• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Öppnar och testar igen...tyckte jag testa att hålla emot det lilla som gick. Urverket sitter ganska tajt.
När kronan ska skruvas in, ska man skruva in den då med mottryck? För jag skruva nästan i botten utan att det sa klick...

Eller kan det vara som @Samlarn kommenterade att boetten är fel? Eller kronan, beroende på hur. man ser det...

Antar att du fått in kronan rätt, ibland går man ju dra ut den och vrida lite och testa igen (flera gånger).

Kan ju också vara väldigt smutsigt inne i delarna runt uppdraget och då kanske det inte går (i så fall måste man lossa tavlan och delarna runt uppdraget och rengöra lite och olja igen).
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ok, kan ju förklara varför det fanns kronor med, men klockan saknade😊

Vet att du är skarp på boetter, vad är det på den här klockan?

Utifrån den bild du skickade mig gissar jag på 110 🙄 Om samma gäller för Kommamdirski som Amphibia.

Vad är facit?😀

Så om jag får tag i en krona till den här boetten kanske jag lagat min första klocka😅👍

Måste hitta bättre verktyg dock...Någon som har förslag på prisvärda? Gärna från Amazon som enkelt.

Inga ambitioner att bli proffs, men hatar generellt dåliga verktyg...


20221120_192320.jpg

Det där är väl en generalskie-boett. Jag kan kolla någon av mina och se om jag har någon bom som passar, har ett gäng lösa (men inte just nu då rummet är upptaget av gäst). Kan kolla imorgonkväll.
 

Watchvintage

Cartier
Klurar på en Ultraljudstvätt, det är ju black friday week😀

Inte i första hand för klockor utan mina mopeder och olika delar på dem. Men tänkta ändå höra om någon av er har erfarenhet av det gällande klockor?

Kan man tex lägga ner ett helt urverk? Eller hur funkar det?

/Richard
 

Watchvintage

Cartier
Sitter och pillar lite och kollar vad jag köpte idag egentligen.

En liten skruv som ser ut som det är en skruv för kronan. Titta i klockan efter bästa förmåga men ser inte hur man ev. skulle kunna byta den.Enda tanken som slår mig är en tång och våld...😅

Men det ser ut som att det är en låsås-/fjäderbricka eller liknande som håller den fast. Samtidigt är hålet från insidan så litet så jag undrar om det verkligen kan stämma.

Går det att byta skruveninsattsen eller är det en annan del jag hittat? För något helt annat kanske, en liten gräsklippare för Barbie kanske😅

20221120_215610.jpg
 

Delgada

Patek
Klurar på en Ultraljudstvätt, det är ju black friday week😀

Inte i första hand för klockor utan mina mopeder och olika delar på dem. Men tänkta ändå höra om någon av er har erfarenhet av det gällande klockor?

Kan man tex lägga ner ett helt urverk? Eller hur funkar det?

/Richard
På tal om bra att ha prylar... avmagnetiserare... för några hundralappar, värt varje krona.
 

Beo

Patek
Sitter och pillar lite och kollar vad jag köpte idag egentligen.

En liten skruv som ser ut som det är en skruv för kronan. Titta i klockan efter bästa förmåga men ser inte hur man ev. skulle kunna byta den.Enda tanken som slår mig är en tång och våld...😅

Men det ser ut som att det är en låsås-/fjäderbricka eller liknande som håller den fast. Samtidigt är hålet från insidan så litet så jag undrar om det verkligen kan stämma.

Går det att byta skruveninsattsen eller är det en annan del jag hittat? För något helt annat kanske, en liten gräsklippare för Barbie kanske😅

20221120_215610.jpg
Hehe!nej det där.är kron halsen till en amphibian boett och du skruvar kronan mot den!😊
 

Watchvintage

Cartier
Saknar en i zirconium… Håller på att övertyga mig själv om att jag är värd en sådan 🙄
6365D4E7-B5FF-48DA-9636-9005FC7721A3.png

Ingen koll på vad de kostar...Men jag brukar resonera som så här😀

Om jag inte riskerar mina döttrars arv...är tydlig i mitt testamente med bilaga som jag uppdaterar med var man får max utdelning vid min död av mina prylar, ibland kan det vara enskilda personer. Så mina "investeringar" är rättfärdigade enligt mig...👍 Förutom konst jag köpt som inte är värt toapapper längre😅

Men köpte tavlorna för att jag gilla dem, inte som investering...

En hobby känner jag inte ska vara baserad på ekonomi, då är det något annat än hobby enligt mig.
Pengar kommer och går, jaghar varit högt liksom lågt i affärslivet under åren.

Men jag har alltid hållit isär saker gällande ekonomi.

1. Aldrig sett mitt boende som en investering, utan ett boende. Man måste alltid ha någonstans att bo, så går ens egna boende upp i värde, gör även andras det om man säljer och köper nytt...

2. Mina hobbies är hobbies, realiserar jag delar av min hobbie kan jag tjäna pengar, men det är inte ett mål med min hobbie. En hobbie ska snarast få kosta och rär till för att fylla det intressen man har men inte kan försörja sig på...

