• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
För cirka en månad sedan...

20210917_184332.jpg
Ser klart vettigare ut än mitt försök att linda det runt en snusburk 🙂👍 (en bild som försvann när jag försökte rätta till att jag råkade svara på två inlägg samtidigt och sedan istället bara gjorde värre, ungefär som jag brukar 😅)
 
  • Like
Reactions: Beo

Delgada

Patek
Behöver lite stiltips. Funkar det att sätta på vitt läder på Jeltsins vita tavla? Eller är den inte "tillräckligt vit" kanske?
16341301844611860618486129443416.jpg
... och jag tyckte den vita var snyggast. Det är på nåt sätt lite kaxigt med vitt band, även om jag nog oftast tycker det passar bäst på sommaren. Åtminstone om man har min pigmentering...
Men som sagt, min röst på det vita!👍
 
... och jag tyckte den vita var snyggast. Det är på nåt sätt lite kaxigt med vitt band, även om jag nog oftast tycker det passar bäst på sommaren. Åtminstone om man har min pigmentering...
Men som sagt, min röst på det vita!👍

Instämmer definitivt de vita till den där tavlan😀
Tack för input! Håller med om att det blir riktigt snyggt. Och blir kanske ännu bättre när det slits ut och missfärgas lite ;)
 

MAz_666

Rolex
Attans, missade ju att ta med den här skönheten när vi diskuterade dressare igår!
20211013_220700.jpg
Jodå, den nämndes tidigt. Om än med lite slarvigt suddig bild.
Om man gillar det helryska finns den såklart i en ”Boctoc”!
 

Utvisaren

Patek
Personligen tycker jag detta ser bättre ut då vitt blev lite "vitt-kontrast-vitt"-isch, tycker det flyter ihop bättre. Men det är nog en smaksak!ba
Jo annars är kanske vägen band som är lite melereade. Ett matt/dovt (boetten ser lite matt ut) krokodil eller grovt ödleskinn men där det är markant skillnad i kulör mellan "fälten" och "spåren". Dvs att bandet och är lite oroligt i mönstret. Men samma där, att hålla det inom det brun-röd-gula spektrat mht boettens färg. Ögat är bra på att leta regelbundenhet och mönster och tittar gärna efter sådant. Så har du ett oroligt band blir det mer som en "buske" för ögat. Inte så spännande, Och då kommer blicken mer att ledas till själva klockan som skall vara stjärnan i det hela här.
 

Utvisaren

Patek
350 på handleden idag. Inte speciellt kosher, som vi brukar uttrycka det, men trevligt insliten stil oavsett.
20211014_073117.jpg
Men det är ju det här som är det fina med den ryska delen av alla klockor som jag uppfattat det. Man kan köpa lite ditten och datten och om tillfälle ges kan man köpa en finare lite senare. Man kan köpa ur bara för att man giller något med dem eller tycker de är roliga. För kanske 30 år sedan gissar jag att man kunde göra samma med swissare också. Det fanns mycket gammalt som ingen satte värde på då, så man fick bra grejer billigt. Inte lika lätt idag.
 

Utvisaren

Patek
Den här Raketan är kanske inte min favorit men jag gillar den skarpt. Kallas Raketa Record:


19f.jpg_l.jpg


De brukar kosta mellan 1 500 - 3 000 kr.
Lite onoff topic. Parallellt? 50 talare Citizen deluxe med snarlik design och case. Vet inte åldern på Raketan men var ryssarna kanske någorlunda i fas designmässigt med alla andra på 50 talet? Ie göra tunna bandhorn och
20211014_074934.jpg
intressanta tavlor var ju grejen lite då.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Men det är ju det här som är det fina med den ryska delen av alla klockor som jag uppfattat det. Man kan köpa lite ditten och datten och om tillfälle ges kan man köpa en finare lite senare. Man kan köpa ur bara för att man giller något med dem eller tycker de är roliga. För kanske 30 år sedan gissar jag att man kunde göra samma med swissare också. Det fanns mycket gammalt som ingen satte värde på då, så man fick bra grejer billigt. Inte lika lätt idag.
Dessutom är det fortfarande så att ryska armbandsur är väldigt ovanliga tingestar och på så sätt, på sitt egna lilla vis, mer unika och sällsynta än det folk i allmänhet menar med exklusiva armbandsur. Vi hade frågan uppe i tråden för inte så länge sedan ang om det var någon av oss som en enda gång hade träffat på någon annan med ett ryskt armbandsur på handleden (oss nördar själva undantagna). Det var ingen som verkade ha upplevt det. Andra kända märken, som ex Tissot, Certina och Seiko ser man dagligen. Exklusiva grejor som Omega, Rolex & Co ser jag iafall ibland. Men, som sagt, en Vostok Amphibian; Aldrig sett!
 

