskie (från Sovjettiden)
Poljot (rysktillverkad)
Slava (Sovjet)
Sturmanskie SS20 (ryss)
Vostok (Sovjet)
Vostok (okänd era)

Egentligen är det bara de tre på natoband som får handledstid.
 

Bilagor

  • Ryssar.jpg
    Ryssar.jpg
    433.5 KB · Visningar: 2,128
  • Like
Reactions: Beo

Archie

Cartier
Jag har ett gäng, här ett litet axplock:

20100731_008kopiera.jpg


311220091087kopiera800.jpg


IMGP9745kopiera800.jpg


Den sista sitter faktiskt på handleden just nu. Man får riktigt mycket kul för bara några hundralappar med dessa!

/Daniel Z.


Ja vad ska man eg. betala för dessa? svårt att veta värdet på dem? Brukar ligga ute på tradera för 250-400 spänn, är detta vad man får betala eller? Finns det andra ställen på nätet än tradera som är bra?
 

fredtiger

Cartier
Håller de tiden? Några tips på säljare eller märken att kolla efter? Är på jakt efter en fulbeater som bör klara bad och med det udda önskemålet att den ska hålla tiden hyffsat. Är ryskt vägen att gå?
 

Mr Chance

Kalmar
Håller de tiden? Några tips på säljare eller märken att kolla efter? Är på jakt efter en fulbeater som bör klara bad och med det udda önskemålet att den ska hålla tiden hyffsat. Är ryskt vägen att gå?

Mina har hållit tiden hyffsat men tagit in lite vatten. Har iofs inte gjort något för att få dem täta.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Håller de tiden? Några tips på säljare eller märken att kolla efter? Är på jakt efter en fulbeater som bör klara bad och med det udda önskemålet att den ska hålla tiden hyffsat. Är ryskt vägen att gå?
Mina håller tiden bra (ingen som fortar sig mer än en halvminut, någon fortar sig 5 sekunder per dygn).
Som sagt ovan, kolla eBay. Finns massor med varianter av dykarklockor från framför allt Vostok (Boctok). Satsa gärna på en byggd i det gamla Sovjetunionen (häftigare att ha en klocka från en militär supermakt som inte längre finns). Har för mig att klockor från Sovjets fall och ett gäng år framåt ska undvikas då kvaliteten sjönk drastiskt.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
SNYGG! Vart inhandlas och hur dyr är en sådan där?

Jag köpte min begagnad. Det är en numrerad utgåva från 2002 men det finns liknande till salu på nätet för drygt 800 dollars. Sök i Tyskland på "Sturmanskie Gagarin" så hittar du förr eller senare (eller köp min, som är i behov av en service, för 2500 kr :angel: )
 
Härlig tråd! Tycker det är riktigt kul med lite mer udda klockmärken!

Fråga angående Vostock:
Plankade den här texten från neowatches som säljer Vostock

"De mekaniska klockorna från Vostok Europe har en garanterad maximal gångavvikelse på -20 till +30 sekunder per dygn. Klockorna justeras vid behov innan leverans, så att den går mellan +10 till +20 sekunder per dygn. Det gör vi för att att mekaniska klockor normalt saktar sig något efter att ha använts första månaden. Det betyder att man behöver ställa klockan ungefär en gång i veckan och kan anses vara mycket bra för en klocka som kostar under 4000kr."

Lite provocerande att läsa, då jag har haft min Orient i över två veckor och den tickar på äckligt bra för att kosta 1.2kkr.
Men det kanske är skillnad på Vostock och Vostock-Europe? Eller så har de ingen koll :rolleyes:
 

meo_swe

Audemars
Härlig tråd! Tycker det är riktigt kul med lite mer udda klockmärken!

Fråga angående Vostock:
Plankade den här texten från neowatches som säljer Vostock

"De mekaniska klockorna från Vostok Europe har en garanterad maximal gångavvikelse på -20 till +30 sekunder per dygn. Klockorna justeras vid behov innan leverans, så att den går mellan +10 till +20 sekunder per dygn. Det gör vi för att att mekaniska klockor normalt saktar sig något efter att ha använts första månaden. Det betyder att man behöver ställa klockan ungefär en gång i veckan och kan anses vara mycket bra för en klocka som kostar under 4000kr."

Lite provocerande att läsa, då jag har haft min Orient i över två veckor och den tickar på äckligt bra för att kosta 1.2kkr.
Men det kanske är skillnad på Vostock och Vostock-Europe? Eller så har de ingen koll :rolleyes:

Vostok europe ska vara vostoks "lyxdel" så som jag förstått det.. En kollega har en vostok europe, och visst känns den gedignare än min gamla kommandirskiskie (eller vad dom nu heter), men det är endå något ryska charmigt med att kronan är sne och vinglig, verket låter som en tryckluftsborr och att lumeprickarna är i olika storlekar :)
 
Vostok europe ska vara vostoks "lyxdel" så som jag förstått det.. En kollega har en vostok europe, och visst känns den gedignare än min gamla kommandirskiskie (eller vad dom nu heter), men det är endå något ryska charmigt med att kronan är sne och vinglig, verket låter som en tryckluftsborr och att lumeprickarna är i olika storlekar :)

Se där! La märke till att de är groteskt stora! 48mm! http://www.neowatches.se/vostokeurope-c-41/anchar-287.html
Kanske inte gäller alla dock. Men, som sagt, alltid kul med udda märken. Ska se om det finns någon spännande klocka som man kan köpa...
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Råkade i mitten på 90-talet få en klocka i present av en rysk delegation som besökte det företag jag jobbar på. Då min ryska är obefinlig (rysk instruktionsbok) har jag bara lyckats lura ut att den är av märket Vostok och dom sa till mig att det var en standardklocka som delades ut till ryska officerare. Någon här på forumet kan kanske identifiera den i mera detalj, då jag inte lyckas hitta en identisk på nätet. Den har ett manuellt urverk, skruvad krona och är vattentät till 200M.

czyFK7d.jpg


Den har tills nyligen legat oanvänd i den ask den kom i. En av mina söner köpte ett par Natoband och jag fick ett. Passade perfekt på klockan så jag började att dra upp den dagligen och använda den nån gång ibland. Till min förvåning går den långt över förväntan. + 2-3 sekunder per dygn bara.
 
Topp