• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Kanske redan har avhandlats i tråden men det verkar som att Meranom släppt nyutgåvor av Desert Shield. 120- och 420-boetten..

Screenshot_20211013-100037.png


Screenshot_20211013-100030.png
420-boetten har hängt med ända sedan den ursprungliga Serie 1-utgåvan. Jag är lite kluven till de nuvarande varianterna. Visst, tavlan är fortfarande riktigt snygg och karakteristisk så för den som gillar utseendet är båda dessa modeller självklart ett bra köp.
För min egen personliga del är det egentligen bara de ursprungliga två serierna som är intressanta. De nya har absolut utseendet, men saknar historisk betydelse. Nedan mitt exemplar och lite lek med ljustältet och en plexiglasskiva.
1634118808304.png
 

MAz_666

Rolex
Kanske redan har avhandlats i tråden men det verkar som att Meranom släppt nyutgåvor av Desert Shield. 120- och 420-boetten..

Screenshot_20211013-100037.png


Screenshot_20211013-100030.png
Håller med föregående talare.
Själv har jag inga som helst synpunkter på vad folk gillar.
Tycker själv jag ser lite av "man börjar med nya, sen finner man lite äldre coola som pirrar ..."
Man skall dock fundera ett litet varv extra, ty för den där penningen (ungefär) får man - om inte en GEN1 - så i alla fall en från den tiden.
Bara man letar med tålamod.
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Sådär ja, beställd 6e maj, uthämtad idag 13e oktober! Ibland väntar man länge! Ifrån Kazakstan till Sverige och tillbaka samma runda en gång till!

Zooma in på den grymma lösningen Oleg har fixat till på sekundvisaren, hade bara en vanlig rak utan den runda lumepluppen!

Kreativt!

Jag skall byta senare, har en annan i reserv!

20211013_142402.jpg


Nu har jag två! 😀

20211013_142701.jpg
 

Utvisaren

Patek
Sådär ja, beställd 6e maj, uthämtad idag 13e oktober! Ibland väntar man länge! Ifrån Kazakstan till Sverige och tillbaka samma runda en gång till!

Zooma in på den grymma lösningen Oleg har fixat till på sekundvisaren, hade bara en vanlig rak utan den runda lumepluppen!

Kreativt!

Jag skall byta senare, har en annan i reserv!

20211013_142402.jpg


Nu har jag två! 😀

20211013_142701.jpg
Klart man har en extra sekundvisare till ett ur som in tillverkats på decennier hemma. Det har väl alla? 🤔 😁 👍
Fin fångst!
 
  • Like
Reactions: Beo

hepanter

Patek
Paneristi
2-Faktor
Den passar ruskigt bra ihop med traktorn den där klockan alltså! Mycket kraft och slitstyrka i utstrålningen på båda 👌
Ja tack dom lirar bra ihop, har fått min dos av John Deere idag så nu mår man lite bättre. Öppnar man höger fönstret sen trycker på så morrar de fint. Men dieseln ligger ju på 19 kr litern så man bör ju inte gasa mer än nödvändigt
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Testade att ropa hem lite tropicband för att testa hur de tog sig ut på en Amphibia - 22mm kändes i styvaste laget, kanske har att göra med att jag handlade dem från CNS och det är en kvalitetsfråga eller så är det bara jag som inte begriper hur de ska sitta då detta är en helt ny erfarenhet för mig. 18mm kändes betydligt bättre och jag tycker att det passade fint på 420n. Dock känns ett band som smalnar av från 18 till typ 10mm lite som en lakritsrem när man som jag i många år enbart burit 24mm och ”sportklocka” stor som en jäkla vikingasköld i jämförelse 😂 - Nåväl, jäkligt kul att testa lite nytt 😃
2A13F2AE-71B6-442D-8AD7-F3D53CC9FF16.jpeg
 

