• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Arbetsveckan avslutas med samma brons-Strela som tidigare i veckan.
Just detta exemplar går dessutom extremt exakt, lätt inom chronometer-spec vid daglig användning på plats på handleden.

Annars har jag beställt ett 24 mm zuluband, men det är definitivt inte till denna klocka 😁

20250704_084117.jpg

God kväll, kära vänner! Ikväll tog jag fram min РЧЗ - Русский Часовой Завод - Патриот. Tillverkad i Moskva av Volmax i Poljots gamla fabrik vid Marxistskaja Ulitsa ca. 2006. Detta var Volmax försök att ta sig in på premium-marknaden, något som floppade totalt. Det finns några olika modeller, men oklart om de verkligen tillverkade 999 st av dem. Troligtvis bara en handfull...
Denna var den första ryska klocka, och samtidigt mekaniska, som jag köpte. Året var 2016. Köpte den direkt via "Moscow Watch" från den lilla pittoreska staden Kolomna utanför Moskva.

Vilken var er första ryska/sovjetiska klocka? 😃

1000038457.jpg

1000038450.jpg

God kväll, kära vänner! Ikväll tog jag fram min РЧЗ - Русский Часовой Завод - Патриот. Tillverkad i Moskva av Volmax i Poljots gamla fabrik vid Marxistskaja Ulitsa ca. 2006. Detta var Volmax försök att ta sig in på premium-marknaden, något som floppade totalt. Det finns några olika modeller, men oklart om de verkligen tillverkade 999 st av dem. Troligtvis bara en handfull...
Denna var den första ryska klocka, och samtidigt mekaniska, som jag köpte. Året var 2016. Köpte den direkt via "Moscow Watch" från den lilla pittoreska staden Kolomna utanför Moskva.

1000038457.jpg

1000038450.jpg
Det var den här som drog ner mig i kaninhålet!😂
Screenshot_20171009-211917.jpeg

Det finns två svar på vilken som var min första Sovjetiska/Ryska klocka.

Nedanstående 24h Kommandirskie var den första rysktillverkade klocka jag någonsin köpte. Jag hittade den otippat på eBay för ca 600 kr slog till. Ska jag vara ärlig blev jag inte riktigt frälst från start. Kanske var det länken som störde, men allmänt tror jag bara att jag hade fel ingång. Den där vobblande kronan förstod jag mig heller inte på :D. Oavsett så var klockan riktigt cool med sin 24-tavla och klockan fick trots allt relativt mycket handledstid.
1751879172120.png

Det tog några år innan det lossnade. Via riktad reklam från Klockanett.se hittade jag av en slump en sida som beskrev historiken bakom märket Vostok och det var där och då som världen av vintige-klockor från främst Vostok öppnade sig och jag ögonblickligen blev helt såld.

Kort därefter köpte jag min första ZAKAZ-Kommandirskie för cirka 450 kr, även det via eBay, och på den vägen är det, så nedanstående klocka är på sitt sätt den viktigaste klockan i hela min samling, som idag har passerat 250 klockor. En förkrossande majoritet av dessa kommer från antingen Sovjetunionen eller 1990-talets Ryssland.
1751879680907.png

1000038457.jpg

1000038450.jpg

Min allra första var en Anker/Molnija men senare blev jag väldigt fascinerad av de sovjetiska/ryska urtavlorna och då blev jag fast.
Anker.jpg Ankermov.jpg Raketa Peterhof.jpg Rossija.jpg

Jag beställde hem några klockor för ett tag sen, under inflytande av lite gott, rött, vin. Det här är egentligen inte det jag samlar på men de kostade inte många kronor heller. Urtavlan är lite läcker även om den inte är i bästa skick.

20250707_192148.jpg

Senast ändrad:
Jag beställde hem lite klockor för ett tag sen, under inflytande av lite gott, rött, vin. Det här är egentligen inte det jag samlar på men de kostade inte många kronor heller. Urtavlan är lite läcker även om den inte är i bästa skick.

20250707_192148.jpg

Cool!

Den kanske går o städa upp, om man är lite försiktig.

Det händer mycket på den tavlan, skepp samt en raket! 🤩

Senast ändrad:
Cool!

Den kanske går o städa upp, om man är lite försiktig.

Det händer mycket på den tavlan, skepp samt en raket! 🤩
Den är fin, rent estetiskt.. Går lite för fort när den bara ligger och tickar på bordet. Det där går enkelt att justera.
Urtavlan är ganska eftertraktad bland de som samlar på Zim, har jag fått höra. Nu väntar jag bara på en till. Ingen märkvärdig men rolig urtavla. Hoppas att den inte schabblas bort i postgången under semestrarna. Det är nog mycket vikarier som jobbar nu. :)

Tillbaka
Topp