En annan vinkling är...
Om ett köp gör mig till en gladare människa, för mig själv eller min omgivning, så är det också en bra investering, även om jag förlorar ekonomiskt i slutändan. Då är det resan som är värdet😀

En annan vinklingen är om jag lär mig något nytt som ger mig något...All ny kunskap är ovärderlig. enligt mig

En annan praktisk vinkling är om jag kan lösa en ekonomisk akutgrej på 50 tkr, typ taket flyger av på landet...Så har jag tillräcklig buffert.

Om svaret är JA på de flesta grejerna ovan så kör jag...😉

Säger som Lustans Lakejer...

Man lever bara två gånger
Man älskar bara en gång
Men den gången är alltid lika vacker
Och var gång är evig

Så, har du möjlighet, kör!!!👍

Om priserna på Ryska klockor rasar för att Putin inte uppför sig eller inflationen tar oss alla, "so what"?
behöver du inte pengarna akut så njut av din hobby:😀

Sen kan man alltid förlora, jag har förlorat typ 1000% på konst jag köpt på 90-talet, men tavlorna är lika vackra ändå, i mina ögon😍

Att ens ha en hobby har jag insett är unikt idag för många människor. De flesta sliter häcken av sig till vardags och kollar sen på På spåret på helgerna innan det är vardag igen...

Så, har man ett intresse och hobby, så lev det fullt ut är mina tankar.

Jag har haft extremt tajt om pengar i mitt liv...jag hade ändå alltid haft hobbies, på den nivå jag kunde.
Men de var lika spännande som dyrare hobbies. Nästan mer spännande för det väckte mer av min krativitet och hunger på ny kunskap.

Så, sammanfattningsvis. Kör så det ryker! Är ryska klockor din passion, så gör du säkert inga dåliga köp.
Så ev.förlust i framtiden är marginell för du kan dina saker. Sen köper man ju sällan saker som samlare för att sälja...ligger i saken natur att man samlar...😉

Blir det en vinst när du dör, då har du dels haft kul och dels lämnat något efter dig som ökat i värde👍😀
Om inte, så har du haft kul!😀
 

branting

Cartier
Ingen koll på vad de kostar...Men jag brukar resonera som så här😀

Om jag inte riskerar mina döttrars arv...är tydlig i mitt testamente med bilaga som jag uppdaterar med var man får max utdelning vid min död av mina prylar, ibland kan det vara enskilda personer. Så mina "investeringar" är rättfärdigade enligt mig...👍 Förutom konst jag köpt som inte är värt toapapper längre😅

Men köpte tavlorna för att jag gilla dem, inte som investering...

En hobby känner jag inte ska vara baserad på ekonomi, då är det något annat än hobby enligt mig.
Pengar kommer och går, jaghar varit högt liksom lågt i affärslivet under åren.

Men jag har alltid hållit isär saker gällande ekonomi.

1. Aldrig sett mitt boende som en investering, utan ett boende. Man måste alltid ha någonstans att bo, så går ens egna boende upp i värde, gör även andras det om man säljer och köper nytt...

2. Mina hobbies är hobbies, realiserar jag delar av min hobbie kan jag tjäna pengar, men det är inte ett mål med min hobbie. En hobbie ska snarast få kosta och rär till för att fylla det intressen man har men inte kan försörja sig på...

En annan vinkling är...
Om ett köp gör mig till en gladare människa, för mig själv eller min omgivning, så är det också en bra investering, även om jag förlorar ekonomiskt i slutändan. Då är det resan som är värdet😀

En annan vinklingen är om jag lär mig något nytt som ger mig något...All ny kunskap är ovärderlig. enligt mig

En annan praktisk vinkling är om jag kan lösa en ekonomisk akutgrej på 50 tkr, typ taket flyger av på landet...Så har jag tillräcklig buffert.

Om svaret är JA på de flesta grejerna ovan så kör jag...😉

Säger som Lustans Lakejer...

Man lever bara två gånger
Man älskar bara en gång
Men den gången är alltid lika vacker
Och var gång är evig

Så, har du möjlighet, kör!!!👍

Om priserna på Ryska klockor rasar för att Putin inte uppför sig eller inflationen tar oss alla, "so what"?
behöver du inte pengarna akut så njut av din hobby:😀

Sen kan man alltid förlora, jag har förlorat typ 1000% på konst jag köpt på 90-talet, men tavlorna är lika vackra ändå, i mina ögon😍

Att ens ha en hobby har jag insett är unikt idag för många människor. De flesta sliter häcken av sig till vardags och kollar sen på På spåret på helgerna innan det är vardag igen...

Så, har man ett intresse och hobby, så lev det fullt ut är mina tankar.

Jag har haft extremt tajt om pengar i mitt liv...jag hade ändå alltid haft hobbies, på den nivå jag kunde.
Men de var lika spännande som dyrare hobbies. Nästan mer spännande för det väckte mer av min krativitet och hunger på ny kunskap.