hepanter

Patek
Paneristi
2-Faktor
Testade att ropa hem lite tropicband för att testa hur de tog sig ut på en Amphibia - 22mm kändes i styvaste laget, kanske har att göra med att jag handlade dem från CNS och det är en kvalitetsfråga eller så är det bara jag som inte begriper hur de ska sitta då detta är en helt ny erfarenhet för mig. 18mm kändes betydligt bättre och jag tycker att det passade fint på 420n. Dock känns ett band som smalnar av från 18 till typ 10mm lite som en lakritsrem när man som jag i många år enbart burit 24mm och ”sportklocka” stor som en jäkla vikingasköld i jämförelse 😂 - Nåväl, jäkligt kul att testa lite nytt 😃
2A13F2AE-71B6-442D-8AD7-F3D53CC9FF16.jpeg
Har ett likadant band hemma från CNS och de känns rätt plastigt så tror de är en kvalitetsfråga. De skiljer ju en del därifrån vissa band har högre kvalitet
DSC_6866.JPG
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Ja tack dom lirar bra ihop, har fått min dos av John Deere idag så nu mår man lite bättre. Öppnar man höger fönstret sen trycker på så morrar de fint. Men dieseln ligger ju på 19 kr litern så man bör ju inte gasa mer än nödvändigt
Måste erkänna att jag är lite avundsjuk, länge sedan jag satt i en traktor nu och då var det mest bara småkörning för skojs skull.

Kan föreställa mig att det låter gött när den får andas lite 😍 men håller med om att det börjar bli en smula svettigt att tanka nu.
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Har ett likadant band hemma från CNS och de känns rätt plastigt så tror de är en kvalitetsfråga. De skiljer ju en del därifrån vissa band har högre kvalitet
DSC_6866.JPG
Jo det var en väldig skillnad mot dykargummit jag köpte därifrån för ett tag sedan som var väldigt mjukt och följsamt i jämförelse 🤷‍♂️ Nå jag var ju väl medveten om vad det stod på prislappen så jag tänker inte gnälla över kvaliteten, jag fick precis vad jag betalade för.
 

Utvisaren

Patek
Bra besked idag. En traderaluring sålde mig ett ur som inte var helt kosher för en tid sedan. Luring vägrade ta tillbaka uret trots att beskrivningen var fel. Det var inte ett ur från årgång X utan det var en senare variant visade det sig när man öppnade det. Rörde sig väl om 1300 kr kanske? Minns ej. Oavsett gick det till tingsrätt och vidare till fogden och idag låste de luringens alla bankkonton och håller dem låsta till skulden är betald. Dvs hon får behålla existensminimum, resten tar fogden. Så istället för att låta köpet gå tillbaka gick det hela istället på nästan 5000kr för motparten. 20kr porto förr mig. Om jag är glad? Nja. Vet inte riktigt det. Mest lite synd att folk inte förstår sitt eget bästa eller vill göra rätt för sig. Men, en liten whisky blir det kanske för att fira att det finns någon form av rättvisa i alla fall.
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Bra besked idag. En traderaluring sålde mig ett ur som inte var helt kosher för en tid sedan. Luring vägrade ta tillbaka uret trots att beskrivningen var fel. Det var inte ett ur från årgång X utan det var en senare variant visade det sig när man öppnade det. Rörde sig väl om 1300 kr kanske? Minns ej. Oavsett gick det till tingsrätt och vidare till fogden och idag låste de luringens alla bankkonton och håller dem låsta till skulden är betald. Dvs hon får behålla existensminimum, resten tar fogden. Så istället för att låta köpet gå tillbaka gick det hela istället på nästan 5000kr för motparten. 20kr porto förr mig. Om jag är glad? Nja. Vet inte riktigt det. Mest lite synd att folk inte förstår sitt eget bästa eller vill göra rätt för sig. Men, en liten whisky blir det kanske för att fira att det finns någon form av rättvisa i alla fall.
Fan vad tråkigt att höra, jag beklagar att du behövde stöka dig genom den jäkla processen men skönt att du fick rätt till slut i alla fall. Donar själv med sånt där på dagarna och vet ungefär hur ”kul” det brukar vara 🙁
 

Utvisaren

Patek
Fan vad tråkigt att höra, jag beklagar att du behövde stöka dig genom den jäkla processen men skönt att du fick rätt till slut i alla fall. Donar själv med sånt där på dagarna och vet ungefär hur ”kul” det brukar vara 🙁

Fan vad tråkigt att höra, jag beklagar att du behövde stöka dig genom den jäkla processen men skönt att du fick rätt till slut i alla fall. Donar själv med sånt där på dagarna och vet ungefär hur ”kul” det brukar vara 🙁
Ja det tar sin tid lilla. Kollade datumen nu och domen var ju i januari 2020! Ett år och 10 månader innan domen verkställs! Hej och hå jungman Jansson!
 

