• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

leicaphile

Panerai
Det enda jag inte fattar är varför kronorna på ryssarna (åtminståne på de Vostoks jag haft) är så sjukt vobbliga. Finns det någon mening med det?

http://forums.watchuseek.com/f54/vostok-amphibia-analysis-design-methodology-491757.html

Like the designs detailed before, the Amphibia crown and stem assembly incoporates a clutch between the two pieces, hidden inside the crown: they are coupled only when the crown is pulled slightly away from the stem, otherwise they are decoupled and the crown wobbles somewhat in relation to the stem. During winding - and time setting - the crown needs to be manually pulled away slightly as it does not incorporate an internal spring, eliminating the pressures imparted on the keyless works, and the inherent "wobble" prevents the stem from getting bent. When the crown is screwed in, the clutch de-couples, which means the crown and case become one unit, and the movement and stem become another. In the unlikely event of serious shock, where the movement moves minutely within the case, this decoupling means that the stem would never bear any load, and the wide clearance between the stem and stem tube facilitates that. The conventional designs do not offer this built-in protection.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Dessa är rätt kul. Här är mina klockor med denna tavlan. Hubbatix som du ser är dessa med svart datum markering utan lyspunkt.

Fixoflex

RRGntLs.jpg
kk9mlmv.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Känns ju som en lämplig tråd att posta den enda ryss jag har i lådan för tillfället.



Gillar den skarpt. Otroligt skön att bära faktiskt. Och sett till priset är det grym charm för pengarna.

Det enda jag inte fattar är varför kronorna på ryssarna (åtminståne på de Vostoks jag haft) är så sjukt vobbliga. Finns det någon mening med det?

Dom är riktigt bra! Kul med din Scuba Dude. Helstål för dessa pengar! Är osäker på om boettringen är av stål!?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Ja, det är lurigt. Det är ju ingen Rolex finish direkt - men de funkar och ibland riktigt bra!
Faktum är att jag har köpt några Komandirskies som har presenterats som defekta pga den wobbliga kronan!
Trots den skruvade kronan så våga jag knappt använda dessa när det regnar ute! Det är lätt att förväxla dessa med Amphibia Vostok som klarar ner till 200 (några modeller till 300m)

Fixoflex
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, det är lurigt. Det är ju ingen Rolex finish direkt - men de funkar och ibland riktigt bra!
Faktum är att jag har köpt några Komandirskies som har presenterats som defekta pga den wobbliga kronan!
Trotts den skruvade kronan så våga jag knappt använda dessa när det regnar ute! Det är lätt att förväxla dessa med Amphibia Vostok som klarar ner till 200 (några modeller till 300m)

Fixoflex

Att jämföra med Rolex vore nog att ta i. Men som du säger så funkar den ju kanon. Min verkar tåla regn, duschade med den i morse. :)
 

Hubbatix

Cartier
Dessa är rätt kul. Här är mina klockor med denna tavlan. Hubbatix som du ser är dessa med svart datum markering utan lyspunkt.

Fixoflex

Jo, jag har alltid misstänkt att ringen kommer från en Amphibia. Datumhjulet är mycket riktigt med röda siffror men så sprucket och jävligt att man knappt ser vad det står vissa dagar... :) Köpte klocka på Ebay för jordnötter för några år sedan, det var ju tavlan som lockade liksom.

Detta med kronorna är ju en vanesak men faktiskt en rätt smart och en ganska typiskt sovjetisk lösning, det funkar (oftast) om än lite rackligt. ;-)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jo, jag har alltid misstänkt att ringen kommer från en Amphibia. Datumhjulet är mycket riktigt med röda siffror men så sprucket och jävligt att man knappt ser vad det står vissa dagar... :) Köpte klocka på Ebay för jordnötter för några år sedan, det var ju tavlan som lockade liksom.

Detta med kronorna är ju en vanesak men faktiskt en rätt smart och en ganska typiskt sovjetisk lösning, det funkar (oftast) om än lite rackligt. ;-)

Jo, den tavlan blir allt svårare att få tag i. Personligen tycker jag att det är den snyggaste komandirskiemodellen som tillverkats.

/Fixoflex
 

twisted

Cartier
Ett par inlägg tidigare i tråden påpekade jag att det var en ryss på ingång, och idag dök den upp!

58atbL4.jpg


En Poljot med alarmfunktion! Helnöjd med denna! Precis lagom tyngd och sitter fint på handleden. Sen att den rasslar sådär riktigt mekaniskt när alarmet går av gör inte saken värre! :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Här är en rätt rolig klocka från den ryska tillverkaren Raketa! Köpte den i NOS, men har använt den en del sista tiden!
Det intressanta är det är en 24 timmars där man ställa in favoritlagets speltid. Den gjordes som en souvenirklocka till Hockey WM
i Sverige 1995. Troligen (enbart spekulation) anlitades Raketa för att man snabbt kunde leverera en urtavla enligt beställarens
önskemål. Så istället för en quartzklocka beslutade man till synen för en mekanisk klocka. Rätt kul med tanke på det var 1995.