Så, sammanfattningsvis. Kör så det ryker! Är ryska klockor din passion, så gör du säkert inga dåliga köp.
Så ev.förlust i framtiden är marginell för du kan dina saker. Sen köper man ju sällan saker som samlare för att sälja...ligger i saken natur att man samlar...😉

Blir det en vinst när du dör, då har du dels haft kul och dels lämnat något efter dig som ökat i värde👍😀
Om inte, så har du haft kul!😀
Tack! Jo, jag är sugen på den och frågar du mig så är den värd sitt pris (trots att det sitter ett billigt Vostok-urverk i den). Ny kostar den ca 25-30 tkr. Det som fått mig att inte slå till än är nog mest att den är lite svår att komma över. Har inte sett någon seriös återförsäljare som har den och köpa den från Ryssland vågar jag inte. Kollar dock till och från om den dyker upp på div sidor som jag litar på. Kan för övrigt hålla med dig om allt du skriver. Det enda som jag inte riktigt tänkt på vad gäller motiverandet av att lägga pengar på min hobby är att det gör mig till en gladare/trevligare människa för min omgivning 🙂
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Grattis till ett bra köp först o främst!sen har jag ett hett tipps med att skaffa denna bok
EE956550-F6E6-4D2B-99D2-C5C66BCD55BC.png

som du hittar på denna sida och är av Per Torphammar och är skriven för oss noobisar!😊
Står på engelska men sidan är svensk och han med.
Där lär man sig mycket och sen så fråga här i tråden och även i trix o fix tråden!👍😊
Den där boken köpte jag när jag skulle komma igång med skruvandet och den blev en riktigt bra väg in i meckandets förunderliga värld. Rekommenderas varmt!
Sedan finns det ju filmer på Youtube också som är bra när man skall lära sig om ett specifikt urverk.
Och glöm inte att ge detta tid. Att ha tålamod är nog det viktigaste.
Jag själv köpte en ny Komandirskie med 2414-verk för några hundralappar och satte mig att skruva isär och ihop verket gång på gång tills jag kunde alla steg nästan i sömnen.
Sedan, när du kan skruva är det dags att lära sig allt om oljor och fett 😉
 
Senast ändrad:

Watchvintage

Cartier
Tack! Jo, jag är sugen på den och frågar du mig så är den värd sitt pris (trots att det sitter ett billigt Vostok-urverk i den). Ny kostar den ca 25-30 tkr. Det som fått mig att inte slå till än är nog mest att den är lite svår att komma över. Har inte sett någon seriös återförsäljare som har den och köpa den från Ryssland vågar jag inte. Kollar dock till och från om den dyker upp på div sidor som jag litar på. Kan för övrigt hålla med dig om allt du skriver. Det enda som jag inte riktigt tänkt på vad gäller motiverandet av att lägga pengar på min hobby är att det gör mig till en gladare/trevligare människa för min omgivning 🙂

Värdet ligger hos betraktaren:)
Men självklart så vill man alltid ha "äkta varan", så det är väl kärnan för dig tänker jag?

"Gladare och trevligare människa", är väl kanske mer kopplat till mina egna erfarenheter. Brinner jag för något och man känner att man har "flytt", då blir i alla fall jag gladare. Vilket smittar av sig:)

Förlorade just en auktion på ett dykarur jag ville ha...på grund av internet och jag trodde jag skulle lägga bra bud i slutsekunden...Men internet svek och jag var för cool...så jag missade auktionen. Väntat en vecka...

När saker inte går ens väg, då blir jag i alla fall omedvetet irriterad mot famlijen...speciellt som det inte var pengafråga i det här fallet.

Klart irriterande, så frun får lägga barnen ikväll...för jag är irriterad och inte är mitt bästa jag, vilket jag vill med mina döttrar.

Lite det jag menar med "gladare/trevligare människa för min omgivning":)

Men, det är jag. Alla är vi olika:)
 

branting

Cartier
Värdet ligger hos betraktaren:)
Men självklart så vill man alltid ha "äkta varan", så det är väl kärnan för dig tänker jag?

"Gladare och trevligare människa", är väl kanske mer kopplat till mina egna erfarenheter. Brinner jag för något och man känner att man har "flytt", då blir i alla fall jag gladare. Vilket smittar av sig:)

Förlorade just en auktion på ett dykarur jag ville ha...på grund av internet och jag trodde jag skulle lägga bra bud i slutsekunden...Men internet svek och jag var för cool...så jag missade auktionen. Väntat en vecka...

När saker inte går ens väg, då blir jag i alla fall omedvetet irriterad mot famlijen...speciellt som det inte var pengafråga i det här fallet.

Klart irriterande, så frun får lägga barnen ikväll...för jag är irriterad och inte är mitt bästa jag, vilket jag vill med mina döttrar.

Lite det jag menar med "gladare/trevligare människa för min omgivning":)

Men, det är jag. Alla är vi olika:)
Tråkigt att du missade klockan 😢 Hoppas det dyker upp en nu chans inom kort.
 
Topp