Utvisaren

Patek
Behöver lite stiltips. Funkar det att sätta på vitt läder på Jeltsins vita tavla? Eller är den inte "tillräckligt vit" kanske?
16341301844611860618486129443416.jpg
Ett lite mer slitet och gulnat vitt hade ju flytit ihop lite bättre kanske. Men hela klockan har ju skarpa kontraster... Svår klocka att hitta band till. Vitt rött och guld... Guldig metall hade nog varit det tacksammaste att ha. Tänker man läder, att brunt med röd ton i möjligen. Möjligen i rätt blå ton. Men verkligen ingen lätt klocka att hitta band till.
 
Ett lite mer slitet och gulnat vitt hade ju flytit ihop lite bättre kanske. Men hela klockan har ju skarpa kontraster... Svår klocka att hitta band till. Vitt rött och guld... Guldig metall hade nog varit det tacksammaste att ha. Tänker man läder, att brunt med röd ton i möjligen. Möjligen i rätt blå ton. Men verkligen ingen lätt klocka att hitta band till.
Så här kanske?
IMG_20211013_152626.jpg
 

MAz_666

Rolex
Sådär ja, beställd 6e maj, uthämtad idag 13e oktober! Ibland väntar man länge! Ifrån Kazakstan till Sverige och tillbaka samma runda en gång till!

Zooma in på den grymma lösningen Oleg har fixat till på sekundvisaren, hade bara en vanlig rak utan den runda lumepluppen!

Kreativt!

Jag skall byta senare, har en annan i reserv!

20211013_142402.jpg


Nu har jag två! 😀

20211013_142701.jpg
Schnyggt! Älskar den där "sotigheten" på den ljusa som uppstått lite utanför alla Oleg-index. Lite som att dom står ut så mycket att de skapar skuggor!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Testade att ropa hem lite tropicband för att testa hur de tog sig ut på en Amphibia - 22mm kändes i styvaste laget, kanske har att göra med att jag handlade dem från CNS och det är en kvalitetsfråga eller så är det bara jag som inte begriper hur de ska sitta då detta är en helt ny erfarenhet för mig. 18mm kändes betydligt bättre och jag tycker att det passade fint på 420n. Dock känns ett band som smalnar av från 18 till typ 10mm lite som en lakritsrem när man som jag i många år enbart burit 24mm och ”sportklocka” stor som en jäkla vikingasköld i jämförelse 😂 - Nåväl, jäkligt kul att testa lite nytt 😃
2A13F2AE-71B6-442D-8AD7-F3D53CC9FF16.jpeg

Lägg armbandet (ihopsatt) i en kaffekopp med storlek som ger ungefär samma krökning som när det sitter runt armen. Koka vatten och häll i. Låt stå 5min. Häll ut vattnet (låt armbandet ligga kvar) och ersätt med kallt vatten.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Sådär ja, beställd 6e maj, uthämtad idag 13e oktober! Ibland väntar man länge! Ifrån Kazakstan till Sverige och tillbaka samma runda en gång till!

Zooma in på den grymma lösningen Oleg har fixat till på sekundvisaren, hade bara en vanlig rak utan den runda lumepluppen!

Kreativt!

Jag skall byta senare, har en annan i reserv!

20211013_142402.jpg


Nu har jag två! 😀

20211013_142701.jpg
Inga sätt är dåliga, förutom... de dåliga 🤣 Riktigt fina 350-dykare och självklart är det värt att vänta i månader på en sådan vacker tingest!
 

Utvisaren

Patek
Ja tack dom lirar bra ihop, har fått min dos av John Deere idag så nu mår man lite bättre. Öppnar man höger fönstret sen trycker på så morrar de fint. Men dieseln ligger ju på 19 kr litern så man bör ju inte gasa mer än nödvändigt
Jo tack. Tankade min lilla teutoniska vän - 1129 spänn! Bud på elbil? Jo behöver man tanka 4 ggr i månaden kan man lika gärna lägga 4k i månaden och betala på en elbil.
 

Samlarn

Rolex
Finns det något (tips på) typ ryskt dressur från sovjettiden? Kanske inte förekom iofs och alla ur skulle klara hårda tag 😅 ! Skulle vara kul att ha som kuriosa i samlingen om de inte är allt för dyrt! Alltid roligt med udda prylar och ännu roligare med en klocka.
Den här Raketan är kanske inte min favorit men jag gillar den skarpt. Kallas Raketa Record:


19f.jpg_l.jpg


De brukar kosta mellan 1 500 - 3 000 kr.
 
Topp