Utvisaren

Patek
Dessutom är det fortfarande så att ryska armbandsur är väldigt ovanliga tingestar och på så sätt, på sitt egna lilla vis, mer unika och sällsynta än det folk i allmänhet menar med exklusiva armbandsur. Vi hade frågan uppe i tråden för inte så länge sedan ang om det var någon av oss som en enda gång hade träffat på någon annan med ett ryskt armbandsur på handleden (oss nördar själva undantagna). Det var ingen som verkade ha upplevt det. Andra kända märken, som ex Tissot, Certina och Seiko ser man dagligen. Exklusiva grejor som Omega, Rolex & Co ser jag iafall ibland. Men, som sagt, en Vostok Amphibian; Aldrig sett!
Jo. Lite just det tänket som gjort att jag har flera ur från Takano. If you know you know samt att inte ha samma klocka som alla andra. Troligen lite därför jag aldrig ägt en Rolex. Visst jag har kikat på datejust och airking av samma årsmodell som jag själv lite av och till. Men samtidigt. Den dagen jag skaffar en sådan så har jag nog gett upp allt som har med klockor att göra. Tror jag kläckte ur mig någon gång att om min lilla klockresa slutar i en datejust och en speedmaster så skjuter jag mig själv för pannan. ;) ;) Och visst är det fina klockor men... jag undrar om man verkligen har nosat runt i hela klockvärlden om man hamnar på dem till slut? Smaksak så klart, men de är lite för vanliga för mig just nu i alla fall. Men man vet aldrig. :)
 

Samlarn

Rolex
Lite onoff topic. Parallellt? 50 talare Citizen deluxe med snarlik design och case. Vet inte åldern på Raketan men var ryssarna kanske någorlunda i fas designmässigt med alla andra på 50 talet? Ie göra tunna bandhorn och
20211014_074934.jpg
intressanta tavlor var ju grejen lite då.
Urtavlan är ju lite snarlik men bandhornen på Raketan är lite djärvare, tycker jag. Det är lite "shark-fin" över dem;
7cb.jpg_l.jpg
 

Utvisaren

Patek
Urtavlan är ju lite snarlik men bandhornen på Raketan är lite djärvare, tycker jag. Det är lite "shark-fin" över dem;
7cb.jpg_l.jpg
Ja de är inte identiska men snarlikt i formspråk. Raketan har kanske ett sting av art deco med de hornen. Takano gjorde aldrig några sådana bandhorn som Raketan har. De körde lövtunna raka och sedan successivt tjockare innan de skaffade ett helt annorlunda case.
 

Samlarn

Rolex
Dessutom är det fortfarande så att ryska armbandsur är väldigt ovanliga tingestar och på så sätt, på sitt egna lilla vis, mer unika och sällsynta än det folk i allmänhet menar med exklusiva armbandsur. Vi hade frågan uppe i tråden för inte så länge sedan ang om det var någon av oss som en enda gång hade träffat på någon annan med ett ryskt armbandsur på handleden (oss nördar själva undantagna). Det var ingen som verkade ha upplevt det. Andra kända märken, som ex Tissot, Certina och Seiko ser man dagligen. Exklusiva grejor som Omega, Rolex & Co ser jag iafall ibland. Men, som sagt, en Vostok Amphibian; Aldrig sett!
Det är lite därför som jag trivs så bra med ryska klockor. Det är inte så många som har dem.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Riktigt skönt stuk på den! Var är bytt? Bezeln antar jag. Omlumad?
Ja, alltså, jag kan direkt erkänna att jag har bytt bezel till en nyproducerad. Den gamla var av samma modell (jättefin!), men den har jag lånat ut till en annan 350 jag har, som är mer riktig. (se nedan)
Tavlan har kyrillisk text och det är ju cool, tycker jag, men satt den på denna klocka från början? Bakstycket har nämligen latinska bokstäver... 🤔 Jag tror däremot inte att tavlan är omlumad. Både index och siffror känns tunna och lite spröda, så det är nog inte påbättrat.
Visarna vete sjutton. Jag tror mig veta att även civila 350-dykaren kom med paddlar i något skede. Sekundvisare med stor lumeplutt skall också finnas, även om de äldsta ju har liten plutt.
Kronan är kupolformad och underbart sliten och känns som att den kan vara den som satt på från början.
Om jag skulle gissa har detta aldrig varit en gammal kyrillisk modell utan kanske snarare ursprungligen en exportmodell, där Oleg har bytt tavlan för att få den att se ut som en i kyrilliskt utförande. Man kan då även ha bytt visare till paddlar för att bara göra den mer attraktiv på begagnatmarknaden för de som uteslutande vill ha paddlar. Jag själv blev ju lite bländad när jag såg bilderna innan köpet... o_O
Jag vet att jag i början tyckte att jag besvärades en hel del av att klockan som helhet känns spretig, men numera har jag bara bestämt mig för att gilla den i all sin alldeles egna personliga stil, franken eller ej. Jag har även andra klockor som känns mer kosher än denna, så varför inte unna sig att njuta av båda delarna. Denna har dessutom förmågan att dra en del uppmärksamhet till sig. Sedan kan det inte bli mer "sunburst" än såhär! 😍

Nedan fö låntagaren av den bezel som först satt på den klocka som beskrivs ovan...
1634204698882.png
 
Topp