En annan trolig förklaring kan helt enkelt vara att Raketa vann upphandlingen för lägsta pris!:)


JO7YBHC.jpg
 

BME

Cartier
Mitt loppisfynd får ett år sen, tickar på helt ok dock lite oberäknelig. Ibland håller den tiden hur bra som helst för att nästa gång tappa 10min på en timme :)
IMG_1737_zps92bd7d97.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Mitt loppisfynd får ett år sen, tickar på helt ok dock lite oberäknelig. Ibland håller den tiden hur bra som helst för att nästa gång tappa 10min på en timme :)
IMG_1737_zps92bd7d97.jpg
Dom är sanslösa. Exacta klockorna är rätt eftertraktade utomlands (Importerades främst till skandinavien). Kul klocka med IMP stämpeln!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jag insåg precis det orimliga med att ha postat i tråden utan att ha visat min enda egna ryss. Så här är den:
Vostok314_zps07e45805.jpg
Jay Jay! Det finns coola ryssklockor där man kombinerade Komandirskietavla med en amphibiaboett och visar! När köpte du den.
Denna modell började dyka upp under 1990-talets slut. Det står "Made in Russia" vid sexan och är alltså efter murens fall.

Kul om du berättar om när du köpte den!
 

JayJay

Rolex
Jay Jay! Det finns coola ryssklockor där man kombinerade Komandirskietavla med en amphibiaboett och visar! När köpte du den.
Denna modell började dyka upp under 1990-talets slut. Det står "Made in Russia" vid sexan och är alltså efter murens fall.

Kul om du berättar om när du köpte den!

Den är köpt ny av en tysk återförsäljare för ca två år sedan. Tror den kostade strax under 500sek.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Ostwok eller Vostok?!

Här är en liten inblick i en märklig fågel i den ryska faunan, Ostwok! Denna Schweiziska distributör nappade på trenden efter
murens fall att starta nyproduktion på de klassiska Vostok klockorna med militära teman. Många turister köpte sk turistryssklockor tillsammans med mössor, märken och all möjlig östnostalgi i Berlin under tidigt sent 80-tal och hela 1990-talet. Många av dessa klockor var "riktiga ryssklockor" som soldater från östblocket tog med sig för att få in en slant.

Trycket blev stort på dessa klockor och nasare utnyttjade denna trend. 1995 såg företaget Ostwok en marknadsidé att åter nyproducera dessa klockor. Den enda som skiljer Vostokklockor från Ostwok är loggan på urtavlan (se nedan). Allt är original i klockan - det är alltså ingen kopia.

Företaget låg i Fehraltort Schweiz och gick i konkurs 2002. Det märkliga är hur marknadsföringen och samarbetet med Vostok gick till då klocka är en Vostok!?

Nåväl, den kan vara kul att veta när ni köper en Komandirskie och om ni är osäkra på om det är en franken eller inte.
Priset på dessa klockor var som en vanlig Komandirskie - runt 500kr. Vill ni köpa en Ostwok är det störst chans att hitta dessa på
ebay i tyskland. Klockorna är inte alls ovanlig. Men tillverkades under en begränsad period och är lite kultiga i ryssamlarketsar.
Det finns fortfarande NOS-klockor att köpa idag. Dessa ligger runt 1000-1500kr.

Här är några jag köpt genom åren:

Uppifrån och ner.

Bild 1: Admiralskie Ostwok (Marintema) notera loggan.

Bild 2: Komandirskie Ostwok (Armétema på tavlan) notera loggan. Köpt av Ruskprick!

Bild 3: Admiralskie Vostok (Marintema) notera loggan. OBS samma tavla som bild 1 men med Vostokloggan.

Bild 4: Komandirskie Ostwok (Fallskärmtrupper) notera loggan.

Bild 5: Komandirski Ostwok (Ubåtstema) notera loggan.

Lycka till med Ostwokköpet!

3XQLv76.jpg
byqg22q.jpg
tgMwq9O.jpg
z9JzQ3n.jpg
TkyfXLf.jpg


/Fixoflex
 

Hmpson

Cartier
Fixoflex eller någon annan insatt: Intressant! Får man be om en liten genomgång av olika grundmodeller av Vostokklockorna (Kanske i en egen tråd)? Vad man ska kika efter, vilka modeller det finns, och så vidare. Har ingen som helst koll själv men är förtjust i min gamla franken-vostok och läser gärna en liten utredning om någon skulle ha tid och lust att knåpa ihop.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Vi kan göra lite poster då och då. Det kanske ändå är bra att samla all ryssinfo under denna tråd.
Under ryska WUS forumet finns en sticky som katalogisera alla kända Vostokklockor. Den uppdateras efter hand.

Vi kan göra en svensk version med grunderna efter hand.
 
Topp